Miten te perheelliset ihmiset pärjäätte rahallisesti?
Kun tuntuu että säästää kaikessa mahdollisessa ja silti on tiukkaa? Ja meillä ihan suht normi palkka molemmilla 2000e ja 3000e välillä. Lapsia kaksi, toinen vielä päivähoidossa, toinen koulussa.
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Mihin teillä sitä rahaa sitten menee niin paljon?
Laskut, tarpeelliset vaatteet tarpeen tullen, ruuat, hygienia tarvikkeet, jos auto niin kaikki siihen menevät kulut, jos käy päivystyksessä lääkärissä niin sitten ne laskut, vakuutukset, jne mitä kaikkea sitten vielä.
5000€ per kk eikä ole koskaan rahaa? Onko teillä osamaksuja sinne sun tänne satanen kaks,niistä kertyy äkkiä viissataa. Autot,vakuutukset jne.
Laittakaas nyt viisaat päänne yhteen ja avatkaa semmonen yhteinen tili,jonne heti titlipäivänä siirrätte satasen-kaks ja johon menee pankkikortilla maksaessa kymppi kaks lisäksi,joka pankilla taitaa olla omansa tuohon. ePossu jne.
Tarkasta kaikki kauppakuitit ja vedä punakynällä yli kaikki joutava,säästä ruuassa ennakkoon.
EN ymmärrä,itellä on käytössä rahaa vain viisisataa per kk eikä mulla oo pulaa mistään.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis paljonko asumiseen menee kuussa, entä autoihin ja lasten harrastuksiin?
En ihan tarkkoja lukuja muista, mutta asumiseen menee yli 1500e/kk. Asumme melko vanhassa talossa, ja yhtiövastike juuri nousi taas. Lisäksi meille tulossa iso remppakin tähän vielä, joka todennäköisesti nostattaa kuluja. Tähän ei ole laskettu sähköä ym. Autoihin menee useita satoja kuussa. Valituksineen varmaan 500e. Harrastuksiin keskimäärin muutama satanen kuussa. Sit tietty kaikki varusteet ym..
Yksi mitä en maininnut on lapsivakuutukset. Olemme vielä maksaneet niitäkin, mutta ovat myös sairastelleet todella paljon molemmat, joten ovat kyllä maksaneet itsensä takaisin, mutta silti. Niihin menee vuodessa kans monta sataa euroa.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin kun ollaan suhteutettu menot tuloihin niin, että pärjäisimme myös tulojen laskiessakin. Niin ja lapsia tehtviin vain yksi, kun laskettiin ettei toiseen ole varaa.
On tuokin surkeaa että normituloilla ei olisi varaa edes kahteen lapseen.. Ennen joka perheessä oli vähintään viisi lasta ja pärjättiin.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Jos nuo ennen perheet sijoitettaisiin elämään nykyarkea, voisi se olla aikamoinen shokki. :D
Vierailija kirjoitti:
Nettona saamme molemmat miehen kanssa n. 2000e, itse saan välillä hieman enemmän ja mies saattaa saada allekin tuon, jos ei jossain kuussa olekaan ylitöitä. T. Ap
Eli nettotulot nelisen tonnia. Ei se mitenkään vähän ole, johonkin teillä vuotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin teillä sitä rahaa sitten menee niin paljon?
Laskut, tarpeelliset vaatteet tarpeen tullen, ruuat, hygienia tarvikkeet, jos auto niin kaikki siihen menevät kulut, jos käy päivystyksessä lääkärissä niin sitten ne laskut, vakuutukset, jne mitä kaikkea sitten vielä.
Nuo iänikuiset laskut...pari netti-tv, kulutusluottoa, yms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin kun ollaan suhteutettu menot tuloihin niin, että pärjäisimme myös tulojen laskiessakin. Niin ja lapsia tehtviin vain yksi, kun laskettiin ettei toiseen ole varaa.
On tuokin surkeaa että normituloilla ei olisi varaa edes kahteen lapseen.. Ennen joka perheessä oli vähintään viisi lasta ja pärjättiin.
No joopa joo. Tästä on sata vuotta, kun Suomessa oli joka perheessä viisi lasta. Köyhyyttä ja kurjuutta riitti ihan eri tasolla ja laajudella kuin nykyään. No kai sekin oli pärjäämistä.
Käyttäjä23337 kirjoitti:
5000€ per kk eikä ole koskaan rahaa? Onko teillä osamaksuja sinne sun tänne satanen kaks,niistä kertyy äkkiä viissataa. Autot,vakuutukset jne.
Laittakaas nyt viisaat päänne yhteen ja avatkaa semmonen yhteinen tili,jonne heti titlipäivänä siirrätte satasen-kaks ja johon menee pankkikortilla maksaessa kymppi kaks lisäksi,joka pankilla taitaa olla omansa tuohon. ePossu jne.
Tarkasta kaikki kauppakuitit ja vedä punakynällä yli kaikki joutava,säästä ruuassa ennakkoon.
EN ymmärrä,itellä on käytössä rahaa vain viisisataa per kk eikä mulla oo pulaa mistään.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Ei ole muuta osamaksulla kuin auto. Sekin on korotonta. Ei ole kallis auto, mutta sellainen ettei tarvi pelätä että hajoaa jonnekin tai että tulee suuria temppuja, jotka taas maksaa tosi paljon.
Netflix, puhlinlaskut... Mietin mitä kaikkea muuta maksetaan kuukausittain. Päiväkotimaksu on lähes 300e! Kun oli kaksi, niin oli muistaakseni yli 500e/kk:ssa. T. Ap
Tulot n. 2000e nettona, sillä elää minä ja kaksi tarhaikäistä lasta oikein mukavasti. Autoon ei ehkä olisi varaa, mutta eipä mulla ole korttiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjätään. Yhteistulot miehen kanssa 2500e. 2 lasta, oma talo, 2 autoa, hevosia jne. Ikinä ei ole rahat loppu.
Vau, miten teette tuon?
Eikö jo hevoste ylläpitoon mene useita satoja/kk.
Olen alkanut miettiä, että miehellä menee rahat johonkin outoon... Koska itse käyn suurimmaksi osaksi kaupassa ja siihen menee kyllä ainakin se 500e/kk, todennäköisesti enemmän, ja miehellä tuntuu silti aina olevan rahat loppu. Vai onko tosiaan vaan niin huono palkka? Väittää itse niin. T. Ap
Jälkiviisaus on paras viisaus, mutta.. ite kadun nyt etten säästänyt enempää rahaa kun sain tietää olevani raskaana. Ammattikorkeassa opinnot kesken ja työpaikka nollatunneilla opiskelun vuoksi. Onneksi sain sentään nämä epämääräiset Klarnat yms. maksettua pois alta ennen vauvan syntymää. Olis vaan pitäny esimerkiks Visaki maksaa pois.. Nyt vauva 4kk ja rahat loppu :) 1000e/kk Kelalta vanhempainrahaa ja miehellä vähän päälle 2k tulot. On omakotitaloa ja autoja.. vakuutukset se suurin menoerä ollu nyt.
Mutta! Kädestä suuhun nyt vielä pari kuukautta, lainalyhennykset katkolla samat pari kuukautta vielä ja sit töihin osa-aikasta puuhailemaan, ni tulot kasvaa edes vähän eikä tarvi aina kuun puolessa välissä pohtia et mistä rahaa. Ja saadaan lainalyhennyksetki taas pyörimään.
Paljolti omasta ostokäyttäytymisestä ja rahan arvosta mielestäni kiinni. Olin niin oppinu siihen et rahaa on, et käytin vaan enkä tajunnu et ei sitä tule mistään sitte ku jään vauvan kans kotiin! Todella typerää. No, oppia ikä kaikki.
Apn perheen tilanteessa on mun mielestä jotain outoa, ellei sitten turhuuksiin/osamaksuihin/vippeihin mene tyyliin tonnia kuussa.
Minkä kokoisessa talossa asutte? Eikö 1500 e +sähköt ja vedet ole aika paljon?
Erikoista. Asumme myös pääkaupunkiseudulla ja asuntolainaa on rivarista ihan kohtuullisesti.
Yhteiset nettotulot n. 4500€/kk ja tähän päälle lapsilisä yhdestä lapsesta. Se menee säästöön.
Yksi auto on, laina jo maksettu. Muuta velkaa ei ole.
Pärjäämme hyvin. On rahaa käydä ulkona syömässä ja matkustellaan 2-4 kertaa vuodessa. Lapsen vaatteet olen ostanut/saanut pääosin käytettyinä. Samoin lelut, eikä niitä ostella oikeastaan kuin synttäreinä ja jouluna. Toinen lapsi on tulossa, esikoinen on päivähoidossa. Ruokaostoksilla ei juuri tingitä. Syömme kyllä pääasiassa kasvisruokaa, mutta ostamme paljon hedelmiä jne.
Tiedätkö varmasti miehesi rahankäytöstä? Ettei uhkapelaa tms?
Toisaalta teillä on isot asuinkustannukset ja kaksi autoa, joten ne ovat kyllä varsinaisia rahareikiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut miettiä, että miehellä menee rahat johonkin outoon... Koska itse käyn suurimmaksi osaksi kaupassa ja siihen menee kyllä ainakin se 500e/kk, todennäköisesti enemmän, ja miehellä tuntuu silti aina olevan rahat loppu. Vai onko tosiaan vaan niin huono palkka? Väittää itse niin. T. Ap
Kaikenlaisiin heräteostoksiin menee paljon rahaa, ostaako mies esim joka päivä viisi kolmen euron lattekahvia, tilaileeko jotain urheilukamoja usein jne
Hyvin pärjätään. Yhteensä nettona tulot 4300e ja lapsilisät päälle. 2 lasta. Joka kuukausi jää myös säästöön eikä eletä mitenkään erityisen säästeliäästi.
Ihan hyvin, emme tingi mistään, muttei tuhlata myöskään. Lomalla käydään lapsen kanssa ihan kuten ennen lastakin.
Päätettiin ja tehtiin lapsi vasta kun hyvät työpaikat molemmilla ja koulut käytynä.
Ei mitään järkeä tehdä lasta jos joutuu sitten laskemaan pennejä .