auttoiko miehenne vauvan hoidossa? Kuinka paljon?
Vauva kuukauden ikäinen ja mies vaihtanut 4 vaippaa, 2 kertaa syöttänyt päiväs aikaan ja sylissä toki pitänyt silloin kun olen vaikka suihkussa, juttelee vauvalle ja silittelee. Niin ja Joskus(Ei siis joka päivä) laittaa maidon pulloon ja lämmittää. En tosin ole pyytänyt erikseen apua, koen että pitäisi olla itsestään selvää mukana hoitamisessa. Mutta ei tuon enempää ole tehnyt..
Kommentit (52)
Ei auta, koska se ei ole minun tehtäväni jossa tarvitsen apua. Me hoidamme yhteistä vauvaa yhdessä, samoin kuin yhteistä kotia.
Ei auttanut, hoiti niin kuin minäkin. (ei tosin imettänyt)
Samaa mieltä edellä olevien kanssa. Yhdessä hoidamme
Vierailija kirjoitti:
Ei "auttanut" vaan hoidimme vauvaa yhdessä. Omituinen asetelma, että mies "auttaa". Onhan se yhtä lailla hänen lapsensa.
Näin myös meillä. Kakkosen kanssa meni tosin alussa niin, että mies hoiti enemmän esikoista ja minä vauvaa, mutta se lienee vähän eri tilanne.
Mies hoiti kaikkia lapsiamme aivan alusta asti vähintään yhtä paljon kuin minäkin. Esikoinen oli keskonen, joka söi pumppaamaani maitoa pullosta, joten saatoimme jakaa yösyöttövuorotkin niin että toinen sai nukkua. Myös kaksosiamme mies hoiti niin kuin miehen kuuluu. Yöllä herättiin molemmat syöttämään, kun oli kaksi vauvaakin. Nyt kaikki kolme ovat jo aikuisia, ja meidän avioliittomme voi edelleen hyvin.
Noh kaikilla näin ei ilmeisesti ole..
Mun mieheni hoiti molempia lapsia vauvoina tasavertaisesti ja hoitaa edelleen nyt, kun ovat isompia. Kuulostaa, aloittaja, siltä, että miehestäsi tulee ihan hyvä vauvanhoitaja pienellä harjoituksella. On nyt myös sun asia luovuttaa vastuuta miehelle. Jos hän on neuvoton, neuvo.
Auttoiko? Yhteinen lapsi, joten mies hoiti lasta siinä missä minäkin, ei ainoastaan auttanut.
Pesi peppua, vaihtoi vaippaa (lähes aina kun oli kotona), lohdutti, helli, kantoi kantorepussa ja työnsi kärryjä, heräsi vauvan kanssa antaakseen mun nukkua pitkään yösyöttöjen päälle ja oli kotona hoitovapaalla yli vuoden. Kaikkea paitsi imetti, hommat puoliksi ja yhdessä tehden.
Kumpikaan ei ole auttanut toista, vaan vauvaa on hoidettu yhdessä. Olemme tasavertaisessa parisuhteessa ja lapsi on yhteinen. Tietysti se osapuoli joka kulloinkin on ollut vanhempain- tai hoitovapaalla on tehnyt enemmän kun on viettänyt lapsen kanssa kahdestaan kotona enemmän aikaa.
Auttaminen särähtää korvaan. Yhdessä me nuo molemmat ollaan hoidettu, imetys ainoa mitä mies ei tietenkään voinut tehdä.
Eipä juuri edes auttanut lupauksistaan huolimatta ja vaikka hän lasta enemmän halusi. Minä hoidin aikuiseksi saakka, mies tosin vaihtui parempaan jo muutamassa vuodessa.
Molempia lapsia on imetetty pitkään, joten syöttäminen on ollut minun vastuullani, mies taas sitten vaihtoi enemmän vaippoja ja esimerkiksi kanniskeli, kun vauva oli itkuinen. Toisen lapsen kohdalla meni aika luontevasti, että minä hoidin enemmän vauvaa ja mies esikoista. Tiedän valitettavasti yhden perheen, jossa isä ei katso asiakseen nykyään jo 2v lapsen hoitoa, tuntuu pahalta sekä äidin että lapsen puolesta.
Auttaisiko asiaa, jos vain jättäisit enemmän isää ja vauvaa keskenään? Isä oppisi hoitamaan lastaan omalla tavallaan ja luottamus omiin kykyihin vahvistuisi.
Ei pahemmin auttanut, saati hoitanut yhteistä lastamme, jonka vaatimalla vaati. Tuli sittten omalle lapselleen mustasukkaiseksi kaikenlisäksi. Että sellainen perheidylli.
Ei tehnyt oikein mitään. Heti synnytyslaitokselta koteuduttuamme sysäsi vauvan heti minulle, koska oletti, että äiti luonnostaan tietää, miksi lapsi itkee. Vaipanvaihto ei onnistunut, koska yökötti. Pyykkiä ei pessyt, hyvä kun ruokaa osasi mikrossa lämmittää.
Minä tein KAIKEN. Hoidin vauvan, kävin vaunulenkillä ja kaupassa, tein ruokaa, pesin pyykit, silitin, viikkasin ne kaappiin, vaihdoin lakanat, imuroin ja pyyhin lattiat, pesin astiat, leivoin, pesin WC:n, järjestin ristiäiset. Kyykin tikit persauksissa ritisten. Vttu. Katkera olen.
Kannattaisi teidän varmaan vihdoinkin keskustella asioista. Kyllä meillä mies oli heti mukana ja ensimmäisenä yöllä pystyssä kun vauva alkoi itkemään :)
Just, mikäköhän se tavallisin meininki on? Nyt tulee mielikuva, että kaikki miehet olisi tosi osallistuvaa sorttia, vaikka varmasti vähintään yhtä paljon on niitä töissäkäyviä isiä, joista se kotona "makaaja" saa hoitaa kaikki kotityöt lapsenhoidon lisäksi ja jos nyt muija nalkuttaa tarpeeksi, niin ehkä kerran viikossa vaihtaa vaipan ja imuroi.
Mieheni on alusta asti hoitanut lastamme enemmän kuin minä äitinä. Olen esim. kylvettänyt lapsen tasan yhden kerran. Nykyään tosin vain minä kelpaan hiusten pesuun avuksi. No, meillä ehkä poikkeuksellinen tilanne kun mulla fyysisiä rajoitteita.
Ei "auttanut" vaan hoidimme vauvaa yhdessä. Omituinen asetelma, että mies "auttaa". Onhan se yhtä lailla hänen lapsensa.