Jos ei ole varaa mennä lakkiaisiin
Mitä mieltä lakkiaisista ja erityisesti (raha)lahjoista? Itse sain kutsun lakkiaisiin, eikä näin työttömänä olisi varaa mennä. Ylioppilas ei ole ihan lähisukulainen. Lahja, kukka, junamatkat. Moni muukin tuntunut viime aikoina miettivän, miten pienen rahalahjan "kehtaa" antaa. Kehitän varmaan jonkin tekosyyn olla menemättä ja olen "hengessä mukana".
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä lahjakulttuuria ollenkaan. Aina pitäisi olla lahja jollekin. Miksi?
Mä annan lahjoja ihan siksi, että lahjojen antaminen on mun mielestä kivaa ja tykkään kyllä myös itse saada lahjoja. Syynä siis puhdas mielihyvä. Mutta ei silti mun mielestä kenenkään pitäisi jotain ruokarahojaan uhrata antaakseen jollekin toiselle lahjan.
Kannattaa varata 20 € jo edellisestä tilistä, jos arvelee jonkun sukulaisen valmistuvan, ja askartelee itse kortin. Postimerkki 1,60 € vaikka pullopalautusrahoilla. Näin olen itse köyhimpinä vuosina selvinnyt lakkiaiskutsuista.
Ilmoitat vain, että et pääse tulemaan. Ei siihen mitään selityksiä tarvita. Oman lapseni valmistujaisiin eivät kaikki kutsutut päässeet tulemaan. En ole kysellyt syitä, miksi eivät tulleet, vaikka aika läheisiäkin jäi tulematta. Minusta sellaisten asioiden kyseleminen on epäkohteliasta. Ja jos joku kutsuu minut juhliinsa, joihin en syystä tai toisesta pääse, en katso olevani velvollinen avaamaan elämäntilannettani.
Jos on kutsu kahville vaikkapa viiden ylioppilaan luokse, on pelkkien ruusujen kustannus 50 EUR.
Se on kuulkaa yksin asuvan eläkeläisen viikon ruokaraha!
Kiität kutsusta ja laitat pelkän onnittelu kortin. Olen jättänyt monet juhlat väliin samasta syystä. Jos tullu natinaa sanonut suoraan että ei oo varaa. Tosin jotkut laittaa niitä kutsuja just sillä perusteella että saavat rahaa. Kuuntelin bussissa eräitä teinejä jotka suunnitteli että kun rahaa saa 100e per vieras niin kiva bilettää. Tasan en kellekkään antaisi 100e. , max 20e
Tarvitsen rahani itse kun tulot pienet
Ihan parasta mitä voit tehdä ,on olla menemättä sinne juhliin. Ilmoitat tekstarilla ettet pääse ja lähetät onnittelukortin. Ei sinulla varmaan rahaa ole yhteen ruusuun , jonka joku ostais puolestasi (juhliin menijä). Kaikki tietää ,minkälainen lusmu olet. Et saa edes niistä lukuisista tuistasi säästettyä yhtä satasta ( junalippu ja pikku lahja)
Täällä maalla on oivallinen tapa hoitaa tuo asia, avataan yhteislista, johon saa nimetylle yolle laittaa haluamansa summan, ylioppilas saa kertyneen yhteissumman ja ruusuadressin, johon lahjoittajat ovat kirjoittaneet nimensä. Ennen lista oli osuuspankissa, nyt paikallisessa kaupassa. Loistava tapa, minä käyn laittamassa viitosen tai kympin ylioppilaille, joiden vanhemmat ovat harrastuksista, työstä jne. tuttuja. Jos menen juhliin, vien yhden kukan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli lapsen rippijuhliin 5 hengen porukka lähisukulaisia. Toivat yhteislahjana 50e. Laske siitä.
Niin? Mikä tuossa on väärin? Kaikki halukkaathan pääsevät ripille, ei siihen ole tarvinnut tehdä mitään. Miksi siitä pitäisi maksaa? 50 euroa on iso raha kenelle vain. Häpeä!
No ei kai tuo kirjoittaja meinannut että siinä mitään väärin olisi? En minä ainakaan niin ymmärtänyt. Ei kai ylioppilaaksi pääsystäkään makseta? Sehän on lahja. Lahjoja annetaan synttärinä, valmistuessa, ripille päästessä jne.
Ja ripille pääsy vaatii kyllä rippikoulun käymisen.
En ole käynyt vuosiin kenenkään juhlissa, ei ole varaa. Kutsujat ilmeisesti ymmärtäneet tämän, kun kutsut harventuneet. Eipä ole kukaan tullut kotoakaan hakemaan, vaikka kerron rehellisesti syyn. Eli, mikä sitten onkaan se tärkein vierasta kutsuttaessa?
Jos itse haluat mennä niin kortti ja ruusu riittää mainiosti. Jos sulla on myöhemmin rahaa ja tuntuisi luontevalta viettää tämän ylioppilaan kanss kahdestaan aikaa. Niin voithan siinä onnitellessa mainita, että voit esim. kustantaa kesällä lounaan/kahvilla käynnin.
Kannustan lähtemään. Järjestän omalle lapselleni juhlia. Lähisuku on tosi pieni ja tuttavapiiri on muutenkin aika pieni. Lapsen takia kuitenkin toivon, että mahdollisimman moni tulee juhliin. Lahjoja emme odota. Lapsi saa meiltä ja varmaan isoisältään isomman lahjan, muttei juhlia järjestetä lahjojen takia. Olen tosi iloinen jokaisesta vieraasta, joka saapuu paikalle.
Julkiset rahankeräykset on kyllä kielletty jo aikaa sitten! Ennen oli tosiaan pankissa lista johon sai käydä laittamassa rahaa.
Ystäväni meni naimisiin. Ilmoitti päivän ja paikan lähes vuotta aikaisemmin.
Kerroin rahatilanteestani ja kysyin voinko tehdä jotain.
Meiltä löytyi pöytäliinaa varten kangasta, virkkasin pitsin, värjäsin tämän ja painoin lehtien avulla lehtikoristeita. Vaikka itse sanonkin, pöytäliinasta tuli kaunis. Fb.stä näkyy liina usein juhlissa pöytäliinalla. Kustannus oli puhdas 0, kaikki löytyi kotoa. Mutta aikaa meni useita kymmeniä tunteja.
Nyt ystäväni lapsi pääsee ylioppilaaksi ja tein kortin n vuosi sitten. Ja annoin sen toi enystäväni matkaan, joka on menossa juhliin.
Esim yo juhlat harvoin tulevat täysin puskasta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla on oivallinen tapa hoitaa tuo asia, avataan yhteislista, johon saa nimetylle yolle laittaa haluamansa summan, ylioppilas saa kertyneen yhteissumman ja ruusuadressin, johon lahjoittajat ovat kirjoittaneet nimensä. Ennen lista oli osuuspankissa, nyt paikallisessa kaupassa. Loistava tapa, minä käyn laittamassa viitosen tai kympin ylioppilaille, joiden vanhemmat ovat harrastuksista, työstä jne. tuttuja. Jos menen juhliin, vien yhden kukan lisäksi.
Tämä. Kukka ei ole pakollinen. Juhliin vaan ja vitonen lahjaan pankissa. Näitä kerätään varmasti muuallakin. En itse saanut edes sitä vitosta per vieras tuossa adressissa, mutta kiva summa siitä silti kertyi.
Lähetä ylioppilaalle kortti. Se riittää vallan mainiosti muistamiseksi. Ei moni juhliin osallistujakaan välttämättä korttia kummempaa vie. Ylioppilasjuhlat kun on kaikilla uusilla ylioppilailla samana päivänä, joten monen lähipiirissäkin heitä voi olla useita. Sanomattakin on selvää, ettei kaikkien luona välttämättä ehdi käymään taikka kalliita lahjoja ostaa.