Kela ei maksa sähkölaskua
Minulla on ongelma, saamme toimeentulotukea joten laitoin Kelalle saamani sähkölaskun. Sain eilen päätöksen, jonka pystyin vasta tänään lukemaan (sain tiedon asiakirjasta sähköpostiini, ennenkuin joku kysyy, siksi tiesin saaneeni päätöksen ja maksettava summa näkyi sivuillani).
Luin tänään päätöksen, koska ihmettelin vajaata summaa ja Kela ei ole hyväksynyt kuin 60e sähkölaskusta. Meitä on kolme, minä, mieheni ja lapsemme, ja kuulemma tuo 60e on maksimi, joka hyväksytään meidän kolmen perheeltä sähkölaskuun, ennen ei ole tällaista käynyt, joten tuli ihan puun takaa. Ennen on aina hyväksytty koko lasku, onko jokin säädös tmv muuttunut?
Sähkölasku ei tällä kertaa ole kovin iso kun on jo ilmat lämmennyt, mutta silti 90e pitäisi nyt repäistä jostakin, se varmaan kylläkin onnistuu, mutta pelkään tulevia laskuja, varsinkin talvelta. Tämäkin lasku oli vain sähkönjakelusta.
Meillä on sähkölämmitys talossa ja varsinkin talvisin laskut ovat kauhean kokoisia, helposti menee 300e tai 400e rikki ja siihen päälle vielä 200e-300e sähkönjakelusta. Ei meillä ole rahaa maksaa noita, jos Kela oikeasti hyväksyy vain 60e joka laskusta. Enhän minä voi mitään sähkön hinnalle, joka muuten taas kallistui täällä, enkä voi pakottaa vuokranantajaa hankkimaan jotain muuta lämmitysmuotoa. Nytkin vahditaan tarkkaan, ettei olisi mitään ylimääräistä sähkölaitetta päällä.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis ottaa kaikki tuet pois, ja jokainen tukieuro Kelasta olisi harkinnanvaraista niin alkaisi työnteko kiinnostaa.
Osaatko lukea? Mieheni on töissä, minä en pysty töihin, joka ei todellakaan ole minun vikani.
Ap
Ei se meidän muidenkaan vika ole ja kuitenkin joudumme verojen muodossa osallistumaan teidän elättämiseen.
Eläkää tulojenne mukaan. Jos ei ole sähköön varaa, säästätte jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis ottaa kaikki tuet pois, ja jokainen tukieuro Kelasta olisi harkinnanvaraista niin alkaisi työnteko kiinnostaa.
Osaatko lukea? Mieheni on töissä, minä en pysty töihin, joka ei todellakaan ole minun vikani.
Ap
Ei se meidän muidenkaan vika ole ja kuitenkin joudumme verojen muodossa osallistumaan teidän elättämiseen.
Luuletko tosiaan, ettemme jo ole tehneet tätä? Säästämme kaikesta mahdollisesta, tarkkailemme kaikkea mitä käytämme, säästelemme vettä, sähköä, ruokakaupassa, meillä ei ole mitään ylimääräisiä tilauksia, viimeksi olemme käyneet kampaajala/parturissa 8 vuotta sitten, uusia vaatteita ei osteta, vanhoja parsitaan kunnes ne ratkeavat täydellisesti, sitten niillä riekaleilla paikataan muita vaatteita, minulla ei ole edes talvitakkia, vaan ohut välikausitakki, jolla on pakko pärjätä paukkupakkasilla, välillä näemme miehen kanssa nälkää, että rahat riittävät välttämättömään. Ainoa mistä emme tingi, on lapsen tarvitsemat tavarat ja ruoka. Kun sinulla on niin hyviä neuvoja, niin kerropa, mistäs vielä säästämme?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sen sanon myös, että mieheni maksaa myös veroja palkastaan, samoin kuin kaikista tuistamme menee 20% veroa, että kyllä mekin veroja maksamme, turha niistä huudella.
Ap
Ap:
Turha noille kehä kolmosen sisäpuolella asuville on mitään yrittää rautalangasta vääntää, ne ei vaan ymmärrä mikä on tilanne muissa pienemmissä kunnissa ja sokeasti uskovat tasa-arvon toteutumiseen koko maassa tukien, työtilanteen, asunnon, koulutuksen, terveydenhuollon ja liikenneyhteyksien muodossa. Valitettavasti näin ei vaan ole, eikä yksittäinen ihminen tai perhe voi asialle mitään tehdä. Normit on normit, eikä niissä huomioida palveluiden puuttumista, joka tilanteeseen oikeasti auttaisi.
Kannattaa laittaa asuntohakemus sellaiseen asuntoon, jossa ei ole sähkölämmitystä.
No voi harmi! Ei ne maksaneet minullekaan ja nyt olen jo 20 vuotta joutunut käymään töissä maksaakseni laskuni. On se vaan törkeetä!
Vierailija kirjoitti:
No voi harmi! Ei ne maksaneet minullekaan ja nyt olen jo 20 vuotta joutunut käymään töissä maksaakseni laskuni. On se vaan törkeetä!
Onko lukemisen ymmärryksessäsi vikaa? Ap:n perheessä mies käy töissä, mutta palkka ei riitä. Täysin verrannollinen tilanteeseen jossa isä töissä ja äiti äitiyslomalla, MUTTA TULOT EI PERUSMENOIHIN RIITÄ. Eikö tuet ole juuri näitä tilanteita varten olemassa?? Mikä ihme siinä on että syytetään aina ja vain lusmuilusta?
Kerrostaloon kannattaa yrittää päästä vuokralle, siellä halvempi sähkölasku. Mies voi tehdä muuton kun sinä et voi kantaa yms. Kysy diakonilta jos seurakunnalla olisi jotain vuokra-asuntoa.
Nyt kannattaa lukea kaikki vanhat päätökset parin kuukauden takaa läpi. Niissä kyllä varoitetaan suurista sähkömenoista ja siitä, missä vaiheessa sähkökuluja kohtuullistetaan. Ei pitäisi tulla yllärinä.
Todella iso talo jos lasku on +300e luokkaa talvisin . Minulla 170m2 ja siinä oli tuollainen lasku ennen kuin siiryin maalämpöön.Sekin tammi helmikuussa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eläkää tulojenne mukaan. Jos ei ole sähköön varaa, säästätte jostain muualta.Ja sen sanon myös, että mieheni maksaa myös veroja palkastaan, samoin kuin kaikista tuistamme menee 20% veroa, että kyllä mekin veroja maksamme, turha niistä huudella.
Ap
Verotuloista maksettavista tuista maksettavat verot ovat valon kantamista säkillä tupaan. Ei auta yhtään kuntien ja valtioiden menoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eläkää tulojenne mukaan. Jos ei ole sähköön varaa, säästätte jostain muualta.Luuletko tosiaan, ettemme jo ole tehneet tätä? Säästämme kaikesta mahdollisesta, tarkkailemme kaikkea mitä käytämme, säästelemme vettä, sähköä, ruokakaupassa, meillä ei ole mitään ylimääräisiä tilauksia, viimeksi olemme käyneet kampaajala/parturissa 8 vuotta sitten, uusia vaatteita ei osteta, vanhoja parsitaan kunnes ne ratkeavat täydellisesti, sitten niillä riekaleilla paikataan muita vaatteita, minulla ei ole edes talvitakkia, vaan ohut välikausitakki, jolla on pakko pärjätä paukkupakkasilla, välillä näemme miehen kanssa nälkää, että rahat riittävät välttämättömään. Ainoa mistä emme tingi, on lapsen tarvitsemat tavarat ja ruoka. Kun sinulla on niin hyviä neuvoja, niin kerropa, mistäs vielä säästämme?
Ap
Kahdeksassa vuodessa ehtii hankkimaan vaikka yliopistotutkinnon.
Eli olette vuosikymmenen eläneet kädestä suuhun. Ilman, että olette tehneet muuta taloudellisen asemanne parantamiseksi kuin parsineet vaatteitanne? Ja nyt vingutte, kun yhteiskunta ei maksa kokonaan sähkölaskuanne?
Ottakaa oikeasti vastuu elämästänne ja toimeentulostanne. Joskus voi elämä olla hetken takkuista, mutta ei yhteiskunnan varaan voi elämäänsä vuosikymmeniksi rakentaa. Toi on juuri sitä henkistä köyhyyttä, kun ei osata tehdä muuta kuin uhriutua ja valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Provo!
Ääliökin löysi linjoille :D
Lopulta aika pieni tuo raja, jos kolmelta hyväksytään 60 euroa. Itse käytän tosi vähän sähköä, eikä sähkölaitteitakaan juuri ole, mutta sähköön menee noin 20 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eläkää tulojenne mukaan. Jos ei ole sähköön varaa, säästätte jostain muualta.Luuletko tosiaan, ettemme jo ole tehneet tätä? Säästämme kaikesta mahdollisesta, tarkkailemme kaikkea mitä käytämme, säästelemme vettä, sähköä, ruokakaupassa, meillä ei ole mitään ylimääräisiä tilauksia, viimeksi olemme käyneet kampaajala/parturissa 8 vuotta sitten, uusia vaatteita ei osteta, vanhoja parsitaan kunnes ne ratkeavat täydellisesti, sitten niillä riekaleilla paikataan muita vaatteita, minulla ei ole edes talvitakkia, vaan ohut välikausitakki, jolla on pakko pärjätä paukkupakkasilla, välillä näemme miehen kanssa nälkää, että rahat riittävät välttämättömään. Ainoa mistä emme tingi, on lapsen tarvitsemat tavarat ja ruoka. Kun sinulla on niin hyviä neuvoja, niin kerropa, mistäs vielä säästämme?
Ap
Eli olette vuosikymmenen eläneet kädestä suuhun. Ilman, että olette tehneet muuta taloudellisen asemanne parantamiseksi kuin parsineet vaatteitanne? Ja nyt vingutte, kun yhteiskunta ei maksa kokonaan sähkölaskuanne?
Ottakaa oikeasti vastuu elämästänne ja toimeentulostanne. Joskus voi elämä olla hetken takkuista, mutta ei yhteiskunnan varaan voi elämäänsä vuosikymmeniksi rakentaa. Toi on juuri sitä henkistä köyhyyttä, kun ei osata tehdä muuta kuin uhriutua ja valittaa.
Niin ehtisi, mutta minä olen ollut sairas jo tuon vuosikymmenen, todennäköisesti en enää koskaan pääse töihin, eikä minusta tule työkuntoista. Oletkos kuullut onnettomuuksista?
Mies on töissä, koska meillä ei ole varaa siihen, että hän opiskelisi uuteen ammattiin, todellakaan. Tällä alalla taas hän ei saa parempia töitä, koska niitä ei pahemmin ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lopulta aika pieni tuo raja, jos kolmelta hyväksytään 60 euroa. Itse käytän tosi vähän sähköä, eikä sähkölaitteitakaan juuri ole, mutta sähköön menee noin 20 euroa kuukaudessa.
Sähkönkulutus ei kasva lineaarisesti asukasmäärän kasvaessa. Syinä mm. perusmaksu, ja se että ei jokaisella ole omaa telkkaria ja jokaiselle omaa lamppua joka huoneessa. Samoin ruunalaitossakaan ei varmaan kukin tee itse omaa ruokaansa.
Ja niin, minulla on hyvät tutkinnot, joilla pääsisin kyllä hyvin palkattuihin töihin jos olisin kunnossa, joten turha saarnata minulle mistään ammatin hankkimisesta, minulla oli hyvä työpaikka, jonka menetin onnettomuuteni takia. Että kyllä minäkin niitä veroja olen maksanut ja paljon olenkin maksanut tälle yhteiskunnalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ottakaa oikeasti vastuu elämästänne ja toimeentulostanne. Joskus voi elämä olla hetken takkuista, mutta ei yhteiskunnan varaan voi elämäänsä vuosikymmeniksi rakentaa. Toi on juuri sitä henkistä köyhyyttä, kun ei osata tehdä muuta kuin uhriutua ja valittaa.Niin ehtisi, mutta minä olen ollut sairas jo tuon vuosikymmenen, todennäköisesti en enää koskaan pääse töihin, eikä minusta tule työkuntoista. Oletkos kuullut onnettomuuksista?
Mies on töissä, koska meillä ei ole varaa siihen, että hän opiskelisi uuteen ammattiin, todellakaan. Tällä alalla taas hän ei saa parempia töitä, koska niitä ei pahemmin ole.
Ap
Olen ohis, mutta olen kuullut onnettomuuksista. Entinen työkaverini oli muutamia vuosia aiemmin melkein kuollut liikenneonnettomuudessa mutta silti vain taas töissä osittain työkykyisenä. Vaihtoi sittemmin työpaikkaa kun sai duunia esimiehenä samalla alalla.
Oletko ilmoittanut että asunnossanne on sähkölämmitys?
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=24783
(google myös auttaa)
Ap