Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten vimma käyttää aurinkolaseja, jos aurinko vähänkin vilahtaa?

Vierailija
18.05.2019 |

Olen aina ihmetellyt sitä, miksi suomalaiset käyttävät aurinkolaseja, jos on vähänkin aurinkoista. Yleensä lasit ovat vielä pikimustat. Ymmärrän aurinkolasit autoa ajaessa ja keväthangilla hiihtämässä ja rannallakin, mutta muuten ne ovat yleensä vain liioittelua.

Muualla maailmassa ja etelämpänä aurinkolaseja käytetään paljon vähemmän, vaikka auringonvalo olisi oikeasti paljon kirkkaampikin. Miksi?

Toinen vastaava outous on päähuivin käyttö pienessäkin paisteessa. Näyttää jotenkin maalaismaiselta kuljeskella pikkuhuivi päässä. Ulkomailla suomalaisturistit tunnistaa helposti niistä pikkuhuiveista ja capri-housuista sekä pikimustista aurinkolaseista.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia et voi stalkkaa muita vastaantulevia. Ilman laseja se olis liian kiusallista.

Vierailija
42/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä AP:lle muutama siveä loppukevään syy käyttää aurinkolaseja:

- UV-säteilyltä suojautuminen silmien osalta.

- Iriitti.

- Migreeni.

- Valoherkkä epilepsia.

- Valo yksinkertaisesti häikäisee ja ihminen haluaa nähdä jotain. Häikäisy voi myös tuottaa kipua, usko tai älä.

- Oma tyyli vain on käyttää aurinkolaseja satoi tai paistoi. Ei kuulu silti muille.

Miksi muualla ihmiset eivät ole niin valoherkkiä? Kävin taannoin Intiassa lomalla ja siellä aurinko todellakin paahtaa täysillä. Käytännössä kenelläkään ei ollut aurinkolaseja. Sama juttu välimeren maissa Afrikan puolella.

Ei niillä oo varaa laseihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Iriitti.

- Migreeni.

- Valoherkkä epilepsia.

- Valo yksinkertaisesti häikäisee ja ihminen haluaa nähdä jotain. Häikäisy voi myös tuottaa kipua, usko tai älä.

- Oma tyyli vain on käyttää aurinkolaseja satoi tai paistoi. Ei kuulu silti muille.

Miksi muualla ihmiset eivät ole niin valoherkkiä? Kävin taannoin Intiassa lomalla ja siellä aurinko todellakin paahtaa täysillä. Käytännössä kenelläkään ei ollut aurinkolaseja. Sama juttu välimeren maissa Afrikan puolella.

Löydät vastauksen, kun mietit miten vuoden ajat vaikuttavat täällä pohjolassa valon määrään. Elämme yksinkertaisesti suurimman osan vuodesta hämärässä tai pimeässä. Talvella kirkas päivä kestää vain muutaman tunnin. Kesät ovat kirkkaita toki, mutta aika vähän aikaa tuo kesä kestää.

Vierailija
44/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi huonolla itsetunnolla varustettu suomalainen, jonka pitää koko ajan miettiä, että on aina helppo erottaa ulkomailla, kuka on suomalainen. Olisit nyt vielä mainnnut ne muovisandaalitkin! Voi kauheeta, mitähän ne muut taas meistä ajattelevatkaan? Eivät sitten yhtään mitään!

Jostain syystä siitä junttimaisesta tyylistä vain tunnistaa. 😀 Totuus kirpaisee.

Vierailija
45/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minulla on todella paha ACHOO-syndrooma. Jos menen aurinkoon ilman laseja saatan aivastaa 10-30krt, aurinkolasit silmillä aivastan vain muutaman kerran.

https://natgeo.fi/tiede/ihminen/elimisto/miksi-auringonpaiste-aivastutt…

Oho en olekaan ainoa. En tiennyt, että valoherkkä aivastelu on noinkin yleistä :o Olen aina kuvitellut että olen tämän suhteen harvinainen, koska en ole törmännyt kehenkään muuhun, joka aivastelisi tullessaan sisältä kirkkaaseen päivään. 1/4 ihmisistä? Kaikkea sitä oppii :D Kiitos linkistä!

Vierailija
46/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Iriitti.

- Migreeni.

- Valoherkkä epilepsia.

Ei niillä oo varaa laseihin.

Höps, siellä saa ostaa paikallisen hintatason laseja eurolla-parilla, jos haluaa ostaa.

Vierailija
47/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän aurinkolaseja pelkästään urpojen ärsyttämiseksi 😎

Vierailija
48/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia et voi stalkkaa muita vastaantulevia. Ilman laseja se olis liian kiusallista.

Itse en juurikaan edes katsele muita ihmisiä muita kuin pikaisesti sivusilmällä. En koe, että heissä on juurikaan mitään kiintoisaa katseltavaa. Useimmat ovat kalpeita, ylipainoisia, tyylittömiä ja ne harvat hyvännäköiset ovat itseään täynnä ja hyvinkin omanarvontuntoisia.

Vierailija
49/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän aurinkolaseja pelkästään urpojen ärsyttämiseksi 😎

Hassua vain on se, että se "kapina" onkin massojen ja enemmistön toimintaa.

Vierailija
50/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on muutenkin kai maailman eniten silmälasinkäyttäjiä. Ehkä meillä vaan on heikommat silmät.

Vierailija
51/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aurinkolaseja myös talvella jos aurinko vähän vilahtaa, eikä todellakaan kiinnosta, pitääkö joku sitä kummallisena vai ei. Minulla on ollut verkkokalvossa reikiä, ja silmäni ovat todella herkät valolle. Suojelen niitä, koska minun silmäni ovat minun eikä kenenkään ihmettelijän.

Vierailija
52/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
53/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmissäni on sairaus, joka pakottaa käyttämään aurinkolaseja, vaikka ei edes paistaisi aurinko.

Vierailija
54/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkaa silmät vetistellä tosi helposti auringon paisteessa.

Tulispa jo syksy.

Vierailija
55/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kun ajoin polkupyörällä kovaa vauhtia alamäkeä pitkin ja kärpänen lensi silmääni ja melkein menetin henkeni, niin siitä saakka olen pitänyt aurinkolaseja pyöräillessä riippumatta siitä paistaako aurinko vai ei.

Lasit torjuu silmiin vauhdilla lentävät ötökät ja voivat lopulta jopa pelastaa henkesi.

Vierailija
56/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian monet suomalaiset saavat elämänsä sisällön muiden kyttäämisestä ja paheksumisesta. Sellaisen suomalaisen tunnistaa jo kaukaa ulkomaillakin nenän nyrpistelystä ja mulkoilusta.

Vierailija
57/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa ap, miten lähellä pohjoisnapaa me olemme. Aurinko paistaa täällä aina viistosti ja häikäisee. Ja kun maassa keväisin on lunta, säteily heijastuu silmiin alhaaltakin.

Koska auringon uv-säteily altistaa harmaakaihille, ovat aurinkolasit erittäin suositeltavat, Sinccis.

Vierailija
58/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on silmälasit tummuvilla linsseillä ja uv-säteily saa ne tummumaan vaikka olisi pilvistä. Ihan kätevät niin ei tarvitse kaksien lasien kanssa pelleillä 👍

Vierailija
59/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä leveysasteilla auronko ei paista niin korkealta kuin etelään mennessä. Siksi se matalalta paistava aurinko häikäisee todella pitkään.

Vierailija
60/84 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos lasit päässä on vaikka helpompi olla, kun ei häikäise?

Suomessa on harvoin niin kirkas valo (muuten paitsi keväthangilla), että oikeasti häikäisee. Voi aina katsoa toiseen suuntaan, jos liikaa häikäisee. Autoilijoilta, pyöräilijöiltä ja urheilijoilta lasit ymmärrän sekä uimarannalla loikoilijoilta, mutta muu on Suomessa pääosin turhaa.

Tuo on sinun mielipiteesi ja sinulla on siihen oikeus. Ole siis käyttämättä laseja, mutta älä sekaannu siihen mitä muut tekevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi