Miten te perheelliset ihmiset pärjäätte rahallisesti?
Kun tuntuu että säästää kaikessa mahdollisessa ja silti on tiukkaa? Ja meillä ihan suht normi palkka molemmilla 2000e ja 3000e välillä. Lapsia kaksi, toinen vielä päivähoidossa, toinen koulussa.
Kommentit (371)
4700 nettotulot. Lapsen harrastukseen tonni vuodessa.
Täyden päiväkotimaksun tilalle tuli kakkosaunnon vastike. Pari autoa, toisesta rahoitusta. Okt Turun naapurissa.
Meillä jää 2/3 palkoista yli pakollisten budjetin, siitä sitten vaatteet, huvit ja muut. Ei juuri lennellä lomilla, mutta muuten voidaan rahaa käyttää ihan huoletta. Nyt mun jemmatilissä häämöttää pohja, maksoin alkukesään kaupunkiloman mulle ja lapselle.
Pakolliset menot on mitoitettu pieneksi, 1 lapsi, pärjättäis ilman kulutusmuutoksia vaikka parempituloinen joutuisi ansiosidonnaiselle. Ja asuntolainakin on ihan lopuillaan.
Kyllähän lastenne harrastuksiin menee n kymppitonni vuodessa kertomasi perusteella, harvalla on varaa noin kalliisiin harrastuksiin. Teillä toki on, mutta käytätte rahaa jotenkin holtittomasti ja siksi se ei tunnu riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin teillä sitä rahaa sitten menee niin paljon?
Laskut, tarpeelliset vaatteet tarpeen tullen, ruuat, hygienia tarvikkeet, jos auto niin kaikki siihen menevät kulut, jos käy päivystyksessä lääkärissä niin sitten ne laskut, vakuutukset, jne mitä kaikkea sitten vielä.
Ah, ne mystiset laskut. Toisilla ne on 500e kk ja toisilla 2000e. Niin epistä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä23337 kirjoitti:
5000€ per kk eikä ole koskaan rahaa? Onko teillä osamaksuja sinne sun tänne satanen kaks,niistä kertyy äkkiä viissataa. Autot,vakuutukset jne.
Laittakaas nyt viisaat päänne yhteen ja avatkaa semmonen yhteinen tili,jonne heti titlipäivänä siirrätte satasen-kaks ja johon menee pankkikortilla maksaessa kymppi kaks lisäksi,joka pankilla taitaa olla omansa tuohon. ePossu jne.
Tarkasta kaikki kauppakuitit ja vedä punakynällä yli kaikki joutava,säästä ruuassa ennakkoon.
EN ymmärrä,itellä on käytössä rahaa vain viisisataa per kk eikä mulla oo pulaa mistään.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Ei ole muuta osamaksulla kuin auto. Sekin on korotonta. Ei ole kallis auto, mutta sellainen ettei tarvi pelätä että hajoaa jonnekin tai että tulee suuria temppuja, jotka taas maksaa tosi paljon.
no joo,totta,romuautolla ei tee mitään.Onko se Netflix tarpeellinen,eihön se maksa paljoa per kk,mutta ei sieltä niin paljoa ehd katsoa että kannattas maksaa. Ainoa mitä voisit niin tarkistuttaa vakuutukset,mistä saisit halvemmalla. Ja joo,se iänikuinen kauppalasku. Osko sulla kesäks mahdollista laittaa puutarhaa,parvekkeelle,pihalle tms,lapset tykkäis hoitaa ja saisitte "leivänlisää".
Ja jos lehtiä tulee....pois,näkee ne uutiset telkastakin.
Mutta laittakaa se säästötili ja lapset mukaan säästötalkoisiin,ei limau tarvii kovin usein tai karkkia,pikkusummista kun pihistää...
Ai niin muute,jos leipää menee paljon,leivo ite,ota taas muksut mukaan,peltileipä on helppo,suosittelen ja sinne voi piilottaa mitä vaan. Säästöä sekin.
Ai niin,se sähkö,katsokaa onko halvin toimittaja!http://www.saunalahti.fi/meriam1/puutteenpera/
Lykkyä säästötalkoisiin ja täällä lisää vinkkejä:
Netflix, puhlinlaskut... Mietin mitä kaikkea muuta maksetaan kuukausittain. Päiväkotimaksu on lähes 300e! Kun oli kaksi, niin oli muistaakseni yli 500e/kk:ssa. T. Ap
Ihan hyvin pärjätään. Meillä tulot n. 5000 euroa ja toinen lapsi tulossa. Asuntolainaa on ja kaksi autoa yms. Vuodessa vähintään yksi viikon tai kahden lomamatka. Yleensä ostetaan se mitä mieli tekee :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin pärjätään. Meillä tulot n. 5000 euroa ja toinen lapsi tulossa. Asuntolainaa on ja kaksi autoa yms. Vuodessa vähintään yksi viikon tai kahden lomamatka. Yleensä ostetaan se mitä mieli tekee :)
Netto vain bruttotulot ? Sillä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto vain bruttotulot ? Sillä on merkitystä.
Bruttotulot.
Teillä menee aivan liikaa rahaa asumiseen. Olette kohta todellisessa pulassa, jos kerran epäilet, että asuntomenot vielä kasvavat. Lisäksi et tunnu olevan ihan selvillä menoistanne. "Muutama satanen kuussa" on todella epäselvä ilmaus ja vuositasolla summa on joka tapauksessa tosi suuri. Kannattaa nyt oikeasti tutkia ne menot kunnolla läpi. En tiedä miten muissa pankeissa on, mutta ainakin Osuuspankin nettisivuilla näkee omat tulonsa ja menonsa tapahtumavirtana. Mun mielestä siitä on tosi helppo seurata rahankulutustaan niin kuukausi- kuin vuositasollakin. Itse pyrin siihen, että lähes jokainen kuukausi jäisi hieman plussalle. Näin sitten niinä kuukausina kun tulee jotain poikkeuksellista tai yllättävää menoa niin se ei ole mikään katastrofi.
Ihan mukavasti. Ostettiin juuri sijoitusasunto, jotta vanhempi voi siihen täysi-ikäistyttyään muuttaa 10v päästä. Kaksi lasta, 3v ja 8v.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut miettiä, että miehellä menee rahat johonkin outoon... Koska itse käyn suurimmaksi osaksi kaupassa ja siihen menee kyllä ainakin se 500e/kk, todennäköisesti enemmän, ja miehellä tuntuu silti aina olevan rahat loppu. Vai onko tosiaan vaan niin huono palkka? Väittää itse niin. T. Ap
Ihan kuin meillä. Sitten yks kaunis päivä mies ilmoitti, että eroaa ja pelkäsin, etten kolmen teinin kuluja saa hoidettua yksin. Yllätys! Raha on riittänyt. Jälkikäteen oon laskuja ja tiliotteita katsonut. Maksoin miehen omia ostoksia ja perheen kulut. Nyt ex ruikuttaa, että hänen rahat on koko ajan loppu, vaikka elättänyt vain itseään ( ei edes elatusmaksuja hoitanut) ja ollaan samanpalkkaisia. Johonkin kummaan hänen rahat vuosia meni ja menee edelleen. Liekö joku riippuvuus, jonka kustantaminen käy kalliiksi (pelit, naiset, huumeet?)
Ruokaanhan menee suurin osa.
Joka päivä kasviksia, hedelmiä, kalaa tai lihaa.
Pelkkiä makaroneja emme syö.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjätään. Yhteistulot miehen kanssa 2500e. 2 lasta, oma talo, 2 autoa, hevosia jne. Ikinä ei ole rahat loppu.
Tätä en usko. Rahaa tulee jostain lisää esim. pimeinä tuloina, tulonsiirtona, säästöinä, vanhemmilta. Pelkästään hevoset tuottaa kuluja taisitten talo ja velat maksettu ja elätte ankeasti.
Ap, onko teidän lainanlyhennys summa tavallista suurempi? Se ehkä selittäisi tuon, jos tuntuu ettei rahat tunnu riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Jos yht tulonne ovat esim 5000 netto
Asuminen 1500
Lasten harrastukset 400
Päiväkoti 300
Autot 400
Ruoka 500Pitäisi jäädä vielä n 1500 euroa extraa, mihin tämä kuluu? Katsokaa vaikka yhdeltä kuulta rahankulutuksenne niin arvoitus ratkeaa.
Tulomme eivät koko talvena ole olleet 5000e netto. Kesällä voi olla sen verran, kun miehellä ylitöitä. Realistisempi on 4000e netto. Mainitsin kyllä, että bruttopalkka on ollut päälle 2000e, joten nettopalkka ei voi olla suurempi.
Tästä sinun laskelmastasi puuttuu siis sähkö, vesimaksut, puhelinlaskut, (kalliit) lasten vakuutukset, josta kyllä myös mainitsin jo aiemmin. Ja itse asiassa mieskin taisi ottaa jonkun vakuutuksen itselleen, vuosi sitten sattuneen tapaturman jälkeen. Varmaan jotain muutakin puuttuu vielä. Samoin 500e/kk ruokaan nelihenkisessä perheessä, jossa kaikki urheilee on hyvin alakanttiin, tosin siihen olen saanut kulut varmaan ainakin välillä pihistettyä. Tosin nyt ollut synttäreitä ja muita juhlia tässä, joten luultavasti viime kuukausina on mennyt rahaa enemmänkin ruokaan. Yksi mikä tuli mieleen, on vielä kaverisynttärit! Laskin että tässä yhden kuun aikana oli kymmenet synttärit molemmilla lapsilla, joten sen 5-10e niihin lahjoihin mennyt kans.. Ap
Kaksi keskituloista vanhempaa (n. 3000 ja 4000) ja yksi lukiolainen, yksi yläastelainen ja yksi ala-asteikäinen lapsi.
Lasten harrastukset, lukiokirjat, lasten vaatteet, kasvavien teinien ruoka on varmaan ne isoimmat menot.
Lomareissulla käydään 1-2 kertaa vuodessa (toinen on joku lyhyt viikonloppureissu ja toinen viikon lomareissu)
Ihan hyvin pärjätään, mutta kyllähän se jokseenkin kaikki menee mikä tuleekin.
Ihan kohtalaisesti pärjäillään.
Kaksi lasta, molemmat päivähoidossa. Meillä nettotulot ehkä tällä hetkellä n. 3500-4000€/kk (vähän vaihtelee). Asunto- ja kesämökkilainat lyhenevät.
Ikävä lisä on päivähoidon kustannukset. Onneksi esikoinen menee vuoden kuluttua eskariin.
Ap tässä vielä korjaa, että rahat eivät ole vielä kertaakaan loppuneet, mutta se stressin määrä ja säätäminen että saa rahat riittämään! Joka kuukausi jää kyllä säästöön jotain. Se voi olla 20e tai pari sataa. Mutta usein tulee sitten isompia menoeriä, esim miehen hammasremontti oli viimeksi sellainen johon meni satoja euroja melkein kerralla, johon säästöt sitten menevät. Siihen meni kyllä kohtuuttoman paljon rahaa, mutta silti kyllä ne piti hoitaa kuntoon ja onneksi rahat juuri riittivät.
Minua vaan ahdistaa tämä kädestä suuhun eläminen todella paljon, ja olisi tosi kiva jos olisi enemmän rahaa myös elämyksiin tai esim vaikka johonkin kampaajaan. Mutta olen jo vuosia leikannut hiukseni itse. Myös lasten hiukset leikkaan itse ja mieheni :D T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjätään. Yhteistulot miehen kanssa 2500e. 2 lasta, oma talo, 2 autoa, hevosia jne. Ikinä ei ole rahat loppu.
Tätä en usko. Rahaa tulee jostain lisää esim. pimeinä tuloina, tulonsiirtona, säästöinä, vanhemmilta. Pelkästään hevoset tuottaa kuluja taisitten talo ja velat maksettu ja elätte ankeasti.
Minulla oli 2 hevosta kotona ja peltoja joten ei hevosiin mennyt kuin tosiaan ruoan ja kuivikkeiden verran. Koirat on tullut kalliimmaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Asuminen 1500
Lasten harrastukset 400
Päiväkoti 300
Autot 400
Ruoka 500Pitäisi jäädä vielä n 1500 euroa extraa, mihin tämä kuluu? Katsokaa vaikka yhdeltä kuulta rahankulutuksenne niin arvoitus ratkeaa.
Laskut puuttuu tästä,vakuutukset, sähkö, ppuhelimet jne... Ja 500e on kyllä tosi vähän kauppaan.
Asuminen 1500
Lasten harrastukset 400
Päiväkoti 300
Autot 400
Ruoka 500
Pitäisi jäädä vielä n 1500 euroa extraa, mihin tämä kuluu? Katsokaa vaikka yhdeltä kuulta rahankulutuksenne niin arvoitus ratkeaa.