Oletko päässyt terveysongelmistasi eroon kuntosaliharjoittelun tai muun liikunnan avulla?
Tai onko ongelmat lievittyneet? Millaisia ongelmia oli, mitä liikuntaa ja kuinka usein harrastat? Itselläni on aika voimakkaita selkäkipuja, ja yritän tässä kerätä motivaatiota aloittaa saliharrastusta. Olen toki ensin käynyt lääkärillä, eikä selästä mitään akuuttia hoidettavaa löytynyt. Ryhdissä on parannettavaa, mutta minulla on myös lievä skolioosi, joka ei tietenkään miksikään treenaamalla häviä.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla päinvastaisia kokemuksia. Yliliikkuvat nivelet ja kipuja ollut jo niin kauan kun muistan, ikää neljäkymmentä. Liikunnalla olen toivonut saavani helpotusta, mutta valitettavasti tuntuu vaan pahentavan vaivoja. Esim. polvissa jatkuvasti tulehdus päällä, nyt olen laiskotellut kevään ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että polvet olisivat paremmassa jamassa. En todellakaan ole revitellyt isoilla painoilla tai tehnyt mitään ihmeellistä, joka kohta kropassa vaan tuntuu niin *askalta ettei mitään rajaa :( Lihaksia en kipeäksi saa sillä en pysty tekemään nivelten takia oikein mitään kunnon treeniä. Esim. kaikki jalkalihaksia kuormittavat liikkeet kuormittavat polviani (jalkaprässi, etureisilaite, kyykyt jne). Myös takareisien kiinnityskohtaan sain salilla jonkunlaisen tulehduksen/rasitusvamman joka ei ole parantunut yli vuodessa. En todellakaan ole tehnyt millään valtavilla painoilla enkä ymmärrä missä mättää.
Pakko vielä lisätä sen verran, että ärsyttää kun kaikki hehkuttavat kuinka nopeasti saa tuloksia kun alkaa liikkumaan: en minä vaan saa mitään tuloksia. Ei parane hapenotto, ei lisäänny voima, ei mitään. Tämä sama ongelma ollut aina, jo parikymppisenä.
Onko sulla kolesterolikammo: et saa koliinia mistään? Kanamunan keltuaisista sitä saa parhaiten, ja lihasta myös, vaikkei ihan niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla päinvastaisia kokemuksia. Yliliikkuvat nivelet ja kipuja ollut jo niin kauan kun muistan, ikää neljäkymmentä. Liikunnalla olen toivonut saavani helpotusta, mutta valitettavasti tuntuu vaan pahentavan vaivoja. Esim. polvissa jatkuvasti tulehdus päällä, nyt olen laiskotellut kevään ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että polvet olisivat paremmassa jamassa. En todellakaan ole revitellyt isoilla painoilla tai tehnyt mitään ihmeellistä, joka kohta kropassa vaan tuntuu niin *askalta ettei mitään rajaa :( Lihaksia en kipeäksi saa sillä en pysty tekemään nivelten takia oikein mitään kunnon treeniä. Esim. kaikki jalkalihaksia kuormittavat liikkeet kuormittavat polviani (jalkaprässi, etureisilaite, kyykyt jne). Myös takareisien kiinnityskohtaan sain salilla jonkunlaisen tulehduksen/rasitusvamman joka ei ole parantunut yli vuodessa. En todellakaan ole tehnyt millään valtavilla painoilla enkä ymmärrä missä mättää.
Pakko vielä lisätä sen verran, että ärsyttää kun kaikki hehkuttavat kuinka nopeasti saa tuloksia kun alkaa liikkumaan: en minä vaan saa mitään tuloksia. Ei parane hapenotto, ei lisäänny voima, ei mitään. Tämä sama ongelma ollut aina, jo parikymppisenä.
Onko sulla kolesterolikammo: et saa koliinia mistään? Kanamunan keltuaisista sitä saa parhaiten, ja lihasta myös, vaikkei ihan niin hyvin.
Se on kirjoittanut viestinsä 23 aikaan illalla, ei se ole sulle nyt täällä aamulla vastaamassa ;)
Zincc
Hiano kysymysmerkki, kuin tosissaan vääntäisit tässä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän me aamu seitsemältä pohdimme vakavasti !
Sincc
Päinvastoin, salilla sain selkäni sellaiseen kramppiin, etten kolmeen viikkoon pystynyt edes kävelemään kunnolla. Joogasta sain apua alaselkävaivoihin.
Mikään ei palauta lihasvoima, jos lääkityksenä on levetirasetaami. Se vie ne totaalisesti:-(
Kivut poistuneet täysin. Iskiaskipu oli niin paha että mietin kykeneekö äitiysloman jälkeen mihinkään töihin. Menin sitten osa-aika siivoojaksi ja yllätys oli huomata että pystyn tekemään töitä ja että kivut lievittyvät liikkuvassa työssä. Nyt teen kokoaikaista. Ei kipuja pariin vuoteen ja toimistotöihin en enää palaa. Liikunnallinen työ + työmatkat kävelen. Se auttaa minulla
En. Kaikki vaivat ainoastaan pahenevat liikkumisella. Pois lukien rauhallinen kävely pehmeällä metsämaastolla. Yhden vaivan, eli pullistuman niskasa sain pois MAKAAMALLA oikein. Kyllä, luit oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän me aamu seitsemältä pohdimme vakavasti !
Sincc
Käskitkö tosiaan ottaa sen linkin pois?
Vierailija kirjoitti:
Kivut poistuneet täysin. Iskiaskipu oli niin paha että mietin kykeneekö äitiysloman jälkeen mihinkään töihin. Menin sitten osa-aika siivoojaksi ja yllätys oli huomata että pystyn tekemään töitä ja että kivut lievittyvät liikkuvassa työssä. Nyt teen kokoaikaista. Ei kipuja pariin vuoteen ja toimistotöihin en enää palaa. Liikunnallinen työ + työmatkat kävelen. Se auttaa minulla
Mahtavaa:-D
Jossain aiemmassa vaiheessa olisin saattanut päästäkin. Nyt olen tilanteessa, jossa pienetkin fyssarin määräämät liikkeet aiheuttivat kipujen ja oireiden pahenemisen, niin että päädyin erikoislääkärille ja magneettikuviin. Myös toinen kokeiltu fyssari, joka oli erikoistunut pitkäkestoisen kivun hoitamiseen, oli totaalinen epäonnistuminen. Taas pienimmätkin liikkeet ja hänen tekemänsä hoidot vain aiheuttivat lisää kipuja ja muiden oireiden pahenemista.
Joten ei hirveästi nyt lohduta, kun kaikki lääkärit aina yrittävät tsempata että ei liikunnalla voi saada itseään pysyvästi rikki. No voi näköjään todella pienelläkin liikunnalla saada kivut ja oireet pahenemaan niin, että olotila kovin pysyvältä vaikuttaa ja päätyy erikoissairaanhoitoon. Nyt olisi oikein kiva, että joku niistä lääkäreistä tai muista asiantuntijoista vihdoin tietäisi jotain auttavaa :(
Pilateksella ja fysioterapeutin täsmäohjeilla olen saanut helpotettua selkä, olkapää ja polviongelmia. Ei ne kivut mihinkään kokonaan ole menneet, kun on yliliikkuvuutta, reumaa ja muutakin nivelvaivaa. Mutta paljon helpompaa on kuitenkin elää lievempien kipujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pilateksella ja fysioterapeutin täsmäohjeilla olen saanut helpotettua selkä, olkapää ja polviongelmia. Ei ne kivut mihinkään kokonaan ole menneet, kun on yliliikkuvuutta, reumaa ja muutakin nivelvaivaa. Mutta paljon helpompaa on kuitenkin elää lievempien kipujen kanssa.
Mahtavaa! Reumaanhan voi vaikuttaa ruokavaliollakin?
Selkäkipuun auttaa jooga ja pilates. Jooga avaa ja vetreyttää selkää, pilates sen sijaan vahvistaa selän ja vatsan lihaksistoa. Tukevat siis toisiaan.
Pilateksessa harjoitetaan erityisesti syviä vatsalihaksia, ja vahvat syvät vatsalihakset tunnetusti pitävät keskikroppaa kasassa ja selän suorassa, jolloin selkä ei pääse lösähtämään kasaan (mikä sitten aiheuttaa niitä kipuja pitkällä tähtäimellä).