Naapurin pyyntö
Naapuri pyytää, että lähtisin käyttämään häntä ja 2-v lastaan päivystyksessä. Ei ole kuulemma antaa bensarahaa. Viimeksi tämä SAMA kuvio toistui 6 viikkoa sitten. Silloin sama kuvio, sanoi tuolloin korvaavansa bensarahan mutta ei ole mitenkään asiaa ottanut esiin. Tuolloin odotin puolitoista tuntia ja lainasin vielä apteekkirahaa (jonka kyllä sain takaisin)
Nyt ajattelin sanoa että ei käy, koska en halua käyttää lauantaitani (ja omia bensojani) naapurin vuoksi. Viesti naapurilta tullut whatsappilla mutta ”en ole nähnyt” sitä vielä.
Kommentit (209)
Oikeassa hätätilanteessa ei muuten laiteta WA-viestiä vaan soitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa hätätilanteessa ei muuten laiteta WA-viestiä vaan soitetaan.
Kyllä... ambulanssi.
Vierailija kirjoitti:
Ah tätä lokkeilua. Itse parturi-kampaajana saan näitä pyyntöjä harva se päivä. Top kolmoseen menee tämä kun kerran tuttu voivotteli että haluaisi hiuksiinsa vaalennuksen ja liukuvärjäyksen mutta kun tuollainen palvelu kampaajalla maksaa niin paljon. En sitten vastannut tähän mitään niin hetken päästä tuli viesti että ellet sinä sitten voisi tätä tehdä kotonasi.. Sitten toinen kun yksi kaveri pisti välit poikki yli vuodeksi kun en juhannusaattona lähtenyt leikkaamaan hänen hiuksiaan.
Nyt 18 vuotta alalla ja vuoaikaudet olen jo sanonut näille pyytelijöille että tervetuloa liikkeseeni, hinnasto netissä. Kummasti kukaan näistä puolitutuista ei ole kertaakaan tullut vaikka ennen tuota kauheat mielistelyt ja nuoleskelut että tekisin halvemmalla kotona.
Jostain se minunkin on leipäni saatava ja kun listani on jo vuosia ollut täynnä niin ei ole tarve matkustaa kimpsuineni puolituttujen kotiin tekemään puoli-ilmaiseksi vielä työpäiväni jälkeen. Mielummin vietän tämänkin ajan perheeni kanssa.
OT! Käyn lähikampaamossa, jossa nykyään työskentelee entinen naapuri. Entinen, oltiin hyvän päivän tuttuja silloin ja nytkin. Tässä sitten sattui niin, että vakkarikampaajani oli joutunut lähtemään kesken pois ja olivat "tutumpia" asiakkaita sitten vekslailleet keskenään. Asia ok.
Tämä entinen naapuri oli valkannut mut. Teki duuninsa- hyvää työtä teki ja pyysi puolet!!! mitä listassa sanotaan. Vänkäsin hetken vastaan, että kyllähän mä listan mukaan maksan tietenkin. Höpsis, näin tuttujen kesken voi vähän aleakin antaa.. sain kuitinkin.
Nyt mä en kehtaa käydä siellä, kun kuvittelevat, että tulen halvan hinnan takia. Kyllä kampaajallekin kuuluu täysi hinta hyvin tehdystä työstä.
Miksi ihmisten on niin vaikeeta puhua suoraan?
Jos ei kiinnosta lähteä, niin sanoo suoraan, ei. Jos pyytää perusteluita, niin ihan yksinkertaisesti olet viimekin reissusta pystyssä.
Jos lapsi olisi silminnähden sairas, niin soitetaan ambulanssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autat tietenkin.
Jos on lapsen sairaudesta kyse , niin autetaan.
Kuinka edes mietit muuta.
Kuinka aivoton voit olla? Jos lapsella on hätä, niin taksi tai ambulanssi. Tässä on kyse pelkästään lokkeilusta.
Millä sen taksin maksaa, jos rahaa ei ole? Ambulanssia tuskin voi tilata joka tilanteessa.
Kyllä ambulanssikyytistäkin joutuu maksamaan, joskin jälkikäteen.
no kuoliko pentu,menivätkö ikinä lääkäriin,onko ap ahdistunut kieltäytymisestään
Ei kukaan halua kuuluttaa olevansa PA. Varmaan aikoo maksaa edellisenkin reissun, mutta ehkei juuri nyt pysty?
Mutta voithan esimerkiksi sanoa että tankki on tyhjä. Jos naapuri itse on köyhä, niin ymmärtää kyllä.
Tää ketju kertoo hyvin meidän ihanasta suomalaisesta kulttuurista. Auttamista ei ole ja ollaan helv tin kylmiä.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju kertoo hyvin meidän ihanasta suomalaisesta kulttuurista. Auttamista ei ole ja ollaan helv tin kylmiä.
Ennen kaikkea tämä ketju kertoo, miten paljon teitä lokkeja ympärillämme onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Apua pyytänyt naapuri on kylmä, laskelmoiva ja huonosti lapsestaan huolehtiva. Oletetaan että naapuri kustantaa asioita jotka pitää kyllä ihan itse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietyllä lailla joo. Vähän sellaista "ei meillä lasketa, mutta ota vaan kolmaskin pulla"-ystävällisyyttä, jos laskuri siitä, onko auttamisesta varmasti tasan pyörähtää heti käyntiin. Aloittaja kun kuitenkin kertoi, että naapurikin on välillä ajatellut, mutta ei ole varma määrien yhtäläisyydestä. Ehkä se naapurikin olisi auliisti auttanut useammin, jos AP olisi vaan sattunut apua tarvitsemaan ja pyytämään.
Eri asia sitten, jos vastapalveluksia ei irtoa, kun niille olisi tarvetta. Samoin, jos ruvetaan syyllistämään siitä, että joutuu sanomaan ein. Silloin olisi kyse hyväksikäytöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyllä lailla joo. Vähän sellaista "ei meillä lasketa, mutta ota vaan kolmaskin pulla"-ystävällisyyttä, jos laskuri siitä, onko auttamisesta varmasti tasan pyörähtää heti käyntiin. Aloittaja kun kuitenkin kertoi, että naapurikin on välillä ajatellut, mutta ei ole varma määrien yhtäläisyydestä. Ehkä se naapurikin olisi auliisti auttanut useammin, jos AP olisi vaan sattunut apua tarvitsemaan ja pyytämään.
Eri asia sitten, jos vastapalveluksia ei irtoa, kun niille olisi tarvetta. Samoin, jos ruvetaan syyllistämään siitä, että joutuu sanomaan ein. Silloin olisi kyse hyväksikäytöstä
Mun yks naapuri pyytää usein apua (yksinhuoltaja, tarvii esim. välillä lastenhoitajaa) ja en osaa ajatella et tekis jotain väärin. Se etten itse osaa pyytää apua on mun oma ongelma. Varmasti auttais mahdollisuuksiensa mukaan jos joskus kysyisin.
On iso ero pyytää apua kuin vaatia sitä. Ap on vain kuusi viikkoa aikaisemmin notkunut päivystyksessä tuntitolkulla naapurinsa takia ja sitä ennenkin auttanut monta kertaa. Kun edellinen tapaus on näin tuore, kuvittelisi naapurin huolehtineen vastuullisen vanhemman tavoin, ettei toista kertaa osu ihan heti (taksirahat säästössä). Hyväksikäytöksi tuo avun pyytäminen muuttuu, kun ei viitsi itse huolehtia asoista vaan olettaa, että sitä naapuria voi käyttää aina tarvittaessa kuskina.
En koe, että on kenenkään velvollisuus käyttää omaa aikaa ja rahaa ventovieraitten höösäämiseen. Jos haluat olla hyväntekijä jota voi aina sopivan paikan tullen kusta linnssiin niin ole, mutta turhaan täällä ihmiset kailottaa, että se olisi mitenkään ap:n velvollisuus auttaa. Itse en ainakaan suostuisi edes ekalla kerralla. Eise ole minun ongelma, että joku on päättänyt tehdä lapsen muttei ole sen vertaa ajattelut lapsen parasta että tekisi sellaista työtä jolla pystyy lapsesta huolehtimaan tulee ovea raapimaan... Tottakai jos joku makaa henkihieverissä jossain niin annan ensiapua ja soitan ambulanssin. Tässä ap:n kertomuksessa ei ilmiselvästi ole hengenvaara kyseessä. Eihän tollaset ihmiset jotka kokoajan pyytävät apua jopa puolituntemattomilta koskaan opi huolehtimaan itsestään jos heille antaa siimaa ja auttaa joka asiassa. Tuen tämmösiä uusavuttomia raukkoja jo ihan tarpeeksi sillä että palkastani lähtee verot jolla valtio heidät elättää.. ja mitä vielä pitäisikö tässä alkaa heidän henkilökohtaiseksi taksikuskiksi? EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ..
Vierailija kirjoitti:
On iso ero pyytää apua kuin vaatia sitä. Ap on vain kuusi viikkoa aikaisemmin notkunut päivystyksessä tuntitolkulla naapurinsa takia ja sitä ennenkin auttanut monta kertaa. Kun edellinen tapaus on näin tuore, kuvittelisi naapurin huolehtineen vastuullisen vanhemman tavoin, ettei toista kertaa osu ihan heti (taksirahat säästössä). Hyväksikäytöksi tuo avun pyytäminen muuttuu, kun ei viitsi itse huolehtia asoista vaan olettaa, että sitä naapuria voi käyttää aina tarvittaessa kuskina.
Ei se naapuri ole mitään vaatinut tai olettanut. Sehän kysyi ap:lta onnistuuko tämmöinen. Jos ei naapurilla ole varaa maksaa edellisen kerran bensoja, mistä luulet hänen pystyvän säästämään taksirahan? Mä esimerkiksi voin kertoa että olen ihan vastuullinen vanhempi, vaikka mulla ei ole aina mahdollisuutta pistää muutamaa kymppiä odottelemaan viikoiksi. Ihmisillä on tosi erilaisia elämäntilanteita ja erilaisia tarpeita avulle. Ärsyttää tuollainen näköalattomuus. Toivottavasti karma potkaisee.
Meillä otettiin patteri pois ovikellosta, ettei naapuri tule aina kyselemään kyytiä kauppaan kilometrin päähän. Hän pystyy kyllä kävelemään ja pääsisi taksilla, 5€ suuntaansa. Hänellä on läheisiä tuttavia, jotka eivät jaksa enää leikkiä taksikuskia. En jaksa minäkään. Ekalla kerralla riitti kauppakyyti ja minulle palkaksi auttamisen ilo, satuinhan itse olemaan menossa samaan suuntaan. Seuraavalla kerralla esitettiin jo toiveita kellonajasta ja kaupasta lähdettäessä kerrottiin, missä muilla asioilla pitäisi käydä. Sitten alkoi sadella pyyntöjä hakemaan puhelimen laturia naapurikaupungista, asentamaan kanavia radioon, vaihtamaan kattolamppua... Itse kaipaan naapureiltani vain rauhaa ja hiljaisuutta, joten nykyään en pihalla nähdessä jää tämän tyypin kanssa juttelemaan mitään, moikkaan vaan ja suuntaan suoraan kotiovelle.
Ei ole eka kerta, kun tuollainen ihminen yrittää luikerrella elämääni. Onneksi merkit tunnistaa kerta kerralta nopeammin eikä enää väkisin yritä uskoa ihmisistä hyvää. Eli jaksamista AP! Neuvoni olisi, että mitään ei tarvitse tehdä vieraiden ihmisten eteen, ellei se ole vastavuoroista.
Paras naapurikokemus oli aikoinaan, kun tultiin myöhään illalla kolistelemaan ovelle ja sanoivat menevänsä lähikuppilaan, että viittikkö käydä meillä kattomassa vähän ajan päästä ja lähtivät menemään. Jättivät siis kaks kersaansa, n. 3 ja 4v. keskenään kotiin nukkumaan! No, menin sitten n. puolen tunnin päästä, niin molemmat hereillä, nuorempi rääkyi hysteerisenä ja huusi äitiään naama punaisena. Näytti siltä, että oli huutanut varmaan sen puoli tuntia jo.
Eipä siinä auttanut poiskaan lähteä, vaan jouduin jäämään sinne naapuriin.
Herrasväki tuli parin tunnin päästä kotiin ja jonkun miespuolisen vieraan raahasivat mukanansa. Frouva siinä sitten tämän kanssa flirttaili ja kuiskutteli jotain, niin tämä naapurin ukko mulle tuumas, että kun noilla näkyy olevan jotain sutinaa, niin eikös mekin voitais :D
Juuei ja heipat teille!
Enpä toiste avannut ovea näille tyypeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se naapuri ole mitään vaatinut tai olettanut. Sehän kysyi ap:lta onnistuuko tämmöinen. Jos ei naapurilla ole varaa maksaa edellisen kerran bensoja, mistä luulet hänen pystyvän säästämään taksirahan? Mä esimerkiksi voin kertoa että olen ihan vastuullinen vanhempi, vaikka mulla ei ole aina mahdollisuutta pistää muutamaa kymppiä odottelemaan viikoiksi. Ihmisillä on tosi erilaisia elämäntilanteita ja erilaisia tarpeita avulle. Ärsyttää tuollainen näköalattomuus. Toivottavasti karma potkaisee.
Ei sinun tarvitse aina pistää kymppejä säästöön, riittää, että alat säästää pikkuhiljaa. Naapurikin saattaa lähteä viemään teidät päivystykseen, jos sinulla on antaa kymppi bensarahaa. Jos et nykyisistä tuloista saa säästöön, niin onko sinulla mahdollisuus hommata jostain lisärahaa myymällä vaikka omatekoisia villasukkia tai pullaa? Tai vaihdat kyydin johonkin hommaan, lupaat vaikka pestä naapurin ikkunat tai saunan, haravoida pihan tai pitää huolta naapurin asunnosta heidän lomareissun aikana.
Mitä jos pokkana tarjoaisi 50€? Tässä taksiraha, jos et pysty taksia maksamaan itse juuri nyt ja lapsella on kiire lääkäriin. Maksat sitten takaisin kuun vaihteessa. Tiputa kirjekuoressa postiluukusta.
Tietenkin tässä ottaa riskin, että rahaa ei kuulu takaisin, mutta lokillekin käy selväksi, että hän oikeasti hyväksikäyttää. Joskus nämä ihmiset vaan uskottelevat itselleen, etteivät hyväksikäytä juurikaan.
Tämä. Näiden lokkien kanssa ei KOSKAAN pidä keksiä tekosyitä. Alentavaa sellainen on tietysti missä hyvänsä olosuhteissa, mutta nämä ei usko muuta kuin suoraa puhetta.
Voi myös vain sanoa, että en tahdo. Ei sovi.
Ap:n kannattaa muuten tehdä myös lasu lapsesta, jos äitinsä on niin persaukinen ja avuton ettei saa lasta edes päivystykseen ilman naapurin apua.