Cpap-laite, kokemuksia?
Mulla on todettu uniapnea pari vuotta sitten ja nyt se on pahentunut siihen malliin, että olen saamassa Cpap-laitteen. Onko kenelläkään kokemuksia ko. vehkeestä? Vinkkejä? Jotakin?
Vähän jännittää, että miten sen kanssa sitten tulee toimeen, mutta koska se on ainoa hoito, niin yritän olla positiivisella mielellä ja jospa tämä hirvittävä väsymyskin helpottaisi laitteen myötä.
Kommentit (63)
Pitääkö se laite kovaa ääntä? Nukutaan eri makuuhuoneissa kuorsauksen vuoksi, mutta jos c-pap hurisee kovaa, niin ei sellaisessakaan saa toinen sitten nukuttua.
Eräs henkilö kertoi että sairaala soitti ( mistä laite lainattu) ja käski laittaa laitteen seinään että seuraavat ETÄNÄ käytätkö laitetta. Aika hullua jos pystyvät tuohon!
Myös uhkailleet sakoilla jos laitetta ei palauta jos ei sitä käytä. (mistä tietävät käyttääkö) Henkilö joutui siis hädissään palauttamaan laitteen takaisin.
Tapahtuipa kerran kysissä Kuopiossa....
Vierailija kirjoitti:
Eräs henkilö kertoi että sairaala soitti ( mistä laite lainattu) ja käski laittaa laitteen seinään että seuraavat ETÄNÄ käytätkö laitetta. Aika hullua jos pystyvät tuohon!
Myös uhkailleet sakoilla jos laitetta ei palauta jos ei sitä käytä. (mistä tietävät käyttääkö) Henkilö joutui siis hädissään palauttamaan laitteen takaisin.
Etäseurannan aloituksesta ja lopetuksesta ilmoitetaan, ei ne seuraa sitä kokoaikaisesti. Minusta tuo oli hyvä, kun enhän minä itse sitä näe onko säädöt kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö se laite kovaa ääntä? Nukutaan eri makuuhuoneissa kuorsauksen vuoksi, mutta jos c-pap hurisee kovaa, niin ei sellaisessakaan saa toinen sitten nukuttua.
Ei pidä, nykylaitteet on hiljaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mitään hädissään tarvitse palauttaa, jos sitä käyttää. Mutta jos sitä pitää vaan hyllyssä pölyyntymässä, niin mieluummin ottavat takaisin, ja antavat jollekin sellaiselle joka tarvitsee ja myös käyttää laitetta. Ei niitä koristeiksi ole tarkoitus jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ei ole koskaan valittanut äänestä, mutta joskus kuulemma puhaltaa kylmästi selkään. Olen opetellut nukkumaan toisella kyljellä. Käytössäni on kokomaski mallia norsu.
Mutta noin yleisesti olen käyttänyt cpap-laitetta muutaman vuoden. Apu näkyi jo ensimmäisellä yrityksellä, vaikka se ensimmäinen yö olikin levoton. Nykyisin on vaikea nukahtaa, jos maski ei ole naamalla.
Olen pudottanut painoa reilusti. Uniapnea ei ole parantunut, mutta helpottanut se on paljon. Yksittäinen yö ilman maskia menee ongelmitta.
Nenästä kannattaa pitää huolta, kostutin käyttöön ja kosteuttavat nenäsuihkeet ja -tipat auttavat näin talviaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mitään hädissään tarvitse palauttaa, jos sitä käyttää. Mutta jos sitä pitää vaan hyllyssä pölyyntymässä, niin mieluummin ottavat takaisin, ja antavat jollekin sellaiselle joka tarvitsee ja myös käyttää laitetta. Ei niitä koristeiksi ole tarkoitus jakaa.
Kuuluuko silti potilaiden komentelu: laitapa se seinään niin nähdään! Tai uhkailu sakoilla asialliseen potilaan kohteluun??
C-PAP laite paransi elämänlaatuani todella paljon. Sain laitteen 2017 ja totuin siihen saman tien - heti eka yöstä lähtien. Verenpaineet lähti laskuun, energiataso päivisin nousi, muljahtelut loppuivat ja kuorsaus loppui. Olen itsekin normaalipainoinen ja siliti kärsin uniapneasta monta vuotta. Testeissä katkoksia oli 56/tunti. Mua testattiin jo 7 vuotta aikaisemminkin, mutta uniapneaa ei silloin saatu kiinni koska nukuin tosi huonosti testiyön. Olis pitäny pyytää saman tien uusi testaus niin olis saatu ongelma aikaisemmin kiinni ja sitä myöden olis välttyny monilta muilta ongelmilta. Mulla on myös Resmedin laite ja vaikka se on ollut nyt 8 vuotta niin toimii edelleen hyvin, eikä pidä ääntä lähes ollenkaan. Mulle parhaiten sopii nenämaski. Olen kyllä kokeillut kokomaskia ja sierainmaskia, mutta nenämaski tuntuu itselleni parhaalta. Kannattaa kyllä testata, mikä maski toimii parhaiten kullekin. Tuola joku totes, että laitteen käyttö on pitkälti asenne- ja totuttelukysymys. Olen tästä täysin samaa mieltä. Veljelläni on myös uniapnea ja hänellä oli alussa suuria vaikeuksia käyttää maskia, mutta pikku hiljaa totuttelemalla ja oikeanlaisen maskin löydettyään homma alkoi toimimaan. Tietty lähesten tsemppaaminen auttoi myös.
Eihän sitä voi käyttää, jos se ei ole seinässä. Ja jos sitä ei käytä, se pitää palauttaa. Se on sairaanhoitopiirin omaisuutta, ei potilaan. Kyllä kalliin laitteen pitää olla käytössä, ei kaapissa. Potilas on tähän sitoutunut, kun on laitteen saanut käyttöönsä. Aivan asiallista yhteisestä omaisuudesta huolehtimista mielestäni
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten liikunta auttanut? Jotenkin tuntuis että saattais auttaa kun harrastaa usein, keuhkojenki tuuletus paranis.
noh, kunhan pohdin, varmasti olet harrastanut jo kauan ja muutenkin kunto hyvä.
Uniapnea on mahdollisesti hengenvaarallinen sairaus josta sinä et tiedä yhtään mitään.
Valtaosalla uniapneasta kärsivistä on myös ylipainoa, liikunta tuppaa vähentämään läskiä ja voi auttaa siihen apneaan.
Sinä aikana kun laihduttaa se laite pitää olla käytössä. Uniapnea on hengenvaarallinen. Mieheni oli normaalipainoinen kun sai aivoinfarktin osaksi uniapnean takia. Älä neuvo ihmisiä kun sinulla ei oikeasti ole tietoa. Saatat tap paa jonkun.
Eihän sitä laitetta edes saa, jos todetaan lievä tai keskivaikea uniapnea.
^Kyllä itse sain juuri CPAP-laitteen kun todettiin keskivaikea uniapnea.
Erittäin hyvä laite. Alku vaati totuttelua mutta nykyään nukun sen kanssa joka yö. Ero on niin selvä, jos en käytä sitä ja ilmenee päiväväsymykaenä. Hengitys kulkee laitteen kanssa hyvin
Vierailija kirjoitti:
Laite on todella hiljainen. Jos kuorsausääneen vertaa niin käytännössä äänetön.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hullua tuossa on? Laitteessa on 4G-verkon lähetin, joka lähettää datan sairaalaasi päivittäin. Siellä sitä n. kerran vuodessa syynäillään että tarviiko tehdä jotain. Varmaan sitä pystyy etänä myös säätämään, siinä sitten täytyy olla myös vastaanotin. Siis normi kännykän radio.
Vierailija kirjoitti:
Asentajajeppe kirjoitti:
Itsellä ollut vajaa vuoden Resmedin laite käytössä. Muuten kaikki ok mutta kone on todella äänekäs.
Kovaa kohinaa ja suhinaa kuuluu sisään hengittäessä. Kone oli jo kerran huollossa mutta ei auttanut,
sama ääni jatkuu. Onko muilla kokemuksia ?
Kyllä itse laite ei pidä mitään ääntä kunossa ollessaan. Jos paineet liian suuret niin maski aukeaa herkästi ja vuotaessaan sitten kyllä suhisee ja kohisee riittävästi.
Nyt viiden käyttövuoden jälkeen laitteen laakerit alkaneet viheltää vienosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko silti potilaiden komentelu: laitapa se seinään niin nähdään! Tai uhkailu sakoilla asialliseen potilaan kohteluun??
No pakko kai niissä joku sakkomaksu on olla jos toiset jonossa odottaa laitteita ja yhdet hilloaa niitä kodeissaan käyttämättömänä!
Ostakoot omalla rahalla koneet jos haluavat hyllykoristeena pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ilmanvaihtokanavasta kuuluu ääntä kun menee nukkumaan. Päivällä sitä ei kuule. Yhtään muita hurinoita en kuuntelisi.
Takavuosina nukuin koeyön Peijaksessa kun tutkittiin uniapneaa, joka siis kokeessa todettiin. Sain käyttööni CPAP-koneen joka muutti minun ja vaimoni elämän perusteellisesti. Nukuin hyvin, pää ei tuntunut aamulla raskaalta enkä tullut uneliaaksi kesken työpäivän eikä tarvinnut vaimon mennä olohuoneen sohvalle nukkumaan kun en enää kuorsannut.
Meni aloituksessa muutama viikko että totuin laitteeseen, tällä hetkellä on käytössä jo kolmas tai neljäs. Joskus laitteeseen tullut todnäk. laakerivika kun alkoi vinkuva ja kirskuva ääni, kerran näytölle tuli ilmoitus että "käyttöaika ylitetty". Em. tapauksissa laite vahdettiin välittömästi. Laitteen käyntiääni on lähes huomaamaton mutta jos nukkuessani vaihdan asentoa että nenän peittävä maski siirtyy niin alkaa selkeästi kuuluva ilman ohivuoto, onneksi on satunnainen ilmiö.
Joskus jos on nuhainen olo niin laitteen käyttö voi olla vaikeaa mutta käytössäni on Atrovent Nasal joka pitää röörit auki.
On verraton laite, en luovu sen käytöstä. Jos saat sellaisen käyttöösi niin olet onnenpekka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ilmanvaihtokanavasta kuuluu ääntä kun menee nukkumaan. Päivällä sitä ei kuule. Yhtään muita hurinoita en kuuntelisi.
Meillä ilmanvaihtokanavasta kuuluu kovempi ääni.
Uniapnea jää helposti huomaamatta, koska väsymys on yleinen oire
Potilaiden kokonaislukumäärää on vaikea arvioida, sillä väsymys on niin yleinen oire, että sen takana oleva uniapnea jää helposti huomaamatta.
Hengitysliiton arvion mukaan uniapneaa sairastaa Suomessa ainakin 300 000 ihmistä.
Bachour sanoo, että joidenkin tutkimusten mukaan esiintyvyys olisi vieläkin suurempi, jopa 10 prosenttia väestöstä.
Suurin uniapnean riskitekijä on ylipaino, ja tärkein merkki sairaudesta on kuorsaus. Uniapneasta voi kuitenkin kärsiä myös hoikka ihminen, ja kuorsauskin voi olla joskus melko huomaamatonta.