Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Video: Transmies katuu hoitoja

10.05.2019 |

Olkaa ystävällisiä ja pitäkää keskustelu asiallisena.

Sukupuolenkorjaushoitojen kritisoiminen on suuri tabu nyky-yhteiskunnassa. Videolla oleva henkilö on käynyt läpi mittavat leikkausoperaatiot ja on nyt sitä mieltä, että niihin pääsee liian helposti.

Mulle tuli heti mieleen tästä taannoinen keskustelu lasten transsukupuolisuudesta. Jenkeissähän tämä jo yleistyy, että lapsilla aloitetaan hormoninestäjälääkitys. Mä olen 24-vuotias, ja 19-vuotiaana olin varma että koen itseni mieheksi, kävin jopa transpolilla muutamaan otteeseen. Jälkeenpäin ajateltuna olin vain todella hukassa oman identiteettini kanssa.

Miten tällaisia virheitä voisi ehkäistä? Tosiasia on kuitenkin edelleen se, että on ihmisiä jotka hyötyvät näistä prosesseista ja he tarvitsevat niitä. Millä keinoilla voitaisiin kontrolloida sitä, ettei hoitoihin tule lähdettyä liian heppoisesti? Videon tyyppi on ollut genitaalileikkauksessa vuonna 2014, ja sanoo olevansa nyt 32, eli leikkaus on tehty kun hän oli 27. Voisi ajatella, että tuossa iässä on jo kypsä päättämään, mutta kuten käy ilmi, asiat voivat silti muuttua.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut kyseistä henkilöä pidempään ja tuossa uudessa videossa oli järkyttävintä että hänelle ei oltu tehty selväksi mitä leikkauksessa tehdään! 27-vuotiaana tiesi että emáttimen sisäkalvo(?) poistetaan mutta ei ollut ymmärtänyt että tämä tarkoittaa koko emáttimen poistamista, ei minkään yksittäisten limakalvojen.

Eikö tämä riko jo jotain potilasturvalakia?

Vierailija
2/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan yksin tän kanssa mutta minusta on väärin ruokkia henkilöiden harhoja sukupuolestaan. Intersukupuoliset ymmärrän hyvin mutta tämä on kuin tukea anorektikkoa harhoissaan ja tehdä heille jopa lihavuusleikkauksia.

Et tainnut katsoa videota, koska juuri tuosta kyseinen entinen transmies puhuu, ja puhuu myös tuosta miten anorektikkoja hoidetaan eikä heidän kehonkuvakäsitystään lähdetä tukemaan, päinvastoin kuin transkokemuksen kanssa.

En katsonut mutta hyvä tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilointi on myös tällainen asia. Ei pidä missään nimessä alentaa steriloinnin alinta ikärajaa.

Vierailija
4/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut kyseistä henkilöä pidempään ja tuossa uudessa videossa oli järkyttävintä että hänelle ei oltu tehty selväksi mitä leikkauksessa tehdään! 27-vuotiaana tiesi että emáttimen sisäkalvo(?) poistetaan mutta ei ollut ymmärtänyt että tämä tarkoittaa koko emáttimen poistamista, ei minkään yksittäisten limakalvojen.

Mitä hän sitten ajatteli sukupuolenvaihto-operaatioissa tapahtuvan?

Että saa pitää emättimen ja siihen päälle pultataan vielä toimiva penis?

Kyllä minä peräänkuulutan operaatioihin menijän omaa vastuuta. En itse lähde mihinkään operaatioon ennen kuin olen selvittänyt, mistä on kyse ja mitä riskejä ja komplikaatioita siitä voi seurata. Google on ystävä. Pidän tätä normaalina maalaisjärkenä.

Vierailija
5/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän sitten ajatteli sukupuolenvaihto-operaatioissa tapahtuvan?

Että saa pitää emättimen ja siihen päälle pultataan vielä toimiva penis?

Kyllä minä peräänkuulutan operaatioihin menijän omaa vastuuta. En itse lähde mihinkään operaatioon ennen kuin olen selvittänyt, mistä on kyse ja mitä riskejä ja komplikaatioita siitä voi seurata. Google on ystävä. Pidän tätä normaalina maalaisjärkenä.

No että siinä poistetaan kohtu, munasarjat ja emätin ommellaan umpeen. Ei kuitenkaan käynyt ilmi että onko ne ompeleet poistettavissa ja homma ennallaan, vai ei.

Ja melko hankala paikka peräänkuuluttaa potilaan vastuuta, kun taustalla on koko järjetön transaktivismiliike ja transpoli joiden ratkaisu kaikkeen kehodysforiaan tuntuu olevan leikkaukset ja sotun muutos.

Vierailija
6/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipsahti viesti väärään ketjuun, pahoittelen ja ilmoitin asiattomaksi. :D

Vierailija
7/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tärkeä Ruotsin tv:n tekemä dokumentti alaikäisten transhoitojen varjopuolista suomeksi tekstitettynä.

Toivottavasti Suomessa ei mennä tähän.

Vierailija
8/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtänette ettei kyseessä ole oikea henkilö, vaan mies joka esittää hahmoa, transhoitoja läpikäynyttä ja katuvaa henkilöä. Suomen transpiirit ovat hyvin pienet ja kaikki käytännössä tuntee kaikki - mutta häntä ei tunne kukaan? Sen lisäksi hänen kertomuksissaan ilmenee epäloogisuuksia liittyen hoitokäytäntöihin.

Suomessa katumisprosentti on olematon juuri ”portinvartija systeemin” takia. Tutkitaan niin perusteellisesti ettei sukupuolen kokemus voi johtua mistään muusta kuten mt-häiriöistä, ennenkuin annetaan mitään peruuttamattomia hoitoja.

Vierailija
9/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mainostat itseäsi?

Vierailija
10/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse transhenkilö, enkä oikein näe, miksi niin pitäisi kommentoida kenenkään sukupuoli-identiteettiä.

Jos hoidoista puhutaan, niin ne ovat vähän samantapainen juttu kuin sterilisaatio. Jotkut katuvat ja hakeutuvat purkuun, toiset taas hyötyisivät suuresti siitä että toimenpide olisi nuorempana ja helpommin saatavilla. Jonkinlainen kultainen keskitie pitäisi yhteiskunnan löytää.

Vierailija
11/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ja tärkeä video, kiitos!

Erittäin kannatettava idea sellainen dysforiaklinikka. Muutenkin koko systeemi pitäisi laittaa uusiksi että ensinnäkin ne ketkä hoitoja tarvitsevat, saavat niitä eikä mitään hel#¤%n temppurataa. Ja toisekseen että oikeasti selvitetään ensin kunnolla johtuuko ongelmat todella siitä että elää vääränlaisessa kropassa vaiko kenties sittenkin jostain ihan muusta.

Keskustelu tästä aiheesta (ei siis tämä ketju vaan ylipäätään) on aivan ihmeellisesti polarisoitunut. Kyllä nyt pitäisi trans-aktivistien hieman avartaa katsantoaan. Se että joutuu myöntämään että jotkut kritisoijat ovatkin olleet osittain oikeassa ei saa nyt haitata, ihmisten terveys on paljon tärkeämpää kuin jokin ehdoton oikeassa oleminen. Ja tämä koskettaa itseänikin, onneksi en koskaan mennyt edes niihin tutkimuksiin saati hormoneille tai muuta. Tunnen myös oikeasti transsukupuolisia ja ymmärrän että tämä ei ole mikään joko-tai kysymys.

Vierailija
12/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aina tämä sama mt-ongelmainen raukka joka ensin syytti kaikista ongelmistaan sitä, ettei sukupuoltaan ollut korjattu, ja nyt sitä, että se korjattiin. Hänellä olisi ongelmia, olisi kroppa mikä hyvänsä. Ongelma kun on päässä. Kokonaisuudessaan sukupuolenkorjaushoitoja kadutaan hyvin vähän, ennemmin hoitamatta jättäminen aiheuttaa vakavia seuraamuksia. Ap:n kannattaa laajentaa tiedonhakuaan. 

Vierailija
13/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uskoa mitä tämä mustaorkidea sepittää. Varmasti hänelle on kerrottu (jos on edes käynyt lääkärin vastaanotolla) että mitä siellä leikkauksessa tapahtuu ja jne. Selvää väritettyä sepitystä koko tämä hahmo.

P.S Tämän "tunnetun" henkilön kytkökset myös tiettyihin piireihin syövät uskottavuutta.

Vierailija
14/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä epäloogisuuksia jutuissa on?

Vierailija
15/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku on myös transmies joka käy hoidoissa, nyt 5 vuotta käyttänyt testosteronivoidetta, jotta parta kasvaa. Sitä ei voi siis lopettaa tai parran kasvu lakkaa. Siksi ihmetyttää, että miten tällä naisella 4 vuoden testosteronihoitojen jälkeen kasvaa parta, vaikka ollut jo vuosia ilman niitä? Kehohan ei itsestään tuota testosteronia, ilman voiteita, ruiskeita ja laastareita.

Mutta siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että yhtään kenenkään sukupuolta ei tulisi "korjata".

Vierailija
16/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa uskoa mitä tämä mustaorkidea sepittää. Varmasti hänelle on kerrottu (jos on edes käynyt lääkärin vastaanotolla) että mitä siellä leikkauksessa tapahtuu ja jne. Selvää väritettyä sepitystä koko tämä hahmo.

P.S Tämän "tunnetun" henkilön kytkökset myös tiettyihin piireihin syövät uskottavuutta.

Mihin piireihin?

Hoitovirheitä tapahtuu, joten kaikki on mahdollista.

Vierailija
17/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama ukkeli selittää fabossa mm. Helvetin tulesta, pirulaisen vangitsemisesta ja Jeesuksen toisesta tulemisesta. Syö kyllä paljon uskottavuutta vaikken kannatakaan transhöpinää. Asiasta tarvittaisiin "vähän" puoleettomampaa tietoa.

Vierailija
18/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös hämää tän videoissa se, että kun katson niitä pari, recommended-videoihin tulee videoita tyyliin "Mari pelastui lesboudelta Jeesuksen ansiosta", "avioliitto on vain naisen ja miehen välinen", "älä käännä selkääsi jumalalle" yms. Ja en ikinä katso mitään uskonnollista sisältöä muuten.

Vierailija
19/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun serkku on myös transmies joka käy hoidoissa, nyt 5 vuotta käyttänyt testosteronivoidetta, jotta parta kasvaa. Sitä ei voi siis lopettaa tai parran kasvu lakkaa. Siksi ihmetyttää, että miten tällä naisella 4 vuoden testosteronihoitojen jälkeen kasvaa parta, vaikka ollut jo vuosia ilman niitä? Kehohan ei itsestään tuota testosteronia, ilman voiteita, ruiskeita ja laastareita.

Mutta siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että yhtään kenenkään sukupuolta ei tulisi "korjata".

Miten niin keho ei tuota testosteronia? Kyllähän sitä on naistenkin kehossa luonnostaan.

Vierailija
20/40 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin keho ei tuota testosteronia? Kyllähän sitä on naistenkin kehossa luonnostaan.

Joo, mutta ei yhtään sen enempää kuin ennen hormonihoitojakaan. Ne transmiehet jotka pysyvät valitsemallaan tiellä, käyttävät pistoshoitoja, voiteita ja laastareita koko loppuelämänsä. Outoa, että tuo väittää ettei mitään muutosta ole tapahtunut vaan miehistyminen vaan jatkuu vaikka on ollut jo vuosia ilman testosteroneja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi