Cpap-laite, kokemuksia?
Mulla on todettu uniapnea pari vuotta sitten ja nyt se on pahentunut siihen malliin, että olen saamassa Cpap-laitteen. Onko kenelläkään kokemuksia ko. vehkeestä? Vinkkejä? Jotakin?
Vähän jännittää, että miten sen kanssa sitten tulee toimeen, mutta koska se on ainoa hoito, niin yritän olla positiivisella mielellä ja jospa tämä hirvittävä väsymyskin helpottaisi laitteen myötä.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Itse en pystynyt käyttämään, sain CPAP -laitteen. En pystynyt hengittämään ulos. Kaksoispainelaite olisi, ehkä sopiva, mutta ei saa julkiselta puolelta, kun liian kallis.
Ymmärtääkseni CPAP-laite on nimenomaan kaksoispainelaite eli myö uloshengityksen aikana pieni positiivinen paine.
Mun laitteen ääni koveni kun oli ollut vuoden käytössä, uudet letkut ja maski tuli niin äänikin vaimeni. Kone ollut vuoden ja olen pirteämpi, jaksan käydä salilla ja ulkoilla, tehdä muutakin kuin sohvalla maata
Maskihan ei itsestään pörise, vaan silloin kun se on jotenkin vinossa kasvoihin nähden.
Kannattaa hyödyntää tilanne ja kehitellä erilaisten maskipörinöitten hallintaa tavoitteena saada aikaan "Maskisinfonia".
Vaikeaa, mutta palkitsevaa.
Nimimerkillä "Kokemusta on".
Onko herkkäunisia? Tottuuko koskaan? käyn vessassa yöllä joten mietin pitääkö laitteeseen ostaa jatkojohto sitten?
Mulla on ollut jo monta vuotta apnealaite , On ollut oikein hyvä . Matkakäytössä on pienikokoinen Aga:n valmistama Z1 laite joka hajosi 15 yön käytön jälkeen ( hinta yli 1000eur )en suosittele kenellekään . Liekö noita on edes myynnissäkään . Ei saa missään korjattua , kalliit yöt matkalla . Kotona oleva Res medin Air sense 10 toimii hyvin.
Itsellä ollut CPAP-laite 5.5 v. Usein puhutaan ylipainoisten taudista. Ei välttämättä näin. Syy voi olla rakenteellinen myös. Itsellä ei ylipainoa, 178 cm, 81 kg ja paljon lihasmassaa. Urheilua harrastan eri lajeja kesät talvet, 4-5 krt/vko. AirSense 10 kotona ja Resmed Airmini matkoilla (matkustan työn puolesta paljon). Akkua oli vaikea löytää, ei ollut Suomessa myynnissä, sain tilattua Belgiasta Medistromin Pilot 24 Liten, reilut kaksi yötä nukkuu sen avulla ilman sähkövirtaa Airminin kanssa, eli kahden yön vaellus-/melontaretket onnistuvat. Alusta asti ollut vireystila laitteen käytön ansiosta ihan eri luokkaa kuin ilman laitetta. Tottumista täysmaskiin ei ollut vaikea opetella, mutta ehkä se auttoi, että harrastan laitesukellusta ja olen tottunut maskiin jo hereillä. Keskivaikea todettiin unitutkimuksessa, pisin hengityskatkos 2.42 min testiyön aikana, eli mikään leikin asia tämä sairaus ei ole. Yhtään yötä en ole nukkunut ilman laitetta, joskus torkahtanut vartiksi ilman ja kuuppa heti ihan sekaisin. Eli kyllä CPAP ainakin minulla pelasti elämän. Kaikille tsemppiä!
Yksi yö takana CPAP laitteen kanssa. Asenne ratkaisee käyttöön otossa paljon. Heti ekana aamuna virkeämpi olo. Suhiseehan se vähän ja on hankalan oloinen. Huomasin että maskin pitää olla just oikealla kireydellä. Laite hiljenee kun se säätää paineen automaattisesti oikeaksi ja remmit oikealla kireydellä.
Hei!
Ostin itselleni Z1 Auto matka cpap laitteen 4v 1kk sitten. Laite lakkasi toimimasta äsken. Näyttöön tuli koodi fault 33. Yritin löytää korjaajaa, vielä onnistumatta, laitevalmistajilta. Minulle kerrottiin että laitteiden käyttöikä on noin 4-5vuotta jolloin ne suositellaan vaihdettaviksi. Laskin että käyttöaika ko.laitteelle tuli runsaasti alle puoli vuotta ja hoidin sitä hyvin. Kotona on käytössä AirSense. Minulla tulee väistämättä mieleen se, että laitteessa on jokin systeemi joka brakaa kun noin 4v on kulunut. Laitteen hinta oli kuitenkin yli 900€ silloin. En tule ostamaan uutta vaan jatkossa raahaan AirSense mukanani.
Vierailija kirjoitti:
Onko herkkäunisia? Tottuuko koskaan? käyn vessassa yöllä joten mietin pitääkö laitteeseen ostaa jatkojohto sitten?
Yksi laitteen käytön positiivisia yllätyksiä minulle oli se, että öiset vessareissut loppuivat. En tiedä mistä se johtuu. Saadessani laitteen 61-vuotiaana olin jo pidemmän aikaa tottunut heräämään vessaan, mutta nyt, neljä vuotta käytettyäni ei edes aamulla ole vielä mitään kiirettä pisuille. Erinomainen laite.
Mulla on ollut reilun puolivuotta laite, kerää aivan jäätävästi ilmaa vatsaan ja tuo paljon ongelmia sitä myötä.
Lisälyöntejä sun muuta, lieneekö muilla ongelmia ollut tuon suuntaista ?
En pystynyt nukkumaan sen kanssa. Kokeilin kyllä mutta en nukkunut. Olen laihduttanut ja nyt minulla on hammaskiskot jotka työntävät alaleukaa eteenpäin. Olo on parempi.
Kokeilin siis laitetta kahteen eri otteeseen. Hoitaja ei meinannut saada päähän etten pystynyt nukkumaan. Välillä torkahdin ja ilmaa vuosi naamarin välistä. Välillä torkahdin ja suu oli rutikuiva. Välillä heräsin sellaiseen tunteeseen kuin olisin hukkunut ja pomppasin sydän pamppaillen pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut reilun puolivuotta laite, kerää aivan jäätävästi ilmaa vatsaan ja tuo paljon ongelmia sitä myötä.
Lisälyöntejä sun muuta, lieneekö muilla ongelmia ollut tuon suuntaista ?
Minulla myös tuli tunne että nielen ilmaa mutta siihen auttoi kun pidin kokomaskia hieman ylempänä eli oikeassa kohdassa. Maski valahteli hieman liian alas ja suun avautui maskissa. Hengitän siis nenän kautta kokomaskin kanssa. Kannattaa myös jutella hoitohenkilökunnan kanssa aiheesta; heiltä saat varmasti apua tuohon.
Laite auttaa mutta ole tarkka erä se maskiosa on kasvoillesi sopiva, niitä eri mallisia vaihtoehtoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi laitteen käytön positiivisia yllätyksiä minulle oli se, että öiset vessareissut loppuivat. En tiedä mistä se johtuu. Saadessani laitteen 61-vuotiaana olin jo pidemmän aikaa tottunut heräämään vessaan, mutta nyt, neljä vuotta käytettyäni ei edes aamulla ole vielä mitään kiirettä pisuille. Erinomainen laite.
Vessakäyntiä varten voi maskin ottaa pois naamallta ja käydä vessassa ilman maskia. Maski päälle kun unet jatkuu. Paitsi että jatkossa tuskin käyt yöllä vessassa: itsellä loppui yölliset vessareissut kuin seinään kun sain laitteen. Pahimmillaan ravasin pissalla 5 kertaa yössä. Unihoitaja sanoi että apneassa keho on ikään kuin "hälyytystilassa" koko yön jolloin yksi ilmiö on nuo vessahetket. Toinen on (minulla) erittäin pahat rytmihäiriöt ja kolmas lepäämättömyydestä sekä hapenpuutteesta johtuva jumalaton väsymys. Kaikki nuo tosiaankin katosi laitteen myötä. Ja hyvin kyllä olen tottunut; olen käyttänyt laitetta yhtäjaksoisesti jo n. 2 vuotta. Käyttöönottoa helpotti se että voi valita onko sydämen rytminkäännössä päivystyksessä vai nukkuuko mukavasti kotona... ;-)
Asentajajeppe kirjoitti:
Itsellä ollut vajaa vuoden Resmedin laite käytössä. Muuten kaikki ok mutta kone on todella äänekäs.
Kovaa kohinaa ja suhinaa kuuluu sisään hengittäessä. Kone oli jo kerran huollossa mutta ei auttanut,
sama ääni jatkuu. Onko muilla kokemuksia ?
Mulla APAP-laite, miten eroaa CPAPista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen nukkuu munuaiset lopettavat toimintansa eikä virtsaa erity. Ilman laitetta et ole päässyt niin syvään uneen että tuota olisi tapahtunut, vaan hapenpuute on katkaissut nukkumisen aina ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen nukkuu munuaiset lopettavat toimintansa eikä virtsaa erity. Ilman laitetta et ole päässyt niin syvään uneen että tuota olisi tapahtunut, vaan hapenpuute on katkaissut nukkumisen aina ennen sitä.
Munuaiset lopettavat toimintansa :D Kaikkea sitä...
Moni sairastaa sitä tietämättään
Väsyttävä uniapnea piinaa satojatuhansia suomalaisia, ja valtaosa sairastaa tietämättään näistä merkeistä tunnistat taudin
Uniapnea haittaa selvästi unen laatua. Jopa neljä viidesosaa suomalaispotilaista voi olla diagnosoimatta.
Itse en pystynyt käyttämään, sain CPAP -laitteen. En pystynyt hengittämään ulos. Kaksoispainelaite olisi, ehkä sopiva, mutta ei saa julkiselta puolelta, kun liian kallis.