Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten vimma käyttää aurinkolaseja, jos aurinko vähänkin vilahtaa?

Vierailija
18.05.2019 |

Olen aina ihmetellyt sitä, miksi suomalaiset käyttävät aurinkolaseja, jos on vähänkin aurinkoista. Yleensä lasit ovat vielä pikimustat. Ymmärrän aurinkolasit autoa ajaessa ja keväthangilla hiihtämässä ja rannallakin, mutta muuten ne ovat yleensä vain liioittelua.

Muualla maailmassa ja etelämpänä aurinkolaseja käytetään paljon vähemmän, vaikka auringonvalo olisi oikeasti paljon kirkkaampikin. Miksi?

Toinen vastaava outous on päähuivin käyttö pienessäkin paisteessa. Näyttää jotenkin maalaismaiselta kuljeskella pikkuhuivi päässä. Ulkomailla suomalaisturistit tunnistaa helposti niistä pikkuhuiveista ja capri-housuista sekä pikimustista aurinkolaseista.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa tällästä paskaa taas.

Vierailija
22/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos lasit päässä on vaikka helpompi olla, kun ei häikäise?

Suomessa on harvoin niin kirkas valo (muuten paitsi keväthangilla), että oikeasti häikäisee. Voi aina katsoa toiseen suuntaan, jos liikaa häikäisee. Autoilijoilta, pyöräilijöiltä ja urheilijoilta lasit ymmärrän sekä uimarannalla loikoilijoilta, mutta muu on Suomessa pääosin turhaa.

"Voi aina katsoa toiseen suuntaan, jos liikaa häikäisee."

Niin. Tai sitten voi laittaa aurinkolasit päähän ja olo helpottuu heti. 

Kirjoituksesi on kummallinen. Kirjoitat, että Suomessa aurinko ei juurikaan häikäise, mutta "voi katsoa toiseen suuntaan, jos liikaa häikäisee". Eli siis ei häikäise mutta sitten kumminkin häikäisee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin arat silmät että vesi valuu solkenaan valosalla säällä, käytän laseja aina kun vaan kehtaan. Tuntuu muutenkin kivemmälta liikkua, kun saa olla leikisti vähän piilossa. Olen introvertti.

Vierailija
24/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin ohjeen mukaan käytän aurinkolaseja pienelläkin paisteella. En halua että silmäni vaurioituvat enempää.

Vierailija
25/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeniherkkyys.

Vierailija
26/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska muuten tulee päänsärky ja migreeni.

Vierailija
27/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhän on ihan itsestään selvä: suomessa kantaväestö on vaaleaa niin iholtaan, hiuksiltaan kuin silmiltään. Etelän maissa kaikki ovat ruskeasilmäisiä ja tummatukkaisia. Ruskeat silmät suodattavat paremmin uv-säteilyä noin yksinkertaistettuna, joten eivät tarvitse laseja samoin kuin suomalaiset.

Vierailija
28/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat tekosyyn pitää aurinkolaseja.

Aurinkolasit päässä uskaltavat mennä väenpaljouteen ja katsoa ihmisiä silmiin.

Talvella se kännykkä on naaman edessä koko ajan.

Jospa ne kuvittelee olevansa jotain cooleja rockareita mustat aurinkolasit silmilllä eikä tarvitse ottaa katsekontaktia muihin ja ne silmänalukset peittyvät näppärästi. Minä käytän aina silmälaseja, mutta niissä on ihan kirkkaat linssit ympärivuotisesti.

Vierailija
29/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häikäisy, Uva-säteet, uvb-säteet. Häikäsy on yks asia, mutta uv-säteilyt tulee pilvikerroksenkin läpi, joten ainoat silmänsä kannattaa suojata jos ei aio kuolla jo nuorena eikä näkökykyä usko tarvihtevansa. Käyttäisin siis laseja aina päiväsaikaan jos ilkiäisin, vaan just tuon asenteen takia suojaan simmut vain hyvällä säällä.

Vierailija
30/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä taas yksi huonolla itsetunnolla varustettu suomalainen, jonka pitää koko ajan miettiä, että on aina helppo erottaa ulkomailla, kuka on suomalainen. Olisit nyt vielä mainnnut ne muovisandaalitkin! Voi kauheeta, mitähän ne muut taas meistä ajattelevatkaan? Eivät sitten yhtään mitään!

Vierailija
31/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat tekosyyn pitää aurinkolaseja.

Aurinkolasit päässä uskaltavat mennä väenpaljouteen ja katsoa ihmisiä silmiin.

Talvella se kännykkä on naaman edessä koko ajan.

Talvella mulla on yleensä katse maassa. Liukasta on joka paikassa enkä halua kaatua.

Vierailija
32/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin auringosta, mutta sen vuoksi ei kannata polttaa retinoitaan. Kirkas valo suoraan sanottuna sattuu fyysisesti silmiin, eikä se ole lainkaan mukava tunne. Sekään ei ole mukavaa, kun ei näe mitään. Suomalaisina olemme tottuneet pimeään ja hämärään ja sen vuoksi se luultavasti tuntuu niin ilkeältä. Lisäksi minä aina aivastelen, jos minua häikäisee ja kirkkaalla ilmalla on siksi hankala olla ulkona ilman laseja, kun jatkuvasti tulee aivastuksia. Eikä ole mitään heinänuhaa, koska saan aivastuksen laukeamaan jo pelkästään taskulamppuun katsomalla.

Vierailija
33/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkisyitä on tuli riittävästi. Häikäistyminen voi muuten viitata aloittelevaan kaihiin.

Vierailija
34/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyhän on ihan itsestään selvä: suomessa kantaväestö on vaaleaa niin iholtaan, hiuksiltaan kuin silmiltään. Etelän maissa kaikki ovat ruskeasilmäisiä ja tummatukkaisia. Ruskeat silmät suodattavat paremmin uv-säteilyä noin yksinkertaistettuna, joten eivät tarvitse laseja samoin kuin suomalaiset.

Mulla on tumman ruskeat silmät ja tumman ruskea tukka. En pysty olemaan ilman aurinkolaseja.

Vierailija
35/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista melanoomatapauksista noin viisi prosenttia todetaan silmissä. Siinä ap:lle pohdittavaa.

Vierailija
36/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmien terveys ei ole mikään leikin asia, aurinko vaurioittaa myös silmää, tämähän on ihan itsestäänselvyys. Todellakin käytän aurinkolaseja ja vähät välitän idioottimaisista ihmettelijöistä, kuin pahimmassa tapauksessa otan jonkun silmämelanooman ja sokeudun. Eikä se siristelykään hyvää tee.

Suomen kesässä ei käytännössä kukaan voi saada silmämelanoomaa tai muutakaan silmäsairautta. Vaaditaan hieman enemmän valovoimaa sellaiseen. Pitää vähintään harrastaa purjehdusta säännöllisesti ym.

Vierailija
37/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä AP:lle muutama siveä loppukevään syy käyttää aurinkolaseja:

- UV-säteilyltä suojautuminen silmien osalta.

- Iriitti.

- Migreeni.

- Valoherkkä epilepsia.

- Valo yksinkertaisesti häikäisee ja ihminen haluaa nähdä jotain. Häikäisy voi myös tuottaa kipua, usko tai älä.

- Oma tyyli vain on käyttää aurinkolaseja satoi tai paistoi. Ei kuulu silti muille.

Vierailija
38/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla on todella paha ACHOO-syndrooma. Jos menen aurinkoon ilman laseja saatan aivastaa 10-30krt, aurinkolasit silmillä aivastan vain muutaman kerran.

https://natgeo.fi/tiede/ihminen/elimisto/miksi-auringonpaiste-aivastutt…

Vierailija
39/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin arat silmät että vesi valuu solkenaan valosalla säällä, käytän laseja aina kun vaan kehtaan. Tuntuu muutenkin kivemmälta liikkua, kun saa olla leikisti vähän piilossa. Olen introvertti.

Minäkin olen introvertti, mutta aurinkolaseja käyttäessä tulee sellainen olo kuin jotenkin esittelisin itseäni ja koettaisin näyttää coolimmalta kuin olenkaan. Eli sanoisin, että ilman aurinkolaseja on helpompaa sulautua seiniin kuin laseilla. Lisäksi Suomen auringonpaisteissa ne himmentävät niin paljon, että se häiritsee näkemistä.

Vierailija
40/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä AP:lle muutama siveä loppukevään syy käyttää aurinkolaseja:

- UV-säteilyltä suojautuminen silmien osalta.

- Iriitti.

- Migreeni.

- Valoherkkä epilepsia.

- Valo yksinkertaisesti häikäisee ja ihminen haluaa nähdä jotain. Häikäisy voi myös tuottaa kipua, usko tai älä.

- Oma tyyli vain on käyttää aurinkolaseja satoi tai paistoi. Ei kuulu silti muille.

Miksi muualla ihmiset eivät ole niin valoherkkiä? Kävin taannoin Intiassa lomalla ja siellä aurinko todellakin paahtaa täysillä. Käytännössä kenelläkään ei ollut aurinkolaseja. Sama juttu välimeren maissa Afrikan puolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi