Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisilla matkustamisessa ei ole mitään järkeä!!

Vierailija
17.05.2019 |

Taas on tullut lueskeltua ilmastoraportteja, jossa ihmisiä kannustetaan parempiin elämäntapoihin, mm. käyttämään julkisia oman auton sijaan.

Tsekkasinpa huvikseni, millaisia työpäivistäni tulisi, jos kulkisin julkisilla. Matkaa töihin on 10km ja kuljen sen normaalisti omalla autolla ruuhkista riippuen 10-15 minuutissa. Kyseessä Turun kaupunki.

Ehtiäkseni töihin, pitäisi lähteä puolitoista tuntia aikaisemmin ja käyttää kahta bussia. Sama homma illalla. Sunnuntaina töihin pitäisi lähteä melkein kaksi tuntia aikaisemmin. Työpäiväni kesto matkoineen olisi julkisilla kuljettuna siis 11h 30min.

Kuljen jatkossakin omalla autolla......

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua miten nämä aamulla pyöräilijät siistityvät aamupalvereita tms varten? Onko töissä suihkut, voiko siellä meikata ja vaihtaa bleiserin ym päälleen?

Miksi pyöräilyn jälkeen pitäisi siistiytyä?

Jos on ylämäkiä, niin tulee hiki. Tukka menee hikiseksi ja linttaan. Hiki virtaa selässä. Ainakin minun töissäni on oltava siististi pukeutunut, verkkarit ja teepaita ei käy. Ja hiukset siistit ja muutoinkin säällisen näköinen.

Vierailija
22/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörä on kallis, ei ole latausaikaa, ja samalla tavalla marraskuussa lumi kinostuu kasvoille ja vaatteet kastuvat.

No thanks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän työpaikalla on suihku.

Mutta välttämättä työmatka pyöräily ei ole mitään KUNTOPYÖRÄILYÄ,

joten ei siinä edes hikiseksi tule, kun rauhallisesti ajelee: Miksi silloin pitäisi käydä suihkussa?

Vierailija
24/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen lentoemäntänä, basena HEL. Työmatkaa lähemmäs 20 km, en todellakaan kulje sitä bussilla saati sitten polkupyörällä. Työvuoroni alkavat ja loppuvat usein sellaisiin vuorokaudenaikoihin, ettei julkinen liikenne taida edes kulkea ja Kehä I ja III ei tietääkseni todellakaan saa pyöräillä. Lisäksi minun pitää olla työssäni virkeä, levännyt ja huoliteltu, joten pyöräily ei todellakaan sovi tähän kuvioon.

Vierailija
25/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja meillä on julkiset niin täynnä että hyvä kun mahtuu sisään. Ja autoliikenteen vähentämistä haluttaisiin täälläkin. Juu ei. Ostan heti oman auton kunhan saan opinnot päätökseen. Sinänsä matka-aika sama ellei lyhyempikin, mutta kidutusta mennä niillä haisevilla sardiinipurkkimetroilla.

Vierailija
26/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän työpaikalla on suihku.

Mutta välttämättä työmatka pyöräily ei ole mitään KUNTOPYÖRÄILYÄ,

joten ei siinä edes hikiseksi tule, kun rauhallisesti ajelee: Miksi silloin pitäisi käydä suihkussa?

Jälleen kerran muistutan, että ihmiset on erilaisia. Minä hikoilen jo pelkällä sunnuntaikävelyllä kuin pieni possu, vaikka säännöllisesti liikuntaa harrastankin eli en ihan rapakunnossa ole.

Vierailija
27/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs asut huonossa paikassa. Elämä on valintoja

Minä asuisin Hgin keskustassa mutta siihen ei ole varaa. En saisi omalla lähiökämpälläni kuin jonkun ruotsinlaivan hytin kokoisen palvelijanhuoneen jos sitäkään.

Vierailija
28/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miten nämä aamulla pyöräilijät siistityvät aamupalvereita tms varten? Onko töissä suihkut, voiko siellä meikata ja vaihtaa bleiserin ym päälleen?

Osalla on, osa ei ehkä tarvitse. Asun pyöräily-ystävällisessä kaupungissa eteläisessä Skandinaviassa, ja täällä useimmat pyöräilevät tavallisissa työvaateissa tahdilla jolla eivät ole ihan hikisiä. Ihan pukumiehiäkin näkee säännöllisesti pyörillä, naisia hameissa jne. Omalla työpaikalla siirtyvät talvella käyttämään julkisia.

Vierailija
29/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ihan jokaiselle järkevää olekaan, mutta isolle porukalle kuitenkin on. 

Vierailija
30/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla on, osa ei ehkä tarvitse. Asun pyöräily-ystävällisessä kaupungissa eteläisessä Skandinaviassa, ja täällä useimmat pyöräilevät tavallisissa työvaateissa tahdilla jolla eivät ole ihan hikisiä. Ihan pukumiehiäkin näkee säännöllisesti pyörillä, naisia hameissa jne. Omalla työpaikalla siirtyvät talvella käyttämään julkisia.

Sepä se, mutta suomalaiset ottaa kaiken heti niin tosissaan ja pyöräilykin on yhtäkkiä välineurheilua. Jos pyöräilet, pitää olla pyöräilykuteet ja pyöräilykengät ja tolkuttoman kallis polkupyörä. Hirveää vauhtia paahdetaan hampaat irvessä työpaikalle hiki valuen. Ja sitten pitää päästää suihkuun ja ehtiä meikkaamaan ja vaihtovaatteet on rypistynyt repussa. Äärimmäisen hankalaa on pyöräily. 

Amsterdamissa näki paljon miehiä pyöräilemässä puku päällä ja salkku tarakalla tavallista vauhtia. Naisilla hameenhelmat ja hiukset liehui ja fillarissa oli usein vielä jotain koristetta ja edelleen, tavallista vauhtia, ei hampaat irvessä hiki päässä. Fillaritkin oli tavallisia mummon polkupyöriä. 

Vierailija
31/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Lappeenrannassa n. 8 kilometrin työmatka, autolla 11 minuuttia, bussilla 50 min, huonokuntoisen toimistotyöntekijän työmatkapyöräilynä (muutama paha ylämäki) vähän vajaa puoli tuntia. Bussimatka sisältää n. 1,5 km kävelyä. Pidän kävelystä, mutta en halua maksaa siitä, että pääsen kävelemään. Busseja kulkee 1 tunnissa, mikä saattaa aiheuttaa ärtymystä kaupan kassajonossa iltapäivällä, mikäli hidastus johtaa bussista myöhästymiseen - pitää olla melkoinen masokisti jos aikoo käyttää julkista liikennettä.

Vierailija
32/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla Lappeenrannassa n. 8 kilometrin työmatka, autolla 11 minuuttia, bussilla 50 min, huonokuntoisen toimistotyöntekijän työmatkapyöräilynä (muutama paha ylämäki) vähän vajaa puoli tuntia. Bussimatka sisältää n. 1,5 km kävelyä. Pidän kävelystä, mutta en halua maksaa siitä, että pääsen kävelemään. Busseja kulkee 1 tunnissa, mikä saattaa aiheuttaa ärtymystä kaupan kassajonossa iltapäivällä, mikäli hidastus johtaa bussista myöhästymiseen - pitää olla melkoinen masokisti jos aikoo käyttää julkista liikennettä.

Niin, ehkä tuolla. Minulla työmatka 15-20 min julkisilla joita menee 15 min välein (paitsi jos lähdet ennen klo 7 tai klo 19 jälkeen), jos menisin autolla pitäisi maksaa isoja parkkimaksuja. Kuten moni on jo sanonut, ei voi tehdä mitään "julkiset toimivat/eivät toimi kaikilla" koska tilanteissa on ihan mieleytömän isoja eroja.

Vierailija
33/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se, mutta suomalaiset ottaa kaiken heti niin tosissaan ja pyöräilykin on yhtäkkiä välineurheilua. Jos pyöräilet, pitää olla pyöräilykuteet ja pyöräilykengät ja tolkuttoman kallis polkupyörä. Hirveää vauhtia paahdetaan hampaat irvessä työpaikalle hiki valuen. Ja sitten pitää päästää suihkuun ja ehtiä meikkaamaan ja vaihtovaatteet on rypistynyt repussa. Äärimmäisen hankalaa on pyöräily. 

Amsterdamissa näki paljon miehiä pyöräilemässä puku päällä ja salkku tarakalla tavallista vauhtia. Naisilla hameenhelmat ja hiukset liehui ja fillarissa oli usein vielä jotain koristetta ja edelleen, tavallista vauhtia, ei hampaat irvessä hiki päässä. Fillaritkin oli tavallisia mummon polkupyöriä. 

Ihan totta. Oma työmatkapyöräily hoituu vaihteettomalla mummopyörällä, ja aluksi tuntui oudolta ajella leppoisaa ei-hiki-vaihtia kun Suomessa oli just tuo "jos pyöräilet niin et stana soikoon pyöräile mitään lepsuiluvauhtia vaan tosissaan"-mentalitetti niin yleinen.

Vierailija
34/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa pyöräillä leppoisaa vauhtia ja hiettömästi, niin silloin matkan on syytä olla lyhyt ja tasainen. km En pyöräilisi 10 km käymättä suihkussa. On sellaisiakin työpaikkoja, joissa sillä ei ole niin väliä, mutta useimmilla luultavasti on. Yli 2 km matkalla en jättäytyisi pelkästään polkupyörän varaan, koska joskus sataa, joskus on paksu lumipeite, joskus kireä pakkanen jne.

Vierailija
35/52 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen liikenteen oletetaan toimivan pk-seudulla. Voin kertoa, että metro on näppärä, jos sen reitin varrella sattuisi asumaan. Vaan kun asun Kirkkonummen puolella. Matinkylässä vaihto bussiin ja bussi kulkee meille kaksi kertaa tunnissa. Jos satun myöhästymään bussista, seuraavaa saankin odotella melkein puoli tuntia. Ei kiitos. Aika on rahaa. Taloudessamme on tämän takia kaksi autoa. Ja muutto muualle ei ole taloudellisesti eikä muutenkaan mahdollista.

Vierailija
36/52 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset mee tuota lyhyttä matkaa pyörällä?

Kesällä menekin jos vaan ehdin, mutta talvella en tarkene.

ap

Tämähän ratkeaa ihan vaatetuksella. Haiskahtaa silkalta tekosyyltä. Itse olen vuosia pyöräillyt kesät talvet eikä ole tarvinnut palella kuin ihan kovimmilla paukkupakkasilla kasvojen.

Mua kiinnostaa miten pyöräillä esim 10 sentin loskassa tai jäätyneellä pyörätiellä. Itsellä en pyöräily ensi talvena edessä kiitos vyöhykeuudistuksen. Lämpökerraston tiedän jo mut käytännön vinkit miten olla kuolematta jne. on tervetulleita!

Vierailija
37/52 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä Berliinistä. Täällä ei omaa autoa ole tarvinnut kertaakaan sinä aikana, kun olen täällä asunut. Julkisilla pääsee hyvin joka paikkaan, ja tarvittaessa voi käyttää taksia tai uberia. Ovat todella paljon halvempia käyttää täällä kuin Suomessa.

Ja suurkaupungeissa on ihan normaalia, että matka-aika kestää joskus vähemmän pidempään erinäisistä syistä johtuen. Viivästysten tullessa ei kannata murjottaa, koska sille asialle ei itse mitään voi. 

Ja kun olen noita aamuruuhkia täällä seuraillut "kehäteillä", niin ei sinne kyllä omalla autolla tekisikään mieli mennä mukaan. 

Vierailija
38/52 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpyörä on kallis, ei ole latausaikaa, ja samalla tavalla marraskuussa lumi kinostuu kasvoille ja vaatteet kastuvat.

No thanks.

Latausaikaa? Mä irrotan oman fillarin akun tarvittaessa kotiin tullessa ja laitan laturiin. Se on jo samana iltana täysi, mitä latausaikaa tarkoitat?

Kalliitahan ne ovat jos haluaa jotenkuten kunnollisen, mutta Turussa sillä voi luultavasti ajaa huhti-marraskuun välillä suurimman osan ajasta, että ei se käyttämättä jää ja säästäähän siinä autokuluissakin. Ei sitä bensakuluissa säästä, mutta katsoin sen tuottavan sen verran muuta hyötyä, että kannatti.

Vierailija
39/52 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kannattaahan Mattia ja Maijaa kuljettaa sinne keskustaan 40 hengen bussilla.  Vihreät ja muutkin "älykkäät" ovat annesta sekaisin.

Vierailija
40/52 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset mee tuota lyhyttä matkaa pyörällä?

Kesällä menekin jos vaan ehdin, mutta talvella en tarkene.

ap

Tämähän ratkeaa ihan vaatetuksella. Haiskahtaa silkalta tekosyyltä. Itse olen vuosia pyöräillyt kesät talvet eikä ole tarvinnut palella kuin ihan kovimmilla paukkupakkasilla kasvojen.

Mua kiinnostaa miten pyöräillä esim 10 sentin loskassa tai jäätyneellä pyörätiellä. Itsellä en pyöräily ensi talvena edessä kiitos vyöhykeuudistuksen. Lämpökerraston tiedän jo mut käytännön vinkit miten olla kuolematta jne. on tervetulleita!

Kunnolliset nastarenkaat auttavat melko pitkälle. Reilusti nastoja, 240 /kumi niin sitten alkaa jo pitääkin. Jäätynyt loska ja paksu pehmeä lumi on ne hankalimmat. Loska pidon takia, se vie fillaria ties minne, lumessa taas ei pääse eteenpäin. Sähkömaastopyörä varmaan menisi siinäkin.

Käsiin laskettelurukkaset, niillä pärjää aika hyvin.

Naamaa varten sitten kommandopipo tms. Näyttää tyhmältä, mutta toimii.

Fillariin kunnolliset metallipolkimet, siis sellaiset, joista kenkä ei lipsu. BMX-flätit joissa on piikit toimii, mutta vähän vähemmän rouheitakin vaihtoehtoja on. Sitten voi käyttää vaelluskenkiä tms pyöräilykenkinä, pysyy jalat kuivina ja lämpiminä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän