Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen Asperger ystävänä

Vierailija
17.05.2019 |

Mitä tulee huomioida? Ihminen vaikuttaa kovasti mukavalta ja normaalilta, ennemminkin rauhalliselta ja älykkäältä kuin äkkipikaiselta. Saavatko kaikki raivokohtauksia? Onko kaikilla aistiyliherkkyyksiä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse saa raivokohtauksia ja muutenkin olen aika viilipytty, joskin epäoikeudenmukainen käytös aiheuttaa vihaa. En ole itse millään muotoa epäsosiaalinen, mutta valikoiva seurassani ja kaipaan keskivertoa enemmän omaa tilaa. Lähinnä en kestä minkäänlaista teennäisyyttä ja arvostankin ihmisessä aitoutta ja ystävällisyyttä yli kaiken. 

Hauska tuo mainittu kännykän pitäminen äänettömällä. Tykkään kyllä puhua puhelimessa, mutta harvoin tästä syystä vastaamassa. Aistiyliherkkyyksiä on jonkin verran. Erityisesti melulle ja välttelen paikkoja missä kova väentungos. Harva tietää Aspergerista niin paljon, että osaa piirteitä minuun yhdistää ellen kerro. 

Vierailija
22/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse tavannut yhtään Asperger diagnoosin saanutta ihmistä, joka saisi raivokohtauksia (tunnen useita).

Sen sijaan ongelmia on ollut ajoittain hyvin yksioikoisen ja kirjaimellisesti ajattelutavan suhteen sekä sosiaalisesti epäasiallisesta käyttäytymisen suhteen.

Mutta niin kuin 1/1 sanoi, kaikki ihmiset ovat yksilöitä. Oman kokemukseni mukaan on ollut helpointa tulla toimeen sellaisen henkilön kanssa, joka tiedostaa omat haasteensa ( eikä siis suutu jos asiasta kommentoi.)

Asperger ryyditetynä adhd:lla on monesti se joka raivokohtauksia saa. Jos ei ole jompaa kumpaa, niin ei hätää siis. Tyttärelläni on molemmat, enkä voi ymmärtää miten kukaan viitsii olla hänen kanssaan parisuhteessa... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aisiyliherkkyyttä nyt ei suoranaisesti ole se jos ei tykkää istua auringon paahteessa terassilla. Ei se ole mikään ellainen asia jonku kaikki normaalit ihmiset tekevät, ja jos ei itse pysty,  niin on jotenkin yliherkkä.

Vierailija
24/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö tällainen Aspergerin oireyhtymästä kärsivä koskaan konserteissa tai elokuvissa tai festareille?

Vierailija
25/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pääsääntöisesti täysin cool, mutta kun kiskaisee kilarit, niin oksat on pois. Kukaan ei ole haukkunut minua niin pahasti lyttyyn. (Eikä kukaan osoittanut niin syvää ymmärrystä ja lojaalisuutta kun on ollut vaikeaa.) Erikoisia tyyppejä.

Vierailija
26/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan raskaita konsertit ja festivaalit? Kaikki kovaa melua pitävät paikat viimeinen paikka jonne mennä. Eräs autistinen ihminen ei voisi mennä mihinkään tällaiseen.

Vierailija
27/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette mene kesäfestareille yhdessä?

Vierailija
28/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökerhoihin ei mitään asiaa.

Vierailija
29/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö tällainen Aspergerin oireyhtymästä kärsivä koskaan konserteissa tai elokuvissa tai festareille?

Käyn kyllä elokuvissa, joskin nautin enemmän elokuvien katsomisesta kotona. Saa luonnollisesti olla vapaammin. Välillä on kiva käydä ihan elokuvateatterissa leffaa katsomassa, vaikka äänenvoimakkuus nyt on aivan liian kovalla, eikä ikinä voi olla varma istuuko taakse joku penkin selkänojaa potkiva teini. 

Vierailija
30/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kaikissa. Minulla on korvatulpat mukana, mutta suurin rasitus tulee jälkikäteen horkkana ja väsymyksenä kun tuollaisesta selviän.

Vierailija
31/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämäni aistiyliherkkyyksinen ei mene sellaisiin tapahtumiin. Aistit ei kestä.

Vierailija
32/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliaistisillekin yökerhon volat on aika kovalla volyymilla.

Vierailija
33/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään asperger naisen. Koodari. Hän ei tykkää että kosketaan, puhuu paljon, vähän kehno sosiaalisissa tilanteissa - ei siis ymmärrä sanatonta viestintää kovin hyvin. Ja vaikka puhuu paljon, niin jättää kuitenkin välillä sanomatta oleellisen osan jostain hänelle sattuneesta tapahtumasta. Ei katso silmiin. En ole koskaan nähnyt häntä vihaisena mutta ahdistuu herkästi.

Vierailija
34/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietämäni aistiyliherkkyyksinen ei mene sellaisiin tapahtumiin. Aistit ei kestä.

Monet kohtuullisetkin äänet ovat minusta sietämättömiä, mm. imuri. Siivoan mieluummin harjalla ja rätillä.

Moni kovakaan ääni ei sensijaan ole ongelma nuorena kävin mm. heavykonserteissa, joskin yleensä käytin korvatulppia.

Ei ole diagnoosia, mutta erinäisistä syistä pidän itseäni vähintäänkin vahvasti as- piirteisenä.

Vierailija
35/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään asperger naisen. Koodari. Hän ei tykkää että kosketaan, puhuu paljon, vähän kehno sosiaalisissa tilanteissa - ei siis ymmärrä sanatonta viestintää kovin hyvin. Ja vaikka puhuu paljon, niin jättää kuitenkin välillä sanomatta oleellisen osan jostain hänelle sattuneesta tapahtumasta. Ei katso silmiin. En ole koskaan nähnyt häntä vihaisena mutta ahdistuu herkästi.

Minäkin teet tuota että en kerro asioita jos ei kysytä. Se on minulle aspbergerina ihan normijuttu. En minä tajua kertoa asioita jos ei kysytä. Saatan myös tarinaa kertoessa selittää siitä vain sellaisen puolen joka on minusta tärkeää jota kukaan muu ei ole edes huomannut eikä pidä tärkeänä.

Vierailija
36/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa helposti muutokset. En tykkää jos esimerkiksi kaupassa tuotteiden paikkoja vaihdetaan ja liikennejärjestelyt jossain muuttuu. Tien väärällä puolella ajaminen koska oli tietyömaa oli aivan kamalaa. Toisaalta jos en tunne paikkaa ajan hyvinkin sujuvasti esim Helsingissä ruuhkassa mutta tutuissa paikoissa kaiken pitäisi aina olla samanlaista. Pitäisin myös samoja vaatteita joka ikinen päivä jos sitä ei muut kokisi outona. Nyt minulla on muutamia asuja ja järjestelmä miten kierrätän niitä

Vierailija
37/37 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin käsitys ihmisistä saattaa olla naiivi ja mustavalkoinen. Joku on ihana tai paska ja kohtelu sen mukaista.

Raivokohtauksia ei voi kenestäkään, tai ainakaan useimmista, nähdä etukäteen, mutta minulle ainoa toisinaan raivoava ihminen on assi. En ajatellut että se johtuisi tuosta syndroomasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä