Mitä niin vaikeaa on lääkelaskuissa?
Miksi joillekin lääkelaskut tuntuvat olevan niin ylivoimaisia osata?
Aika huolestuttavaa, jos lääkelaskut ei suju.
Ne ovat kuitenkin matemaattiselta vaativuudeltaan ihan ala-astematikkaa.
Kommentit (78)
Ala-asteella tehdystä laskuvirheestä voi tulla huono arvosana.
Lääkelaskussa tehdyssä laskuvirheestä voi mennä henki.
Vierailija kirjoitti:
Huono opetuksen taso.
Luulisi lääkelaskut honaavan ilman opetustakin. Jos siis on jo peruskoulun matikan suorittanut.
Oisko sama vaikeus ku kaikessa muussakin: kaikki ei oo hyviä kaikessa. Sen kun tajuaa niin toisten ihmisten vajavuuksien ymmärtäminen helpottuu kummasti.
Joillakin ihmisillä tuntuu olevan vajavainen ymmärrys siitä, että ihmiset ovat erilaisia. Heillä tuntuu myös olevan se harhaluulo, että ovat itse eräänlainen viisauden virstanpylväs ja mittatikku, jota vasten muita mitataan.
Ei mitään. Samalla tavalla ne on maksettava kuin muutkin laskut.
Mites sit voi töissä oikeasti laskea lääkejuttuja, jos koulun lääkelaskutkin meni aina väärin?
Joistain tulee aika víttumaiset viekut - ja kestävät pitkään. Ei niiden kestäminen niin helppoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Se, että niitä tekee naiset.
Hyvä, että naiset, koska mies ei näy osaavan äidinkieltäänkään. Miten sitten kerto- ja jakolaskua?
Törmäsin itse potilaan omaisena tällaiseen. Minun piti selittää hoitajalle, miten 400 mg tableteista saadaan 600 mg...
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin itse potilaan omaisena tällaiseen. Minun piti selittää hoitajalle, miten 400 mg tableteista saadaan 600 mg...
Kaikkia tabletteja ei saa puolitettua jolloin noin ei voi tehdä vaan hankittava eri vahvuista tablettia joista saadaan sitten tehtyä oikeankokoinen annos.
Vierailija kirjoitti:
Lisään, että näissä tableteissa oli siis se jakouurre...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia tabletteja ei saa puolitettua jolloin noin ei voi tehdä vaan hankittava eri vahvuista tablettia joista saadaan sitten tehtyä oikeankokoinen annos.
Joo ei niin, lisänkin kommenttini alle, että niissä oli jakouurre. OIkeasti huolestuttavaa, millä tasolla joillain tuo on.
Hoitajien ei tarvisi oikeastaan osata mitään muuta kuin olla ystävällisiä ja empaattisia. Kumpikaan näistä harvoin toteutuu. Tärkeintä on saada istua siellä kahvihuoneessa ja sitten tiuskitaan asiakkaille, jos joku uskaltaa tämän rauhan särkeä.
Hoitajilta palkasta pois ainakin 25%. Hoitoala on isoin menoerä budjetissa, joten säästöt olisi merkittävät. Ja tekijöitä löytyisi silti, koska hoitsuiksihan menevät kaikki, ketkä eivät muualle pääse.
Tällainenkin on todella vaikea ymmärtää, miten ruiskuun ei osata vetää lääkärin määräämää annosta. Omaisena tarkastin ruiskut ennen lääkkeen antoa ja perhana ei täsmännyt!!!!!!!!!
Aivan liian moneen terveydenhuollon ihmiseen olen törmännyt, joilla ei ole lääkelaskut hallussa. Sitten kuormitetaan niitä paria ihmistä, jotka ne osaa. Kai sitä pitäisi jokaisella osastolla omat laskurinsa töissä, keskittyisi vaan siihen hommaan.
Sattuu niitä lääkäreillekin. Kokenut hoitaja on voinut pelastaa potilaan kymmenkertaiselta lääkeannokselta.
Vierailija kirjoitti:
Mites sit voi töissä oikeasti laskea lääkejuttuja, jos koulun lääkelaskutkin meni aina väärin?
Ei sieltä koulusta valmistu jos lääkelaskut menee aina päin persettä. Siellä on tenttejä joista pitää saada kaikki oikein. Jos ei mene tentti koskaan läpi, ei voi valmistua. Jos tuntuu menevän koko ajan pieleen, lisätään opetusta ja pureudutaan siihen, mikä juuri sillä opiskelijalla mättää matikassa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien ei tarvisi oikeastaan osata mitään muuta kuin olla ystävällisiä ja empaattisia. Kumpikaan näistä harvoin toteutuu. Tärkeintä on saada istua siellä kahvihuoneessa ja sitten tiuskitaan asiakkaille, jos joku uskaltaa tämän rauhan särkeä.
Hoitajilta palkasta pois ainakin 25%. Hoitoala on isoin menoerä budjetissa, joten säästöt olisi merkittävät. Ja tekijöitä löytyisi silti, koska hoitsuiksihan menevät kaikki, ketkä eivät muualle pääse.
Osittain samaa ja osittain eri mieltä. Luppoaikaa hoitajilla kyllä on, vaikka muuta väittävätkin. Palkka ei kuitenkaan ole niin hyvä, että siitä leikata voisi, mikäli halutaan jatkossakin hoitajia töihin. Niin, ja nyt ei tarvitse kenenkään kommentoida, että kirjauksien tekeminen ei ole luppoaikaa. Nimittäin sitä en nyt tarkoitakaan, vaan sitä silkkaa juoruamista.
No en ymmärrä minäkään. Ja olen vaan tyhmä lähihoitaja mutta lääkelaskut on menneet aina heti läpi.