Miehellä oli suhde, miten tästä selviää?
Lyhykäisyydessään kysymys otsikossa. Mitä teit? Lähinnä kaipaan vinkkejä siihen miten saan itseni ylös ja motivoitua. Miestä en aio tässä vaiheessa jättää.
Kiitos etukäteen kaikille vastauksille ja hatunnostot saman kokeneille selviytyjille.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuoden jälkeen voin sanoa, että olemme selvinneet miehen sivusuhteesta. Miehellä oli useamman vuoden ajan suhde, jonka naisystävä paljasti. Mies jätti tämän naisen.
Kävimme muutaman kerran yksilöterapiassa, itse sain sieltä uutta näkökulmaa asioihin. Puhuimme alkuun paljon, viimeiseen kahdeksaan vuoteen näitä ei ole enää lainkaan tarvinnut nostaa esille.
Eka vuosi oli molemmille hankala. Itse asetin aina tavoitteen 3kk päähän ja arvioin tilanteen siinä kohtaa uudelleen. Oli liian vaikea ajatella, että liitto kestää.
Aloin ajatella, että olen itse vastuussa onnellisuudestani. Tein juttuja joista itse tulen iloiseksi. En yrittänyt muuttaa miestäni, enkä syytellyt häntä, tietysti oli selvää, mikäli pettäminen jatkuisi, meidän suhteemme olisi ohi.
Olen antanut anteeksi, en ole katkera, tokikaan koskaan en unohda. Olen elämänkokemukseltani nyt viisaampi. Olemme onnellisia.Mies jätti naisen, koska jäi kiinni. En olisi hirveän tyytyväinen moiseen 'muutokseen' eli pakon edessä ryhdistäytymiseen. Monta vuotta selän takana vehkeily, sadat ellei tuhannet valheet... juu ei.
Aamen. Mies ”jätti” naisen, kun jäi kiinni ja alkoi pelkäämään materian ja lasten menettämistä. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että sivusuhde on ohi. Miten tuollaisen jälkeen voi edes harkita jatkamista? Miehen tunteet on muualla, ja hän tulee jatkamaan suhdetta siihen naiseen kunhan pöly laskeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehellä oli suhde? Siihenhän on syy ja se syy yleensä vaikuttaa teidän suhteen jatkuvuuteen, sen lisäksi miten itse pystyt käsittelemään asian.
Meille oli ero tulossa ja miehellä oli 3 juttua, missä oli seksiä, tuona aikana. Hän myös kohtasi yhden, jossa oli "sitä jotain". Kun sitten selvitettiin välejä, niin päädyttiin kuitenkin yhteen uudelleen. Mies on tuon kokemuksen jälkeen sanonut monta kertaa, että olen paras ja hän ei halua mua menettää enää ikinä, eli tavallaan olen kiitollinen nuille sutturoille, koska se aika näytti miehelle mitä hän voi menettää ihan oikeasti. On muuten ollut tuon jälkeen ihan toinen mies ja tehnyt valintoja niin, että ajattelee muitakin kuin vain itseään.
Eli ei kannata juuttua johonkin pettämiseen, vaan mieti kokonaisuutta. Onko teillä toimiva seksielämä? Onko suhde muuten hyvä?
Syytä nyt selvitetään. Todennäköisesti joku identiteettikriisi ja masennus. Suhde todella hyvä, seksielämä aivan taivaallinen ja aktiivinen. Sitä mies on alusta asti minulle painottanut, että vaikka ei osaa vielä kertoa syytä, on aivan varma, että minusta tai meidän suhteesta se ei ole johtunut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehellä oli suhde? Siihenhän on syy ja se syy yleensä vaikuttaa teidän suhteen jatkuvuuteen, sen lisäksi miten itse pystyt käsittelemään asian.
Meille oli ero tulossa ja miehellä oli 3 juttua, missä oli seksiä, tuona aikana. Hän myös kohtasi yhden, jossa oli "sitä jotain". Kun sitten selvitettiin välejä, niin päädyttiin kuitenkin yhteen uudelleen. Mies on tuon kokemuksen jälkeen sanonut monta kertaa, että olen paras ja hän ei halua mua menettää enää ikinä, eli tavallaan olen kiitollinen nuille sutturoille, koska se aika näytti miehelle mitä hän voi menettää ihan oikeasti. On muuten ollut tuon jälkeen ihan toinen mies ja tehnyt valintoja niin, että ajattelee muitakin kuin vain itseään.
Eli ei kannata juuttua johonkin pettämiseen, vaan mieti kokonaisuutta. Onko teillä toimiva seksielämä? Onko suhde muuten hyvä?
Eli tykkäät olla moraalisesti miestäsi ylempänä? Eikö sutturat olisi sellaiselle miehelle sopivaa seuraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiset lapset teillä ap on?
Kouluikäiset.
- AP
Lapset jo niin isoja että voit hyvin erota ja lapset viikko-viikko.
Siitä selviää laittamalla eropaperit vetämään ja suuntaamalla katse tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa jätät miehen?
Ellei suhteemme parane entistä paremmaksi (ja kyllä, se oli todella hyvä). Syitä en avaa enempää, koska en suo kolmannelle osapuolelle sitä nautintoa, että tietäisi minun olevan rikki.
- kaksi edellistä AP
Miksi ihmeessä kolmas osapuoli siitä nauttisi? Aika vainoharhainen skenaario tai sitten defenssi (et kestä totuutta miehestäsi)
Kolmas osapuoli purki katkeruutensa minuun kun mies jätti hänet. Kolmas osapuoli oli minusta koko ajan tietoinen. Ei, en vihaa häntä vaan säälin häntä. En kuitenkaan halua jakaa elämästäni mitään enempää hänen kanssaan ja mikäli hän minut näistä tunnistaisi, en halua hänen tietävän sitä, miten paljon hän mieheni kanssa pääsi minua satuttamaan. Koska vaikka mieheni on se joka oli minun tunteista vastuussa, en pidä naisen käytöstä tai tekoa mitenkään inhimillisenä tai ymmärrettävänä. Mutta karma hoitakoon hänet.
- AP
Toivotko että karma hoitaa myös miehesi?
En. Koska minä olen hänet aikanaan valinnut ja hän on loukannut minua. Hän on lasteni isä, ystäväni ja kumppanini. Minulla on täysin erilainen intressi hänen suhteen.
Ja tällä en nyt tarkoita, että hyväksyisin ,ymmärtäisin tai olisin vielä antanut anteeksi yhtään mitään. Kyllä minulla oli paljastumisen jälkeen hyvin synkät ajatukset myös hänen kohtalostaan. Mutta valitettava tosiasia on, että hänen kohdallaan en voi jumittua siihen ajatukseen, miten paljon pahaa hänelle toivon jos minä itse olen tästä joskus nousemassa.
- AP, kuten edellinenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä nyt selvitetään. Todennäköisesti joku identiteettikriisi ja masennus. Suhde todella hyvä, seksielämä aivan taivaallinen ja aktiivinen. Sitä mies on alusta asti minulle painottanut, että vaikka ei osaa vielä kertoa syytä, on aivan varma, että minusta tai meidän suhteesta se ei ole johtunut.
Hohhoijaa. Identiteettikriisi tai masennus eivät aja ihmistä toisen syliin.
Jospa miehesi aidosti tunsi yhteyttä ja rakastui tähän toiseen? Teidän suhteesta puuttui jotain, mitä tämä toinen miehellesi tarjosi ja varmaa on, että teidän suhteenne ei ollut mikään todella hyvä ja taivaallinen miehesi puolelta.
Näkee, missä kuplassa elät. Haluat uskoa asioihin, mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää mutta luotatko todella noin sinisilmäisesti pettäjän sanoihin.
tauski singer kirjoitti:
normaalisti: avioero pöytään ja uusi mies
On tämä proplemaattista. Se uusi mies on todennäköinen petturi, miten se on parempi, kuin nykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Auts, ihanan katkeraa. Syyllisiähän ovat tietysti ne sutturat (huom. monikossa), eikä sinun ihana mies, joka pitää sinua parhaana 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän suhde pelkkää seksiä?
Tosi moni petetty vaimo tässäkin ketjussa suuntaa ihan ymmärrettävästi kovasti aggressiota toiseen naiseen ja vakuuttaa itselleen kaikin voimin olevansa parempi.
Toinen nainen on tyhmä suttura, meilläkin on hyvä seksielämä, toinen rumempi/tasottomampi jne.
Jotain se mies nyt kuitenkin on hakenut ja saanut. Osa miehistä seikkaillut vain seikkailunhalusta ja välinpitämättömyydestä puolisoa kohtaan ja osa taas saanut täytettyä jotain tarvetta mitä ei kotona tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei suhteemme parane entistä paremmaksi (ja kyllä, se oli todella hyvä). Syitä en avaa enempää, koska en suo kolmannelle osapuolelle sitä nautintoa, että tietäisi minun olevan rikki.
- kaksi edellistä AP
Miksi ihmeessä kolmas osapuoli siitä nauttisi? Aika vainoharhainen skenaario tai sitten defenssi (et kestä totuutta miehestäsi)
Kolmas osapuoli purki katkeruutensa minuun kun mies jätti hänet. Kolmas osapuoli oli minusta koko ajan tietoinen. Ei, en vihaa häntä vaan säälin häntä. En kuitenkaan halua jakaa elämästäni mitään enempää hänen kanssaan ja mikäli hän minut näistä tunnistaisi, en halua hänen tietävän sitä, miten paljon hän mieheni kanssa pääsi minua satuttamaan. Koska vaikka mieheni on se joka oli minun tunteista vastuussa, en pidä naisen käytöstä tai tekoa mitenkään inhimillisenä tai ymmärrettävänä. Mutta karma hoitakoon hänet.
- AP
En. Koska minä olen hänet aikanaan valinnut ja hän on loukannut minua. Hän on lasteni isä, ystäväni ja kumppanini. Minulla on täysin erilainen intressi hänen suhteen.
Ja tällä en nyt tarkoita, että hyväksyisin ,ymmärtäisin tai olisin vielä antanut anteeksi yhtään mitään. Kyllä minulla oli paljastumisen jälkeen hyvin synkät ajatukset myös hänen kohtalostaan. Mutta valitettava tosiasia on, että hänen kohdallaan en voi jumittua siihen ajatukseen, miten paljon pahaa hänelle toivon jos minä itse olen tästä joskus nousemassa.
- AP, kuten edellinenkin
Voi voi. Kuulostat niin minun äidiltäni. :( Sen joka jatkoi uskottoman miehensä kanssa koska oli tämän aikoinaan valinnut ja luvannut myötä-ja vastamäet. Ja koska ei halunnut rikkoa perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sitten kyselet, jos et meinaa jättää miestä? Mihin haluat vastauksen? Miksi roikut idiootissa? Eipä auta itkeä jälkeenpäin, jos typerää tekee ja ei lähde elämään...
Koska miehen jättäminen ei auta minun selviytymistä yhtään.
-Ap
Mutta eikö se suhde, mitä olit rakentanut ja vaalinut, sun mies särkenyt tuhanneksi sirpaleeksi pettämällä sinua eli sitä suhdetta ei enää ole edes olemassa.
Jos et halua jättää miestä, sun on vain rakennettava uusi suhde pettäjämiehen kanssa ja hyväksyä tosiasiat. Ja odottaa, milloin mies pettää seuraavan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kaksi edellistä AP
- AP
- AP, kuten edellinenkin
Voi voi. Kuulostat niin minun äidiltäni. :( Sen joka jatkoi uskottoman miehensä kanssa koska oli tämän aikoinaan valinnut ja luvannut myötä-ja vastamäet. Ja koska ei halunnut rikkoa perhettä.
Olen pahoillani kokemuksesi puolesta, mutta en ole jäämässä suhteeseen joka jää kriisitasolle. Ellemme pääse tästä yli pariskuntana niin eroan. Nyt haluan kuitenkin ensin kasata itseni ja siihen kaipailin vinkkejä.
En halua tehdä parisuhteen osalta mitään äkkinäisiä päätöksiä, vaan mielestäni parisuhteemme ansaitsee mahdollisuuden yrittää tästä selvitä. En ole elämässä epävarmuudessa tai katkeruudessa lopun elämääni, enkä todellakaan halua että miehen teko määrittää minua tai parisuhdettamme pidemmän päälle, jos parisuhde jatkuu. Sitä en yksinkertaisesti vielä tiedä, mihin suuntaan tämä menee mutta en aio luovuttaa pahimman kriisin keskellä.
- AP
Suosittelen lukemaan muiden tarinoita vastaavista tilanteista. Miten ne asiat jäytävät vuosia ja sitten lopulta erotaan. Suurella todennäköisyydellä miehen sivusuhde ei myöskään todellakaan ole ohi. Miten paljon helpommalla olisi päässyt, kun olisi heti hyväksynyt tosiasiat. Ei se teidän suhteenne ole sen uniikimpi, kuin muidenkaan vastaavissa tilanteissa olleiden.
Kiitos kommentista. Olen todellakin itse myös tiedostanut tämän asian. Todennäköisesti mies olisi jatkanut suhdetta ellei se olisi minulle paljastunut. Mieheni oli rakastunut tähän toiseen naiseen. Siitä huolimatta olemme selvinneet tilanteesta, molemmat. Ero olisi varmasti ollut helpompi ratkaisu. Me molemmat halusimme toisin ja sitouduimme siihen päätökseen.
Tämäkin siis voi onnistua. Enkä koe olevani "kynnysmatto", vaan itsenäinen, viisas ja aikuinen nainen.
36
Vierailija kirjoitti:
Voi toki olla, ettei tästä tule mitään ja ero on joka tapauksessa edessä. Mutta en aio rikkoa lasteni perhettä ainoastaan siksi, että minusta tuntuu pahalta. Siksi haluan katsoa nämä kortit loppuun asti. En tosin millään marttyyriasenteella, enkä halua suhdetta joka perustuu sille, että mies lopun elämäänsä tätä minulle hyvittää.
- AP
Lapset kärsii myös jos asiat ei oo kunnossa, eli sitä korttia on turha väkisin vääntää syysksi.
Ja yks mikä ei tuu takas on luottamus kunnolla toiseen, tavallaan sitä vaan on aina varpaillaan ja kannattaa miettiä jaksaako sitä olla varpaillaan loppu elämän.
Jos miehesi oli rakastunut niin tyytyykö hän nyt sinuun ja sinä häneen? Onnistuuko hän löytämään sinusta jotain, mikä saa hänet rakastumaan sinuun, jotta hän aidosti kiinnostuisi sinusta muutenkin kuin rakenteiden vuoksi? Miehelläsi on iso suru särkyneen rakkauden vuoksi ja lisäksi hänen pitäisi jaksaa rakentaa teidän suhdetta uudelleen samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentista. Olen todellakin itse myös tiedostanut tämän asian. Todennäköisesti mies olisi jatkanut suhdetta ellei se olisi minulle paljastunut. Mieheni oli rakastunut tähän toiseen naiseen. Siitä huolimatta olemme selvinneet tilanteesta, molemmat. Ero olisi varmasti ollut helpompi ratkaisu. Me molemmat halusimme toisin ja sitouduimme siihen päätökseen.
Tämäkin siis voi onnistua. Enkä koe olevani "kynnysmatto", vaan itsenäinen, viisas ja aikuinen nainen.36
Miksi puhut masennuksesta ja identiteettikriisistä, kun syy on että miehesi rakastui toiseen?
Mies ei myöskään ole sitoutunut mihinkään. Hän ei edes kertonut itse koko sivusuhteesta. Hän valitsi sinut pakon edessä eikä se ole aitoa ja on varmaa ettei yhteys noiden kahden välillä ole ohi. Sitä ei lopeteta pakolla, vaan omasta tahdosta.
En voisi olla miehelleni ikuinen kakkonen tietäen, että miehen tunteet on muualla. Ja tuollaisessa pakolla lopetetussa suhteessa ne tunteet todellakin jää sinne. Et sinä tule ap olemaan ikinä miehesi suuri rakkaus, voiko sen asian kanssa elää ja rakentaa suhdetta? Itse en voisi.