Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jogurteissa, kermaviileissä jne on päiväys pois heitettävässä kannessa?

Vierailija
14.05.2019 |

Etenkin siis näissä isommissa purkeissa, joissa on vielä se erillinen muovikansi?

Parasta ennen päiväys on siinä foliotyyppisessä kannessa, joka yleensä heitetään pois.

Mä en muista yhtään milloin tuo Arlan turkkilainen jogurtti on ostettu. Se on vajaa ja toimis hyvin chili con carnen kanssa. Aistin varaisesti kaikki ok, joten käytänhän mä sitä.

En kuitenkaan ymmärrä, että miksi päiväykset pitää olla semmoisessa paikassa, jonka ekana heittää menemään. Vai oonko se sitten mä? On jossain eineksissä ja salaateissakin samaa vikaa....

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avattuna säilyy 1-2 vrk jääkaapissa riippumatta siitä, mikä parasta ennen päivämäärä kannessa oli.

jos näin on, niin tauti tulee varmasti. On tuo nyt ainakin kaksi viikkoa ollut jääkaapissa avattuna tuo purkki.

AP

No ei varmasti mitään tautia tule. Hapattaminen on ikiaikainen säilöntätapa. Jos siihen ruuassa ei ole hometta tai jotain omituista hajua ja näköä, niin ihan hyvin voit syödä. Ehkä jokapäiväisen laksatiivin voit jättää ottamatta.

Vierailija
22/27 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmaan heittää kuivatuotteetkin ja kananmunat roskiin päiväyksen jälkeen :D:D:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa menee hirveesti roskiin juuri näiden päiväysfriikkien takia. Ei ymmärretä, että ruoka on täysin syömäkelpoista, vaikka päiväys on "vanha"

Joissakin tuoteissa se päiväyskin on aivan turha.

Vierailija
24/27 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avattuna säilyy 1-2 vrk jääkaapissa riippumatta siitä, mikä parasta ennen päivämäärä kannessa oli.

No kyllä hapatettu maitotuote eli jogurtti pidempään säilyy.

Vierailija
25/27 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jugurtit kyllä säilyy paljon pidempään kuin 1-2 päivää avattuinakin, kunhan lämpötila on kunnossa.

Vierailija
26/27 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kotismetana on sitten jo lähtiään vanhaa kun siinä ei ole foliokantta ensinkään. Jos siis ajatellaan, että avattuun tuotteeseen ei päde mitkään päivämäärät. Aistinvaraisuus on se juttu, jolla tarkkaillaan tuotteen elintarvikekelpoisuutta. Nuo purkkien päivämäärät on oikeastaan vaan valmistajan, kaupan ja kuluttajan välistä informaatiota siitä mihin asti tuote on myytävissä. Kuluttaja sitten loppupeleissä itse ratkaisee käytön.

Mutta siis joo, jos ostan kaupasta jotain tuollaista tuotetta, jossa on sekä foliokansi, että se muovinen moneen kertaan irroitettava kansi, niin kyllä siinä tiettyä hankaluutta on välillä muistaa, että koskas tämä tulikaan ostettua, jos on heivannut sen foliokannen jo pois. Esim just isoa määrää jugurttia ei tule kaikkea käytettyä kerralla. En siis oleta tuotteen olevan syömäkelpoista niin pitkään kuin siinä foliossa olis ilmoitettu, mutta kyllä se jo jotain osviittaa antaa siitä, että olikohan tämä kyseinen purkki tässä kuussa vai viime kuussa mahdollisesti avattu.

Vierailija
27/27 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa menee hirveesti roskiin juuri näiden päiväysfriikkien takia. Ei ymmärretä, että ruoka on täysin syömäkelpoista, vaikka päiväys on "vanha"

Joissakin tuoteissa se päiväyskin on aivan turha.

Näin on. Me saatiin joululahjaksi paljon juustoja. Parissa tuorejuustorasiassa oli päiväys tammikuussa, löysin ne jääkaapin pohjalta avaamattomina maaliskuussa, tein niistä ruokaa ja söin, hengissä olen edelleen. Joku muu olis heittänyt ne pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi