Miten psykologit suhtautuu potilaisiin?
Kiinnostaa tämä, oon tavannut muutamaa eri psykologia lähivuosien aikana.
Eli miten oikeasti ajattelevat mt-ongelmaisista.
Kommentit (29)
Toi mt-ongelmien korostus tossa mun mielestä oli leimaavaa. Koska psykologilla voi käydä millasii ihmisii vaan. Toi tekee tosta sellasen, niinku automaattisesti psykologille menevän täytyis jollainlailla hävetä.
Psykologilla voi käydä vaikka työttömäks jääny, yksinäinen, narsistin uhri, pahoinpidelty, raiskattu, huono itsetuntoinen, rahaongelmainen, pariterapiassa voi käydä, ihan mitä vaan.
Tosta tulee kuva ku ne ihmiset olis mielenterveysongelmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Toi mt-ongelmien korostus tossa mun mielestä oli leimaavaa. Koska psykologilla voi käydä millasii ihmisii vaan. Toi tekee tosta sellasen, niinku automaattisesti psykologille menevän täytyis jollainlailla hävetä.
Psykologilla voi käydä vaikka työttömäks jääny, yksinäinen, narsistin uhri, pahoinpidelty, raiskattu, huono itsetuntoinen, rahaongelmainen, pariterapiassa voi käydä, ihan mitä vaan.
Itse leimaat viestissäsi mt-ongelmaiset.
Moni ihminen kokee esim. masennuksen jossain elämänvaiheessa.
Olen psykologi ja suhtaudun "potilaisiin" mieluummin asiakkaina kuin potilaina (toki sairaalassa "potilas" on virallinen termi). Suhtaudun jokaiseen asiakkaaseeni kunnioittavasti ja siitä lähtökohdasta, että hän tuntee itsensä ja elämänsä paremmin kuin minä. Olen kiinnostunut kuulemaan, mitä hän haluaa kertoa. Yleensä viimeistään keskustelujen edetessä minulle alkaa hahmottua, millaiset tekijät ovat johtaneet hänen mielenterveysongelmiensa syntyyn ja nykyiseen tilanteeseensa. Toivon jokaiselle asiakkaalleni hyvää ja että löytäisimme yhdessä keinoja joilla hänen vointinsa paranisi. Toivon yhteistyötä.
Asiakkaistani 99 %:a kohtaan tunnen ymmärrystä ja empatiaa, 1 %:a kohtaan tunnen pelkkää ärtymystä tai muita negatiivisia tunteita. Tuon yhden prosentin kohdalla tilanteesta riippuen joko painan omat tunteeni neutraalin ammattiroolin taakse, tai sitten ehdotan asiakkaalle ihan suoraan yhteydenottoa toiseen psykologiin.
Ammattietiikan mukaisesti. Joskus tosin näin ei välttämättä ole. Tämä nyt pätee ihan minkä tahansa ammatin edustajaan.
en vaan kerroin asian nimen, en sanonu et se on joku hiton mt-ongelma. vai vaa koen mt-ongelma sanan jotenki leimaavaks
Minulla on äskettäinen aivovamma. Koska olen suhteellisen nuori, niin olen vammasta jo aika lailla palautunut. Joka tapauksessa kuntoutumisen takia pitää käydä psykologilla. Ymmärrän, että koska siinä työpaikassa lähes kaikki muut potilaat ovat vanhoja ja aivovamma yms. dementia on tehnyt heistä useinkin vihanneksia, niin lähtökohta on se, että niin olisin minäkin. Ja näin minua kohdellaankin. No, onneksi tämä kuntoutus on lyhytaikainen ja lyhytkestoinen. Sen jälkeen minun ei tarvitse sitä psykologia nähdä, ja hän voi tuntea itsensä yli-ihmiseksi keskenään.
Miksi ajattelet, että hän tuntisi itsensä yli-ihmiseksi?
Kaikki terveydenhuolto on muuten vapaaehtoista, et ole pakkohoidossa.
Jos et halua käydä, lopeta käynnit ja anna paikka sellaiselle, joka oikeasti kuntoutusta tarvitsee.
Ei se psykologi voi asiakkaitaan valita. Kuntoutus on kallista ja maksaa veronmaksajille maltaita.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Mua työterveyspsykologi kusetti päin naamaa ja kieroili.
Aluksi sanoi, että voin puhua ihan mitä vaan, hän ei edes mitenkään kirjaile mitään mihinkään. Kerroin huumekokeiluistani ja pilvenpoltosta.
Vaikutti hyvältä tyypiltä, kunnes kolmannella kerralla sanoin uskovani Jumalaan ja kristinuskon sanomaan.
Tässä vaiheessa alkoi kertomaan omia näkemyksiään henkisistä asioista ja suositteli kirjaa "Totuus taivaasta". Kysyin, että "eikai tää nyt ainakaan horjuta mun maailmankuvaa tää kirja, jos luen sen?"
Vastaus: "Ei, päinvastoin!"
Lopputulema:
Oli laittanut tietoihini, että olen käyttänyt huumeita.
Kirja ei todellakaan vahvista uskoa kritinuskon jumalaan, vaan PÄINVASTOIN.
Ei noille kannata kertoa ihan kaikkea, vaikka mitä väittäisivätkin.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Miksi ajattelet, että hän tuntisi itsensä yli-ihmiseksi?
Kaikki terveydenhuolto on muuten vapaaehtoista, et ole pakkohoidossa.
Jos et halua käydä, lopeta käynnit ja anna paikka sellaiselle, joka oikeasti kuntoutusta tarvitsee.
Ei se psykologi voi asiakkaitaan valita. Kuntoutus on kallista ja maksaa veronmaksajille maltaita.
Muuten, ei mun tarvitse sunkaan sättimistäs kuunnella. Eli siitä vaan: tunne itses yli-ihmiseks keskenäs!
Vierailija kirjoitti:
Aluksi sanoi, että voin puhua ihan mitä vaan, hän ei edes mitenkään kirjaile mitään mihinkään. Kerroin huumekokeiluistani ja pilvenpoltosta.
Vaikutti hyvältä tyypiltä, kunnes kolmannella kerralla sanoin uskovani Jumalaan ja kristinuskon sanomaan.Tässä vaiheessa alkoi kertomaan omia näkemyksiään henkisistä asioista ja suositteli kirjaa "Totuus taivaasta". Kysyin, että "eikai tää nyt ainakaan horjuta mun maailmankuvaa tää kirja, jos luen sen?"
Vastaus: "Ei, päinvastoin!"Lopputulema:
Kirja ei todellakaan vahvista uskoa kritinuskon jumalaan, vaan PÄINVASTOIN.Ei noille kannata kertoa ihan kaikkea, vaikka mitä väittäisivätkin.
Miksi uskot satuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutti hyvältä tyypiltä, kunnes kolmannella kerralla sanoin uskovani Jumalaan ja kristinuskon sanomaan.Tässä vaiheessa alkoi kertomaan omia näkemyksiään henkisistä asioista ja suositteli kirjaa "Totuus taivaasta". Kysyin, että "eikai tää nyt ainakaan horjuta mun maailmankuvaa tää kirja, jos luen sen?"
Kirja ei todellakaan vahvista uskoa kritinuskon jumalaan, vaan PÄINVASTOIN.Ei noille kannata kertoa ihan kaikkea, vaikka mitä väittäisivätkin.
Miksi uskot satuihin?
Jätän tämän sinun pohdittavaksesi.
Jeesus rakastaa sinuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskot satuihin?
Jätän tämän sinun pohdittavaksesi.
Jeesus rakastaa sinuakin.
Hihhuli! Hahahahahahahaha!
Vierailija kirjoitti:
Rankkojen elämänkokemusten takia kehittyy usein mt-ongelmia.
Terveisin PTSD-diagnoosin saanut
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä pitää olla kertoakseen työterveydessä huumekokeiluistaan? Huomaa, että pilviveikot eivät ole mitään kovin fiksua sakkia.
Olen kai samanikäinen kuin psykiatrini lapset, joten pääsin aikalailla siipien suojaan. Hyvä psykiatri, en olisi varmaan tässä enää ilman häntä.
Toivuin vaikeasta sosiaalisesta ahdistuksesta ja paniikkihäiriöstä oikeastaan täysin. Masennus taitaa olla pysyvää kyynisyyteni takia, mutta sekin meni vakavasta lievempään. En ole viiltänyt itseäni kahteen vuoteen. Kohtelee minua järkevänä ihmisenä eikä lässytä turhia.
Olen harkinnut psykologille menoa, olen ihminen joka puhuu ongelmansa pois, nyt olen kuitenkin tilanteessa, jossa läheisten ongelmat tuntuvat kuormittavan niin että yöunet jäävät 3h.
En halua levitellä muiden ongelmia ystävilleni.
En koe olevani mielenterveyspotilas vaan yksineläjänä kaipaisin kuuntelijaa, en edes vastauksia kaipaisi, veisinkö vain psykologin aikaa enemmän ajan psykologin ajan tarvitsijoita? Olen kuullut että heillä on asiakkaita hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut psykologille menoa, olen ihminen joka puhuu ongelmansa pois, nyt olen kuitenkin tilanteessa, jossa läheisten ongelmat tuntuvat kuormittavan niin että yöunet jäävät 3h.
En halua levitellä muiden ongelmia ystävilleni.
En koe olevani mielenterveyspotilas vaan yksineläjänä kaipaisin kuuntelijaa, en edes vastauksia kaipaisi, veisinkö vain psykologin aikaa enemmän ajan psykologin ajan tarvitsijoita? Olen kuullut että heillä on asiakkaita hirveästi.
Jos mietit hyötyisitkö käynnistä, niin luultavasti hyödyt. Olet avun arvoinen. Keskity omaan hyvinvointiisi ja hae apua. Ei sinun vuoksesi jotain toista jätetä hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Muuten, ei mun tarvitse sunkaan sättimistäs kuunnella. Eli siitä vaan: tunne itses yli-ihmiseks keskenäs!
Tuota... en ole sättinyt, kerroin vaan, että sun ei tarvitse käydä siellä.
Siis ihan aidosti ihmettelen, miksi käyt siellä, jos et kerran halua?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Voin puhua vain omasta puolestani, mutta mielenkiinnolla ja lämmöllä.