Oletko päässyt terveysongelmistasi eroon kuntosaliharjoittelun tai muun liikunnan avulla?
Tai onko ongelmat lievittyneet? Millaisia ongelmia oli, mitä liikuntaa ja kuinka usein harrastat? Itselläni on aika voimakkaita selkäkipuja, ja yritän tässä kerätä motivaatiota aloittaa saliharrastusta. Olen toki ensin käynyt lääkärillä, eikä selästä mitään akuuttia hoidettavaa löytynyt. Ryhdissä on parannettavaa, mutta minulla on myös lievä skolioosi, joka ei tietenkään miksikään treenaamalla häviä.
Kommentit (55)
Onko selässäsi issias vaivaa? Tavallisella lääkärillä kävit? Miten tutki?
Nimimerkillä alaselän issias vaivasta eroon päässyt jolla useita välilevynpullistumia, rappeumaa ja skolioosi ala selässä. Lääkärihän noihin ei määrää kuin lääkkeitä, ei selkävaivoja lääkärissä hoideta.
Auttaa luihin, lihaksiin ja ryhtiin. Loukkaantumisvaara kuitenkin kun voimat kasvaa. (Jos kasvaa).
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkillä alaselän issias vaivasta eroon päässyt jolla useita välilevynpullistumia, rappeumaa ja skolioosi ala selässä. Lääkärihän noihin ei määrää kuin lääkkeitä, ei selkävaivoja lääkärissä hoideta.
Minun kipuni sijoittuu enempi ylä-/keskiselkään, missä skolioosikin sijaitsee. Kipeytyy pitkästä istumisesta tai seisomisesta. Makuullaan tai liikkeessä harvoin kipeä, ellen ole jo sinä päivänä selkää kipeyttänyt istuen/seisten. Selkää on katsonut sekä yleislääkäri että fysioterapeutti (ihan siis lapsesta asti näin parikymppiseksi asti).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Millaista liikuntaa siis harrastat?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän painoharjoittelulla luut ainakin vahvistuu.
Se on tärkeää itse kullekin, ettei vanhempana luut katkea yhdestä liukastumisesta talviliukkailla.
Luut? Minä luulin, että luut vahvistuvat tärähtelystä, ja sali vahvistaa lähinnä lihaksia.
Ap
Iskiasärky lähti joogalla. Ei ole palannut vaikken ole enää edes joogannut. Aion kyllä aloittaa uudestaan.
Joogasta, juoksusta ja lihaskuntoharjoittelusta (kotioloissa käsipainot + kehonpainotreeni) on kaikista ollut apua selkäkipuihin. Jos jooga jää muutamaksi päiväksi väliin, olen paljon jäykempi. Juoksu on auttanut niska-hartiaseudunkipuihin, vaikka ensin pelkäsin, että se pahentaa niitä. Samoin lihaskuntotreeni on selvästi vahvistanut selkääni. Aiemmin selkä ja niska-hartiaseutu kipuilivat jatkuvasti, nykyään on vaikea edes muistaa, milloin viimeksi olisin joutunut ottamaan vaivaan lääkettä. Minulla on lievää skolioosia ja lordoosia, lisäksi lanneranka on aikoinaan murtunut ja nikama painunut.
Vielä kun oppisin oikean uimatekniikan, jotta voisin uida. Uin mummotyylillä painamatta päätä veden alle ja niskat kipeytyvät armottomasti. Uintireissua seuraa aina järkyttävä migreeni. Sen vuoksi en olekaan vuosiin käynyt uimassa. Jotenkin onnistun kipeyttämään niskani selkäuinnillakin. Mutta jos tekniikka on kunnossa, on uintikin hyvä selän hyvinvoinnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tärkeää itse kullekin, ettei vanhempana luut katkea yhdestä liukastumisesta talviliukkailla.
Luut? Minä luulin, että luut vahvistuvat tärähtelystä, ja sali vahvistaa lähinnä lihaksia.
Ap
Painavien painojen nostelu vahvistaa myös luita. Minulla on osteoporoosin alku hävinnyt kokonaan crossfitin myötä.
Vierailija kirjoitti:
Auttaa luihin, lihaksiin ja ryhtiin. Loukkaantumisvaara kuitenkin kun voimat kasvaa. (Jos kasvaa).
Siis eikö loukkaantumisvaara juuri pienene, kun voimatasot kasvavat? Jos siis ei lähde salille repimään mitään maksimituloksia :D
Ap
Itsellä oli selkävaivoja, ja on edelleen jonkun verran, mutta salilla käynti on helpottanut kipuja huomattavasti. Oikeanlaiset tekniikat ovat kaiken a ja o lihashuollon rinnalla. Lisäksi rullailen ja teen keppijumppaa.
Monta kertaa alaselkäkivuista. Saan alaselän niin kipeäksi kun en harjoittele vaan löhöän ja se kipu on aamuisin tosi kova kun pitää vääntää itsensä pystyyn. Mutta kuukauden tai kahden monipuolisella harjoittellulla kivut häviää. Kotijumppaa, kävelyä, pyöräilyä ja untia. Pitäsi vain muistaa että ei istusekel liikaa huonosti ryhdistä.
Nivelkivut lähtivät urheilulla, koska kivut johtuivat heikoista tukilihaksista esim polvien ympärillä. Myös uniongelmiin ja niiden aiheuttamiin päänsärkyihin auttoi mulla. Harrastan lenkkeilyä, satunnaisesti kuntosalia ja kamppailu-urheilua. Mielestäni on hieman tyhmää, kun ihmiset käyvät valittamassa lääkärissä ties mitä ja elintavat päin persettä.
Minulla on yliliikkuvat nivelet + iskias/selkäongelmia. Nämä alkoivat joskus 16 vuotiaana.
Magneettikuvista ei löytynyt vikaa, mutta juokseminen ja treenaus auttavat. Ei tarvitse ihan kauheasti rehkiä että pysyy hyvänä, mutta kyllä se talvisin selvästi oirehtii enemmän kun laiskottaa.
Nyt olisikin tarkoitus käydä säännöllisesti salilla.
Juurikin hyvä lihaskunto auttaa lievään skolioosiin koska lihakset tietenkin tulee muuta osaa ruhosta. Kyllä ehdottomasti suosittelen punttitreeniä, ei edes tarvitse mihinkään pro-tyyliin hakata rautaa. Luulis noitten kipujen jo olevan tarpeeks suuri motivaattori.
Polviongelmat pysyy minulla kurissa kyykkäämällä. Salitreeni pitää myös yläselkäni vetreämpänä, enkä kärsi niin usein pahoista niskajumeista enää. Jos jää pari viikkoa välistä, huomaa heti; niskat jumissa eikä pää toimi.
Treenaaminen auttaa itsellä myös uniongelmiin.
Eli vastaus kysymykseen lienee kyllä?
Niinkuin muut ovat sanoneet lihakset tukee muuta elimistöä ja estää niveliä rasittavia virheasentojen kehittymistä. Liikkuvuus parantaa myös tasapainoa eikä esim. kaadu yhtä helposti liukastelessa. Ja jos kaatuu, ei luut mene rikki niin helposti sillä liikkuminen vahvistaa luustoa ruokavalion ohella. Itselle ei ole tullut vaivoja, mutta yritän ehkäistä niitä liikkumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllähän ne luutkin vahventuu, kun liikuttelet painoja. Nostat ja työnnät lihaksillasi ja koko luurangollasi. Kun annat niille painetta, niin kyllä ne vastaa kehittymällä ja pystyvät jatkossa ottamaan enemmän.
Esim. lätkää pelaavat ammattilaiset on ottaneet taklauksia vastaan koko elämänsä, nyt Mörkömarko voi taklata heidät laitaa vasten koko voimallaan ja se ei paljoa vaikuta. Mutta anna kun normi ihminen olisi siinä tilalla, joka ei ole tottunut siihen, sellaisella ihmisellä katkeaisi luita ottaessaan vastaan täyden taklauksen laitaa vasten satakiloiselta tyypiltä.
Joo, kyllä nämä kivut ovat riittävä motivaattori, kun selvästi monet ovat treenistä hyötyneet kipujen kanssa. Voisin ostaa kausikortin uimahalliin, kun sillä samalla kortilla pääsee sekä uimaan että salille. Lapsena harrastin uintia, joten luultavasti se vieläkin sujuu pienellä kertaamisella. Jostain syystä vaan iän myötä jäänyt pois...
Ap
Pilateksen ja alaselän joidenkin venytysharjoitteiden avulla en ole kummoisia selkäkipuja koskaan tuntenut. Aamulla teen jo sängyssä pari venytystä. Laitan polvet käsien ymärille ja hiljaa heijailen selkä kerällä. Liikunta on minulle ennaltaehkäsevää. Mitään kremppoja ei ole. Ikää 66.