Milloin kieltäydyt hääkutsusta?
Kommentit (61)
Toisella kertaa oli ero tulossa ja siitä ei ollut vielä kerrottu kenellekään, eikä vaan jaksettu lähteä häihin viikkoa ennen kuin muutin pois kotoa.
Toisella kertaa taas loukkaannuin morsiamelle, tuli sellainen olo, että meidät on pakosta kutsuttu ja ei olla kovin tervetulleita. Meillä oli luullakseni hyvät välit, vaikkei kauheasti pidetty yhteyttä. Soitin ilmoittautuakseni häihin ja ei edes tervehtinyt takaisin puhelimessa. Töksäytti vaan: "no, ette kai te kaikki ole tulossa?" Tarkoitti siis minua ja miestä, siskoa ja hänen miestään ja vanhempiani. Olin hiljaa sanoin, että meillä on valitettavasti menoa, mutta siskoni ja vanhempani tulevat.
Mä en vaan jaksa sitä hössötystä, polttareita ja jäykistelyä vaaleanpunaisten koristeiden alla. Joka kerta sama. Avioliitot ovat kestäneet 2-5 vuotta. Sitten eroaa ja löytää elämänsä miehen, on umpirakastunut ja kauhealla hopulla naimisiin alle vuodessa.
Ihan ok erota, ihan ok mennä uudelleen naimisiin ja jotkut kivat aikuisjuhlatkin menisivät, mutta onko pitkän kaavan mukaan pakko viettää joka kerta. Mua alkaa tympiä ne polttaritkin samalle ihmiselle ja isäkin on ekalla ja kolmannella kertaa vienyt tytärtään alttarille....:) Aika surkuhupaisaa.
On taas eroamassa ja varmaan pian on sitten neljännet häät.
Jos olisin lähtenyt sinne yksin, en olisi ollut perheeni kanssa lomalla ja jos olisimme menneet koko perhe, olisimme joutuneet luopumaan myöhemmistä, yhteisistä matkoista kustannusten takia. Lähetin lahjan.
... jo ko. suunnalla ihmissuhteet eivät ole kunnossa, kutsu on epäkorrekti tai kohtuuton jollakin tavalla tai kutsussa on parin tilinnumero.
Polttareista kieltäydyn aina.
kun häät oli Lapissa, asumme Etelä-Suomessa ja kyseessä oli arkipäivä. Minun olisi täytynyt anoa virkavapaata ja sitten matkustaa mieletön matka häiden takia. Yksi yö oltaisiin hotellissa oltu ja takaisin.
Liian kallista ja tyhmää.
Jos olisi ollut mahdollisuus oleilla siellä edes viikko, niin olisi voinut vaivautua.
Hääpari kyllä ystävällisesti laittoi mukaan Finnairin hintatiedot. Jos meidän lapsiperheemme olisi sinne asti lentänyt, olisi seuraavan kesän lomareissu ollut siinä sitten.
Ystäväni hääkutsusta, kun olimme itse juuri samaan aikaan häämatkalla :)
Muuten ollaan aina osallistuttu, kun on kutsuttu.. myös niiden vähemmän tekemisissä olleiden serkkujen.
Kaverini meni kihloihin 2kk tutustumisen jälkeen ja kesällä oli häät. Ne peruttin kolme kertaa kuukauden sisällä ennen häitä miehen väkivaltaisuuden takia. Minulla ei ollut kyytiä ja hääpaikalle ei päässyt yleisilläkulkuneuvoilla. olisin joutunut olemaan kaksi yötä hotellissa, kun morsian olisi halunnut minut aamulla enen seitsemää kampaajalle mukaansa. Sen lisäksi olisi morsian halunnut, että juonnan häät. Häihin oli siis vajaa viikko, kun tuli ilmoitus että ne nyt pidetääkin (siis neljäs ilmoitus me mennään naimisiin) ja siinä vaiheessa olisi pitänyt ruveta järkkää reissua sinne ja minulla ei ollut mitään hajua millaiset häät oli kyseessä. Eli rennot vai tiukan uskonnolliset. En ollut tavannut morsianta pariin vuoteen enkä yksin kertaisesti siinä vaiheessa enään revennyt sinne.
Morsian suuttui:( ja meni naimisiin mustan silmän kanssa.
Hän on ihana ihminen, mutten voinut mennä sinne nostamaan maljaa ja onnittelemaan ja pitämään kaunista puhetta. Olisivat edes siirtäneet päivää niin että olisivat saaneet asiat puhuttua ennen papin aamenta..
- olisi samaan aikaan toinen sovittu meno, jota ei voisi perua (matkoilla, toiset häät, hautajaiset, kastejuhla tms)
- kustannukset mennä paikan päälle olisi ylivoimaiset, esim ulkomailla jossain austraalian takahikiällä, lennot pelkästään niin kalliit ettei olisi varaa osallistua
- hääpari olisi loukannut minua, miestäni tai lapsiamme todella pahasti tai esim sulhanen olisi kännipäissään lähennellyt minua mieheni selän takana tms
- hääjuhla olisi pelkkä kahvitus toisella puolen suomea keskellä viikkoa ei-loma-aikaan jolloin aika mahdotonta tai ainakin haastavaa järjestää meno
- hääjuhla olisi vain aikuisille ja täysimettäisin vielä vauvaa eikä hääpari antaisi tekisi edes hänen kohdallaan poikkeusta, isommille järkkäisin kyllä lastenhoitajan kotiin, jos niin toivottu
Hölmöin kuulemani syy kieltäytyä hääkutsusta tuli miehen serkun perheeltä, joka ei tullut mieheni siskon häihin, koska perheellä oli saunavuoro samana päivänä. Että saunaa ei voi jättää edes kerran vuodessa väliin...
Hölmöin kuulemani syy kieltäytyä hääkutsusta tuli miehen serkun perheeltä, joka ei tullut mieheni siskon häihin, koska perheellä oli saunavuoro samana päivänä. Että saunaa ei voi jättää edes kerran vuodessa väliin...
Toi ei oo mielestäni hölmöä vaan avoin loukkaus.
Ekalla kerralla synnytyksestä oli vasta 6 pvää. Vein lahjan juhlapaikkaan odottamaan hääparia.
Tokalla kerralla hääpari oli miehen serkku, jota miehenikään ei ollut nähnyt 10 vuoteen, häät olivat 400 kilsan päässä, eikä sinne saanut ottaa lasta mukaan. Joten mieheni lähti isänsä ja siskonsa kanssa sinne päiväseltään ja minä jäin poikamme kanssa kotiin. Jos olisi ollut läheisempi ihminen, olisimme menneet yhdessä ilman lasta ja olleet yötä, mutta tässä tapauksessa ei.
että joku kieltäytyy häistä jos kutsussa on parin tilinumero. Siis ihme tyyppejä, hieman rajoittuneita kenties... Tilinumero ei ole kerjäämistä tai käsky antaa rahaa. Se on käsittääkseni tehty helpottamaan myös vieraita. Minä ainakin annan mieluiten rahaa. Kuinka joku voi tehdä elämästään niin hankalaa, että tekee tuollaisia rajoituksia. Ihan sairasta.
Aivan ihme touhua.
Hääpari haluaa tarjota juhlat ja jos kutsutulle ei jostain syystä sovi niin ei tule. Siitä on turha vetää hernettä nenään jos joku ei tule.
Miksi häät ovat nykyään joku tabu, mihin ei uskalla kieltäytyä menemästä jos nyt ei vain aikataulut passaa tai ei saa lapsenvahtia helpolla tai jotain muuta sellaista?
Itse asiassa kaikki hääjuhlat on samanlaisia, vaikka on muka morsiamen näköisiä ja persoonallisia. Moni ei edes pidä hääjuhlista ja jos niitä on samalle kesälle monet niin kyllä mielellään karsii hiukan etäämpiä ja lähettää vain lahjan tai onnittelukortin.
Ihmisillä on oikeus kieltäytyä kutsusta, koska hääthän ei pitäisi olla mikään pakkojuhla.
Jos joku kieltäytyy tulemasta häihin jonkun sellaisen älyttömyyden vuoksi että suuttui siitä, ettei hänen koiraansa kutsuttu tai koska boikotoi kaikkia juhlia missä on lahjalista, ettei tulisi viittäkymmentä kotitekoista ryijyä paketissa, niin on varmasti kaikkien etu, ettei hän tulekaan sinne nyrpistelemään.
Mutta jokainen käytöstavat omaava ihminen tajuaa, että jos hän ilmoittaa kieltäytymisestään mahdollisimman loukkaavalla tavalla (esim. ei voida tulla koska meillä on silloin saunavuoro ja lehtimyyjäkin voi soittaa samana päivänä) niin hän samalla viestittää kutsujille, että haistakaa V.
Minusta vain on luonnollista, että perhe kutsutaan perheenä juhliin! Olen ollut muutamissa lapsettomissa häissä ennen kuin omia lapsia oli, toiset oli järjetöntä ryyppäämistä ja mustasukkaisten naisten tappelua ja toiset jäykän kankeat ja tylsät. Parin oma lapsi istui orpona kun ei ketään muita lapsia oltu kutsuttu.
tai ollut tylsää, mutta kaikissa näissä oli lapsiakin paikalla. Ei taida olla siitä kiinni, että lasten läsnäolo tekisivät juhlista onnistuneet ja lasten poissaolo epäonnistuneet.
Minusta on luonnollista, että juhliin kutsutaan perheestä ne, jotka ovat läheisiä. Ei tulisi pieneen mieleenkään roudata lapsiani mukaan vaikka jonkun työkaverin häihin, joka ei ole muksujani ikinä nähnytkään, ja hämmästyisin jos heidät kutsuttaisiin.
Minusta vain on luonnollista, että perhe kutsutaan perheenä juhliin! Olen ollut muutamissa lapsettomissa häissä ennen kuin omia lapsia oli, toiset oli järjetöntä ryyppäämistä ja mustasukkaisten naisten tappelua ja toiset jäykän kankeat ja tylsät. Parin oma lapsi istui orpona kun ei ketään muita lapsia oltu kutsuttu.
Eli ennalta on sovittu muuta menoa. Raskaana ollessani jätin kaikki häät väliin. Ihan läheisten häihin menen ainoastaan.
Ihan ihme tappelu todellakin... turhaakin turhempi. Jos ei ole yhteiset intressit, ei juhliin sitten! Jos kutsujat eivät halua lapsia ja jos kutsutut eivät tule ilman lapsia, selvä juttu! Ei kait kutsujat juhliin vihoikseen ketään kutsu, nehän on juhlat! Ja jos juhlien tulijoilla on kovin eri sopivuuskäsytykset tai muuten ei mee sukset yhteen, miksi juhliin pitäis sit mennä. Jos itse menisin mieheni kanssa naimisiin, ei kenenkään todellakaan tartteis tulla, jos ei halua. Olkoon syy mikä tahansa.
Itse en ole ollut kuin kaksissa häissä, ei ollut ongelmia niissä, kun ei ollut lapsia. Nyt on kolme ja en menisi, jos ei saisi lapsia ottaa. Ja kun en nuorinta imetyksellä olevaa jättäis minnekään hoitoon.
silloin et mene jos etiketti ei miellytä. Jos hääpari tahtoo aikuisten juhlan niin sulle ei käy. En voi ymmärtää tollasia ihmisiä, jotka ei pysty kunnioittamaan juhlan järjestäjien toiveita.
sinne ei saanut ottaa lapsia mukaan, joten ei sitten päästy paikalle.