Talletin säästöt tilille ja nyt pankki kyselee.
Onko kokemusta, talletin kotona olevat säästöt tilille asuntolainan maksua varten huhtikuussa. Rahat on kertyneet säästöistä ja aikaisemmista nostoista joita en sitte oo tarvinnutkaan mihimkään. Nyt pankki kyselee rahojen alkuperää. Vastasin kuten asia on. Mutta miten asia nyt etenee ja miksi pankki kysyy?
Kommentit (101)
Esim. Veikkauksen tilille voi laittaa rahaa vain siltä tililtä, joka sinne on ilmoitettu. Ei enää soiteta kalareissusta puolisolle, että unohdin laittaa lottorahaa, laitapa sinä.
Juurikin rahanpesun takia tuntuu joskus nuo säännöt älyttömiltä, kun kyse on pienistä summista.
On tää kyllä ihme kyttäämistä, pankeilla itsellä miljoonien rahanpesujuttuja kontollaan, roistoilla veroparatiiseissa tilit ja pöytälaatikkofirmat, miljonäärit tekevät ” laillisia” verokikkailuja ja tavallisen tallaajan pitää antaa kirjallinen selvitys kun laittaa tonnin omalle tilille.
Vierailija kirjoitti:
On tää kyllä ihme kyttäämistä, pankeilla itsellä miljoonien rahanpesujuttuja kontollaan, roistoilla veroparatiiseissa tilit ja pöytälaatikkofirmat, miljonäärit tekevät ” laillisia” verokikkailuja ja tavallisen tallaajan pitää antaa kirjallinen selvitys kun laittaa tonnin omalle tilille.
Maailma ei ole reilu paikka, eivätkä säännöt ole samat kaikilla. Lapset tulisi kasvattaa jo varhain tajuamaan se.
Vierailija kirjoitti:
Tallettakaa talletusautomaatilla
sitten pankki soittaa perään. Jos et vastaa puheluihin, sinulle lähetetään kirje, jossa pyydetään vastaamaan tavalla x kysymyksiin y ukaasin kera, että jos et vastaa, varasi jäädytetään.
Vierailija kirjoitti:
niinpä. Pankeila on kavereita virkamieskoneistossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle Nordeasta vinkattiin, että käteiskaupoista ja kirppismyynneistä kannattaa aina ottaa kuitit :D joo, myyn 3e tavaran ja kirjaan kuitin siitä? Olen tallettanut muutamia kertoja tilille jonkun 100-250 euroa, kovaa rikollista duunia joo teen.
Ihan kuin kukaan kirjoittaisi kuitteja kirpparimyynneistä ja paljon tosiaan näitä maksetaan käteisellä noudettaessa. Jotenkin tuntuu ihmisten kiusaamiselta nämä kyselyt. Eiköhän sitä rahaa pestä ammattimaisesti ilmankin tavallisten ihmisten kiusaamista.
Maksoin yhden ylikalliin lainan pois, niin tämä lainaava taho alkoi vaatia dokumentteja, millä rahalla laina on maksettu pois.
Vierailija kirjoitti:
Multa on kysytty 400e nostostakin pankin tiskiltä että mihin aion ne käyttää.
Mitä hittoa. Mitä se pankille kuuluu vaikka sillä ostaisi koko rahalla kaljaa.
Huvittavaa, olen aikoinaan sukulaiseni (n. v. 2010) nosti tililtään 5000 euroa käteistä konttorista (kaksi eri kertaa) ja sitten minä kävelin sen kanssa tien toiselle puolelle oman pankkini konttoriin ja talletin omalle tililleni, eikä kukaan kysellyt mitään :D enää ei taitais onnistua. Pikkukaupunki siellä vanhempi sukupolvi pelasi varmaan vaikka miten rahojensa kanssa.
Vanha ketju, mutta osui vastaa ja alkoi huvittamaan : )
Paras selvitystapaus on ollut ehdottomasti tämä.
Mieheni oli nostanut opintolainaa omasta pankistaan ja tallettanut sen eri pankkiin paremmalla korolla olevalle tilille. Nosti rahan myöhemmin sieltä takaisin, sijoittaakseen osan muualle ja maksaakseen uuden auton käsirahan. Kyseltiin tavalliseen tapaan mistäs rahat on tullut ja rehellisesti siinä vastattiin, että ihan teiltä ne on tullut alunperin ;D Voi sitä hämmentyneen oloista virkailijaa.
Vierailija kirjoitti:
Aion sanoa kyselijälle pankissa: "Myin p*rsettäni, 5 euroa laaki. Arvaa onko p*llu kipeenä"?
Ööö, miks p'llu on kipeenä jos on myynyt p'rsettä?
Vierailija kirjoitti:
Rahanpesulainsäädäntö velvoittaa heitä kyselemään, ei aiheuta toimenpiteitä.
Se on jännä miten nuo omalle tilille talletukset kysellään mistä rahat on peräisin mutta joku vanhus saa ihan rauhassa siirtää kymppitonneja tililtään jonkun huijarin tilille Afrikkaan, eikä mitkään hälytyskellot soi, eikä siirtoja estetä.
Minulla ei pyöri suurt rahat elämässä.Mutta maksan käteisellä kaikki ostokseni arjessa. Kun menen nostaa pankki kortin nosto rajaa.Hyvin virkailija kysyi: Miksi et maksa pankki kortilla,kertyisi kortin käytöstä poonuksia.Vastasin poonuksia en tarvitse pienet ostoni.En keskitä mihinkään kaupaan ostoksiani.Käteisella maksan nin kauan kun mahdolista Suomessa on.S-ketjun ei tarvii nähdä ,käyn k-ketju.Lidi, tokmman .ymm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle Nordeasta vinkattiin, että käteiskaupoista ja kirppismyynneistä kannattaa aina ottaa kuitit :D joo, myyn 3e tavaran ja kirjaan kuitin siitä? Olen tallettanut muutamia kertoja tilille jonkun 100-250 euroa, kovaa rikollista duunia joo teen.
Ihan kuin kukaan kirjoittaisi kuitteja kirpparimyynneistä ja paljon tosiaan näitä maksetaan käteisellä noudettaessa. Jotenkin tuntuu ihmisten kiusaamiselta nämä kyselyt. Eiköhän sitä rahaa pestä ammattimaisesti ilmankin tavallisten ihmisten kiusaamista.
No tuohan on käytännössä aika helppo kiertää niin ettei tule kyselemistä. Mulla on kaksi tiliä pankissa. Jos joku ostaa käteisellä jotain, käytän sen käteisen ruokakaupassa ja siirrän vastaavan summan käyttötililtä säästötilille. Ei pankki kysele. Suurin osa kuitenkin maksaa suoraan tilille ja niissä siirroissa lukee että mitä ostettu. Ei ole niistäkään koskaan kysytty vaikka vuosia olen myynyt omaisuuttani.
Vaikka tossa olis hyvät tarkoitusperät niin toi on vähän tökeröä kysyä tollaista. Ihan kuin epäiltäisiin asiakasta rikollisesta toiminnasta. Ja ne ketkä oikeasti tallettavat rahaa, jota eivät rehellisin keinoin ole saaneet, tuskin ilmoittavat että ryöstivät viime viikolla pankin jne. Kyllä ne on miettineet nää jutut etukäteen.
Olen saanut lähisukulaiseltani tuhansia euroja rahaa käteisenä auttaessani häntä. Pitkään talletin seteleitä ( alle 1000 e)/ kk kunnes kerran laitoin hieman yli tonnin. Tuli automaattisesti kysely, mistä olen saanut rahat.Sitten kuitenkin maksoin varmuuden vuoksi lahjaveron (alle 200 e) muutamasta tonnista.
Nyt en enää talleta käteistä tililleni, vaan maksan niillä kaikki mahdolliset ostokset mm. ruuan, auton huollot ja muut tavarat.
Pankkilaitoksen ongelmana on se, että siellä ei ole koulutettua väkeä paljastamaan rahanpesua. Sitten sitä näperretään pikkuasioiden kanssa, että voidaan sanoa täyttäneensä tämän EU-lakiin pohjautuvan toimenpiteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut lähisukulaiseltani tuhansia euroja rahaa käteisenä auttaessani häntä. Pitkään talletin seteleitä ( alle 1000 e)/ kk kunnes kerran laitoin hieman yli tonnin. Tuli automaattisesti kysely, mistä olen saanut rahat.Sitten kuitenkin maksoin varmuuden vuoksi lahjaveron (alle 200 e) muutamasta tonnista.
Nyt en enää talleta käteistä tililleni, vaan maksan niillä kaikki mahdolliset ostokset mm. ruuan, auton huollot ja muut tavarat.Pankkilaitoksen ongelmana on se, että siellä ei ole koulutettua väkeä paljastamaan rahanpesua. Sitten sitä näperretään pikkuasioiden kanssa, että voidaan sanoa täyttäneensä tämän EU-lakiin pohjautuvan toimenpiteen.
Ehkä kyse on juurikin siitä, että tekevät pienimmän mahdollisen panoksen, jolla saavat tämän velvollisuusasian hoidettua. Huvittavaa jokatapauksessa.
Kaiken ymmärtää kun pankeissa on töissä monien eri maiden kansalaisia. Mutta kun pankki näkee tililtä mistä raha tulee. Vain tuntemattomat tulot eli rahan siirrot voi jäädä hämärään. On yrityksiä mitkä toimii ulkomailla tai unionin rajojen ulkopuolella. Niitä voi kysellä jos ne ei ole tiedossa. Varastettu raha on kirous sitten varkaalle. Nythän on laittomia takseja tai kuskeja jotka on ottanut hirveitä summia vanhuksilta ja juopoilta jotka tulee ravintoloista. Että 40€ matkasta 100€ jopa 1000€ tahallaan. Näin tekee jotkut yökerhot kuin tarjoilijat kuin grillikioskit. Ne kyllä korjaa sen " virheen " kassaan mutta pitää rahat. Kuin ne jotka käteisestä väärin antaa tai ottaa. Jotkut huijaa niin että sanoo joo kone ei vielä ottanut sitä laita uudestaan / et sä vielä maksanut maksa uudestaan. On niitä köyhiä jotka lypsää tukia joilla on Venäjällä osake asunto tai Virossa , Turkissa. Thaimaassa talo. Huijatuilla rahoilla.
Virkailijat ei kysele mitään kun uskontolahkoissa liikkuu pimeää rahaa tai huijarit siirtelee rahaa tililtä toiselle myös pieniä summia tai varastettua kierrätetään lahkon tilin kautta varkaille tai siirtyy ulkomaille rahaa jonkun tililtä joka ei oikeasti laita sitä itse ( huijarit) tai lomakohde huijaukset vaatinut laittamaan heille tai joku muumaalainen ei ulkopuolelta vaatinut antamaan heille sinne rahaa / tilisiirrot. Voit sä laittaa mun Italian tilille rahaa kun sisareni on sairaana nyyh Albaniassa nyyh vaikka olenkin Iranista. Nyyh. Anna rahaa hei mä pelastan romanian katukoiria . Tyhmät uskoo kaikki. Joku suoja huijauksia vastaan. Rahaa siirtyy Gambian pankkiin eikä kukaan kysy mistä se raha on saatu. Mutta kun suomalainen siirtää perheensä jäsenelle 100€ siitä on kysely. 2000€ jonnekin ei kysellä. Ettei tää nyt olisi huijaus kyselyä rasistisesti. Että vainotaan suomalaisia että voisi varastaa suomalaisilta muille eikö niin. Uskontolahkoissa huijataan äkkiä 2000€ tai 10 000€ päivässä. Eikä kukaan kysele. Entä nämä kun muumaalainen vaatii suomalaista maksamaan hänen lentomatkan. Tai kun lähiössä käy venäläinen kimppuun ja varastaa tavarat. Rasismi on täällä. Tai turkkilainen varastaa rahapusseja puistossa ja asemilla. Ei tämä ole rasismia. Jos me mennään Turkin juna asemalle varastaan niiden rahapusseja siellä. Niin.
Sinua epäillään osallisuudesta kansainväliseen järjestäytyneeseen rikollisuuteen, huumekauppaan sekä laittomien kukkotappeluiden järjestämiseen.