Jos ei ole varaa mennä lakkiaisiin
Mitä mieltä lakkiaisista ja erityisesti (raha)lahjoista? Itse sain kutsun lakkiaisiin, eikä näin työttömänä olisi varaa mennä. Ylioppilas ei ole ihan lähisukulainen. Lahja, kukka, junamatkat. Moni muukin tuntunut viime aikoina miettivän, miten pienen rahalahjan "kehtaa" antaa. Kehitän varmaan jonkin tekosyyn olla menemättä ja olen "hengessä mukana".
Kommentit (35)
En usko että kukaan normaalilla järjellä varustettu juhlija odottaa työttömältä tai vähävaraiselta vieraalta jotain isoa rahalahjaa. Eihän juhlia muutenkaan lahjojen takia hankita. Meillä on omassa perheessämme tänä keväänä ylioppilasjuhlat ja itse olisin vanhampana iloinen vain jo siitä että tulet paikalle juhlistamaan lapsemme valmistumista.
Jotkut on röyhkeitä. Minun kaukaisella sukulaisella oli jotku juhlat jonne täytyi ostaa junalippu ja hotelli. Hän ruinasi lisäksi rahaa vierailta.
Mielestäni voit hyvin jäädä juhlista pois, koska kyseessä ei ole mikään lähisukulainen.
Kyllähän kylmä totuus on, että nykyisin nämä tilaisuudet ovat muuttuneet rahankeräystilaisuuksiksi, joissa juhlakalu laskee saamiensa rahalahjojen summaa yhtään ajattelematta, mistä lahjoittaja on itse joutunut luopumaan. Itsekkyys on on päivän sana.
Päälle kun tulevat vielä matkustuskulut juhlapaikalle.
Sama tilanne täällä. Ei ole edes ruokarahaa itselleni ja ajatus siitä, että olisin tervetullut ilman lahjaa on turha. Nämä kutsujat tekevät aina ison numeron nimenomaan lahjoista, oli juhla mikä tahansa. Niitä nostetaan kirjaimellisesti esille ja arvioidaan porukalla ja vertaillaan jopa aikaisemmin annettuihin. Siinä on aina iso ristiriita kun toisaalta juhlitaan koulusivistystä ja toisaalta ollaan moukkia.
Kukka riittää, jos jotain välttämättä haluat antaa ja saat vatsasi täyteen ruokaa.
t. tuleva ylioppilas
Olen jättänyt menemättä lähisukulaisen 50-v juhliin, kaverin häihin, koska rahat ovat olleet tiukalla. Mm opintoraha loppui, ja viimeiset kuukaudet meni ihan höyryillä... Kun ei voi, ei voi!
Meille tuli lapsen rippijuhliin 5 hengen porukka lähisukulaisia. Toivat yhteislahjana 50e. Laske siitä.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli lapsen rippijuhliin 5 hengen porukka lähisukulaisia. Toivat yhteislahjana 50e. Laske siitä.
Niin? Mikä tuossa on väärin? Kaikki halukkaathan pääsevät ripille, ei siihen ole tarvinnut tehdä mitään. Miksi siitä pitäisi maksaa? 50 euroa on iso raha kenelle vain. Häpeä!
Ala-aste ikäisillä penskoilla on alkanut olemaan lahjalistoja kaverisynttäri kutsuissa. Ennen vietiin tyyliin fazerin sininen tai 10mk ja kukaan ei nyrpistellyt.
Suihkuta hajuvettä naamaan että aivastelet ennen pahoittelu soittoa ja kerrot että olet nyt sairastunut ja estynyt tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että he uskalsivat tulla oman näköisen lahjansa kanssa, eivätkä jättäytyneet juhlista pois tai miettineet mitä sinä siitä ajattelet.
NäinMeillä kirjoitti:
En usko että kukaan normaalilla järjellä varustettu juhlija odottaa työttömältä tai vähävaraiselta vieraalta jotain isoa rahalahjaa. Eihän juhlia muutenkaan lahjojen takia hankita. Meillä on omassa perheessämme tänä keväänä ylioppilasjuhlat ja itse olisin vanhampana iloinen vain jo siitä että tulet paikalle juhlistamaan lapsemme valmistumista.
Odottaa. Mun äiti suuttui, koska työttömänä ja yh:na en vienyt siskolleni rahaa/kallista uunivuokaa vaan Kaj Frankin suunnittelemia laseja (sisko oli muuttamassa omilleen).
Eihän sitä tarvi kun sanoa, että valitettavasti en pääse tulemaan. Ja halutessaan lähettää vaikka kortti sitten juhlapäiväksi.
Mä en ymmärrä tätä lahjakulttuuria ollenkaan. Aina pitäisi olla lahja jollekin. Miksi?
Kyllä on osittain tekopyhää kommentointia.
Tälläkin palstalla tullaan takuuvarmasti ensi viikolla kommentoimaan saatujen rahalahjojen suuruutta/pienuutta.
Kuinka te kehtaatte?
Vierailija kirjoitti:
NäinMeillä kirjoitti:
Odottaa. Mun äiti suuttui, koska työttömänä ja yh:na en vienyt siskolleni rahaa/kallista uunivuokaa vaan Kaj Frankin suunnittelemia laseja (sisko oli muuttamassa omilleen).
En us-ko et-tä ku-kaan nor-maa-lil-la jär-jel-lä va-rus-tet-tu juh-li-ja o-dot-taa...
Laita kortti tai kirjoita kirje. Onnittele, muistele päivänsankaria, anna huonoja/hyviä elämäohjeita huumorilla tai tosissaan. Postita.
Tai jos olet musikaalinen, lähetä äänitetty whatsapp-viesti, jossa laulat sankarille onnittelulaulun.
Voit myös ihan suoraan kertoa, että olet rahapulassa ja siksi et voi muistaa sankaria. Se on elämänkoulun opettamista parhaimmillaan.
Minun veljeni lapsi täyttää 18 ja pääsee ylioppilaaksi. Kenelläkään ei ole tarkkaa tietoa siitä, miten huonosti asiani ovat olleet jo vuosia, joten kukaan ei tiedä sitäkään, että minulla ei usein ole rahaa edes ruokaan. Pitkävartinen ylioppilasruusukin on liian kallis. Olen jättänyt menemättä sukulaislasten rippijuhliin, mutta tästä juhlasta pois jääminen herättäisi sekä huomiota että paheksuntaa. :(
Tyttärelläni on yo-juhlat ja hän ei yhtään äimistelisi, jos jollakin ei olisi lahjaa. Iloiset juhlat ovat tärkeintä, ja tietenkin vieraat!
Mene vaan juhliin, saatat olla tärkeä vieras!
Tuo on kyllä harmi, jos köyhyys estää pitämästä yhteyttä sukulaisiin. Haluaisin itse, että myös rahanarvoista lahjaa antamattomat sukulaiset tulisivat juhliini, mutta ymmärrän, jos se tuntuu kutsuvieraasta kiusalliselta. Ja onhan siinä myös tuo junamatkan hinta, jos ei pääse kenenkään kyydissä. Nykyään, suurtyöttömyyden aikana, kyllä yleensä ymmärretään, ettei kaikilla ole varaa antaa rahanarvoista lahjaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/