Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela ei maksa sähkölaskua

Vierailija
11.05.2019 |

Minulla on ongelma, saamme toimeentulotukea joten laitoin Kelalle saamani sähkölaskun. Sain eilen päätöksen, jonka pystyin vasta tänään lukemaan (sain tiedon asiakirjasta sähköpostiini, ennenkuin joku kysyy, siksi tiesin saaneeni päätöksen ja maksettava summa näkyi sivuillani).

Luin tänään päätöksen, koska ihmettelin vajaata summaa ja Kela ei ole hyväksynyt kuin 60e sähkölaskusta. Meitä on kolme, minä, mieheni ja lapsemme, ja kuulemma tuo 60e on maksimi, joka hyväksytään meidän kolmen perheeltä sähkölaskuun, ennen ei ole tällaista käynyt, joten tuli ihan puun takaa. Ennen on aina hyväksytty koko lasku, onko jokin säädös tmv muuttunut?

Sähkölasku ei tällä kertaa ole kovin iso kun on jo ilmat lämmennyt, mutta silti 90e pitäisi nyt repäistä jostakin, se varmaan kylläkin onnistuu, mutta pelkään tulevia laskuja, varsinkin talvelta. Tämäkin lasku oli vain sähkönjakelusta.

Meillä on sähkölämmitys talossa ja varsinkin talvisin laskut ovat kauhean kokoisia, helposti menee 300e tai 400e rikki ja siihen päälle vielä 200e-300e sähkönjakelusta. Ei meillä ole rahaa maksaa noita, jos Kela oikeasti hyväksyy vain 60e joka laskusta. Enhän minä voi mitään sähkön hinnalle, joka muuten taas kallistui täällä, enkä voi pakottaa vuokranantajaa hankkimaan jotain muuta lämmitysmuotoa. Nytkin vahditaan tarkkaan, ettei olisi mitään ylimääräistä sähkölaitetta päällä.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kelalla tiedossa se, että talossa on sähkölämmitys? Joku kohtuus tietenkin voi olla kuluissa, mutta sähköllä lämmitettävän asunnon kulutus vaihtelee paljonkin. Onhan joskus käynyt niin, että Kela ei ollut hyväksynyt sähkönsiirtomaksua, vain kulutuksen kun olivat olleet eri laskuilla.

Vierailija
62/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mies saa muuton hoidettua yksinkin tarvittaessa, ihmiset muuttaa yksinkin. Oletan että on turha ehdottaa että pyytäkää sukua tai kavereita avuksi, heitä ei tietenkään ole tai asuvat mahdottoman kaukana tmv. Ei siellä töissäkään varmaan ole ketään jota mies voisi pyytää? Ihmiset ei kovin mielellään lähde muuttoavuksi koska se on ihan paskaa hommaa mutta jos selittäisi tilannetta ja kertoisi että olette pulassa? No, varmaan vihaavat miestäsi ja kiusaavat vain niin ei kukaan tule avuksi. Tietenkään. Eikä ole tässä vuosikymmenessä ollut mahdollista säästää vaikka vitosta kuussa niin saisitte pakun ja työttömien pajalta pari ukkoa kantoavuiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis ottaa kaikki tuet pois, ja jokainen tukieuro Kelasta olisi harkinnanvaraista niin alkaisi työnteko kiinnostaa.

Osaatko lukea? Mieheni on töissä, minä en pysty töihin, joka ei todellakaan ole minun vikani.

Ap

Ei se meidän muidenkaan vika ole ja kuitenkin joudumme verojen muodossa osallistumaan teidän elättämiseen.

Eläkää tulojenne mukaan. Jos ei ole sähköön varaa, säästätte jostain muualta.

Luuletko tosiaan, ettemme jo ole tehneet tätä? Säästämme kaikesta mahdollisesta, tarkkailemme kaikkea mitä käytämme, säästelemme vettä, sähköä, ruokakaupassa, meillä ei ole mitään ylimääräisiä tilauksia, viimeksi olemme käyneet kampaajala/parturissa 8 vuotta sitten, uusia vaatteita ei osteta, vanhoja parsitaan kunnes ne ratkeavat täydellisesti, sitten niillä riekaleilla paikataan muita vaatteita, minulla ei ole edes talvitakkia, vaan ohut välikausitakki, jolla on pakko pärjätä paukkupakkasilla, välillä näemme miehen kanssa nälkää, että rahat riittävät välttämättömään. Ainoa mistä emme tingi, on lapsen tarvitsemat tavarat ja ruoka. Kun sinulla on niin hyviä neuvoja, niin kerropa, mistäs vielä säästämme?

Ap

Kahdeksassa vuodessa ehtii hankkimaan vaikka yliopistotutkinnon.

Eli olette vuosikymmenen eläneet kädestä suuhun. Ilman, että olette tehneet muuta taloudellisen asemanne parantamiseksi kuin parsineet vaatteitanne? Ja nyt vingutte, kun yhteiskunta ei maksa kokonaan sähkölaskuanne?

Ottakaa oikeasti vastuu elämästänne ja toimeentulostanne. Joskus voi elämä olla hetken takkuista, mutta ei yhteiskunnan varaan voi elämäänsä vuosikymmeniksi rakentaa. Toi on juuri sitä henkistä köyhyyttä, kun ei osata tehdä muuta kuin uhriutua ja valittaa.

Niin ehtisi, mutta minä olen ollut sairas jo tuon vuosikymmenen, todennäköisesti en enää koskaan pääse töihin, eikä minusta tule työkuntoista. Oletkos kuullut onnettomuuksista?

Mies on töissä, koska meillä ei ole varaa siihen, että hän opiskelisi uuteen ammattiin, todellakaan.  Tällä alalla taas hän ei saa parempia töitä, koska niitä ei pahemmin ole.

Ap

No kerropa vielä vähän lisää tuosta ylimaallisen vaikeasta leikkauksestasi. Kuka hitto potee 10 vuotta jotain polvileikkausta? Rupea kuntoilemaan niin on muutakin tekemistä kuin odottaa seuraavaa yhteiskunnan tukemaa leikkausta!

Vierailija
64/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hemmetin kivenkolosta tänne aina ilmaantuu näitä "paremmin tietäjiä" ????

Kunnon Richplainingiä 🙄

Monet kommentoijista eivät ole vielä edes maksaneet OMIA kulujaan veroissa..

Siis syntymästä tähän hetkeen..

Aplle: soitto Kelaan ja pyydät, että vääntävät rautalangasta MIHIN perustuu tuo päätös?

Vierailija
65/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten iso asunto teillä on?!

Ei tämä kovin iso ole, 65 neliötä, mutta lämmityksenä tosiaan pelkkä sähkö ja siihe lisäksi muut sähkölaitteet.

Ap

Asutteko kenties teltassa?

Vierailija
66/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis ottaa kaikki tuet pois, ja jokainen tukieuro Kelasta olisi harkinnanvaraista niin alkaisi työnteko kiinnostaa.

Osaatko lukea? Mieheni on töissä, minä en pysty töihin, joka ei todellakaan ole minun vikani.

Ap

Ei se meidän muidenkaan vika ole ja kuitenkin joudumme verojen muodossa osallistumaan teidän elättämiseen.

Luuletko tosiaan, ettemme jo ole tehneet tätä? Säästämme kaikesta mahdollisesta, tarkkailemme kaikkea mitä käytämme, säästelemme vettä, sähköä, ruokakaupassa, meillä ei ole mitään ylimääräisiä tilauksia, viimeksi olemme käyneet kampaajala/parturissa 8 vuotta sitten, uusia vaatteita ei osteta, vanhoja parsitaan kunnes ne ratkeavat täydellisesti, sitten niillä riekaleilla paikataan muita vaatteita, minulla ei ole edes talvitakkia, vaan ohut välikausitakki, jolla on pakko pärjätä paukkupakkasilla, välillä näemme miehen kanssa nälkää, että rahat riittävät välttämättömään. Ainoa mistä emme tingi, on lapsen tarvitsemat tavarat ja ruoka. Kun sinulla on niin hyviä neuvoja, niin kerropa, mistäs vielä säästämme?

Ap

Kahdeksassa vuodessa ehtii hankkimaan vaikka yliopistotutkinnon.

Eli olette vuosikymmenen eläneet kädestä suuhun. Ilman, että olette tehneet muuta taloudellisen asemanne parantamiseksi kuin parsineet vaatteitanne? Ja nyt vingutte, kun yhteiskunta ei maksa kokonaan sähkölaskuanne?

Ottakaa oikeasti vastuu elämästänne ja toimeentulostanne. Joskus voi elämä olla hetken takkuista, mutta ei yhteiskunnan varaan voi elämäänsä vuosikymmeniksi rakentaa. Toi on juuri sitä henkistä köyhyyttä, kun ei osata tehdä muuta kuin uhriutua ja valittaa.

Niin ehtisi, mutta minä olen ollut sairas jo tuon vuosikymmenen, todennäköisesti en enää koskaan pääse töihin, eikä minusta tule työkuntoista. Oletkos kuullut onnettomuuksista?

Mies on töissä, koska meillä ei ole varaa siihen, että hän opiskelisi uuteen ammattiin, todellakaan.  Tällä alalla taas hän ei saa parempia töitä, koska niitä ei pahemmin ole.

Ap

No kerropa vielä vähän lisää tuosta ylimaallisen vaikeasta leikkauksestasi. Kuka hitto potee 10 vuotta jotain polvileikkausta? Rupea kuntoilemaan niin on muutakin tekemistä kuin odottaa seuraavaa yhteiskunnan tukemaa leikkausta!

Mikä polvileikkaus???

Etkö osaa muuta kuvitella?

Eikö mikään muu leikkaus aiheuta liikkumisongelmia?

Sulle on vissiin tehty lobotomia kun noin tyhmä olet...

Vierailija
67/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty tekemään muuttoa, pakkaamaan ja kantamaan tavaroita, nytkin pitkälti saan vain maata sängyssä, kun leikkauksesta on niin vähän aikaa. Minua on myös kielletty tekemästä mitään raskasta, kunhan kivut hellittävät, tai toipuminen hidastuu, keskeytyy tai ottaa takapakkia. Kelalta on yritetty saada muuttoapuun rahaa, mutta vastaus on aina sama, Kela ei avusta muutenkuin polttoaineen kustannuksissa ja siihenkin on yläraja, eivät siis auta esim. pakettiauton vuokrauksessa

Olemme tälläkin hetkellä yksityisellä vuokralla ja kuten olen kirjoittanut aiemmissa kommenteissa, katsoimme monia kohteita yksityisiltä.

Olemme olleet jonossa jo kauan ja meidät on siirretty jonon ensimmäisten joukkoon jo yli vuosi sitten.

Mies on etsinyt koko ajan parempaa työtä, siitä asti kun sai tämän nykyisen työnsä, mutta työpaikkoja ei ole, tai sitten se kariutuu siihen, kun hän ei puhu kuin suomea ja englantia, tai siihen että omaa autoa ei ole käytettävissä.

Ap

Ihan höpöjuttuja. Kela ei tietenkään teille hanki sitä pakettiautoa pihaan, ei kuulu heidän toimenkuvaan, mutta antaa muuttoon avustusta rahana. Sain minäkin pari vuotta sitten 90e. Sain hankittua tuolla summalla peräkärryn vuorokaudeksi ja pariksi tunniksi pakettiauton + bensat. Muuttoapuna oli lisäkseni tutut ja sukulaiset.

----

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-muuttokustannukset?inheritRedirect=true

Kela voi myöntää perustoimeentulotukea muuttoon liittyviin välttämättömiin menoihin, kuten muuttokuorman kuljetukseen. Kun hoidat muuton itse, toimeentulotuessa voidaan huomioida menona 120 tai 180 euron suuruinen muuttoraha. Rahan suuruus riippuu muuttomatkan pituudesta ja perheen koosta. Erityistilanteissa, esimerkiksi terveydellisin perustein, Kela voi antaa maksusitoumuksen muuttopalvelun käyttöön. Jos olet muuttamassa, ole hyvissä ajoin ennen muuttoa yhteydessä Kelaan.

Vierailija
68/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopulta aika pieni tuo raja, jos kolmelta hyväksytään 60 euroa. Itse käytän tosi vähän sähköä, eikä sähkölaitteitakaan juuri ole, mutta sähköön menee noin 20 euroa kuukaudessa. 

Sähkönkulutus ei kasva lineaarisesti asukasmäärän kasvaessa. Syinä mm. perusmaksu, ja se että ei jokaisella ole omaa telkkaria ja jokaiselle omaa lamppua joka huoneessa. Samoin ruunalaitossakaan ei varmaan kukin tee itse omaa ruokaansa.

Niin, tiedän kyllä tämän. Omassa sähköliittymässäni ei edes ole kk-maksua. Monesti kuitenkin isompi perhe asuu isommassa asunnossa, on ehkä oma sauna, useita huoneita joissa oleskellaan usein valot päällä, tietokoneita/älylaitteita käyttää ja lataa useampi ihminen, tv:kin voi hyvin olla lapsella oma, ruokaa laitetaan enemmän ja kauemmin, pesukone pyörii useammin jne. Kiinnitin lähinnä huomion tuohon määrään, koska itse tosiaan olen sähkönsäästäjä, mutta silti laskua tulee ihan kiitettävästi.

Vierailija
69/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja sen sanon myös, että mieheni maksaa myös veroja palkastaan, samoin kuin kaikista tuistamme menee 20% veroa, että kyllä mekin veroja maksamme, turha niistä huudella.

Ap

Kaikista tuista EI mene veroa, mm. asumistuki ja tt-tuki. Kyllä jokainen Kelan asiakas tämän tietää.

Talvi alkaa vasta joskus loka-marras-joulukuussa, että tässä on n. 5-6kk aikaa parantua leikkauksesta sen verran, että voi osallistua edes jollain tavoin muuttoon. Vaikka hakemalla avustusta siihen, kun kädet näyttävät toimivan kuitenkin, niin voi joko näpytellä hakemukset tai soittaa Kelaan ja kysyä neuvoa. Samoin voit jo nyt alkaa kysymään lähipiiriltä ja hieman ei niin tutuilta, jos he vaikka voisivat auttaa kun muuttohetki tulee. Kerrot avoimesti, että et itse fyysisesti paljoakaan voi osallistua. Ehkä talkooruoat voisit järjestää.

Ymmärrän, että köyhyys lannistaa, mutta jotain vastuuta täytyy alkaa ottamaan nyt ja tehdä jotain pidempiaikaisia suunnitelmia. Kukaan ei hoida teidän puolesta asioita, joten jos ette ole kiinnostunut mm. muuttoa tekemään, niin sitten makselette jatkossakin kovia sähkölaskuja ihan omilla tai "omilla" rahoillanne.

Vierailija
70/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla on tieto siitä, että meillä on sähkölämmitys, voi olla silti että se tieto ei saavuttanut laskujen käsittelijää, kun lähetin laskut päätöksen saamisen jälkeen ja hakemuksessa lukee aina, että meillä on sähkölämmitys.

Minulla on hieman isompia ongelmia, kuin jokin polvileikkaus, leikkaukset eivät todellakaan ole pieniä ja useammat lääkärit ovat minulle sanoneet suoraan, että tuskin enää koskaan voin tehdä töitä. Kunpa olisikin vain jokin pieni polvileikkaus. Helppo se on sanoa, kun itse on kunnossa. 

Ap

Vierailija
71/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ammatti se miehellä on, ettei siitä tienaa edes sitä vajaat 2000 Euroa bruttona kuussa? Pitää miehen sitten ottaa toinen työ, kunnes sinä ole työkykyinen.

Vierailija
72/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luopukaa esim telkkarista.

Tiivistäkää ovet ja ikkunat uudestaan, vuokranantaja voi maksaa sen.

Vierailija
73/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä hormia ja savupiippua?

Lämmittäkää kamiinalla tahi takalla.

Vierailija
74/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on just näitä ihmisiä, joille kaikki on vaikeaa. Muuttaa ei voi, kun paku puuttuu. Ei kukaan auta muutossa ja sukulaisetkin on varmaan tuhannen kilometrin päässä tai vähintään sairaita kaikki ja köyhiä, joilla ei ole bussilippuun varaa. Kavereita ei ole ja työstäkin saa vain 5 Euroa/h, sairaus vei työkyvyn kaikilta ja lapsilla on tsiljoona lääkitystä ja sairautta. Oikeasti noin surkeassa jamassa olevia ei juuri ole. Suurimmalla osalla se on vain selittelyä sille, ettei tarvi tehdä tilanteelleen mitään. On helppoa uhriutua sen sijaan, että ottaa itse vastuun asioista, järjestelee, ennakoi ja suunnittelee.

Vierailija
75/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas idiootit kokkarit huutelemassa että "menkää töihin". Ettekö ole kuulleet, ettei töihin noin vain mennä, ei vaikka olisi terve ja koulutettu!

Vierailija
76/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on just näitä ihmisiä, joille kaikki on vaikeaa. Muuttaa ei voi, kun paku puuttuu. Ei kukaan auta muutossa ja sukulaisetkin on varmaan tuhannen kilometrin päässä tai vähintään sairaita kaikki ja köyhiä, joilla ei ole bussilippuun varaa. Kavereita ei ole ja työstäkin saa vain 5 Euroa/h, sairaus vei työkyvyn kaikilta ja lapsilla on tsiljoona lääkitystä ja sairautta. Oikeasti noin surkeassa jamassa olevia ei juuri ole. Suurimmalla osalla se on vain selittelyä sille, ettei tarvi tehdä tilanteelleen mitään. On helppoa uhriutua sen sijaan, että ottaa itse vastuun asioista, järjestelee, ennakoi ja suunnittelee.

Ongelmat usein aiheuttavat uusia ongelmia ja vaikeuttavat aiemmista eroon pääsyä, eli ei nuo tilanteet mitenkään äärettömän harvinaisia ole.

Vierailija
77/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä tiedät elämästä. Ei minulla ainakaan ole kuin pari kortitonta lapsuudenkaveria, jotka asuvat satojen kilometrien päässä ja vanhemmat ovat jo niin vanhoja ja sairaita, ettei heistä olisi auttamaan. Muita sukulaisia heidän lisäkseen ei ole kuin veli, mutta hänelläkään ei ole ajokorttia. Sattuma määrää elämässä aika paljon.

Katso vaikka youtubea, niin näet siellä erilaisia elämänkohtaloita. (En ole ap.)

Vierailija
78/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on hoitoalalla, palkka on surkea. Ja kuten olen kirjoittanut, hän etsii koko ajan paremmin palkattua työtä, muttei sellaista ole löytänyt. Uudelleen hän ei voi lähteä kouluun, koska silloin rahatilanteemme olisi vieläkin huonompi. Lääkärit ovat sanoneet, että tuskin tulen enää ikinä olemaan työkuntoinen. Voisitteko lukea ketjun ennen kommentointia, ettei tarvitsisi montaa kertaa kirjoittaa samoja asioita?

Meillä ei ole televisiota lainkaan, olemme myyneet sen kuten monta muutakin tavaraa, joita ei tarvita. Tiivisteet asuntoon on uusittu viime talvena.

Meillä ei ole minkäänlaisia takkoja, joilla voisi lämmittää. Jos olisi, tietysti niillä lämmitettäisiin. 

En nyt ala tämän enempää avaamaan tilannettamme, tässä tilanteessa on kaikki yritetty, mitä vaan voi ja jaksaa. Ja kaikilla ei niitä auttavia käsiä ole mistä vain otetaan. Suomessa on myös pitkät välimatkat, perhe voi asua hyvinkin kaukana.

Jätän kuitenkin nyt ketjun, enkä enää käy kommentoimassa. Sain vastauksen kysymykseeni.

Ap

Vierailija
79/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saanut muuttoapuna sossusta ihan kunnon muuttoauton, kun oli pari välilevynpullistumaa ja piti muuttaa halvempaan asuntoon. Kyllä uskon, että sairaita autetaan. Mies on lisäksi terve ajamaan autoa ja kantamaan tavaroita.

Vierailija
80/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on hoitoalalla, palkka on surkea. Ja kuten olen kirjoittanut, hän etsii koko ajan paremmin palkattua työtä, muttei sellaista ole löytänyt. Uudelleen hän ei voi lähteä kouluun, koska silloin rahatilanteemme olisi vieläkin huonompi. Lääkärit ovat sanoneet, että tuskin tulen enää ikinä olemaan työkuntoinen. Voisitteko lukea ketjun ennen kommentointia, ettei tarvitsisi montaa kertaa kirjoittaa samoja asioita?

Meillä ei ole televisiota lainkaan, olemme myyneet sen kuten monta muutakin tavaraa, joita ei tarvita. Tiivisteet asuntoon on uusittu viime talvena.

Meillä ei ole minkäänlaisia takkoja, joilla voisi lämmittää. Jos olisi, tietysti niillä lämmitettäisiin. 

En nyt ala tämän enempää avaamaan tilannettamme, tässä tilanteessa on kaikki yritetty, mitä vaan voi ja jaksaa. Ja kaikilla ei niitä auttavia käsiä ole mistä vain otetaan. Suomessa on myös pitkät välimatkat, perhe voi asua hyvinkin kaukana.

Jätän kuitenkin nyt ketjun, enkä enää käy kommentoimassa. Sain vastauksen kysymykseeni.

Ap

Totta kai sä liukenet paikalta, koska sulle linkattiin mm. tuo muuttoavustus Kelasta. Väitit, että ette sitä mukamas saa ja kuitenkin Kelan sivuilla kerrotaan että saatte kyllä. Et edes siihen mitään vastannut, koska olet nolo paskanpuhuja. Vali vali vaan ja kaikki pitäisi tuoda sulle ja sun perheelle nenän eteen. Kaikilla on joku jota voi pyytää apuun, vaikka naapuri. Ja kuten linkissä kerrottiin, niin saatte sairautesi perusteella muuttofirman hoitamaan homman puolestanne, jos siis ihan oikeasti olet niin liikuntakyvytön ja sairas kuin väität.