Suomalaisten vimma käyttää aurinkolaseja, jos aurinko vähänkin vilahtaa?
Olen aina ihmetellyt sitä, miksi suomalaiset käyttävät aurinkolaseja, jos on vähänkin aurinkoista. Yleensä lasit ovat vielä pikimustat. Ymmärrän aurinkolasit autoa ajaessa ja keväthangilla hiihtämässä ja rannallakin, mutta muuten ne ovat yleensä vain liioittelua.
Muualla maailmassa ja etelämpänä aurinkolaseja käytetään paljon vähemmän, vaikka auringonvalo olisi oikeasti paljon kirkkaampikin. Miksi?
Toinen vastaava outous on päähuivin käyttö pienessäkin paisteessa. Näyttää jotenkin maalaismaiselta kuljeskella pikkuhuivi päässä. Ulkomailla suomalaisturistit tunnistaa helposti niistä pikkuhuiveista ja capri-housuista sekä pikimustista aurinkolaseista.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos lasit päässä on vaikka helpompi olla, kun ei häikäise?
Suomessa on harvoin niin kirkas valo (muuten paitsi keväthangilla), että oikeasti häikäisee. Voi aina katsoa toiseen suuntaan, jos liikaa häikäisee. Autoilijoilta, pyöräilijöiltä ja urheilijoilta lasit ymmärrän sekä uimarannalla loikoilijoilta, mutta muu on Suomessa pääosin turhaa.
Mikä sinä olet määrittelemään mikä on turhaa.
Niinpä niin. Silti ihmetyttää ja naurattaakin moinen "ylivarustautuminen", kun lämmöt hieman kohoavat ja aurinko viimeinkin pilkahtelee. Huiveilla tarkoitan niitä pieniä jenkkihuiveja, jotka sidotaan hiusten päälle hieman emäntätyyliin.
T. Ap
Etelässä arska on korkealla pään päällä. Ei häikäise silmiin.
Meillä matalalla paistaa suoraan silmiin.
Suomessa on yleensä niin pimeää, että ihmiset ovat tottuneet siihen. Sen vuoksi jo vähäinenkin valo häikäisee.
Toisekseen, jos on ne kalliit aurinkolasit ostettu, pitäähän niitä joskus käyttää. Silloin kun aurinko on pilvessä (eli yleensä) aurinkolasit päässä ei näe mitään.
Huivia en käytä, mutta hattua käytän, sillä jo puolen tunnin oleskelu auringonpaisteessa ilman päähinettä tekee minut väsyneeksi ja huonovointiseksi. Aurinkolaseja en omista. Joskus vuosia sitten ostin aurinkolasit vahvuuksilla, mutta ne jäivät niin vähälle käytölle, että en ole sen jälkeen uusia ostanut.
Alkukesästä huomaan pilviselläkin säällä tarvitsevani aurinkolasit, silmät ovat vissiin valoherkät talven jäljiltä. Ja kaippa se on ihan luonnollista että vaaleat suomalaiset suojautuvat ulkomailla auringolta muita enemmän?
Olipa hyvä, että teit tällaisen keskustelun! Lupaan, etten enää laita aurinkolaseja, etten näytä nololta. Saispa aikaa kelattua.. hävettää kaikki ne kerrat, kun olen kaivanut lasit laukusta. Kun olisin aiemmin tiennyt, että voisin vaan kääntää pääni pois:( Mutta kiitos kuitenkin!
Sinisissä silmissä on aika paljon vähemmän pigmenttiä kuin ruskeissa ja siksi ärtyvät helposti. Kävin eilen ulkona kävelemässä. Käytin aurinkolaseja, mutta otsa ja nenä paloivat. Ensi kerralla laitan kommandopipon.
Jenkkihuiveja käytin 1999, kun ne oli muotia. Nyt en niitä näe oikeastaan missään.. ehkä ne jossain on yhä muodissa :D
Minulla on vaalean harmaan silmät ja ne ovat hyvin valoherkät. Siksi käytän aurinkolaseja usein, koska en pysty kirkkaalla säällä edes pitämään molempia silmiä auki. Joskus näin kuvan iman värisistä silmistä ja ohessa oli teksti, että tämän väliset silmät ovat kaikkein valoherkimmät, ja saman värisiä Suomessa kävelee vastaan 13 tusinassa. En ole yksin ongelmani kanssa.
Trollipeikko mää takas sillan alle. 0/5
Käytän aurinkolaseja ja hattua pahan migreenin vuoksi. Jos tämä on ap:lle ongelma, niin se on hänen asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmien terveys ei ole mikään leikin asia, aurinko vaurioittaa myös silmää, tämähän on ihan itsestäänselvyys. Todellakin käytän aurinkolaseja ja vähät välitän idioottimaisista ihmettelijöistä, kuin pahimmassa tapauksessa otan jonkun silmämelanooman ja sokeudun. Eikä se siristelykään hyvää tee.
Suomen kesässä ei käytännössä kukaan voi saada silmämelanoomaa tai muutakaan silmäsairautta. Vaaditaan hieman enemmän valovoimaa sellaiseen. Pitää vähintään harrastaa purjehdusta säännöllisesti ym.
Kyllä voi, valelääkäri.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi huonolla itsetunnolla varustettu suomalainen, jonka pitää koko ajan miettiä, että on aina helppo erottaa ulkomailla, kuka on suomalainen. Olisit nyt vielä mainnnut ne muovisandaalitkin! Voi kauheeta, mitähän ne muut taas meistä ajattelevatkaan? Eivät sitten yhtään mitään!
Jostain syystä siitä junttimaisesta tyylistä vain tunnistaa. 😀 Totuus kirpaisee.
Jos joku on juntti, niin se olet kyllä sinä arvostellessasi muita. Totuus kirpaisee.
-eri-
Aurinkolasi kommenttejasi en ymmärrä. Enkä oikein caprihousuhöpinöitä.
Sen sijaan tuo huivipäisyys pistää silmään. Varsinkin tyttölapsilla. Se on suomalaista, että on lapselle laitettu huivi päähän “emäntä”- tyyliin. Kamalan näköistä! Suomalaislapsen erottaa siis helposti, muualla ei ko. huivipäitä näe.
Ap muistuttaa minua erästä minulle tuntemonta naikkosta, joka sai jonkun mielenterveyskohtauksen, koska silmälasieni linssit olivat tummat tultuani ulkoa sisälle. "Et tarvitse noita täällä!!!"
Ap, saatko sinäkin mielenterveyskohtauksia asioista, jotka eivät sinulle millään tapaa kuulu?
Oletko kuullut tummuvista linsseistä? Jos et, niin nyt olet. Anyhow ja joka tapauksessa ap on trolli. Joten on turha perustella aurinkolasien/tummuvien lissien käyttöä.
No kyllähän silmät on herkimpiä alueita, jonka kautta voi saada melanooman. Kuten myös korvalehdet ja huulet. On vain viisautta, jos nämä suojaa auringon valolta ja uv säteilyltä.
Ei siis ole millään tapaa noloa pitää aurinkolaseja. Tyhmää on vain se, että jos niissä ei ole oikeaa uv suojausta.
"Voi katsoa toiseen suuntaan..." tms.
Ap on hyvä, ja katsoo itse toiseen suuntaan, jos ehkä siellä ei näkisi näin traumaattisia asioita.
En ole koskaan käyttänyt aurinkolaseja. Eikä mua häiritse, jos joku käyttää.
N51
Vaaleat silmät ovat valonaremmat kuin tummat. Vähän niin kuin vaalea iho palaa helpommin auringossa kuin tumma. Suomessa on paljon vaaleasilmäisiä. Mulla on vaaleansiniset silmät, ja ilman aurinkolaseja on yhtä tuskaa. Myös migreenitaipumusta löytyy.
Mä viihdyn lasit päässä 😁saa olla rauhassa
Mikä sinä olet määrittelemään mikä on turhaa.