Hymypatsaat ja stipendit - menevätkö aina oikeaan osoitteeseen?
Kommentit (46)
Meillä ysärillä ne menivät suosituille koulukiusaajille.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat valitsevat hymypatsaat ja tulos on heidän mielipiteensä ja siksi juuri oikea. Tämä tietenkin harmittaa niitä vanhempia, joiden lapsi ei patsasta saa. Stipendien saajat valitsee opettaja ja hän osaa ammattitaitonsa puolesta tehdä oikean valinnan. Stipendeille on tarkat kriteerit, esim. matemaattinen lahjakkuus, taiteellisuus jne. Stipendin saaja ei siis ole aina se penaalin terävin kynä mutta ehdottomasti stipendinsä ansainnut.
Tähän täytyy sen verran kommentoida, että ala-asteella olivat oppilaat aikoneet äänestää meidän lasta hymypatsaan saajaksi, olivat siis tästä keskustelleet luokassa. Opettaja oli tähän todennut, että muistakaa, että hymypatsas kuuluu parhaan keskiarvon saajalle..(eli opettajan suosikkioppilaalle). Ja näin meni patsas tälle luokan parhaalle oppilaalle. Eipä tuo toki tuntunut meidän lasta juuri haittaavan, itseäni tuo tosin vähän ärsytti, kun tuolla opella oli muitakin kummallisia tempauksia.
Mutta sai tuo meidän lapsi lopulta hymypatsaan yläasteella, jossain hyllyllä se pää nyt pölyttyy☺.
Ihan mukaviahan nuo stipendit ym.ovat lapsille, jos vain reilusti jakaantuvat. Ja näinhän se yleensä menee, varsinkin kun mennään koulusaavutusten perusteella.
Joskus menee, joskus ei.
Muistan kun keskimmäisen lapseni luokalla hymypatsaan sai todella dominoiva tyttö, joka piinasi kaikkia ja suunnilleen pakotti kaikki äänestämään itseään, kiusasi osaa ja pyöritti seurapiiriä. Tämä aiheutti pienen "oho" -reaktion luokassa kun todistukset ja patsas jaettiin.
Toisaalta oma lapseni on saanut hymypatsaan, että mikäpä olen sitten sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun sisko on saanu sen ja mä en oo saanut. :D
esim koti-oloissa saatan olla paljon hymyileväisempikin. :D mutta koulussa olin ujo, siinä varmaan syy että miks sisko on saanut ja mä en... olinniin yli ujo ala-asteella, ettei kukaan tiennyt musta mitään. :D enkä varmasti hymyillykkään siks. :D
Hymyllä ja hymypatsaalla ei ole mitään tekemistä keskenään.
No tuskin sitä kukaan oikeasti niin ajatteleekaan, että hymyileminen olisi patsaan saannin edellytys.
Vierailija kirjoitti:
Hymis menee koska se on peoples choice
Meillä (pieni koulu) yks vuosi muut meinas äänestää mua - eikä sitä opettajan suosikkia (mä en todellakaan ollut suosikki) niin opettaja vaan ilmoitti että oppilaat ei äänestä vaan he päättää.
Yläkoulussa sit aloitin kampanjan et patsas menis yhdelle, joka oli niiden kaikkien kriteerien arvoinen (ilman et hää siitä kuuli). Olivat heti messissä.
Lapsen koulussa hymytyttöpatsas meni kyllä koulun kovimmalle kiusaajalle.
Kukaan ei kai uskaltanut äänestää muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat valitsevat hymypatsaat ja tulos on heidän mielipiteensä ja siksi juuri oikea. Tämä tietenkin harmittaa niitä vanhempia, joiden lapsi ei patsasta saa. Stipendien saajat valitsee opettaja ja hän osaa ammattitaitonsa puolesta tehdä oikean valinnan. Stipendeille on tarkat kriteerit, esim. matemaattinen lahjakkuus, taiteellisuus jne. Stipendin saaja ei siis ole aina se penaalin terävin kynä mutta ehdottomasti stipendinsä ansainnut.
Tähän täytyy sen verran kommentoida, että ala-asteella olivat oppilaat aikoneet äänestää meidän lasta hymypatsaan saajaksi, olivat siis tästä keskustelleet luokassa. Opettaja oli tähän todennut, että muistakaa, että hymypatsas kuuluu parhaan keskiarvon saajalle..(eli opettajan suosikkioppilaalle). Ja näin meni patsas tälle luokan parhaalle oppilaalle. Eipä tuo toki tuntunut meidän lasta juuri haittaavan, itseäni tuo tosin vähän ärsytti, kun tuolla opella oli muitakin kummallisia tempauksia.
Mutta sai tuo meidän lapsi lopulta hymypatsaan yläasteella, jossain hyllyllä se pää nyt pölyttyy☺.
Ihan mukaviahan nuo stipendit ym.ovat lapsille, jos vain reilusti jakaantuvat. Ja näinhän se yleensä menee, varsinkin kun mennään koulusaavutusten perusteella.
No on ollut ammattitaidoton ope.
Kyllä kaikki stipendit ja patsaat, mitä mä olen näinä vuosina nähnyt, on aivan nappi valinta olleet.
Luokan parhain, paras keskiarvo, saa reilusti stipendin. Myös stemppari on paikallaan sille, joka paransi. Hymypatsaat on menneet niille luokan reiluille, eikä kiusaajille.
kasarilta hommissa mukana.
Olin koulussa huippumenestynyt ja muuten moitteeton mutta tappelussa ainakin kerran joka vuosi, itsepuolustukseksi. Jäi hymypoikapatsas saamatta.
Itse sain aikoinaan hymypatsaan ja jos olisin itse saanut päättää, niin olisi mennyt jollekkin toiselle. En minä mikään kiusaaja ollut tai ilkeä, mutta en koe, että erityisen hymyileväkään. Luokalla oli reippaasti enemmän poikia ja olin poikien keskuudessa suosittu, niin sehän sen ratkaisi, kun oppilaat itse äänesti.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan se menee, kun lapset sen äänestävät.
Ehkäpä se sinun lapsesi ei ole niin erinomainen hymytyttö / hymypoika koulussa,
kun itse luulet hänen olevan.
Kaikissa kouluissa lapset eivät saa äänestää, vaan opettajat päättävät.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain aikoinaan hymypatsaan ja jos olisin itse saanut päättää, niin olisi mennyt jollekkin toiselle. En minä mikään kiusaaja ollut tai ilkeä, mutta en koe, että erityisen hymyileväkään. Luokalla oli reippaasti enemmän poikia ja olin poikien keskuudessa suosittu, niin sehän sen ratkaisi, kun oppilaat itse äänesti.
Sä olet ollut reilu ja mukava. Siitähän hymypatsaassa on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan se menee, kun lapset sen äänestävät.
Ehkäpä se sinun lapsesi ei ole niin erinomainen hymytyttö / hymypoika koulussa,
kun itse luulet hänen olevan.Kaikissa kouluissa lapset eivät saa äänestää, vaan opettajat päättävät.
Niin se pitäisi olla.
Kiusaaja sai hymypatsaan. Se jäi mieleen päälimmäisenä asiassa.
Mä sain lapsena paljon stipendejä. Ja ne meni kyllä oikeaan osoitteeseen, sillä olin ahkera koululainen, en mikään syntymäviisas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet ollut reilu ja mukava. Siitähän hymypatsaassa on kyse.
Mun lapsi on ehkä reiluin ja mukavin ihminen, mitä tiedän. Ei saanut hymytyttöpatsasta - sai avioeron, kun auttoi vähän liiaksikin aviomiestään, ja pettyi kun mies ei auttanut häntä sen kerran, kun olisi oikeasti tarvinnut apua.
Vierailija kirjoitti:
Joskus menee, joskus ei.
Muistan kun keskimmäisen lapseni luokalla hymypatsaan sai todella dominoiva tyttö, joka piinasi kaikkia ja suunnilleen pakotti kaikki äänestämään itseään, kiusasi osaa ja pyöritti seurapiiriä. Tämä aiheutti pienen "oho" -reaktion luokassa kun todistukset ja patsas jaettiin.
Toisaalta oma lapseni on saanut hymypatsaan, että mikäpä olen sitten sanomaan.
DOMINAPATSAS!
Meillä opettajat päättivät ketkä saivat patsaan, eivät muut oppilaat. Patsaan saivat 5. luokalla pienen kunnan kunnanjohtajan tytär ja ylikomisarion poika, seuraavana hammaslääkärin tytär ja rehtorin poika...
Tajusin jo silloin pienenä, että isokenkäiset vain hoitelivat peeärräänsä hymypatsailla ja ettei sillä ollut mitään väliä oikeasti, etenkin kun kunnanjohtajan tytär ei ottanut mukaan pihaleikkeihin, hammaslääkärin tytär haukkui jatkuvasti vaatteitani ja ylikomisarion poika yllytti rehtorin pojan kanssa muita hassunhauskoihin "tönitään [nimeni]:aa ringissä" -tyyppisiin leikkeihin.
Ainakin minun kouluaikanani hymy-patsaat menivät niille joille kuuluikin. En sitten tiedä äänestetäänkö jossain koulussa muka tänä päivänä kieli poskella.
Stipendit menivät siihen aikaan lahjakkaille vähävaraisille, ja niinikään oikeaan osoitteeseen.
Hymypatsaista en osaa sanoa, mutta stipendit ainakin meidän kouluissa on jaettu joko arvosanan tai sitten arvosanan parannusmäärän mukaan eli ihan fiksusti.