Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela ei maksa sähkölaskua

Vierailija
11.05.2019 |

Minulla on ongelma, saamme toimeentulotukea joten laitoin Kelalle saamani sähkölaskun. Sain eilen päätöksen, jonka pystyin vasta tänään lukemaan (sain tiedon asiakirjasta sähköpostiini, ennenkuin joku kysyy, siksi tiesin saaneeni päätöksen ja maksettava summa näkyi sivuillani).

Luin tänään päätöksen, koska ihmettelin vajaata summaa ja Kela ei ole hyväksynyt kuin 60e sähkölaskusta. Meitä on kolme, minä, mieheni ja lapsemme, ja kuulemma tuo 60e on maksimi, joka hyväksytään meidän kolmen perheeltä sähkölaskuun, ennen ei ole tällaista käynyt, joten tuli ihan puun takaa. Ennen on aina hyväksytty koko lasku, onko jokin säädös tmv muuttunut?

Sähkölasku ei tällä kertaa ole kovin iso kun on jo ilmat lämmennyt, mutta silti 90e pitäisi nyt repäistä jostakin, se varmaan kylläkin onnistuu, mutta pelkään tulevia laskuja, varsinkin talvelta. Tämäkin lasku oli vain sähkönjakelusta.

Meillä on sähkölämmitys talossa ja varsinkin talvisin laskut ovat kauhean kokoisia, helposti menee 300e tai 400e rikki ja siihen päälle vielä 200e-300e sähkönjakelusta. Ei meillä ole rahaa maksaa noita, jos Kela oikeasti hyväksyy vain 60e joka laskusta. Enhän minä voi mitään sähkön hinnalle, joka muuten taas kallistui täällä, enkä voi pakottaa vuokranantajaa hankkimaan jotain muuta lämmitysmuotoa. Nytkin vahditaan tarkkaan, ettei olisi mitään ylimääräistä sähkölaitetta päällä.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap saa jotain sairauspäivärahaa jos kerran olet onnettomuudessa ollut?

Vierailija
82/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hae yliopistoon alalle, jonka opinnot voi suorittaa pääasiassa kotoa verkkokursseina :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta minä sain sen lisäksi myös toimeentulotukea, eivät ne sulje toisiaan pois.

Vierailija
84/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta minä sain sen lisäksi myös toimeentulotukea, eivät ne sulje toisiaan pois.

Jep, usein sairauspäiväraha on niin pieni, että toimeentulotuki siihen päälle on ehdoton, varsinkin jos on paljon sairaalalaskuja ja lääkekuluja.

Vierailija
85/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo varmaan kysytty aiemminkin, mutta miten ihmeessä voi 65 neliön asunnossa olla noin järkyttävät sähkölaskut? Mulla on kaksikerroksinen rintamamiestalo jossa suora sähkölämmitys, talvikuukausina suurin kulutuslasku oli 150e ja siirto reilu 100e.

Vierailija
86/88 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu vuokralla, vuokraan sisältyy lämmityskustannukset. Toimeentulotuessa on paikkakuntakohtaiset enimmäisvuokrat, joihin lämmitys lasketaan sisältyväksi. Jos asuu liian kalliisti, jää asumiskuluista suurempi osuus itse maksettavaksi.

Edullisempaan asumismuotoon muutto on ainoa keinonne pärjätä jatkossa. Jos mies on hoitoalalla töissä, voisiko hän hakea toiselta paikkakunnalta töitä ja muuttaisitte sinne.

Vierailija
87/88 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muistutus siitä, että itsensä vakuuttaminen kannattaa. Ilmeisesti ap:llä ei ole (ollut) mitään tapaturma- eikä sairausvakuutusta.

Kurjaa jos on paikkakuntia, jossa ei ole mitään avustusjärjestöjä (kuten Hope, SPR tms) jolta saisi edes vaatteita. Tai fb:n Roskalavaryhmää, jossa jaetaan säkkikaupalla vaatteita ja muuta tarpeellista. Eikä seurakuntaa eikä ystäviä.

Hoitoalalla on huutava pula työntekijöistä, miten voi olla ettei ap:n miehelle ole mitään vaihtoehtoja?

Vierailija
88/88 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne laskun käsittelijät välttämättä sitä sun hakemusta lue enää sen jälkeen ku päätös on tehty, joten tuskin tietää että kyseessä on lämmityskustannukset. Aika usein se tieto on sellanen mitä ei kirjoteta mihinkään ja laskuissakaan sitä ei lue joten se on ihan arvailua että onko kyseessä sähkölämmityksen lasku vai ihan vaan perus sähkölasku. Ja muutenkin, siellä on asumismenoissa kohtuullisuusrajat ihan samalla tavalla ku vuokran kohtuullisuusrajat. Kela ei tue liian kallista asumista.