Miksi vanhemmat ei puhu lapsensa kanssa julkisella paikalla?
Olen monesti ihmetellyt, miksi jotkut vanhemmat puhuvat lapselleen hyvin vähän julkisella paikalla. Olen kiinnittänyt huomiota tähän vaikkapa uima-hallissa tai lääkärin odotushuoneessa. Ja nyt puhutaan sellaisista yli 3-vuotiaista lapsista, jotka siis varmasti osaavat puhua ja ymmärtävät puhetta. Esimerkiksi hammaslääkärin odotushuoneessa valitsee täysi hiljaisuus ja jos lapsi koittaa jutella jotain, niin vanhempi vastaa mahdollisimman hiljaa ja lyhyesti. Eikä varmasti itse aloita puhumaan lapselle mitään.
Toinen esimerkki tulee perheuimakoulusta, jossa meidän kanssa käy samaan aikaan äiti ja lapsi, enkä varmuudella edes tiedä mitä kieltä he puhuvat, koska en ole tämän puolen vuoden aikana kuullut kummankaan sanovan yhtään mitään. Todennäköisesti umpisuomalaisella paikkakunnalla ovat suomen kielisiä, mutta mennen tullen pukuhuoneessa tai suihkussa tai altaalla en ole kuullut heidän puhuvan mitään.
Minusta olisi outoa olla aivan tuppisuuna noissa edellä mainituissa paikoissa. Vai olenko itse se outo, joka juttelee lapsen kanssa niitä näitä muuallakin kuin oman kodin seinien sisällä?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ota lasta syliin ja kuiskuttele ja juttele hiljaa hänen kanssaan? Jos arastelette muiden kuuntelemista tms. Lapsesta olisi ihanaa päästä syliin turvaan ja saada täysin huomio itseensä. Voi kertoa satua, kysellä asioita tai muistella vanhoja juttuja. Kaikki tuo kehittää lasta. Ei tarvitse häiritä muita, vaikka keskustelee lapsensa kanssa. Jokainen hetki on mahdollisuus kasvattaa lapsen itsetuntoa ja kielitajua.
Koska siitä tulisi huutoa ja tappelua. Lapsi tulee kyllä syliin ja pääsee syliin niin halutessaan. Miten voin opettaa lapselle rajoja muiden kanssa, jos häntä rajottaisin pitämällä väkisin sylissä? Poislukien vaaratilanteet, tms.
Miksi lapsi ei halua olla sylissäsi?
Sullako lapsi istuu hikisessä sylissäsi 24/7 kuin perunasäkki? Uimahallissakin?
Mielellään tulevat syliin. Uimahallissa puemme sylikkäin. Lääkärissä tms. istuvat mielellään sylissä. En hikoile, olen hoikka, kuten lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ota lasta syliin ja kuiskuttele ja juttele hiljaa hänen kanssaan? Jos arastelette muiden kuuntelemista tms. Lapsesta olisi ihanaa päästä syliin turvaan ja saada täysin huomio itseensä. Voi kertoa satua, kysellä asioita tai muistella vanhoja juttuja. Kaikki tuo kehittää lasta. Ei tarvitse häiritä muita, vaikka keskustelee lapsensa kanssa. Jokainen hetki on mahdollisuus kasvattaa lapsen itsetuntoa ja kielitajua.
Koska siitä tulisi huutoa ja tappelua. Lapsi tulee kyllä syliin ja pääsee syliin niin halutessaan. Miten voin opettaa lapselle rajoja muiden kanssa, jos häntä rajottaisin pitämällä väkisin sylissä? Poislukien vaaratilanteet, tms.
Mielellään tulevat syliin. Uimahallissa puemme sylikkäin. Lääkärissä tms. istuvat mielellään sylissä. En hikoile, olen hoikka, kuten lapsetkin.
Niin varmaan. Hikinen punkero jonka elämän kohokohta on päteä nettikeskusteluissa. Miksi muuten nytkään, taaskaan, ikinä, koskaan et ole lastesi kanssa? Hyi, huono äiti! Hyi! Häpeä! Läpipaska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan. Hikinen punkero jonka elämän kohokohta on päteä nettikeskusteluissa. Miksi muuten nytkään, taaskaan, ikinä, koskaan et ole lastesi kanssa? Hyi, huono äiti! Hyi! Häpeä! Läpipaska.
Ovat papan kanssa pesisharkoissa. Tulen toimeen jopa isovanhempien ja anopin kanssa!
Jahah, näköjään lapselle puhuminen on epäsuosittua. Ehkä tämä, että puhumista pidetään häiritsevänä, on yhteydessä siihen, että lasten puheen kehityksen ongelmat ovat lisääntyneet. Tätä en ymmärrä, että lääkärin odotushuoneessa pitäisi olla hiljaa... Jo on. Ei se ole mikään kirjasto, jonne ihmiset tulevat keskittymään hiljaiseen tekemiseen. Mun mielestä kaikki odotustilat, uimahallin saunat ja muut ovat tosi hyvä paikka jutella lapsen kanssa. Silloin ei ole muuta varsinaista tekemistä (kuten esim. kotona usein on) ja ehtii keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Jahah, näköjään lapselle puhuminen on epäsuosittua. Ehkä tämä, että puhumista pidetään häiritsevänä, on yhteydessä siihen, että lasten puheen kehityksen ongelmat ovat lisääntyneet. Tätä en ymmärrä, että lääkärin odotushuoneessa pitäisi olla hiljaa... Jo on. Ei se ole mikään kirjasto, jonne ihmiset tulevat keskittymään hiljaiseen tekemiseen. Mun mielestä kaikki odotustilat, uimahallin saunat ja muut ovat tosi hyvä paikka jutella lapsen kanssa. Silloin ei ole muuta varsinaista tekemistä (kuten esim. kotona usein on) ja ehtii keskustella.
Pällistelyä, kyyläämistä, juoruilua ja muuta vastenmielistä itsensä nostamista täällä paheksutaan.
Me kunnon äidit ollaan lastemme kanssa kotonakin. Ei sitten tarvitse järjestää niitä viiden minuutin katsokaa kaikki kun minä olen nääääääin pätevä äiti -näytöksiä siellä uimahallissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pällistelyä, kyyläämistä, juoruilua ja muuta vastenmielistä itsensä nostamista täällä paheksutaan.
Me kunnon äidit ollaan lastemme kanssa kotonakin. Ei sitten tarvitse järjestää niitä viiden minuutin katsokaa kaikki kun minä olen nääääääin pätevä äiti -näytöksiä siellä uimahallissa.
Mielenkiintoinen kommentti. Se ei kuitenkaan liittynyt millään tavalla omaani, joten en osaa oikein siihen sanoa mitään. Tuntuu kuitenkin, että olet jollain tavalla onneton tai pahalla mielellä, toivotaan, että se menee pian ohi.
Koska olen introvertti ja lapseni ovat myös introverttejä. Ja me introvertit tykätään hiljaisuudesta ja siitä että puhutaan vain kun on puhuttavaa. Ja silloinkin muita häiritsemättä ja pitäen omat asiat omana tietona.
Ja minua taas henk.koht. rasittaa SUURESTI ihmiset jotka hölisee ja läpisee kaikenaikaa ja kaikkialla. Ja ihan kaikkein eniten minua risoo lapsilleen lässyttävät aikuiset. Joskus tekisi mieli sanoa suoraan että ole välillä hiljaa, ei se lapsikaan tota sun kimittävää ulinaa jaksa koko aikaa kuunnella.
Niin, siksi. :)
Itse puhuin lapsilleni noissa tilanteissa ja tietysti muulloinkin jo 30 vuotta sitten. Vaikka ulkopuoliset katsoivatkin sitä kummissaan aivan kuin lapsella olisi joku hätä kun sille puhutaan. Siihen aikaan oli tavallisempaa että aikuiset puhuivat keskenään. Mutta olinkin tuolloin jo "erilainen ja outo äiti", lapset kyllä pärjäsivät kuulemma ja tulevat mukana. Olenkin tuntenut olevani aina väärässä paikassa väärään aikaan.
Nykyään on ihanaa kun vanhemmat saavat olla vanhempia lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua! Nyt ei ole kaikki kunnossa? Onko sulla apua lasten hoitoon, ethän ole yksin heidän kanssaan? Keitä vaikka kahvit ja rauhoitu, kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua! Nyt ei ole kaikki kunnossa? Onko sulla apua lasten hoitoon, ethän ole yksin heidän kanssaan? Keitä vaikka kahvit ja rauhoitu, kyllä se siitä.
Punkero relaa nyt vaan ja lopettaa nuo diaknosoinnit. Ota sylkkyyn se perunasäkkikakarasi.
Silloin, kun vielä oli lapsi (on jo kasvanut aikuiseksi), olin ihan kiitollinen, jos joskus sai olla hiljaa.
Joku sanoi, että höpiseviä pidetään hulluina ja aattelin että en minä ainakaan pidä. Senkun höpisevät.
Mutta nyt näiden ”kuiskuttelusyliviestien miksi lapsi ei halua syliisi” -viestien lukemisen jälkeen olen samaa mieltä. Höpöttävät on jotenkin tärähtäneitä.
Suomalaiset on hiljaisia. Etkö tiennyt. Opitaan jo lapsena.
Mun lapsikin on ujosti hiljaa ja kuiskailee noissa tilanteissa 😁
Osaa kyllä puhua, ei tartte olla huolissaan.
Syy voi olla se että ihmisiä nolottaa jos lapsi kyselee liikaa , puhuu arkaluontoista, tai aikuinen ei osaa selittää/kertoa asioita mitkä lasta ihmetyttää tai kiinnostaa. Ja sit muut kuuntelee kuinka aikuinen ''pärjää''.. :-/
Niin luulen. Lähihoitaja. Täällä on sitten kiva provoilla.