Miksi vanhemmat ei puhu lapsensa kanssa julkisella paikalla?
Olen monesti ihmetellyt, miksi jotkut vanhemmat puhuvat lapselleen hyvin vähän julkisella paikalla. Olen kiinnittänyt huomiota tähän vaikkapa uima-hallissa tai lääkärin odotushuoneessa. Ja nyt puhutaan sellaisista yli 3-vuotiaista lapsista, jotka siis varmasti osaavat puhua ja ymmärtävät puhetta. Esimerkiksi hammaslääkärin odotushuoneessa valitsee täysi hiljaisuus ja jos lapsi koittaa jutella jotain, niin vanhempi vastaa mahdollisimman hiljaa ja lyhyesti. Eikä varmasti itse aloita puhumaan lapselle mitään.
Toinen esimerkki tulee perheuimakoulusta, jossa meidän kanssa käy samaan aikaan äiti ja lapsi, enkä varmuudella edes tiedä mitä kieltä he puhuvat, koska en ole tämän puolen vuoden aikana kuullut kummankaan sanovan yhtään mitään. Todennäköisesti umpisuomalaisella paikkakunnalla ovat suomen kielisiä, mutta mennen tullen pukuhuoneessa tai suihkussa tai altaalla en ole kuullut heidän puhuvan mitään.
Minusta olisi outoa olla aivan tuppisuuna noissa edellä mainituissa paikoissa. Vai olenko itse se outo, joka juttelee lapsen kanssa niitä näitä muuallakin kuin oman kodin seinien sisällä?
Kommentit (55)
No kyllä minä ainakin puhun ja puhuin jo vauvalle. Ihmiset kyllä naureskelivat kerran kun juttelin sinne vaunuihin mutta seuraus oli että lapsi puhui jo 2-vuotiaana niin hyvin että häntä luultiin 4-vuotiaaksi ja 4-vuotiaana hän oppi lukemaan ja 5-vuotiaana puhui jo ekaa vierasta kieltä kun oli kielikylpypäiväkodissa.
L, toi ei tee sinusta yhtään parempaa äitiä vaikka kuinka arvostelisit muita äitejä. Päinvastoin. Sitä surkeampi olet.
Vierailija kirjoitti:
L, toi ei tee sinusta yhtään parempaa äitiä vaikka kuinka arvostelisit muita äitejä. Päinvastoin. Sitä surkeampi olet.
Olen eri mieltä. On hyvä herätellä huomaamaan käytöksesnsä puutteita. Lapse kielitaju ei kehity, jollei lapselle puhuta valtavasti, tv ja muut eivät korvaa vastavuoroista viestintää aikuisen kanssa. On turha itkeä lapsen huonon koulumenestyksen vuoksi, jollei jaksa puhua hänelle ihan vauvasta asti.
Olen eri kuin tuo p@sk@@ niskaan saanut äiti. Millainen äiti itse olet? Taisi osua ja upota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. On hyvä herätellä huomaamaan käytöksesnsä puutteita. Lapse kielitaju ei kehity, jollei lapselle puhuta valtavasti, tv ja muut eivät korvaa vastavuoroista viestintää aikuisen kanssa. On turha itkeä lapsen huonon koulumenestyksen vuoksi, jollei jaksa puhua hänelle ihan vauvasta asti.
Olen eri kuin tuo p@sk@@ niskaan saanut äiti. Millainen äiti itse olet? Taisi osua ja upota.
Ja hän ”diaknoosin” sinä teit nimettömän pahantahtoisen nettikirjoituksen takia? Loistavaa!
Mulla oli lapset kotihoidossa 4- ja 6-vuotiaiksi ja tasan olin hiljaa pärpättämättä, jos ja kun oltiin paikassa jossa leikkinurkka. Kuten se lääkärin odotustila.
Kielikouluja kävivät ja äidinkieli ollut aina kymppi kummallakin. Nyt jo lukiossa kumpikin.
En siis ihan heti tekisi hirveesti ohikulkiessa päätelmiä muiden asioista. Se on aika säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne puhu kotonakaan. Siksi lasten puheenkehityksen viiveitä on nykyään valtavasti, varsinkin pikkupojilla. Ja lukutaito rappeutuu, kun sanavarasto on pieni eikä ymmärretä luettua. Puhukaa ja lukekaa lapsillennne!
Täysin eri mieltä. Kotona puhemme ja luemme paljonkin, mutta julkisilla paikoilla olen vaistomaisesti hiljempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. On hyvä herätellä huomaamaan käytöksensä puutteita. Lapsen kielitaju ei kehity, jollei lapselle puhuta valtavasti, tv ja muut eivät korvaa vastavuoroista viestintää aikuisen kanssa. On turha itkeä lapsen huonon koulumenestyksen vuoksi, jollei jaksa puhua hänelle ihan vauvasta asti.
Ja hän ”diaknoosin” sinä teit nimettömän pahantahtoisen nettikirjoituksen takia? Loistavaa!
Lasten kielenkehityksen kanssa teen työtäni ja siksi tämän näen niin kirkkaasti. Jo vanhempien kanssa jutellessa usein paljastuu syy lapsen kielenkehityksen viiveeseen. Saatika sitten kun näen lapsen ja vanhemmat yhdessä, se vuorovaikutus on käskyttämistä, lyhyitä lauseita ja lapsen ohittamista.
Jos puhut, ihan sama mistä ja millä tavalla, joku tulee avautumaan että pitikö se kakara tännekin raahata, vie pois ilmaa pilaamasta (noin kärjistetysti).
Miksi ette ota lasta syliin ja kuiskuttele ja juttele hiljaa hänen kanssaan? Jos arastelette muiden kuuntelemista tms. Lapsesta olisi ihanaa päästä syliin turvaan ja saada täysin huomio itseensä. Voi kertoa satua, kysellä asioita tai muistella vanhoja juttuja. Kaikki tuo kehittää lasta. Ei tarvitse häiritä muita, vaikka keskustelee lapsensa kanssa. Jokainen hetki on mahdollisuus kasvattaa lapsen itsetuntoa ja kielitajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. On hyvä herätellä huomaamaan käytöksensä puutteita. Lapsen kielitaju ei kehity, jollei lapselle puhuta valtavasti, tv ja muut eivät korvaa vastavuoroista viestintää aikuisen kanssa. On turha itkeä lapsen huonon koulumenestyksen vuoksi, jollei jaksa puhua hänelle ihan vauvasta asti.
Lasten kielenkehityksen kanssa teen työtäni ja siksi tämän näen niin kirkkaasti. Jo vanhempien kanssa jutellessa usein paljastuu syy lapsen kielenkehityksen viiveeseen. Saatika sitten kun näen lapsen ja vanhemmat yhdessä, se vuorovaikutus on käskyttämistä, lyhyitä lauseita ja lapsen ohittamista.
Sinä olet pelkkä hoitaja. Sinä mikään selvänäkijä ole. Etkä muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ota lasta syliin ja kuiskuttele ja juttele hiljaa hänen kanssaan? Jos arastelette muiden kuuntelemista tms. Lapsesta olisi ihanaa päästä syliin turvaan ja saada täysin huomio itseensä. Voi kertoa satua, kysellä asioita tai muistella vanhoja juttuja. Kaikki tuo kehittää lasta. Ei tarvitse häiritä muita, vaikka keskustelee lapsensa kanssa. Jokainen hetki on mahdollisuus kasvattaa lapsen itsetuntoa ja kielitajua.
Voi hyvä luoja! Ketjuun eksyi oikein kunnon ääliö!
Vierailija kirjoitti:
MIKSI Suomi on tällainen pahantahtoisuuden kehto, että teit niin tai näin lapsesi kanssa, aina joku idiootti tarkkailemassa ja pällistelemässä ja keuhkoamassa netissä?
Tässä se syy tulikin. Nykyään omia asioita ei pidä jaella kenellekään.
Hiljaisuudesta jos joku valittaa niin voi vielä lisäksi vastata hiljaisuudella.
Vaikea sanoa, puhun omalle lapselleni myös odotushuoneissa ja muissa julkisissa paikoissa. Pakkokin, koska muuten menisi höpöttämään ja tuijottamaan muita. Sekös vasta olisi täällä kauhistus.
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä tulisi huutoa ja tappelua. Lapsi tulee kyllä syliin ja pääsee syliin niin halutessaan. Miten voin opettaa lapselle rajoja muiden kanssa, jos häntä rajottaisin pitämällä väkisin sylissä? Poislukien vaaratilanteet, tms.
Menepä ruokakauppaan, niin kuulet kaipaamaasi puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä tulisi huutoa ja tappelua. Lapsi tulee kyllä syliin ja pääsee syliin niin halutessaan. Miten voin opettaa lapselle rajoja muiden kanssa, jos häntä rajottaisin pitämällä väkisin sylissä? Poislukien vaaratilanteet, tms.
Miksi lapsi ei halua olla sylissäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi ei halua olla sylissäsi?
Sullako lapsi istuu hikisessä sylissäsi 24/7 kuin perunasäkki? Uimahallissakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet pelkkä hoitaja. Sinä mikään selvänäkijä ole. Etkä muutakaan.
Niinkö luulet? Neuropsykologi ja kasvatustieteilijä, omia lapsia ja lapsenlapsiakin vaikka kuinka.
Työskentelen neuvolassa. Useimmiten lapsen vuorovaikutustaidoissa ja kehityksessä näkyy jos vanhemmat juttelevat lapsen kanssa paljon, myös siellä odotushuoneessa. Jos sieltä kuuluu vastavuoroista keskustelua, on todennäköisempää että lapsen taidot ovat ok ja yhteistyö neuvolassa sujuu. Jos vastaanottoa odotetaan hiljaisuuden vallitessa tai vaihtoehtoisesti aulasta kuuluu kauhea mekkala (lapsi leikkii jotain riehumis/autonromutusleikkiä ja vanhempi räpättää kovaan ääneen), voi olla että lapsen taidot/käytös näyttäytyvät alle ikätasoisena.
Tämä on minun subjektiivinen kokemukseni eikä tietenkään aina päde, mutta monesti asia on juuri näin.