Erikoisin asia mitä olet löytänyt vanhempasi tai isovanhempasi jäämistöstä
Löysin vähän aikaa sitten kuolleen isäni kotoa kaikki mitä olen hänelle vuosien saatossa ostanut lahjaksi. Ovat avaamattomina paketissa. Vaatteita ja kodintarvikkeita, joita on ihan itse pyytänyt ja kertonut tarvitsevansa
Kommentit (1024)
Isäni kuoli 81-vuotiaana. Hänen kaapeistaan löytyi litratolkulla Johnnie Walker -viskipulloja. Isääni en koskaan humalassa nähnyt, miksi lie hankkinut tuollaisia. Lisäksi oli avaamattomissa paketeissa miesten paitoja, ulkomailta ostettu. Erittäin hyvälaatuisia, paksua puuvillaa ja hyvin ommeltu. Nämä nyt ei ole kovin erikoisia löytöjä. Aika monesti olen kuullut että vainajan kotoa on löydetty käyttämättömiä vaatteita tai muita kodin tekstiilejä pakkauksessaan.
Itse en löytänyt, mutta siskoni oli kaivanut mökiltä mummon jäämistöstä letku-purkkimysteerion, jonka oli antanut letkuja sekä puhallusputkia rakastavalle pojalleen leikkikaluksi. Ilmeet olivat näkemisen arvoisia kun kerroin sen olevan kroonisesta ummetuksesta kärsineen mummon suolihuuhteluun käyttämä laite...
Löysin tupakkaa ja taisi olla myös nuuskapurkki tai useampi. Kai ne oli mummon, ei ollu kyllä aavistustakaan että hänellä oli tällaisia pikku paheita.
Kultahampaita pussillinen. Tarina ei kertonut, että kenen suussa ne olivat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli 81-vuotiaana. Hänen kaapeistaan löytyi litratolkulla Johnnie Walker -viskipulloja. Isääni en koskaan humalassa nähnyt, miksi lie hankkinut tuollaisia. Lisäksi oli avaamattomissa paketeissa miesten paitoja, ulkomailta ostettu. Erittäin hyvälaatuisia, paksua puuvillaa ja hyvin ommeltu. Nämä nyt ei ole kovin erikoisia löytöjä. Aika monesti olen kuullut että vainajan kotoa on löydetty käyttämättömiä vaatteita tai muita kodin tekstiilejä pakkauksessaan.
Aikoinaan alkoholilahjat olivat sangen yleisiä ja hienona pidettyjä lahjoja. Ei mietitty alkoholismia eikä sitä, että joku ei käyttäisi alkoholia.
Äidin kanssa käytiin isän työhuonetta läpi. Isä harrasti kasarilla videokuvaamista ja sitä materiaalia äiti pyysi mun käymään läpi, jos olisi vielä jotain ennen näkemätöntä.
Isä kuvaili paljon meidän lasten touhuja, lomareissuja ja luontokuvaamista. Niistä olikin olemassa jo valmiiksi viimeistellyt leffansa.
Paljastui, että isä oli innokas pervo (?). Hänellä oli useita satoja tunteja kuvattua amatööripo noa. Mulle täysin vieraiden pariskuntien touhuja oli kuvannut. Tai ehkä se oli siitä rahaa saanut.. en tiedä.
Revin nauhat, enkä ole koskaan tätä ennen asiasta ääneen puhunut.
Pistooli, kivääreitä, haulikko ja tukku markan seteleitä.. Aseita ei ollut mitenkään kirjattu millekkään taholle, nyt ovat sitten koristeena ja hupi käytössä.
Vanhempani ja isovanhempani riitautuivat kun olin noin kuusivuotias. Sen jälkeen en isovanhempiani nähnyt.
Muutama vuosi sitten isoisäni kuoli, kävin heidän asunnossa ja siellä oli kirjahyllyssä minun ja sisaruksieni kuvat kehyksissä, sekä minun lapsena heille lähettämä kirje.
Tuli todella outo olo. Kuvat vielä ymmärtää, mutta onko se kirjekin todella ollut hyllyllä kolmekymmentä vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ja isovanhempani riitautuivat kun olin noin kuusivuotias. Sen jälkeen en isovanhempiani nähnyt.
Muutama vuosi sitten isoisäni kuoli, kävin heidän asunnossa ja siellä oli kirjahyllyssä minun ja sisaruksieni kuvat kehyksissä, sekä minun lapsena heille lähettämä kirje.Tuli todella outo olo. Kuvat vielä ymmärtää, mutta onko se kirjekin todella ollut hyllyllä kolmekymmentä vuotta
Kirjeellä mittaamaton tunnearvo isovanhemmillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen mummun kotia kun siivottiin, löytyi vaikka mitä. Tämä siis Keski-Euroopassa. Mummu oli maailman herttaisin ihminen ja kova kaipuu on, mutta WTF, kellarin hyllyssä 18 kappaletta Mein Kampfia (vieläkään ei tiedetä mitä noille pitäisi tehdä, koska täällä niitä on laitonta omistaa, joskin joka taloudessa oli pakko olla vähintään yksi mummun nuoruudessa), neljä laatikkoa täynnä erilaisten sairauksien solunäytteitä niiden ohuiden lasilevyjen väliin säilöttynä, ja kaiken kruunuksi täytetty kamelinpää. Plus pussi öylättejä. Who needs drugs when you get to clean up Grandma's house? :D
Selvitä, missä kirjat ovat sallittuja ja salakuljeta myyntiin. Suomessa pyydetään satasesta ylöspäin.
Ja miten luulet käyvän, jos jääkin kiinni? Vähintään ikuinen maahantulokielto.
Suomessa Mein Kampf on ihan laillinen kirja. Olen pitkään suunnitellut lukevani sen. Aina jauhetaan siitä että Hitler kannatti tätä ja vihasi tuota jne. Voisi nähdä mitä se natsismi todella on.
Tuo kirja kannattaa ehdottomasti lukea sen mystisyyden hälventämiseksi ja jotta Adolf-sedän ajatuksista pääsisi hajulle. Ei ollut helppoa hänelläkään ja oli suuri vahinko, ettei häntä hyväksytty kahdesta hakukerrastaan huolimatta Wienin taideakatemiaan - maailmanhistoriassa olisi silloin yksi hyvä taiteilija enemmän ja yksi diktaattori vähemmän! Kirja on varsin raskaslukuinen, jopa sekava ja itseltäni se jäi taannoin kesken, mitä ei usein ole tapahtunut - täytyy ottaa unilukemiseksi taas joskus. Toimii hyvin siinä tarkoituksessa...
"Taisteluni" on ainakin aiemmin löytynyt Netistä suomenkielisenä pdffänä.
Sinänsä kansallissosialismi on yksinkertaisesti saksalainen, toimivampi muoto tutusta sosialidemokratiasta. Jos punikit olisivat voittaneet Suomessa vuonna 1918 olisi meilläkin nähty samanlaisia leirejä. SDP vastusti myös Suomen itsenäistymistä Neuvosto-Venäjästä.
Maassamme toiminut puolue Suomen Kansallissosialistien liitto lopetti toimintansa vuonna 1944 ja yhdistyi SDP:hen, "koska meillä on samat tavoitteet!" Kansallissosialismi oli poliittinen muoti-ideologia 20- ja 30-luvuilla ja käytännössä kaikissa Euroopan maissa toimi jonkinlainen ks-puolue. Etenkin Englannissa - tuossa sosialismin kehdossa - se oli iso tekijä.
Neuvosto-Venäjää ei ollut olemassa kun Suomi itsenäistyi.
Venäjän sosialistinen federatiivinen neuvostotasavalta, tutummin neuvosto-Venäjä, perustettiin 7.11.1917, eli noin kuukautta ennen Suomen itsenäisyysjulistusta.
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisältä löytyi kuulemma jostain laatikon perukoilta sodanaikainen pistooli ja panoksia. Isoisä oli koulutettu mies ja hyvässä virassa + sen jälkeen eläkkeellä ja eli ikänsä rauhallista perhe-elämää joten ei luulisi että tuollaiselle olisi mitään käyttöä. Ilmeisesti sitten sotamuisto tms.
Se sitten kuskattiin poliisille kun eihän siihen tietty mitään lupia ollut.
Hänellä on varmaan ollut se sodassa mukana, jos oli upseeri.
Ymmärsi (paremmin kuin jälkipolvet) että kannattaa säästää, jos tulee uudestaan sota tai kaaos. Oman perheen turvana tai jos joutuu uudelleen suomea puolustamaan.
Juuri näin! Miksi se poliiseille piti antaa?
Jos laittomalle aseelle ei ole kotona tarvetta niin miksi sellaista pitäisi säilyttää? Huonoimmillaan se varastetaan ja joku rikollinen käyttää sitä rikosten tekoon.
Luulen että aseet kyllä jaetaan armeijan toimesta sitten kun tulee tarve maan puolustuksessa sellaisia käyttää. Itse ainakin käytän mieluummin modernimpaa ja kunnossa olevaa asetta kuin jotain ikivanhaa josta ei tiedä mitä siinä räjähtää silmille jos sillä koittaa ampua.
Onhan meillä eteisen nurkassa vaahtosammutinkin, vaikka sille ei satu juuri nyt olemaan käyttöä!
Myös isävainaan taskukello, hopeapäinen kävelykeppi ja puukko 30-luvulta ovat tallella muistoesineinä ja täysin vailla käytännön tarvetta! Kyllä tuo olisi pitänyt muistoesineenä vaarista säilyttää, en näe mitään syytä, miksi asia olisi kuulunut jollekin ulkopuoliselle!
Ja sitäpaitsi joku poliisihan jäi juuri pari vuotta sitten kiinni varasteltuaan ihmisten aseita - ei tuota ainakaan poliiseille olisi arvannut antaa!
Säilyttäisit varmaan dynamiittiakin muistoesineenä jos pappasi/mummosi sattuisi olemaan räjäytysurakoija ja varastossa olisi muutama pötkylä perillisten ihmeteltävänä?
Tuo on hieman eri asia. Dynamiitti nimittäin herkistyy vanhemmiten, eikä sen säilyttäminen eikä varsinkaan käsittely ole silloin enää turvallista. Tuollainen löytötulisi tutkia ja arvioida - muuten kyllä.
Vaarin pistooli sen sijaan ei aiheuta minkäänlaista uhkaa eksistenssillään, vaan pikemminkin se luo turvallisuutta, kuten esim. mainittu jauhesammuttimen olemassaolo taloudessa. Jos se on lisäksi historiallisesti kiintoisa esine ja etenkin jos se on osa perheen historiaa, niin ilman muuta minäkin säilyttäisin sen muistona.
Ampuma-ase (käyttökuntoinen) ei luo turvallisuutta, vaan moninkertaistaa ampuma-asekuoleman mahdollisuuden (itsemurha, onnettomuus, henkirikos), Jos haluaa perheelleen turvallisuutta, ensimmäinen teko on hankkiutua eroon ampuma-aseista.
Hävittää ne vanhat patruunat, niin miten ajattelit saada muisto-aseella ampuma-asekuolemia aikaan? Meinaat, että patruuna pesään itsekseen, ovenlistan raon kautta, kävelee yön pimeinä tunteina patruuna ja ase lähtee itsekseen kävelemään, ja hupia ampuu perheen lasta otsaan?
Riippuen, mistä aseesta on ollut kyse, toisiin vanhoihin aseisiin voi olla hankalaa löytää oikeaa patruunatyyppiä pimeiltä markkinoilta, mutta virallisista kaupoista ei osteta patruunoita tai edes ruutia, ilman voimassa olevaa aselupaa.
Joten jos isoisän sotamuisto löytyy vintiltä, niin parasta olisi varmistaa ettei patruunoita enää ole, mutta muuten näistä on hyvä olla hiljaa, eikä ainakaan hiiskua poliisille mitään, ellei tietentahtoen halua hävittää historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen alkoholi olivat yleisiä liikelahjoja. Tein pitkän työuran rakennusalalla ja olen saanut kymmeniä litroja viskiä ja konjakkia lahjaksi, joita olen jakanut lahjaksi taas eteenpäin. Vieläkin on varastossa, kun kukaan ei halua vahvoja alkoholijuomia. Siinähän perikunta joskus ihmettelee.
Vierailija kirjoitti:
Äidin kanssa käytiin isän työhuonetta läpi. Isä harrasti kasarilla videokuvaamista ja sitä materiaalia äiti pyysi mun käymään läpi, jos olisi vielä jotain ennen näkemätöntä.
Isä kuvaili paljon meidän lasten touhuja, lomareissuja ja luontokuvaamista. Niistä olikin olemassa jo valmiiksi viimeistellyt leffansa.
Paljastui, että isä oli innokas pervo (?). Hänellä oli useita satoja tunteja kuvattua amatööripo noa. Mulle täysin vieraiden pariskuntien touhuja oli kuvannut. Tai ehkä se oli siitä rahaa saanut.. en tiedä.
Näinhän se on itse voi kokeilla seksiasioissa mitä vaan ja se on normeilla. Omat vanhemmat sitten ovatkin pervoja tehdessään vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu. Koska isä oli eronnut kirkosta jo aikoja sitten ja äidin mielestä papeilla ei ollut mitään virkaa..
Olikonse kätketty vai ihan avoimesti kirjahyllyssä? Raamattu on paljon muutakin kuin kristinuskon ja juutalaisuudella pyhä kirja. Sillä on ollut suuri merkitys koko länsimaiselle yhteiskunnalle. Itseltäni löytyy myös jehovantodistajien raamatunkäännös, Taisteluni, Maon pieni punainen kirja, Koraani ja Mormonin kirja. Mitähän joku niistä tuumaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu. Koska isä oli eronnut kirkosta jo aikoja sitten ja äidin mielestä papeilla ei ollut mitään virkaa..
Olikonse kätketty vai ihan avoimesti kirjahyllyssä? Raamattu on paljon muutakin kuin kristinuskon ja juutalaisuudella pyhä kirja. Sillä on ollut suuri merkitys koko länsimaiselle yhteiskunnalle. Itseltäni löytyy myös jehovantodistajien raamatunkäännös, Taisteluni, Maon pieni punainen kirja, Koraani ja Mormonin kirja. Mitähän joku niistä tuumaisi.
Minä olen heittäny mormoonien kirjan roskiin. Raamattu on monessa perheess, kun se vihkiraamattuna on saatu. Ei kai siitä perikunnassa nyt kukaan kummempia johtopäätöksiä tee.
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan heidät sitten kuitenkin aikojen alussa vihitty kirkossa? Vaikka omien vanhempien tahdosta? Suvun painostuksesta? Ei kai jossain maalla edes tunnettu siviilivihkimistä?
Ja vihkipari saa raamatun, jos kaikki ei tiedä tätä.
Jos on voimat jo vähenemässä, on mukavampaa olla vanhoissa, vaikka vähän risasemmissakin kuteissa kotona. Ei ole voimia eikä kiinnostusta alkaa ottaa kaapista tilalle uutta, vaikka se olisi käsivarren mitan päässä valmiina. Että, kyllä tällä vanhalla vielä pärjäilee...
Muutamia uusia, käyttämättömiä vaatteita löytyi meidänkin vanhemmilta. Suruhan se on.
Vierailija kirjoitti:
Jos on voimat jo vähenemässä, on mukavampaa olla vanhoissa, vaikka vähän risasemmissakin kuteissa kotona. Ei ole voimia eikä kiinnostusta alkaa ottaa kaapista tilalle uutta, vaikka se olisi käsivarren mitan päässä valmiina. Että, kyllä tällä vanhalla vielä pärjäilee...
Muutamia uusia, käyttämättömiä vaatteita löytyi meidänkin vanhemmilta. Suruhan se on.
Toivottavasti nuoremmat ikäpolvet käyttävät kauniita esineitä, vaatteita ja omaisuuttaan ennen kuin perikunta riitelee niistä. Olen ollut seuraamassa tilanteita, joissa perillisen ahneuden kiilto silmissään jakavat ikäihmisten vitriineissä käyttämättöminä olevia vuosikymmeniä vanhoja Arabian astioita. :(
Itse olen vakavasti sairas, ja mulla on päälläni uusi todella kaunis kesämekko. Sohvassa makoilen peiton alla. Olen jo ajat sitten myynyt kirpparilla "tavalliset" astiat, ja käytän vain niitä kauneimpia (kalliita). En tiedä kuinka kauan elinaikaa minulla on, voi olla vuosiakin vielä, mutta aion hyödyntää tämän ajan, enkä hilloa kaikkea kaunista kaappeihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos äitisi tiesi asiasta ja halusi että sinäkin saat tietää? Vaikka ei itse kehdannutkaan sanoa aiheesta.
Neuvosto-Venäjää ei ollut olemassa kun Suomi itsenäistyi.