Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä liikunnasta voi yläasteella saada kiitettävän jos ei osaa edes uida

Vierailija
17.05.2019 |

Mitä siinä liikunnassa painotetaan, että käy tunnilla?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei yläasteella käyty kertaakaan uimassa kun lähin uimahalli oli 30km päässä. Eli varmaan olisi voinut saada kiitettävän vaikka ilman uimataitoa. Vai olisiko varmuuden vuoksi pitänyt kaikilta laskea yhdellä numerolla, sillä uimataitoa ei tullut todistettua?

Vierailija
22/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tehokas tapa saada lapset urheilemaan? --> laitetaan kouluviikolle ainakin yksi sessio liikuntaa varten. Silloin pääsee kokeilemaan eri lajeja ja löytää mielenkiinnon kohteita. Osalle se on viikon ainoa liikunta. Kansanterveydellisesti tämä on hyvä ratkaisu.

No entä jos siitä aletaan sitten jakelemaan jotain kutosia, koska joku ei osaa lyödä pesismailalla palloa? Tuskin silloin täyttyisi perimmäinen tarkoitus. Ne liikunnan numerot eivät ole ihan samalla viivalla muiden numeroiden kanssa. Numeroarvostelun voisi jopa poistaa, mutta se olisi sitten lahjakkailta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oppinut uimaan, ja yläasteen päättötodistuksessa liikunnannumeroni oli 8. Minulla oli siellä täällä liikunnasta myös ysejä perioditodistuksissa.

Olin hyvä monissa yleisurheilulajeissa, kuten pikajuoksussa ja pituushypyssä. Tykkäsin myös ja olin melko hyvä monenlaisessa sisäliikunnassa. Pesiksessä olin nopea, mutten kovin sääntötietoinen.

Opettaja huomasi, että pelkään syvän veden varaan joutumista ja hukkumista, jotka sinänsä eivät ole epäliikunnallisuutta, vaan psykologinen ongelma. Pelkään vieläkin noita asioita, ja vasta aikuisena olen ymmärtänyt, että minulla saattaa olla aistiyliherkkyyttä eli tunnen veden paineen voimakkaasti ja se aiheuttaa minulle hengenahdistusta. Se on eri asia kuin se, että kehonhallintani tai kuntoni olisi huono.

Vierailija
24/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan joku saanut musiikista kiitettävän, vaikka ei osaa soittaa trumpettia? On se kyllä niin väärin.

Vierailija
25/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uimataidon opettaminen lapselle on vanhempien tehtävä. Monella koululla ei ole mitäån mahdollisuuksia uimataidon opettamiseen, kun lähin uimahalli on 70-150 km päässä.

Ja juuri siksi uimakouluja kesällä järjestään ahkerasti.

Vierailija
26/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uinti ei ole mikään perustaito. Yhtä lailla voisi valittaa, ettei osaa ajaa formula-autolla.

Kyllä se uimataito on perustaito.

Mä oon selvinnyt aivan hyvin neljännellekymmenelle ilman uimataitoa. Ei ole vaikuttanut mun elämään mitenkään. Jos joudun joskus johonkin laivaonnettomuuteen niin siitä voi olla jotain hyötyä. Miten joku asia jonka osaamisella ei ole mitään merkitystä voisi olla "perustaito"? Yhtä tärkeä perustaito kuin se että osaa melkein soittaa nokkahuilulla Ostakaa makkaraa.

Olisit opetellut uimaan, niin ei vituttais noin paljon. Kyllä se on perustaito.

Vierailija
27/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa uimataito on ollut peruskoulun opetussuunnitelmassa ja muistaakseni neljänneltä luokalta on aloitettu kuljetukset uimahalleille liikuntatunnilla. Olin käynyt oman tyttäreni kanssa jo aiemmin uimakoulussa, joten peruskoulun opetus vain vahvisti ja paransi uimataitoa. Mielestäni on paljon tärkeämpää osata uida kuin juosta pallon perässä urheilukentällä.

Vierailija
28/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa uimataito on ollut peruskoulun opetussuunnitelmassa ja muistaakseni neljänneltä luokalta on aloitettu kuljetukset uimahalleille liikuntatunnilla. Olin käynyt oman tyttäreni kanssa jo aiemmin uimakoulussa, joten peruskoulun opetus vain vahvisti ja paransi uimataitoa. Mielestäni on paljon tärkeämpää osata uida kuin juosta pallon perässä urheilukentällä.

Enpä ole uimatuntien jälkeen tarvinnut uimataitoa koskaan, vaikka osaankin uida tyydyttävästi. Sen sijaan aktiivinen pallon perässä juokseminen on saattanut pelastaa minut useilta sairauksilta. Koululiikunnan ylivoimaisesti tärkein tehtävä on antaa liikunnasta positiivisia kokemuksia ja auttaa lasta löytämään oma laji, jonka harrastaminen tuntuisi kivalta

29/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää pysyn pinnallakyllä, mutta en ole mikää uimari, lievä polvivamma niin ei ole mikää järkevin urheilulaji tuo uinti... osaan myös pyöräillä, mutta polviongelma vaikuttaa tasapainoon, eiole tämäkään paras lajivalinta minulle, olen löytänyt keilauksen mitä kykenen harrastamaan ja on omasta mielestä miellyttävä laji.

Kysyä samalla että miten voi päästä peruskoulusta läpi jos ei osaa html koodia tai englantia?

Vierailija
30/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tehokas tapa saada lapset urheilemaan? --> laitetaan kouluviikolle ainakin yksi sessio liikuntaa varten. Silloin pääsee kokeilemaan eri lajeja ja löytää mielenkiinnon kohteita. Osalle se on viikon ainoa liikunta. Kansanterveydellisesti tämä on hyvä ratkaisu.

No entä jos siitä aletaan sitten jakelemaan jotain kutosia, koska joku ei osaa lyödä pesismailalla palloa? Tuskin silloin täyttyisi perimmäinen tarkoitus. Ne liikunnan numerot eivät ole ihan samalla viivalla muiden numeroiden kanssa. Numeroarvostelun voisi jopa poistaa, mutta se olisi sitten lahjakkailta pois.

Minä olin seiskan oppilas liikunnassa vaikka todellakin uskalsin lyödä sitä pesäpalloa ja käydä uimatunneilla... Olin liikunnallinen lapsi ja vedin jokaisen liikuntatunnin täysillä, mutta silti aina vain se seiska komeili todistuksessa. Joukkueurheilussa en kiusattuna niin hyvin pärjännyt kun kukaan ei koskaan syöttänyt vaikka osasinkin pelata ja olisin ollut hyvällä paikalla. Voin sanoa että minulta kouliikunta lähinnä riisti ilon liikunnasta

Vierailija
31/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uinti ei ole mikään perustaito. Yhtä lailla voisi valittaa, ettei osaa ajaa formula-autolla.

Mä oon selvinnyt aivan hyvin neljännellekymmenelle ilman uimataitoa. Ei ole vaikuttanut mun elämään mitenkään. Jos joudun joskus johonkin laivaonnettomuuteen niin siitä voi olla jotain hyötyä. Miten joku asia jonka osaamisella ei ole mitään merkitystä voisi olla "perustaito"? Yhtä tärkeä perustaito kuin se että osaa melkein soittaa nokkahuilulla Ostakaa makkaraa.

Onko uimataito perustaito vai ei, riippuu osittain missä asuu. Itse asun tällä hetkellä saaristossa. Ja kyllä, täällä se uimataito on perustaito. Mutta täällä kunta järjestääkin peruskoulussa oppilaille 6 kertaa lukuvuoden aikana koulu-uintia. Mutta sitten jos asuu itärajalla, jossa ei ole edes suuria järviä lähellä, niin se uimataito ei taida se tärkein perustaito olla

Vierailija
32/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipidekysymyksiä aika pitkälle. Ilman englantiakin pärjää jos päättää että ei tarvitse osata sitä.

Uinti, soutaminen, pyöräily, perusvoimisteluliikkeet ja hölkkä ovat kyllä mielestäni niin perusjuttuja jo ihan yhdessäolemisen kannalta kavereiden kanssa että paljon joutuisi itselleen selittämään jos näitä ei osaisi

Vierailija
33/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko uimataito perustaito vai ei, riippuu osittain missä asuu. Itse asun tällä hetkellä saaristossa. Ja kyllä, täällä se uimataito on perustaito. Mutta täällä kunta järjestääkin peruskoulussa oppilaille 6 kertaa lukuvuoden aikana koulu-uintia. Mutta sitten jos asuu itärajalla, jossa ei ole edes suuria järviä lähellä, niin se uimataito ei taida se tärkein perustaito olla

Perustaidoksi veden läheisyys ei kai uimataitoa edelleenkään tee. Ei sinne uimaan ole pakko mennä, kun veneet ja sillat on keksitty. Harva kulkee uiden esim. työ- taoi koulumatkoja.

Veden läheisyys kylläkin usein opettaa lapset uimaan ihan itsekseen, kun tykkäävät pulikoida.

Vierailija
34/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunan merkitystä kouluiissa tulisi tuoda esiin mm siinä opetallaan joukkupelin merkitystä.

Vierailija
35/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa ilmenee, että uinnissa hyvien ja uintia harrastavien mielestä uinti on perustaito. Kukaan muu ei tietenkään jaa tätä käsitystä sen enempää kuin shakkiharrastajien näkemystä että vain lapsille shakkia opettamalla heistä tulee kunnon ihmisiä. 

Uinti on niche-harrastus. Ihan ok kuntoliikuntana tai kilpaurheiluna niille, jotka siitä pitävät, mutta vähemmän elämässä tarvittava perustaito kuin golf tai maratonjuoksu. Elämässä ei tarvitse uida koskaan, ikinä, milloinkaan, jos ei nimenomaisesti halua sitä harrastaa ja aktiivisesti pyri uimasilleen.

Vierailija
36/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vissiin osaa uida, mutta on muuten vähemmän lahjakkaampi liikunnassa kuin luokkatoverinsa, joka ei osaa uida?

Vierailija
37/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetussuunnitelmassa ei taideta nykyään mainita mitään lajeja esim. että pakko opettaa hiihtoa, salibandyä, pesistä jne.

Vierailija
38/45 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uimataito on perustaito. Ja kyseessä ei siis muutenkaan liikunnallinen tyyppi, kunto on huono kun ei harrasta liikuntaa ja esim hidas juoksemaan. Silti todistuksessa 9.

No koska on opettajan lellikki. Tuleeko tämä oikeasti jollekin yllätyksenä? 😂

Vierailija
39/45 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnassa katsotaan kokonaiskuvaa eikä numeroa anneta yksittäisestä jutusta. Meilläpäin jokaisesta lajista annetaan erikseen numero ja kokonaisnumero tulee sitten niiden pohjalta. Jos ei ole osallistunut johonkin niin se kohta jää tyhjäksi eikä vaikuta loppunumeroon.

Hmmm. En osallistunut uintiin, luisteluun, hiihtoon enää lentopalloon, koska en osaa niitä. Niistä lajeista, joihin osallistuin, sain kympin.

eli arvosanani on kymppi?

Vierailija
40/45 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan joku saanut musiikista kiitettävän, vaikka ei osaa soittaa trumpettia? On se kyllä niin väärin.

Ei, mutta jos  et osaa laulaa, niin et voi saada musiikista kymppiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan