Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Cpap-laite, kokemuksia?

Vierailija
21.05.2019 |

Mulla on todettu uniapnea pari vuotta sitten ja nyt se on pahentunut siihen malliin, että olen saamassa Cpap-laitteen. Onko kenelläkään kokemuksia ko. vehkeestä? Vinkkejä? Jotakin?

Vähän jännittää, että miten sen kanssa sitten tulee toimeen, mutta koska se on ainoa hoito, niin yritän olla positiivisella mielellä ja jospa tämä hirvittävä väsymyskin helpottaisi laitteen myötä.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähipiirissä monta uniapneasta kärsivää ja he ovat kyllä saaneet laitteesta avun. Kannattaa olla tiiviisti yhteydessä hoitajaan, jos laitteen käytössä tuntuu olevan ongelmia, niin sinulle löydetään paras vaihtoehto.

2/63 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain semmosen n puoli vuotta sitten. Kuukauden seurannan jälkeen hoitovaste todella hyvä.

Yöt nukun hyvin,vaikka niin luulin nukkuvani ennen laitettakin! Mutta se olo,virkeä ja jotenkin aikaansaava.

Pari kertaa olen soittanut hoitopaikkaan vinkkejä ja sieltä on autettu.

Onhan sulla sopivankokoinen maski?

Nin ja se vesisäiliö,se kannattaa laittaa silloin jos on nenä tukossa.

Aika hyvin olen tottunut. Joskus olen herännyt aamulla että olen ottanut sen pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten liikunta auttanut? Jotenkin tuntuis että saattais auttaa  kun harrastaa usein, keuhkojenki tuuletus paranis.

noh, kunhan pohdin, varmasti olet harrastanut jo kauan ja muutenkin kunto hyvä.

Uniapnea on mahdollisesti hengenvaarallinen sairaus josta sinä et tiedä yhtään mitään.

Vierailija
4/63 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on käyttänyt puolivuotta, ihanaa kun minäkin saan nukuttua yöt hyvin kun ei naapuri kuorsaa, tai vahtia että hengityskatkoksista jatkaa hengitystään..

Mutta siis, vireyttä on enemmän mutta, on paristi pitänyt paineita nostaa, sekä kokeilee sitä pelkkää nenämaskia jos sais vielä kovemmat paineet. 

Tottui maskiin nopeasti. Ylipainoa on, mutta harrastaa painonnostoa, joten siitä ylipaino.

Kannattaa putsata viikottain, koska se kuola kovettuu...

Vierailija
5/63 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollu laite nyt 2v. Alkuun oli opettelu. Kiskoin unissani sen pois. Suositus yötä kohden alkuun ainakin 4 tuntia. Vaikka jäi 3n niin aamu päänsäryt jäi pois. Tempaisin sen maskin kanssa,aina oli ohivuotoa mutta kontrolli käynnillä sain uudenlaisen maskin jossa letku kiinnitetään pään päälle ja sitten vaikeudet loppu. Kylki nukkujalle pehmeä maski letku pään päällä helpompi. Koneen kanssa ei katkoja yön aikana. Ei kuorsausta ja pääpöhelöä aamuisin. Ja mulla fimmerit ainakin toistaiseksi asettui. Vesisäiliötä suosittelen. Ei kuivu niin suu. Apua ollut. Alun vastakarvan jälkeen ollut tyytyväinen

Vierailija
6/63 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä ollut jo useamman vuoden, on ihan älyttömän hyvä ja tottui siihen muutamassa viikossa. Maskia vaihdettiin toisen tyyppiseen alkuvaiheessa, samoin säätöjä muuteltiin kun alkuun tuntui hankalalta - sen jälkeen ei mitään ongelmia ole ollutkaan. Otetaan joka paikkaan mukaan, ei halua nukkua ollenkaan enää ilman. 

Vierailija
7/63 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa fesestä suomalaisten uniapnearyhmä, en muista nimeä. Todella hyvää porukkaa ja tukevat toisiaan. Paljon myös materiaaleja yleisistä kysymyksistä jne.

Vierailija
8/63 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut laite 7 kk. Se on auttanut todella paljon. Ainainen väsymys hävisi ja unen tarve on pienentynyt aika paljon. Nykyään herään virkeänä ja nukun tosi hyvin. Mulla on sierainmaski ja olen siihen tyytyväinen. Aluksi oli nenämaski mutta se fuskasi öisin niin että silmiin kävi puhuri. Pyydä myös kostutin niin se helpottaa nenäoireita. Aluksi voi tulla vesinuhaa mutta menee ohi. Kostutin auttaa siihen. Mulla oli alussa aamuisin etuhampaat kipeenä kun aloin nukkumaan suu kiinni ja purin jotenkin hampaita yhteen mutta se meni ohi. En antaisi pois tuota laitetta. Pelasti mun yöt. Ja voi nukkua rakkaan vieressä kun en enää kuorsaa.

Vierailija
9/63 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömän hyvä laite, tykkään siitä tosi paljon. Totutteluun meni muutama yö, mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Ihan kuin olisin herännyt vuosikausien koomasta. Ennen piti käydä yöllä vessassa kymmenenkin kertaa, nykyään hyvin harvoin kerran.

Vierailija
10/63 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut käytössä alle 3 v. Alku oli tosi hankalaa, maski ahdisti eikä hyvää asentoa tuntunut löytyvän. Välillä nukuin sen kanssa, välillä olin useita öitä ilman. Nyt, tuon Ollin kuoleman jälkeen, ajattelin asian tärkeyden eri tavalla ja olen nyt nukkunut joka yö maskin kanssa. En herää öisin vessaan, vähempi uni riittää, en ole enää päivisin niin väsynyt ja ne järkyttävät aamutakkuisuudet on poissa. Kyllä sen kanssa oppii elämään ja nukkumaan, mulla vei aika kauan. Nyt en voi enää nukkua ulman sitä. Olen nainen, 52 v. Lievää ylipainoa ja rakenteellisesti ahdas kurkku. Mies kutsuu cpapia ämpäriksi 😊

Vierailija
11/63 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut vajaa vuoden Resmedin laite käytössä. Muuten kaikki ok mutta kone on todella äänekäs.

Kovaa kohinaa ja suhinaa kuuluu sisään hengittäessä. Kone oli jo kerran huollossa mutta ei auttanut,

sama ääni jatkuu. Onko muilla kokemuksia ? 

Vierailija
12/63 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut noin 8v cpap laite ja olen ollut tosi tyytyväinen aluksi oli vähän tottutelemista mutta sen jälkeen nukuin paremmin ja olen tosi virkeä koko päivän suosittelen ehdottomasti.

Vierailija
13/63 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten liikunta auttanut? Jotenkin tuntuis että saattais auttaa  kun harrastaa usein, keuhkojenki tuuletus paranis.

Uniapnea on mahdollisesti hengenvaarallinen sairaus josta sinä et tiedä yhtään mitään.

Valtaosalla uniapneasta kärsivistä on myös ylipainoa, liikunta tuppaa vähentämään läskiä ja voi auttaa siihen apneaan.

Sinä aikana kun laihduttaa se laite pitää olla käytössä. Uniapnea on hengenvaarallinen. Mieheni oli normaalipainoinen kun sai aivoinfarktin osaksi uniapnean takia. Älä neuvo ihmisiä kun sinulla ei oikeasti ole tietoa. Saatat tap paa jonkun.

Vierailija
14/63 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapneaan sairastuu paljon ihmisiä vuosittain ja se ei riipu siitä onko ylipainoinen tai ei,se on rakenteellinen vika ,olen terveydenhoitoalalla uniapnea hoitajana  ja en suosittele lopettamaan hoitoa ennen kuin keskustelee lääkärin kanssa.

Vierailija
15/63 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsekkaa fesestä suomalaisten uniapnearyhmä, en muista nimeä. Todella hyvää porukkaa ja tukevat toisiaan. Paljon myös materiaaleja yleisistä kysymyksistä jne.

Joo,hyvä ryhmä,tai oikeastaan kaksikin,toinen on keventävät uniapneetikot,hyväksytään kaikki erikseen,ei voi liittyä noin vaan (kirotusvire,pitäs olla face siis)

SInne vaan saamaan vertaistukea!

Vierailija
16/63 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosalla uniapneasta kärsivistä on myös ylipainoa, liikunta tuppaa vähentämään läskiä ja voi auttaa siihen apneaan.

VOI olla myös rakenteellinen uniapnea,sillä ei ole mitään tekemistä ylipainon kanssa,kaverini on kokoa hernekeppi ja on cpap hoidossa

Vierailija
17/63 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentajajeppe kirjoitti:

Itsellä ollut vajaa vuoden Resmedin laite käytössä. Muuten kaikki ok mutta kone on todella äänekäs.

Kovaa kohinaa ja suhinaa kuuluu sisään hengittäessä. Kone oli jo kerran huollossa mutta ei auttanut,

sama ääni jatkuu. Onko muilla kokemuksia ? 

Pyydäppä vaihtamaan konetta,mulla on ollut x-vuotta eikä pidä mitään meteliä,ihan on Jorvin keuhkopolilta saatu apparaatti

Vierailija
18/63 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen noita alapeukuttajia,tuskin ovat uniapneetikkoja!

Asian kanssa ei ole leikkimistä!

Vierailija
19/63 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun cpap-hoidon alkaessa juttelin hoitajan vai lääkärin kanssa, en muista kumpi, hän sanoi, että on parikymppisiä urheilijamiehiäkin ollut vastaanotolla, joilla uniapnea. Ei ole aina ylipainoisten sairaus.

Vierailija
20/63 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uniapneaan ei varsinaisesti kuole koska hengityksen salpautuessa ihminen herää. Muut terveysriskit kyllä lisääntyy esim. sydän- ja aivoveritulppaan sekä muihin sydän- ja verisuonisairauksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme