Ei olisi työttömiä jos maksettaisiin työstä oikeaa palkkaa
Eikä jotain 13-16€ tunnilta, kaikille työstä riippumatta 20-25 ekee tunnilta.
Kommentit (60)
Työpaikkaa vaihtamassa kirjoitti:
Montako ihmistä ajattelit työllistää?
Sori mulkui..e ei ole töitä.
Sitten pitää enää keksiä mistä rahat. Kaikkien työpanos ei ikävä kyllä tuota asiakkaalle noin paljon lisäarvoa.
Jos palkkoja nostetaan, työttömyys lisääntyy. En oikein ymmärrä logiikkaasi.
Olisi. Työllisyys ei ole koskaan 100%.
Sama argumentti toisinpäin: ei olisi työttömiä, jos työttömyydestä maksettaisiin oikeaa palkkaa eli 0e/pv.
Täällä päin kunta voisi työllistää,eikä 9e pv tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olet valmis maksamaan lisää kunnallisveroa?
Rahat taikaseinästä kuin Kelalta, on nää talousasiat helppoja!
Hinku kommunismiin on kova vaikka evidenssiä sen seurauksista ihmisyydelle, onnellisuudelle ja yhteiskunnalle pitäisi olla riittävästi hitaammankin ymmärtää.
Tuttava hehkutti, että ottaa vain kokoaikatyötä. Mutta nyt tekee 25/h viikko. Käteen jää n 800 e kk. Ja sillä sitten pitäisi pärjätä.
Osa-aikatyö matalapalkka-alalla ei kannata,
Suomi on kehittynyt köyhästä maasta sillä että palkkamme on noussut kehitysmaatasolta ylemmäs. Se on onnistunut koska ammattiliitot ovat vaatineet lisää palkkaa työntekijöille. Työnantajat ovat olleet pakotettuja miettimään yhä tuottavimpia töitä jotta ovat voineet maksaa vaaditut palkat työntekijöilleen. Kiitos siitä että olemme nousseet pohjalta kuuluu ammattiliitoille, ilman ammattiliittoja olisimme edelleen joku Kambotcha.
Vierailija kirjoitti:
meinaat suojatyöpaikkoja? Millä ne kustannettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kehittynyt köyhästä maasta sillä että palkkamme on noussut kehitysmaatasolta ylemmäs. Se on onnistunut koska ammattiliitot ovat vaatineet lisää palkkaa työntekijöille. Työnantajat ovat olleet pakotettuja miettimään yhä tuottavimpia töitä jotta ovat voineet maksaa vaaditut palkat työntekijöilleen. Kiitos siitä että olemme nousseet pohjalta kuuluu ammattiliitoille, ilman ammattiliittoja olisimme edelleen joku Kambotcha.
Miten ne ammattiliitot on tehnyt köyhästä maasta varakkaan vaatimalla lisää palkkaa? Itse oon aina luullut että Suomen vientiteollisuus ja mm. Nokia parhaina vuosinaan + hyvä peruskoulujärjestelmä ovat olleet nostamassa Suomen intason nykyiselleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja pää alkaa tulla vetävän käteen hiljalleen. Ei tahdo olla hyvin ulkomaisia ostajia suomalaisille tuotteille kun muutkin osaavat tehdä (ja tekevät edullisemmin).
Suomen kansa taas on niin köyhäksi verotettu että meille ei paljon kotimaassa kannata mitään tehdä kun Kiinasta saa halvemmalla. Se verotus... Miksi minun pitää tehdä 5 tuntia töitä että voin ostaa yhden tunnin sellaisen käsityöläisen palveluja joka tienaa saman verran kuin minä itse? Verottaja vetää välistä järjettömästi ja ohjaa rahat humpuukiin (toki onneksi oikeisiinkin asioihin niitä menee).
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaiken johdosta Suomeen pitää saada laki, joka kieltää palkkojen laskun kaikissa olosuhteissa ja vaatii yrityksiä kehittämään omaa osaamistaan kehittämällä tuottavampia tuotteita ja palveluja. Kaikkea tuottavuuden laskua ei pidä repiä työntekijän selkänahasta, vaan työnantajakin joutuu nostamaan tuottavuutta toimillaan, poislukien palkkoja laskemalla.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa mennä toisinpäin eli ammattiliitto tehnyt työtä ottaakseen isomman osuuden työntekijöille. Hyvä vertailu vaikka pääsarjatason jääkiekko. Naisille ei makseta, kun ottelut eivät kerää yleisöä. Mikäli nyt päätettäisiin maksaa naisille samaa palkkaa kiekon pelaamisesta kuin miehille, niin mistä seurat saisi tarvittavat rahat? Miesten tulot kasvaneet pikkuhiljaa, kun sarjan ympärillä pyörivä rahamäärä kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää enää keksiä mistä rahat. Kaikkien työpanos ei ikävä kyllä tuota asiakkaalle noin paljon lisäarvoa.
Ja mistä työpaikat???
Nyt suhdeluku on n.500 000 työtöntä - n. 30 000 työpaikkaa.
Työpaikat kustannetaan osittain sillä että työttömyyskorvausta ei makseta ja työllistynyt maksaa veroja. Todennäköisesti hän myös kuluttaa enemmän paikallisesti mikä taas edistää alueen taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ammattiliitot on tehnyt köyhästä maasta varakkaan vaatimalla lisää palkkaa? Itse oon aina luullut että Suomen vientiteollisuus ja mm. Nokia parhaina vuosinaan + hyvä peruskoulujärjestelmä ovat olleet nostamassa Suomen intason nykyiselleen.
Et siis ymmärrä kokonaisuutta.
Koulutus on ollut tietysti tärkeä osa siinä että Nokialla on ollut osaavia työntekijöitä. Nokia on saanut valmiiksi koulutettuja insinöörejä eikä se ole tarvinnut kouluttaa henkilökuntaa itse.
Amerikassa insinööri maksaa koulutuksensa itse mutta vaatii siitä hyvästä paljon korkeampaa palkkaa kuin suomalainen insinööri.
Montako ihmistä ajattelit työllistää?