Käytätkö ruoanlaitossa yrttejä?
Kyllä, ei, miksi?
Keskustelin kavereiden kanssa aiheesta ja olin ihmeissäni kun he eivät käytä ikinä. Kuulemma "turhaa ruoan koristelua". Mielestäni kuitenkin tuoreet yrtit tuovat hyvin makua ja ovat aivan ihania mausteita, sen lisäksi että tuovat ruokaan väriä.
Kommentit (21)
Kyllä, sekä kuivattuja, pakastettuja että tuoreita.
Käytän, tosin en kyllä koristeluun vaan juurikin mausteeksi.
Kyllä käytän myös erilaisia yrttejä tuoreena ja kuivattuna ja mulla on myös joskus ruukuissa yrttejä joita voi sitten ottaa niin ei aina tarvi käydä ostamassa. Jos ruoka on mautonta niin kannattaisi lisätä erilaisia mausteita ja yrttejä eikä suolaa, koska silloin käyttää ihan liikaa suolaa.
Käytän. Tuoreet yrtit on ihan parhautta!
Eilen tein uunilohen yrttikuorrutuksella.
Päivittäin. Ulkona on jo kasvamassa rosmariini, minttu, lehtipersilja, ruohosipuli, salvia ja timjami.
Kyllä käytän. Ja ihan maun vuoksi.
Etenkin tälleen kesäaikaan kun niitä saa omasta puutarhasta tuoreena. Talvella tulee vähemmän käytettyä tuoreita kun ne on kaupassa ihan sikahintaisia.
Käytän. Puutarhassani kasvaa kaikenlaista yrttiä. Osa on monivuotisia, osan kylvän joka kevät. Talvella kasvatan kasvivalon alla sisätiloissa.
Kuivaan, pakastan, teen itse yrttisuolaa.
Rakastan lipstikkaa, basilikaa, rosmariinia ja persiljaa. Ihanat tuoksut ja maut. Ei mitään turhaa koristelua.
Totta kai. Ymparivuotisesti tulee kaytettya tuoretta minttua, persiljaa, korianteria ja basilikaa. Olen niita ruukuissa ostanut ja sitten alkukesasta ne ruukut voi laittaa pihalle kasvamaan lisaa (varokaa tosin minttua, se leviaa kuin rikkaruoho).
Ruohosipulia loytyy niinikaan pihalta, kai sekin yrtista menee (tai niin ma ainakin sita kaytan).
Lisaksi mulla on erinaisia yrtti/maustesekoituksia, joita olen ostellut ulkomailta ja etnokaupoista, kuivattuna. Myos minttua, basilikaa, persiljaa, oreganoa, timjamia, rosmariinia ym. loytyy aina kuivattuna.
Meilläkin kasvaa rosmariini.
Ruohosipuli kitkuttaa hengissä
Tietysti. Lähinnä kuivattuja, mutta kesällä sitä, mikä puutarhassa kasvaa (persilja, tilli, ruohosipuli, basilika...). Luulin, että saa olla aika juntti, ellei käytä.
Tulee käytettyä. Tai oikeammin niin että käytän ensin yrttejä ja sen jälkeen tekee mieli tehdä ruokaa.
Rosmariinia pitääkin laittaa kasvamaan kesäksi ja kuivattaa oksia. Se on sikakallista ruukuissa.
Rakuuna on ehkä maailman maistuvin yrtti! Sopii lihalle, kanalle, no kalalle ehkä liian voimakas. Kalalle tuoretta kirveliä, oi nam. Meirami kuuluu hernesoppaan ja kaaliruokiin.
Tuoreyrttejä käytän joka päivä ympäri vuoden; persiljaa, ruohosipulia, tilliä ja minttua....
Yrtti on aina tuoretta. Ei kuivattu.
Yrttivoita grilli ruoan kaveriksi vois koittaa väsää.