Eikö muita häiritse kun ihmiset ylpeilevät jollain asialla, mutta yrittävät peitellä sitä?
Somessa varsinkin tähän törmää usein. Esim joku voisi sanoa, että luki Väinö Linnan Pohjan tähden kolmessa päivässä, mutta samalla mukamas vähättelee suoritusta toteamalla suoritus onnistui koska lapset olivat sopivasti hoidossa. Tuo on tosin sitä tunnettua humble bragia.
Toinen tapa harhauttaa on korostettu rehellisyys. Joku saattaa esim laittaa facebookiin kuvan treenatusta ja ruskettuneesta kehostaan paljastavassa uimapuvussa, tarkoituksena tietysti esitellä s eksikästä vartaloaan, mutta kuvatekstissä saattaa lukea: ”olkaa ylpeitä vartalostanne, olitte sitten minkä ikäisiä/painoisia/ym tahansa...” Tässä tapauksessa itsensä paljastelija tietää miten vähäpukeisiin kuviin suhtaudutaan. Sen sijaan, että yrittää vähätellä itseään, himotreenaaja päättääkin yrittää vaikuttaa siihen miten narsistiseen vartaloylpeilyyn tulee oikeasti suhtautua. Tämä tietysti edellyttää että kuvan lataaja on sen verran fiksu, että tietää että itsensä vähättely olisi epäuskottavaa.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole mitään vähättelyä jos sanoo onnistuneensa jonkun kirjan lukemisessa siksi että lapset oli hoidossa, eiköhän tuo ole vain rehellisyyttä? Tuskin olis muuten onnistunut, vai?
Tuo jälkimmäinen on kyllä vähän hassua, tai että joku laittaa jostain pienestä pömöpöstään kuvan näin tosi lihavana ihmisenä voi vain pyöritellä silmiään, onhan se helppoa olla kehopositiivinen kun keho on oikeasti kaikkien ihastelema kohtuullisen timmi :D Ylpeä siitä saa ja pitääkin olla, mutta tuollainen vähättely ärsyttää minuakin.
Esimerkkini olivat päästä keksittyjä. Mutta tuossa ensimmäisessä pointtina oli että Pohjan tähden lukeminen kolmessa päivässä olisi jo aikamoinen suoritus keneltä tahansa, missä tilanteessa tahansa. Mutta tuolla lasten poissaololla yritetään siis peitellä sitä ylpeilyä omasta lukunopeudesta.
Ap
Jos kohtuullisen timmin ihmisen Täytyy olla ylpee siitä ja kropastaan, niin saako kauniskin olla sitten todella ylpeä kauneudestaan vai leimataanko se ylimielisen itestäni liiloja luulevat paskaks?!!! 😊 Ite en timmistä kropastaan oo osannu olla
Minun on aika hankala hahmottaa, milloin jokin asia on sanottu ylpeillen, ellei se ole täysin räikeää. Lähdenkin aina liikkeelle siitä oletuksesta, että keskustelukumppani toteaa asian ilman tarkoitusta korostaa omaa paremmuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kohtuullisen timmin ihmisen Täytyy olla ylpee siitä ja kropastaan, niin saako kauniskin olla sitten todella ylpeä kauneudestaan vai leimataanko se ylimielisen itestäni liiloja luulevat paskaks?!!! 😊 Ite en timmistä kropastaan oo osannu olla
Kuka tahansa saa olla ylpeä mistä tahansa. Se mikä minua ärsyttää on se, että ylpeillään jollain turhamaisella seikalla, mutta samalla yritetään peitellä asiaa. Mieluullimmin olisi vaikka avoimen turhamainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minun on aika hankala hahmottaa, milloin jokin asia on sanottu ylpeillen, ellei se ole täysin räikeää. Lähdenkin aina liikkeelle siitä oletuksesta, että keskustelukumppani toteaa asian ilman tarkoitusta korostaa omaa paremmuuttaan.
Sä sentään tajusit kuitenkin mitä ajan takaa. Toisaalta mua juuri ärsyttää juuri se että välillä tuntuu että olen ainoa joka näkee läpi nuo yritykset. Voin tietysti olla joskus tai jopa useinkin väärässä, mutta tunnistan välillä itsessäni tuon turhamaisuuden tunteen ja tavan peitellä sitä, joten sen vuoksi tiedän mitä nämä ylpeilijät ajattelevat.
Enkä siis väitä että aina kyse olisi ylpeilystä, tämä on tapauskohtaista.
Ap
Minä ainakin olen monestakin asiasta ihan avoimesti ylpeä, eikä se ole mitään turhamaisuutta, myös kehossani näen paljon positiviisia asioita esim. olen ylpeä isoista lihaksistani ja kyllä sanon sen ääneenkin. Mutta en laittele lihaksistani kuvia nettiin kuvatekstillä "ei haittaa jos on pienet lihakset!" ;)
T: Se oikeasti lihava.
Voin kertoa, ettei sekään niin kevyttä kuunneltavaa ole:
Mä olen niin kaunis, mä olen niin älykäs, mä olen niin nuoren näköinen, mä olen hoitanut itteäni (toiset ei), miehet lakoaa alleni ja kehuvat, ihan tosissaan ovat...
Ainakin, jos aihetta käsitellään joka kerta. : )
Määmäämää
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen monestakin asiasta ihan avoimesti ylpeä, eikä se ole mitään turhamaisuutta, myös kehossani näen paljon positiviisia asioita esim. olen ylpeä isoista lihaksistani ja kyllä sanon sen ääneenkin. Mutta en laittele lihaksistani kuvia nettiin kuvatekstillä "ei haittaa jos on pienet lihakset!" ;)
T: Se oikeasti lihava.
Tuo sinun tilanteesi on hieman erilainen, koska et yritä olla parempi kuin muut. Siinä että tuntee ylpeyttä ei ole mitään vikaa. Eri asia on jos olisit super hyvässä kunnossa ja sitten ylpeilisit. Tuolloin aiheuttaisit muissa kateutta, ja tietäisit sen itsekin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, ettei sekään niin kevyttä kuunneltavaa ole:
Mä olen niin kaunis, mä olen niin älykäs, mä olen niin nuoren näköinen, mä olen hoitanut itteäni (toiset ei), miehet lakoaa alleni ja kehuvat, ihan tosissaan ovat...
Ainakin, jos aihetta käsitellään joka kerta. : )
Määmäämää
Juuri tuommoiset tyypit mulla olikin mielessäni. Jotkut ovat vaan taitavia peittelemään sen paremmuutensa ja heillä saattaa olla iso joukko ihailijoita jotka eivät tajua missä mennään.
Ap
Suomessa on ollut vallalla tasapäistävä kulttuuri, jossa kaikenlaiseen itsensä kehumiseen on suhtauduttu negatiivisesti. Ehkä sen takia moni ei uskalla kehua itseään jostain kuin peitellysti. Tietysti on niitäkin, jotka vain ovat teeskentelijöitä ja sellaisille some on ihanteellinen paikka.
Sitten on sekin, että usein ihmisiä häiritsee jo se, että joku lahjakas tai kyvykäs ihminen ei nöyristele ja suorastaan vähättele itseään. Tämä liittyy sekä tuohon Suomen tasapäistävään että ihan vain kateellisuuteen.
Ei kaikki tiedä 😂😂😂esim anorektikot saattaa jonku silmiin olla urheilullisen näkösiä, ja anorektikot saattaa nähdä ittensä jopa lihavana. Mut kyl mä ainaki huomaan millon ihminen feikkaa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole mitään vähättelyä jos sanoo onnistuneensa jonkun kirjan lukemisessa siksi että lapset oli hoidossa, eiköhän tuo ole vain rehellisyyttä? Tuskin olis muuten onnistunut, vai?
Tuo jälkimmäinen on kyllä vähän hassua, tai että joku laittaa jostain pienestä pömöpöstään kuvan näin tosi lihavana ihmisenä voi vain pyöritellä silmiään, onhan se helppoa olla kehopositiivinen kun keho on oikeasti kaikkien ihastelema kohtuullisen timmi :D Ylpeä siitä saa ja pitääkin olla, mutta tuollainen vähättely ärsyttää minuakin.
Esimerkkini olivat päästä keksittyjä. Mutta tuossa ensimmäisessä pointtina oli että Pohjan tähden lukeminen kolmessa päivässä olisi jo aikamoinen suoritus keneltä tahansa, missä tilanteessa tahansa. Mutta tuolla lasten poissaololla yritetään siis peitellä sitä ylpeilyä omasta lukunopeudesta.
Ap
Sun pitää etsiä itsellesi sellainen versio missä on tavuviivat niin säkin saat sen luettua? Vai mikä tässä oli nyt se ongelma?
Minusta on kkyllä mukavampaa, että ihmiset ovat ylpeitä itsestään, kuin että eivät ole. On yleensä sitten varaa sietää muiden epävarmuuttakin (ja muitakin virheitä) paremmin.
Vierailija kirjoitti:
En tajunnu.
En mäkään :D.
Luin aloituksen varmaan kolme kertaa oikein ajatuksella pinnistellen, enkä yhtään pääse jyvälle tuollaisesta ajattelutavasta. Ja olen jo yli nelikymppinen, maailmaa nähnyt ihminen. Onko mun ymmärryksessä jotain vikaa? Pitäisikö olla huolissaan?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut vallalla tasapäistävä kulttuuri, jossa kaikenlaiseen itsensä kehumiseen on suhtauduttu negatiivisesti. Ehkä sen takia moni ei uskalla kehua itseään jostain kuin peitellysti. Tietysti on niitäkin, jotka vain ovat teeskentelijöitä ja sellaisille some on ihanteellinen paikka.
Sitten on sekin, että usein ihmisiä häiritsee jo se, että joku lahjakas tai kyvykäs ihminen ei nöyristele ja suorastaan vähättele itseään. Tämä liittyy sekä tuohon Suomen tasapäistävään että ihan vain kateellisuuteen.
Tiedän kyllä mitä tarkoitat. En siis missään nimessä halua, että ihmiset joutuisivat häpeilemään omia ansioitaan. Hain tässä takaa enemmän sitä ylpeilyä joka pohjimmiltaan kumpuaa epävarmuuksista ja jonka avulla yritetään saada muilta ihailua ja sitä kautta vahvistaa kuvaa itsestään - ja toistaa samaa säännöllisesti.
Se olisikin hienoa jos ihmiset voisivat joskus olla avoimesti ylpeitä. Se tosin edellyttäisi kulttuuria jossa ihmiset kuulisivat välillä kehuja ulkopuolisilta. Suomessa niitäkin säästellään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se olisikin hienoa jos ihmiset voisivat joskus olla avoimesti ylpeitä. Se tosin edellyttäisi kulttuuria jossa ihmiset kuulisivat välillä kehuja ulkopuolisilta. Suomessa niitäkin säästellään.
Ap
Eli pitäisikö ap:n mielestä olla suunnilleen tällaiset tekstit, jotta se olisi rehellistä ylpeilyä eikä peiteltyä:
"luki Väinö Linnan Pohjan tähden kolmessa päivässä" ja päivityksessä tulee tällöin lukea näin: "Vähänkö mä on nopea ja hyvä lukija, siis mä luin Pohjan tähden alla vain kolmessa päivässä, kaikki ei siihen pystykään, vaikka ei olisi edes häiriötekijöitä! Jee, hyvä minä!"
"Joku laittaa facebookiin kuvan treenatusta ja ruskettuneesta kehostaan paljastavassa uimapuvussa, tarkoituksena tietysti esitellä s eksikästä vartaloaan"
ja kuvateksti pitäisi siis olla: "Siis vitsit mulla on täydellinen kroppa, olen niin ylpeä itsestäni, kun jaksan urheilla ja pitää itseni ja kroppani kunnossa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli pitäisikö ap:n mielestä olla suunnilleen tällaiset tekstit, jotta se olisi rehellistä ylpeilyä eikä peiteltyä:
"luki Väinö Linnan Pohjan tähden kolmessa päivässä" ja päivityksessä tulee tällöin lukea näin: "Vähänkö mä on nopea ja hyvä lukija, siis mä luin Pohjan tähden alla vain kolmessa päivässä, kaikki ei siihen pystykään, vaikka ei olisi edes häiriötekijöitä! Jee, hyvä minä!"
"Joku laittaa facebookiin kuvan treenatusta ja ruskettuneesta kehostaan paljastavassa uimapuvussa, tarkoituksena tietysti esitellä s eksikästä vartaloaan"
ja kuvateksti pitäisi siis olla: "Siis vitsit mulla on täydellinen kroppa, olen niin ylpeä itsestäni, kun jaksan urheilla ja pitää itseni ja kroppani kunnossa"
Mitäpä tuohon lisäisi. Juuri noin!
Se on sitten eri asia, että miten muut tuommoiseen rehvasteluun suhtautuisivat. Minusta tosin tuokin olisi parempi vaihtoehto, koska siitä puuttuisi se muita aliarvioiva vähättely.
Ap