Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat ei puhu lapsensa kanssa julkisella paikalla?

Vierailija
21.05.2019 |

Olen monesti ihmetellyt, miksi jotkut vanhemmat puhuvat lapselleen hyvin vähän julkisella paikalla. Olen kiinnittänyt huomiota tähän vaikkapa uima-hallissa tai lääkärin odotushuoneessa. Ja nyt puhutaan sellaisista yli 3-vuotiaista lapsista, jotka siis varmasti osaavat puhua ja ymmärtävät puhetta. Esimerkiksi hammaslääkärin odotushuoneessa valitsee täysi hiljaisuus ja jos lapsi koittaa jutella jotain, niin vanhempi vastaa mahdollisimman hiljaa ja lyhyesti. Eikä varmasti itse aloita puhumaan lapselle mitään.

Toinen esimerkki tulee perheuimakoulusta, jossa meidän kanssa käy samaan aikaan äiti ja lapsi, enkä varmuudella edes tiedä mitä kieltä he puhuvat, koska en ole tämän puolen vuoden aikana kuullut kummankaan sanovan yhtään mitään. Todennäköisesti umpisuomalaisella paikkakunnalla ovat suomen kielisiä, mutta mennen tullen pukuhuoneessa tai suihkussa tai altaalla en ole kuullut heidän puhuvan mitään.

Minusta olisi outoa olla aivan tuppisuuna noissa edellä mainituissa paikoissa. Vai olenko itse se outo, joka juttelee lapsen kanssa niitä näitä muuallakin kuin oman kodin seinien sisällä?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä uskalla mitään puhua, ettei häiritse muita tai sano jotain väärää, jotta muut asiakkaat pääsee Iltalehteen, instaan tai jonnekin palstalle valittamaan kasvatuksesta tai sen puutteesta.

Vierailija
2/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kuuntelee ja tulee sitten tänne vauva-palstalle avautumaan, kuinka väärin joku puhui lapselleen. Toki näköjään avaudutaan sitten siitäkin että ei puhuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vain kun ottavat muut ihmiset huomioon. Ei jaksais kuunnella lasten löpinöitä vastaanotolla. Ja lapsikin oppii käyttäytymään tietyissä tilanteissa. 

Vierailija
4/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä, jotka puhuvat julkisella paikalla niitä näitä, pidetään vähän hulluina. Suomessa kuuluu olla hiljaa!

Vierailija
5/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuollaisessa yleisessä tilassa - kuten juuri lääkärin odotushuoneessa - kuuluukin olla hiljempaa. Ei joka paikassa aina tarvi hälistä niin kovasti.

Vierailija
6/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koko aikaa jaksa höpistä... Eihän normaalissa tilanteessa jossa kaksi aikuista odottaa vaikka terveysasemalle pääsyä niin pölistä lakkaamatta. Lasten kanssa sama jos on jo kouluikäiset.

Tietys iässä lapset saattaa kanssa toistaa samaa juttua 100 kertaa. Esim neuvolassa 4-5v poika oli ilmeisesti oppinut kavereilta puhumaan rumia ja niitä isälleen koko ajan yritti toitottaa. Isää nolotti ja yritti saada häntä keskittymään johonkin muuhun. :D

Taaperolleni höpisen paljon julkisilla paikoilla, muut huomioon ottaen.

Vierailija
7/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että minä olen juuri sellainen outona pidetty höpöttäjä :D Juttelen lapselle, tietysti normaalilla puheäänellä mitenkään kailottamatta, myös julkisella paikalla. Olen kyllä huomannut, että se ei ole kaikilla tapana. Mutta miksi sitten juuri vaikka uimahalliin tai salille menevät kaverukset saavat jutella keskenään pukuhuoneessa, mutta jos olet lapsen kanssa kahden, niin puhuminen ei olekaan ok? Viittaus käytöstapojen opetteluun. Missä iässä saa jutustella?

Vierailija
8/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaiset aikuiset kaverit tai pariskunnatkaan uskalla puhua toisilleen esim julkisissa. Kulttuurinen erityispiirre josta voisi mielestäni luopua

Vierailija
9/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI Suomi on tällainen pahantahtoisuuden kehto, että teit niin tai näin lapsesi kanssa, aina joku idiootti tarkkailemassa ja pällistelemässä ja keuhkoamassa netissä?

Vierailija
10/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI Suomi on tällainen pahantahtoisuuden kehto, että teit niin tai näin lapsesi kanssa, aina joku idiootti tarkkailemassa ja pällistelemässä ja keuhkoamassa netissä?

Aloituksessa ei keuhkottu. Pohdintaa, keskustelua you know, niin kuin täällä internetin KESKUSTELUpalstoilla on tapana.

Vierailija
11/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa ei keuhkottu. Pohdintaa, keskustelua you know, niin kuin täällä internetin KESKUSTELUpalstoilla on tapana.

Pällistelyä, ihmettelyä, mesoamista, keuhkoamista...

Selän takana pahan puhuminen ei ole keskustelemista. Ei myöskään itsekehu.

Vierailija
12/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset keskity siihen lapseesi, ap?

Vierailija
13/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä, jotka puhuvat julkisella paikalla niitä näitä, pidetään vähän hulluina. Suomessa kuuluu olla hiljaa!

Julkisella paikalla puhuminen on ihan ok, mutta tyyliin lääkärin odotushuoneessa olisin hiljaa. 

Olen käynyt ulkomailla lääkärissä eikä siellä kukaan löpissyt odotushuoneessa vaan kaikki olivat hiljaa ja osa näkyi tekevän töitä siinä odottaessa. 

Vierailija
14/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että minä olen juuri sellainen outona pidetty höpöttäjä :D Juttelen lapselle, tietysti normaalilla puheäänellä mitenkään kailottamatta, myös julkisella paikalla. Olen kyllä huomannut, että se ei ole kaikilla tapana. Mutta miksi sitten juuri vaikka uimahalliin tai salille menevät kaverukset saavat jutella keskenään pukuhuoneessa, mutta jos olet lapsen kanssa kahden, niin puhuminen ei olekaan ok? Viittaus käytöstapojen opetteluun. Missä iässä saa jutustella?

No eikö nuo ole ihan normaaleja tilanteita jossa puhutaan kaverin tai lasten kanssa? 

Vierailija
15/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käythän antamassa tämän palautteen kaikissa palstan ketjuissa, joissa puhutaan muiden ihmisten asioista. Vai onko tämä ainoa?

Vierailija
16/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käythän antamassa tämän palautteen kaikissa palstan ketjuissa, joissa puhutaan muiden ihmisten asioista. Vai onko tämä ainoa?

Sun täytyy nyt kuule kyylätä vain lisää ja tarkistaa joka ketju. Tule sitten taas möyhkäämään lisää.

Tai hommaa oma elämä.

Vierailija
17/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne puhu kotonakaan. Siksi lasten puheenkehityksen viiveitä on nykyään valtavasti, varsinkin pikkupojilla. Ja lukutaito rappeutuu, kun sanavarasto on pieni eikä ymmärretä luettua. Puhukaa ja lukekaa lapsillennne!

Vierailija
18/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vain kun ottavat muut ihmiset huomioon. Ei jaksais kuunnella lasten löpinöitä vastaanotolla. Ja lapsikin oppii käyttäytymään tietyissä tilanteissa. 

Lisään vielä, että muuten minusta on normaalia puhua lapselle kaupungilla tai julkisissa, mutta tietyissä tilanteissa on hyvä oppia olemaan myös hiljaa. 

Vierailija
19/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuollaisessa yleisessä tilassa - kuten juuri lääkärin odotushuoneessa - kuuluukin olla hiljempaa. Ei joka paikassa aina tarvi hälistä niin kovasti.

Juuri näin. Käyttäytyminen tilanteiden mukaan. 

Vierailija
20/55 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten tule mieleen, että esim siellä lääkärin odotustilasa voi olla hetkellisesti hyvinkin väsynyt vanhempi. Valvonut ja väsynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän