Eikö muita häiritse kun ihmiset ylpeilevät jollain asialla, mutta yrittävät peitellä sitä?
Somessa varsinkin tähän törmää usein. Esim joku voisi sanoa, että luki Väinö Linnan Pohjan tähden kolmessa päivässä, mutta samalla mukamas vähättelee suoritusta toteamalla suoritus onnistui koska lapset olivat sopivasti hoidossa. Tuo on tosin sitä tunnettua humble bragia.
Toinen tapa harhauttaa on korostettu rehellisyys. Joku saattaa esim laittaa facebookiin kuvan treenatusta ja ruskettuneesta kehostaan paljastavassa uimapuvussa, tarkoituksena tietysti esitellä s eksikästä vartaloaan, mutta kuvatekstissä saattaa lukea: ”olkaa ylpeitä vartalostanne, olitte sitten minkä ikäisiä/painoisia/ym tahansa...” Tässä tapauksessa itsensä paljastelija tietää miten vähäpukeisiin kuviin suhtaudutaan. Sen sijaan, että yrittää vähätellä itseään, himotreenaaja päättääkin yrittää vaikuttaa siihen miten narsistiseen vartaloylpeilyyn tulee oikeasti suhtautua. Tämä tietysti edellyttää että kuvan lataaja on sen verran fiksu, että tietää että itsensä vähättely olisi epäuskottavaa.
Kommentit (45)
Vaikeaa on. Aplla vaikeaa. Tuttavien kanssa on vaikeaa.
No onko mun tyyli sitten parempi? Eli nostan paidan ylös ja jännitän vatsalihakset ja kysyn, että ”uskoisko, että oon synnyttäny kolme” 😂 mä itse inhoan vähättelyä ja tätä ihme kyräilyä. Ihan sama mitä joku naapuri ajattelee, jos postailen bikineissä pihassa ja oon tyytyväinen vartalooni.
En vaivaisi mieltäni muiden tekemisillä näin paljon.
Kehuskeleeko joku oikeasti lukeneensa jonkun fiktioteoksen nopeasti? Pidetäänkö sitäkin kehuskeluna, jos ilmoittaa katsoneensa viikonlopun aikana vaikka kolme kautta Game of thronesia? Tai pelanneensa Civilizationia koko viikonlopun?
Noita peppuselfieitähän jotkut laittaa kai päivittäin someen. Itse en juurikaan käytä somea, mutta en tuollaista varmasti osaisi edes pitää minään humble bragina, vaan olettaisin ilman muuta kaikkien tajuavan, että kuvateksteistä riippumatta pääosassa on se peppu. Eikä siinä ole mitään väärää.
Ylipäänsä ei ehkä kannata ottaa ihmisten somepäivityksiä kauhean vakavasti. Ja jos ne alkaa ahdistaa, niin ehkä siellä somessa kannattaa roikkua vähän vähemmän.
Mä oon lukenut "Täällä pohjantähden alla trilogian" 4 kertaa ja siihen on aina mennyt toista, kolmatta kuukautta. Tarkoituksena lukea taas pian, nyt tällä elämän kokemuksella ja ymmärryksellä.
Tulee mieleen eräs (entinen?) bloggaaja, joka esitteli merkkilaukkujansa ja selitti että monet pitävät näitä luxus-laukkuina, mutta hänelle ne ovat ihan vain tavallista käyttötavaraa. Monet ovat kateellisia kun heillä ei ole tällaisiin varaa, mutta heillä ei talous hetkahda tällaisista ostoksista.
Valitettavasti monet ihmiset provosoituivat ja bloggaaja sai paljon huomiota. Omasta mielestäni hänen laukkunsa olivat rumia ja mummomaisia (muut saavat toki tykätä), en olisi ottanut edes ilmaiseksi.
Joo ne on koomisia kun kaunis, nuori treenattu laittaa täydellisen kuvan itsestään ”olkaa ylpeitä itsestänne, kaikki me ollaan kauniita!” Juu niin sinä oletkin :,D
No onko mun tyyli sitten parempi? Eli nostan paidan ylös ja jännitän vatsalihakset ja kysyn, että ”uskoisko, että oon synnyttäny kolme” 😂 mä itse inhoan vähättelyä ja tätä ihme kyräilyä. Ihan sama mitä joku naapuri ajattelee, jos postailen bikineissä pihassa ja oon tyytyväinen vartalooni.
-mä oon samanlainen ja mä kans en pidä vähättelystä. Mun mielestä se on ärsyttävä tapa kerjätä huomiota.. :DDDD argghh.. :D enemmän tykkään vaikka siitä jos suoraan on ylpee tai jopa leuhkii, ku et vähättelemällä koittaa kerjätä huomiota, oon aina pitäny sitä tapaa ärsyttävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole mitään vähättelyä jos sanoo onnistuneensa jonkun kirjan lukemisessa siksi että lapset oli hoidossa, eiköhän tuo ole vain rehellisyyttä? Tuskin olis muuten onnistunut, vai?
Tuo jälkimmäinen on kyllä vähän hassua, tai että joku laittaa jostain pienestä pömöpöstään kuvan näin tosi lihavana ihmisenä voi vain pyöritellä silmiään, onhan se helppoa olla kehopositiivinen kun keho on oikeasti kaikkien ihastelema kohtuullisen timmi :D Ylpeä siitä saa ja pitääkin olla, mutta tuollainen vähättely ärsyttää minuakin.
Esimerkkini olivat päästä keksittyjä. Mutta tuossa ensimmäisessä pointtina oli että Pohjan tähden lukeminen kolmessa päivässä olisi jo aikamoinen suoritus keneltä tahansa, missä tilanteessa tahansa. Mutta tuolla lasten poissaololla yritetään siis peitellä sitä ylpeilyä omasta lukunopeudesta.
Ap
Aikamoinen suoritus :D No ei ole. Siinä on ~1000 sivua. Jos aikuinen ihminen ei pysty päivässä lukemaan ~350 sivua, niin on syytä opetella uudestaan lukemaan. 350 sivua on normaalin ihmisen lukunopeudella 4,5 h, itse luen noin 120 sivua tunnissa, joten mulla semmonen 2,5-3 h per kirja. Olen opetellut pikalukutekniikat.
oo ne on koomisia kun kaunis, nuori treenattu laittaa täydellisen kuvan itsestään ”olkaa ylpeitä itsestänne, kaikki me ollaan kauniita!” Juu niin sinä oletkin :,D
ei tossa mtn mut jos se kuva on selkeästi valittu isosta joukosta ja vielä muokattu ja vielä otettu joku tosi hyvä kuva verrattuna vaikka oikeeseen ulkonäköön niin sillon on sillee et "ööh.... sul ei taida olla itelläs itsetunto kunnos ku et voi laittaa yhtää realistisempaa kvuaa itestäs vaan pakko muokata tällänenki missä pääpointtina on just joku ihmisen oma itte, ja virheellisyys" :''DDDDDDDDDDDDD
Mulla on työkaveri,joka asuu arvotalossa ja välillä ranteessa 1500 euroa maksava kello.Nyt vielä sain selville,että on suhteessa ihan he*****n komea julkkismiehen kans ollut jo pitkään.Me tehdään duunia ihan keskipalkalla ja hänellä on myös ihan tavallinen perhetausta.
Hän ei koskaan edes vahingossa pröystäile eikä käytä näkyviä merkkituotteita kuten LV-laukut.
Pitäisikö kuitenkin ”tajuta”,että paremmista piireistä ollaan ja vanhaa rahaa löytyy...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole mitään vähättelyä jos sanoo onnistuneensa jonkun kirjan lukemisessa siksi että lapset oli hoidossa, eiköhän tuo ole vain rehellisyyttä? Tuskin olis muuten onnistunut, vai?
Tuo jälkimmäinen on kyllä vähän hassua, tai että joku laittaa jostain pienestä pömöpöstään kuvan näin tosi lihavana ihmisenä voi vain pyöritellä silmiään, onhan se helppoa olla kehopositiivinen kun keho on oikeasti kaikkien ihastelema kohtuullisen timmi :D Ylpeä siitä saa ja pitääkin olla, mutta tuollainen vähättely ärsyttää minuakin.
Esimerkkini olivat päästä keksittyjä. Mutta tuossa ensimmäisessä pointtina oli että Pohjan tähden lukeminen kolmessa päivässä olisi jo aikamoinen suoritus keneltä tahansa, missä tilanteessa tahansa. Mutta tuolla lasten poissaololla yritetään siis peitellä sitä ylpeilyä omasta lukunopeudesta.
Ap
Aikamoinen suoritus :D No ei ole. Siinä on ~1000 sivua. Jos aikuinen ihminen ei pysty päivässä lukemaan ~350 sivua, niin on syytä opetella uudestaan lukemaan. 350 sivua on normaalin ihmisen lukunopeudella 4,5 h, itse luen noin 120 sivua tunnissa, joten mulla semmonen 2,5-3 h per kirja. Olen opetellut pikalukutekniikat.
Juuri tämän kaltaiset ulostulot minulla oli mielessäni kun kirjoitin aloitukseni. Luulisi että olisit tuolla lukunopeudella oppinut jotain lukemastasi.
Ap
Siis onko lukunopeuskin muka sellainen asia, jolla voi jotenkin ylpeillä? :D Kuulostaa hassulta. Itse oon hitaahko lukija, mutta kaunokirjallisuutta huvin vuoksi lukiessa ei lukunopeudella mielestäni ole mitään merkitystä vaan sillä, mitä tekstistä saa irti, lukuelämyksellä ja pohdinnalla.
Mulla on työkaveri,joka asuu arvotalossa ja välillä ranteessa 1500 euroa maksava kello.Nyt vielä sain selville,että on suhteessa ihan he*****n komea julkkismiehen kans ollut jo pitkään.Me tehdään duunia ihan keskipalkalla ja hänellä on myös ihan tavallinen perhetausta.
Hän ei koskaan edes vahingossa pröystäile eikä käytä näkyviä merkkituotteita kuten LV-laukut.
Pitäisikö kuitenkin ”tajuta”,että paremmista piireistä ollaan ja vanhaa rahaa löytyy...?
-en tajunnu?!?!?! :DDD mullaki on merkkijuttuja joita oon löytäny pääasiassa kirpparilta :DDDDDD ostin ne just siks, että kaikki pitäis mua rikkaana.. en oo tosin jaksanu alkaa tutustuu julkkiksiin, vaikka varmasti sieltäkin irtoais jos vaan kiinnostais.. en pidä julkisuutta kiinnostavana :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onhan se nyt eri asia lukea, kuin myös sisäistää lukemansa. Jos kirja ei ole aivan erityisen kiinnostava, en minä ainakaan jaksa montaa tuntia päivässä keskittyä ja tuskin olen ainoa.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään :D.
Luin aloituksen varmaan kolme kertaa oikein ajatuksella pinnistellen, enkä yhtään pääse jyvälle tuollaisesta ajattelutavasta. Ja olen jo yli nelikymppinen, maailmaa nähnyt ihminen. Onko mun ymmärryksessä jotain vikaa? Pitäisikö olla huolissaan?
Et siis ymmärrä, mitä humble brag eli piilokerskailu on?
Kaikki ihmiset ovat pikkumaisia ja pinnallisia. Kaikki kuvittelevat joissakin tilanteissa olevansa parempia kuin muut. Ap:kin tällä aloituksellaan yrittää nostaa itsensä muiden yläpuolelle.
On paljon helpompi osoittaa toisia heidän virheistään, kuin kohdata ne omat virheet ja vajavaisuudet jossain toisissa yhteyksissä. Tuollainen kehuskelu on niin pientä ja harmitonta, ettei sillä kannata vaivata päätänsä. Suurempi paha on se, jos on avoimesti ilkeä, vihamielinen ja julma muita kohtaan.
Ei minua ainakaan haittaa se, että tuo itseään esille positiivisessa valossa. Suomessa tottakai itseään ei SAA kehua missään tilanteissa ja vain negatiivinen on OK sanoa ääneen. Jopa suotavaa. Ymmärrän paremmin kuin hyvin, että jos haluaa laittaa kauniin kuvan tms. niin ainoa sopiva tapa tehdä se on lytätä itseään ainakin vähän. Tottakai suomalainen nainen toivoo ja vaatii, ettei itsestään mitään kivoja kuvia laiteta ollenkaan, mutta onneksi moni laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan haittaa se, että tuo itseään esille positiivisessa valossa. Suomessa tottakai itseään ei SAA kehua missään tilanteissa ja vain negatiivinen on OK sanoa ääneen. Jopa suotavaa. Ymmärrän paremmin kuin hyvin, että jos haluaa laittaa kauniin kuvan tms. niin ainoa sopiva tapa tehdä se on lytätä itseään ainakin vähän. Tottakai suomalainen nainen toivoo ja vaatii, ettei itsestään mitään kivoja kuvia laiteta ollenkaan, mutta onneksi moni laittaa.
Kyllä itseään saa kehua. Mutta jos ottaa vaikkapa selfien jonkin nähtävyyden edessä tarkoituksena mukamas kiinnittää katsojan huomio siihen nähtävyyteen, vaikka kuvan todelliset päätähdet ovat tarkkaan asetellut D-kupit tissit ja nähtävyys on vain tekosyy , niin siinä tulee huijattu fiilis.
Millä lailla hoikka kroppa on treenattu, ja millälailla se on itsensä kunnossapito jos on hoikka😂😂😂😂tiiän todella monia ihmisiä jotka on hoikkii, ja ne ei urheile ja ne ei oo myöskään milläätasolla kunnossa henkisesti 😂 mikä tekee ihmisestä kunnossa olevan ja treenatun? Matala rasvaprosentti? 😂😂😂Ulkonäkö, geenit???