Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin pyyntö

Vierailija
18.05.2019 |

Naapuri pyytää, että lähtisin käyttämään häntä ja 2-v lastaan päivystyksessä. Ei ole kuulemma antaa bensarahaa. Viimeksi tämä SAMA kuvio toistui 6 viikkoa sitten. Silloin sama kuvio, sanoi tuolloin korvaavansa bensarahan mutta ei ole mitenkään asiaa ottanut esiin. Tuolloin odotin puolitoista tuntia ja lainasin vielä apteekkirahaa (jonka kyllä sain takaisin)
Nyt ajattelin sanoa että ei käy, koska en halua käyttää lauantaitani (ja omia bensojani) naapurin vuoksi. Viesti naapurilta tullut whatsappilla mutta ”en ole nähnyt” sitä vielä.

Kommentit (209)

Vierailija
161/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisestä on kuusi viikkoa ja mainitset sen, ikään kuin olisi jotenkin iso vaiva auttaa niin usein. Kuinka pitkä matka päivystykseen on? Naapurin käytöstavat voi kyllä antaa omassa päässään anteeksi, mutta vaikeampi on antaa itselleen anteeksi lapsen kärsimys. Ota puhelin mukaan niin voit vaikka selata av:tä, jos venyy. Ihan kuin kotona olisi!

Pointti tuokin.

Vierailija
162/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia lokkeja valitettavasti on. Mulla oli yhdessä harrastuksessa tuollainen siipeilijä. Ei siis tunnettu toisiamme etukäteen, mutta heti alkoi pummia multa kyytejä harrastukseen kun asuttiin samalla suunnalla. Alkuun ajattelin että no mikäs siinä, itse sillä autolla joka tapauksessa kuljen. Mutta sitten pitikin alkaa koukkaamaan ties mistä kaupan kautta ynnä muuta. Koskaan ei tarjoutunut mitenlään korvaamaan kyytejä. Kaiken lisäksi poltti aina tupakkaa kyytiä odottaessa, eli toi sen kamalan katkun mun autooni. Kaiken huippu oli se kun kerran laitoin hänelle edellisenä päivänä viestiä että huomenna en pääse tulemaan harrastukseen, niin hän aloitti kunnon valituksen että kun hän kyllä tarttisi kyydin ja bussi maksaa hirveästi jne.

Jotkut vaan on käsittämättömiä siipeilijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisestä on kuusi viikkoa ja mainitset sen, ikään kuin olisi jotenkin iso vaiva auttaa niin usein. Kuinka pitkä matka päivystykseen on? Naapurin käytöstavat voi kyllä antaa omassa päässään anteeksi, mutta vaikeampi on antaa itselleen anteeksi lapsen kärsimys. Ota puhelin mukaan niin voit vaikka selata av:tä, jos venyy. Ihan kuin kotona olisi!

Voiko jo muuttoilmoituksen yhteydessä tehdä selväksi ettei aio osallistua naapureiden arkeen yhtenä resurssina? Kun ajattelen oman elämäni perustuvan siihen, että otan vastuun lapsieni hyvinvoinnista ja mahdollisista kuljetuksista. Ei ole mielestäni hyvä malli osallistaa naapurit talouden hallintaan ja tarvittaviin matkoihin, sekä kuljetuksen että siihen menevän ajan ja rahan osalta. Joidenkin ihmisten on ilmeisesti kovin helppo pyytää ihmisiä osallistumaan mutta itse koen tuon vastuuttomaksi. Eihän se ole naapurin valinta, että olet synnyttänyt lapsen, josta et pysty huolehtimaan mm. viemään tarvittaessa lääkäriin.

Oletko sinä perustanut perheesi ja taloutesi sekä tarvittavat menosi naapurisi varaan?

Vierailija
164/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oikein ole ihastunut tiukkaan vastavuoroisuusperiaatteeseen, auttaminen on jotenkin itsestäänselvää.

Mutta sitten ilmestyy näitä aggressiivisia avunvaatijia ja sellaisia, jotka eivät ota vastuuta itse ollenkaan.

Vierailija
165/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa naapureita, jotka eivät arvosta naapureitaan eivätkä muitakaan mitä ilmeisemmin.

Hän lykkää haravan käteesi ja sanoo: haravoi mun piha! Jos ei ymmärrä tuota eikä halua tehdä, muuttuukin se vitsiksi.haha.

Tai hän käskee: vie minut autollasi johonkin. Menee valmiiksi auton viereen odottamaan.

Jotenkin ymmärrän niin, että apua pyydetään ja saadaan tai ei saada.

Toinen juttu on tietysti vakavat tapaukset. Mut silloin soitetaan ambulanssi.

Vierailija
166/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah tätä lokkeilua. Itse parturi-kampaajana saan näitä pyyntöjä harva se päivä. Top kolmoseen menee tämä kun kerran tuttu voivotteli että haluaisi hiuksiinsa vaalennuksen ja liukuvärjäyksen mutta kun tuollainen palvelu kampaajalla maksaa niin paljon. En sitten vastannut tähän mitään niin hetken päästä tuli viesti että ellet sinä sitten voisi tätä tehdä kotonasi.. Sitten toinen kun yksi kaveri pisti välit poikki yli vuodeksi kun en juhannusaattona lähtenyt leikkaamaan hänen hiuksiaan.

Nyt 18 vuotta alalla ja vuoaikaudet olen jo sanonut näille pyytelijöille että tervetuloa liikkeseeni, hinnasto netissä. Kummasti kukaan näistä puolitutuista ei ole kertaakaan tullut vaikka ennen tuota kauheat mielistelyt ja nuoleskelut että tekisin halvemmalla kotona.

Jostain se minunkin on leipäni saatava ja kun listani on jo vuosia ollut täynnä niin ei ole tarve matkustaa kimpsuineni puolituttujen kotiin tekemään puoli-ilmaiseksi vielä työpäiväni jälkeen. Mielummin vietän tämänkin ajan perheeni kanssa.

Ihmiset ovat kyllä aina: mistä sais jotain halvalla:D :D

Myydään rikkinäistä tai kulunutta tavaraa, "kun sais vähän edes ".

Itse laitan ilm. kirpparille tai kaatopaikalle tuotteet joita en käytä.

Vierailija
167/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ajatella, että viet heidät lääkäriin ja sanot rehellisesti, että et halua jäädä odottamaan.  

Naapurisi lienee köyhä ja sinä ehkä et ole yhtä köyhä.

Mielestäni ei kannata valehdella, vaan kertoa totuus.

Tai voisitko tarjota bussirahan, että pääsisi omin avuin.  

On tietysti ärsyttävää, jos ei osaa hoitaa talouttaan, vaan tekee tyhmiä valintoja raha-asioissa ja sitten pyytää apua.

Vierailija
168/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tuodaan kassillinen vaatteita ihan pyytämättä vaikka vauvan vaatteita ja sitten muina naisina "viiskymppiä ajattelin"..

Kuule, ei me tarvita ja vietkö sen kassin mukanasi.

"Mulla ei ole autoa, millä mä ne pois saan vietyä?" No ihan sillä millä toitkin, hei hei ja nähdään taas. Sitten joskus. Ei ihan heti.

Vierailija
169/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut naapurit ajattelee, että on itsekäs tyyppi kun ei aamuisin ole huhuilemassa "Tartteeko joku jotain.Onko jotain rikki."

Ihan ok jossain määrin, mutta voi mennä mahdottomuuksiin. Jokainen elää sitä omaa elämäänsä PÄÄSÄÄNTÖISESTI.

Ei eletä missään symbioosissa naapureiden kanssa.

Kuulin kerran sellaisesta naapurista. Tuli aamulla ovelle ja sanoi keittävändä kahvit ja tuulettavansa ilmavaivat.

Itkiskö vai nauraisko.

Vierailija
170/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä yleisavaimet, joita ei voi laittaa vartijointi tai lukkoliikkeseen,josta avaimensa kadottanut saa avaajan paikalle, ja maksaa siitä ITSE.

Sen sijaan, että joka toisella roikkuu avain eteisen seinällä tai jossain muualla löytämättömissä.

Turvallusuusriski.

Vierailija
171/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä yleisavaimet, joita ei voi laittaa vartijointi tai lukkoliikkeseen,josta avaimensa kadottanut saa avaajan paikalle, ja maksaa siitä ITSE.

Sen sijaan, että joka toisella roikkuu avain eteisen seinällä tai jossain muualla löytämättömissä.

Turvallusuusriski.

Tai tyyppi hukkaa jotain ja alkaa syyttämään avaimen säilyttäjää varkaaksi koska avain..

Vierailija
172/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha ap:ta syyllistää siitä ettei naapuri osaa huolehtia lastaan sairaalaan.

Ap, "fool me once, blame on you, fool me twice, blame on me"

Se on "shame on you" etc.

Vaikka taitaa aika monella nykyään olla "Fool me seven times, shame on you. Fool me eight or more times, shame on me." Aina mennään samaan halpaan, kuunnellaan niitä nyyhkytarinoita ja lainataan rahaa, jota ei koskaan saada takaisin.

Vierailija
173/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu minustakin, jos siellä naapurissa on sairas lapsi jota ei viedä lääkäriin.

Vierailija
174/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen ei nykyään klompsita miten sattuu vaan ensin pitää soittaa päivystävälle sairaanhoitajalle, joka kertoo miten menetellään. Jos lapsi sairastuu yllättäen, julkiset ei kulje ja päivystykseen on pitkä matka, niin siinä tapauksessa asia pitää selittää siinä soitettaessa. Hoitaja voi antaa luvan Kelataksin käyttöön, joka maksaa asiakkaalle 25 euroa suuntaansa. Mikäli lapsi tarvitsee lääkityksen, päivystyksestä saa muutaman tabletin että pärjää seuraavaan päivään. Ihan jokaisella vanhemmalla pitää olla jemmassa 50 euroa hätätapauksia varten. Jos ei ole, niin kyydin kysymisen yhteydessä voi ehdottaa vaikka ikkunanpesua vastapalvelukseksi.

Vierailija
175/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi sukulainen, joka hyväksikäyttää ihmisten kiltteyttä. Aina on pyytämässä sitä ja tätä, ja vaikka hyväksikäyttö on jatkunut kauan, niin silti on vaikea kieltäytyä.

Juttelimme sitten asiasta sisareni kanssa ja keksimme, että alamme joka ikinen kerta pyytää myös niitä vastapalveluksia. Ja siis samantien, ne vaan pitää olla miettynä valmiina.

Kun sukulainen tulee ja pyytää kyytiä, niin sanon että olekin juuri ajatellut sinua, voisitko sinä puolestasi kastella kukat, kun olemme mökillä ja huolehtia mainosroksien viemisestä sillä aikaa? Tai olla lastenvahtina sinä ja sinä viikonloppuna.

No, hänen on ihan yhtä vaikeaa kieltäytyä pyynnöstä ja jos sen tekee, niin voi itsekin kieltäytyä siitä hänen vaatimastaan kyydityksestä.

Nyt, kun hän on oivaltanut, että itse joutuu myös aina töihin pyydettyään jotain, niin johan on pyynnöt loppuneet!

Vierailija
176/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan oman kahvilan jossa leivomme suurimmaksi osaksi kaikki tuotteet itse. Tämän ohella teen tilaustyönä esim kakkuja ym. Ette voi kuvitellakaan että kuinka monta kertaa puolitutut ja ns uudet "kaverit" ovat laittaneet viestiä tyyliin "meillä ei ole ristiäiskakkuun varaa. tekisitkö meille kakun ilmaiseksi?" ym. Kerran tyhmyyksissäni tein, ja ei en saanut rahaa edes tarvikkeista/aineista joita kakkuun meni ja kakun saatuaan vielä kun tämä ihminen kuka kakun sai arvosteli kakkua ja minua parille ihmiselle ennen juhlia ja väitti että olin kakkuani "tyrkyttänyt" hänelle ja hän säälistä otti vaikka rahaa olisi ollut ostaa muualta ja paremmasta paikasta. Ei huomannut että olin hänen takanaan. Yskäisin ja totesin että "No kappas. Minäpä vienkin kakun pois. Teillä kun on varaa ostaa muualta ja paremmasta paikasta" ja lähdin kakkuni kanssa pois. Nykyään kun kysellään että tekisinkö ilmaiseksi, sanon suoraan ei koska en tee kakkuja ym ilmaiseksi kuin sukulaisille

Vierailija
177/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että et halua koska ei ole maksanut entisiä kyytejä jotka lupasi.

Vierailija
178/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskisyks kirjoitti:

Onko tämä koko ketju provo?

Minä auttaisin, oli kyse sitten naapurista tai tuntemattomasta. Mutta olenkin tehnyt vapaaehtoistyötä koko ikäni. Ja tottunut, että aina autetaan, jos vain voidaan. Olen tottunut antamaan omaa aikaani, rahaani, tavaroitani ilman takaisinmaksua. En tietenkään baariin lähde kyyditsemään. Mutta päivystykseen tottakai. Joka päivä saan olla auttamassa, mutta koen sen kutsumukseksini ja teen iloiten :)

Matt 6:35

Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi...

Sinä ihana ihminen! Voisitko auttaa minua ja ottaa puolestani pikavippiä 2000e. Maksan varmasti takaisin kun kykenen. Olen köyhä ja sairas. Kerro yhteystietosi niin otan yhteyttä.

Vierailija
179/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana oli itsellä tuttuja myymässä kirjakaupassa, ja jostain syystä taisi yksi kerran myydä kirjan minulle työntekijähinnalla. En sitä itse edes kysynyt, mutta hän oli kiva heppu. En ajatellut asiaa sen tarkemmin ja kysyin sitten toiselta, ei niin läheiseltä kaverilta jokin aika myöhemmin samanlaista työntekijäalennusta. Hän oli tietenkin, että no et tietenkään saa, ja se oli aivan oikein. En silloin parikymppisenä ajatellut asioita sen pidemmälle, vaan kuvittelin, että kavereiden kautta saa alennuksia, varsinkin jos sellainen oli aiemmin eteen kysymättä heitetty. Joskus siis voi olla näinkin, että jengi ei vaan käytä aivojaan, ja on hyvä asia sanoa heille suoraan. Nyt kun ajattelen 20 v. myöhemmin niin vieläkin nolottaa, että kehtasin edes pyytää.

Tunsin nuorempana vaatesuunnittelija/ompelija-opiskelijan, joka sanoi jatkuvasti saavansa pyytöjä puolitutuilta ja ystäviltäkin vaatteiden tekemisestä heille ilmaiseksi tai halvalla. Asian käsittely kuului kai ihan opetussuunnitelmaan hänen koulussaan, tai siis opettaja oli heille asiasta puhunut, ja sanonut, että ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi ei tarvitse kenenkään käsityöläisen muille töitään antaan, sillä kyseessä on pelkkä hyväksikäyttö. Kuinkahan moni noista ilmaistöiden kärttäjistä olisi itse valmis antamaan hyväntekeväisyyteen vaikka puolet oman työpäivänsä palkasta? Sillä kyseessähän on käytännössä sama asia. En tiedä onko asiasta ollut puhetta julkisuudessa sen kummemmin, mutta voisi olla hyvä, että vaikka puoli yhdeksän uutisissa voitaisiin pikku juttu asiasta tehdä. Se saisi ihmiset hieman pohtimaan omaa käytöstään.

Vierailija
180/209 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai se tiedä ootko varmasti kotona. Vaikka soittaiskin ovikelloa tai kännykällä. Voithan olla vaikka "suihkussa, kävelyllä, lenkillä..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä