Oletko päässyt terveysongelmistasi eroon kuntosaliharjoittelun tai muun liikunnan avulla?
Tai onko ongelmat lievittyneet? Millaisia ongelmia oli, mitä liikuntaa ja kuinka usein harrastat? Itselläni on aika voimakkaita selkäkipuja, ja yritän tässä kerätä motivaatiota aloittaa saliharrastusta. Olen toki ensin käynyt lääkärillä, eikä selästä mitään akuuttia hoidettavaa löytynyt. Ryhdissä on parannettavaa, mutta minulla on myös lievä skolioosi, joka ei tietenkään miksikään treenaamalla häviä.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Pilateksen ja alaselän joidenkin venytysharjoitteiden avulla en ole kummoisia selkäkipuja koskaan tuntenut. Aamulla teen jo sängyssä pari venytystä. Laitan polvet käsien ymärille ja hiljaa heijailen selkä kerällä. Liikunta on minulle ennaltaehkäsevää. Mitään kremppoja ei ole. Ikää 66.
Siis kädet polvien ympärille.
Mulla otti rinnasta välillä mutta kun aloitin juoksun niin se loppui. Samaten saattoi joskus tehdä totaalisen stopin mutta kuntosaliharjoittelulla sekin ongelma on poistunut.
Kummatkin ongelmat tulee kyllä nopeasti takaisin jos alkaa velttoilemaan.
koko ikäni liikkunut, ja monia lajeja kokeillut. viimeisen vuoden salilla käynyt aktiivisesti, selkävaivoihin ehkä pientä apua mutta edelleen vaivaa. lisäksi niska ja hartiavaivoja, päänsärkyä. jotkut liikkeet salilla vaan pahentaa tätä. jooga taitaa olla paras, vaikka ei sekään kaikkea poista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla otti rinnasta välillä mutta kun aloitin juoksun niin se loppui. Samaten saattoi joskus tehdä totaalisen stopin mutta kuntosaliharjoittelulla sekin ongelma on poistunut.
Siis alaselkä. Se kun vihlaisee niin siinä on vitsit vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis alaselkä. Se kun vihlaisee niin siinä on vitsit vähissä.
Jos alaselkää vihloo, niin siinä on lähes aina lonkan koukistajat jumissa. Todella yksinkertaisella painoharjoittelulla siitäkin pääsee. Tai alkuun ei tarvitse edes painoja.
Vierailija kirjoitti:
koko ikäni liikkunut, ja monia lajeja kokeillut. viimeisen vuoden salilla käynyt aktiivisesti, selkävaivoihin ehkä pientä apua mutta edelleen vaivaa. lisäksi niska ja hartiavaivoja, päänsärkyä. jotkut liikkeet salilla vaan pahentaa tätä. jooga taitaa olla paras, vaikka ei sekään kaikkea poista.
Mitkä liikkeet salilla pahentavat?
Ap
Kaikennäköiset vaivat lähtivät,paino on hallinnassa ja turha tyhjän tempominen kuntosalilla poissa- menin töihin hotellisiivoojaksi.
Rahaakin tulee kuntokuurista! Suosittelen muillekin oman napansa ympärillä pyöriville
En varsinaisesti liikunnalla vaan ruokavalion ja liikunnan (kävely ja kotijumppa) aikaansaamalla laihtumisella normaalipainoiseksi. Nyt on kaikki arvot kohdillaan, ylipainoisena oli niin verensokeri, kolesteroli kuin verenpainekin persiillään. Sinänsä jännä juttu, kun sanotaan ettei ihminen tunne esim korkeaa kolesterolia mutta kyllä mulla ainakin olo on ihan erilainen nyt kun sekään ei ole koholla.
Toki suurin vaikutus on mielialassa, ei ole tympääntynyt ja kiukkuinen olo koko aikaa vaan oikeastaan olen aika hyväntuulinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaa luihin, lihaksiin ja ryhtiin. Loukkaantumisvaara kuitenkin kun voimat kasvaa. (Jos kasvaa).
Siis eikö loukkaantumisvaara juuri pienene, kun voimatasot kasvavat? Jos siis ei lähde salille repimään mitään maksimituloksia :D
Ap
Mee nyt sinne salille ekana. Puhutaan uudestaan kun olet käynyt muutaman vuoden ja pääset edes yhdessä liikkeessä lähelle paria sataa kiloa :)
En ole päässyt varsinaisesti eroon mutta säännöllinen liikunta on ehdottomasti kyllä auttanut.
Mulla päinvastaisia kokemuksia. Yliliikkuvat nivelet ja kipuja ollut jo niin kauan kun muistan, ikää neljäkymmentä. Liikunnalla olen toivonut saavani helpotusta, mutta valitettavasti tuntuu vaan pahentavan vaivoja. Esim. polvissa jatkuvasti tulehdus päällä, nyt olen laiskotellut kevään ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että polvet olisivat paremmassa jamassa. En todellakaan ole revitellyt isoilla painoilla tai tehnyt mitään ihmeellistä, joka kohta kropassa vaan tuntuu niin *askalta ettei mitään rajaa :( Lihaksia en kipeäksi saa sillä en pysty tekemään nivelten takia oikein mitään kunnon treeniä. Esim. kaikki jalkalihaksia kuormittavat liikkeet kuormittavat polviani (jalkaprässi, etureisilaite, kyykyt jne). Myös takareisien kiinnityskohtaan sain salilla jonkunlaisen tulehduksen/rasitusvamman joka ei ole parantunut yli vuodessa. En todellakaan ole tehnyt millään valtavilla painoilla enkä ymmärrä missä mättää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla päinvastaisia kokemuksia. Yliliikkuvat nivelet ja kipuja ollut jo niin kauan kun muistan, ikää neljäkymmentä. Liikunnalla olen toivonut saavani helpotusta, mutta valitettavasti tuntuu vaan pahentavan vaivoja. Esim. polvissa jatkuvasti tulehdus päällä, nyt olen laiskotellut kevään ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että polvet olisivat paremmassa jamassa. En todellakaan ole revitellyt isoilla painoilla tai tehnyt mitään ihmeellistä, joka kohta kropassa vaan tuntuu niin *askalta ettei mitään rajaa :( Lihaksia en kipeäksi saa sillä en pysty tekemään nivelten takia oikein mitään kunnon treeniä. Esim. kaikki jalkalihaksia kuormittavat liikkeet kuormittavat polviani (jalkaprässi, etureisilaite, kyykyt jne). Myös takareisien kiinnityskohtaan sain salilla jonkunlaisen tulehduksen/rasitusvamman joka ei ole parantunut yli vuodessa. En todellakaan ole tehnyt millään valtavilla painoilla enkä ymmärrä missä mättää.
Pakko vielä lisätä sen verran, että ärsyttää kun kaikki hehkuttavat kuinka nopeasti saa tuloksia kun alkaa liikkumaan: en minä vaan saa mitään tuloksia. Ei parane hapenotto, ei lisäänny voima, ei mitään. Tämä sama ongelma ollut aina, jo parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko vielä lisätä sen verran, että ärsyttää kun kaikki hehkuttavat kuinka nopeasti saa tuloksia kun alkaa liikkumaan: en minä vaan saa mitään tuloksia. Ei parane hapenotto, ei lisäänny voima, ei mitään. Tämä sama ongelma ollut aina, jo parikymppisenä.
Oletko saanut mitään ohjausta ammattilaiselta?
Se joka on lakannut uimasta huonon uintiasennon takia, oletko kokeillut vesijuoksua? Siihenkin saa kyllä tehoja halutessaan.
Käyttäjä3133 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut mitään ohjausta ammattilaiselta?
Se joka on lakannut uimasta huonon uintiasennon takia, oletko kokeillut vesijuoksua? Siihenkin saa kyllä tehoja halutessaan.
Ja itse asiassa vesijuoksu voisi olla tosi hyvä vaihtoehto myös sinulle, nivelvaivainen eli nro 32!
Selkävaivat parantuivat ja pysyvät poissa säännöllisellä salitreenillä, ryhti on parempi ja masennus ei puske pintaan niin helposti, kun on muuten sekavan elämän kasassapitimiksi jotain säännöllistä.
Olin juuri lähes kaksi viikkoa käymättä, kun olin kipeänä, sen huomasi kyllä. Tänään pääsi VIHDOINKIN! Ihanaa!
Ja kannattaa oikeasti opetella tekniikat ja lähteä liikenteeseen varoen, muuten voi käydä niin että rikkoo itsensä vahingossa.
Keskivartaloon kohdistuva aamujumppa arkiaamuisin + 1,5h joogaa viikossa. Selkä voi nykyään hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaa luihin, lihaksiin ja ryhtiin. Loukkaantumisvaara kuitenkin kun voimat kasvaa. (Jos kasvaa).
Siis eikö loukkaantumisvaara juuri pienene, kun voimatasot kasvavat? Jos siis ei lähde salille repimään mitään maksimituloksia :D
Ap
Ei, jos sinulla on tarkoitus kehittyä. Progressive overload on sitä että jatkuvasti laitetaan lisää painoa tankoon kun voimat kehittyvät. Mitä enemmän painoa tangossa, sitä vakavampi loukkaantumisen riski. Riskiä toki pitää minimoida tekemällä nostot hyvällä tekniikalla, eikä tankoon lisätä painoa ennenkuin nykyinen paino menee hyvällä tekniikalla sarjat läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, jos sinulla on tarkoitus kehittyä. Progressive overload on sitä että jatkuvasti laitetaan lisää painoa tankoon kun voimat kehittyvät. Mitä enemmän painoa tangossa, sitä vakavampi loukkaantumisen riski. Riskiä toki pitää minimoida tekemällä nostot hyvällä tekniikalla, eikä tankoon lisätä painoa ennenkuin nykyinen paino menee hyvällä tekniikalla sarjat läpi.
Tottakai alkuun haluan kehittyä niin, että saan ryhdin kuntoon ja lihasmassan normaaliksi. Mutta ei mulla ole tarvetta kehittyä sen jälkeen, kun olen terveyden kannalta ”riittävän hyvä”. Sitten aion vaan ylläpitää kuntoa. Eli en tähtää oikeasti isoihin painoihin.
Ap
Jooga auttaa selkäkipuihin. Nyrkkeily tekee hyvää niska- ja olkapääongelmista kärsiville.
Liikkumattomuus ja paikallaan pysyminen ei paranna mitään kremppaa, päinvastoin.
Ap, teet itsellesi vielä suuremman palveluksen, jos pyydät personal trainerilta tai fysioterapeutilta treeniohjelman ja opastuksen.