Juoksukengät minulle, jonka askellus on pielessä
Kesäisin kulutan useammatkin ballerinat, koska askellukseni on aivan pielessä. Ensimmäisenä kengistäni kuluu ulkosyrjät. Askeleeni on myös sisäänpäinkääntyvää.
Onko kohtalontovereita, millaiset juoksukengät teillä on?
Niin, ja juoksisin pääosin hiekalla.
Kommentit (17)
Eli sulla on varmaankin aika paha supinaatio.
Hommaat sellaiset kengät, joissa on tuki sitä varten.
Jalka-analyysi ja sen avulla henkilökohtaisesti muotoillut pohjalliset. Esimerkiksi Intersport toteuttaa tällaista.
Tuota voi toki korjata myös fysioterapialla, johon kannustaisin hakemaan, jos mahdollista. Katsovat mikä on lihastasapainossa pielessä ja antavat harjoitteita.
Noissa urheilukauppojen askelanalyyseissä 80% saa diagnoosiksi ylipronaation, vaikka todellisuudessa n. 10% väestöstä ylipronatoi. Tätä oli tutkittu Norjassa joku vuosi sitten. En usko, että ovat alipronaation suhteen yhtään viisaampia.
Mene kauppaan, kokeile useita pareja ja osta mukavimman tuntuiset.
Barefootjuoksija tässä. Itse olin ennen askelvirheellinen ja korjasin askellusta pronaatiotuella, tukipohjallisilla ja teippauksilla. Silti tuli monta nyrkähdystä vuodessa.
Siirryin 4 v sitten barefootjuoksuun (eli ihan eri juoksutekniikka) jossa kengät littanat ja ilman mitään vaimnenusta ja tukea (fivefingersit). Kivut loppui, vammat loppui ja askellusvirheet korjautui. Oli toiminut ennen täysin väärin käyttämällä tukia ja vaimennuksia.
Lue kirja ”born to run” tai katso youtubesta Calclash - kanavan videoita (barefootjuoksija), näet mikä on homman nimi.
Vierailija kirjoitti:
Barefootjuoksija tässä. Itse olin ennen askelvirheellinen ja korjasin askellusta pronaatiotuella, tukipohjallisilla ja teippauksilla. Silti tuli monta nyrkähdystä vuodessa.
Siirryin 4 v sitten barefootjuoksuun (eli ihan eri juoksutekniikka) jossa kengät littanat ja ilman mitään vaimnenusta ja tukea (fivefingersit). Kivut loppui, vammat loppui ja askellusvirheet korjautui. Oli toiminut ennen täysin väärin käyttämällä tukia ja vaimennuksia.
Lue kirja ”born to run” tai katso youtubesta Calclash - kanavan videoita (barefootjuoksija), näet mikä on homman nimi.
Sorry typo, siis Steve Kalclash on se youtube barefoottaaja. Vaikket kiinnostu barefootista niin kstsasta kumminkin, todella hottis mies, ja vegaani (ei uskoisi).
Vierailija kirjoitti:
Tuota voi toki korjata myös fysioterapialla, johon kannustaisin hakemaan, jos mahdollista. Katsovat mikä on lihastasapainossa pielessä ja antavat harjoitteita.
Tämä on oikea neuvo! Voit juosta nivelesi pilalle jos virheasentoa ei saada kuntoon.
Juokse avojaloin, se on luonnollisin tapa. Siinä painosi tulee päkiälle niin kuin on tarkoitettukin ja se vaimentaa iskua enemmän, kengät jalassa juostessa paino tulee kantapäälle ja se ei vaimenna iskua juurikaan.
Barefoot on ihmiselle lajityypillisin tapa juosta mutta nykyihmisellä on löllöt pullajalat ilman lihaksistoa, joten nykyihminen jaksaa juosta paljasjalkatekniikalla ehkä 50 metriä...
Kun kengät kuluvat ulkosyrjältä, sulla on toennäköisesti supinaatio eli alipronaatio. Nyt tätä varten ei itse asiassa myydä kenkiä normaaleissa kaupoissa (ne niiden pronaatiotuet on köytännössä aina ylipronatoiville ja sun tilannetta ne pikeasti vain pahentaisi). Osta siis neutraalit kengät. Tämän jälkeen muista venytellä jalkojasi - lonkasta varpaisiin - joka päivä ja joka lenkin jälkeen. Kunnon venyttely oikeasti vaikuttaa asentovirheisiin. Käytä siihen aikaa ja keskity siihen, että venytys on tasaista ja vartalonlinjat venytyksessä ovat suorat.
Suosittelen kans ihan fysioterapeutin alaraaja-analyysia, jonka pohjalta hän voi tehdä yksilöidyt jumppaohjeet sekä tukipohjalliset. Vähän tuli pari vuotta sitten toki nnngghhh-fiilis, kun omasta pussista maksoi, mutta se raha on myöhemmin säästynyt siinä, ettei kengät kulu linttaan vuodessa tai jopa alle. Urheiluliikkeistäkin voi saada avun, heillä ei käsittääkseni ole myynnissä kuitenkaan aivan sama tuote, esim. Footbalance-merkillä fyssarilta saa Medical-mallin.
Sulla ei taida olla lihaksia juurikaan jos jalat vääntyy virheasentoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikea neuvo! Voit juosta nivelesi pilalle jos virheasentoa ei saada kuntoon.
Erilaiset virheasennot ovat korjattavissa, mutta siihenkin on sitten konstinsa. Itse kärsin vuosia selkäkivuista ja fysioterapeutti teki minulle yksilöllisesti muotoilut pohjalliset jotka piti uusia parin vuoden välein koska jalkani olivat virheasennossa. Pohjallispari maksoi yli 200€, ja jonkin aikaa niistä olikin hyötyä kunnes selkäkivut taas yltyivät. Ystävän neuvosta menin sitten jäsenkorjaajalle, jota oli kehuttu muuallakin. Jalkojeni virheasennon syy löytyi si-nivelestä joka oli hieman liikkunut paikoiltaan ja todella jumissa. Kun selkäranka saatiin suoraksi, kivut loppuivat siihen. Olin siihen saakka joutunut syömään päivittäin särkylääkkeitä kipuun, seuraavana päivänä en enää tarvinnut niitä. Pystyin luopumaan tukipohjallisista kokonaan ja liikkuminen oli kivutonta. Suosittelen tätäkin hoitokeinoa jos ei muualta löydy apua, tosin kannattaa varmistaa että jäsenkorjaaja on pätevä.
Kiitokset teille kaikille asiasta selvästi tietäville!
Menen uteliaisuuttani eri urheilukauppoihin katselemaan tarjontaa, ja otan neutraalit, mikäli supinoiville koivilleni ei löydy kenkiä. En olisi aiemmin osannut edes kyseenalaistaa myyjiä, mikäli he tarjoavat minulle vain ylipronaatiopopoja.
Tulen myös ottamaan alaraaja-analyysin tulevaisuudessa. Ihan ammattilaisen tekemän sellaisen.
Mielenkiintoinen vinkki oli tutustua barefoot-juoksutyyliin ja otankin sen korvan taakse vinkkinä. Näin alkuun kuitenkin haluan hyväpohjalliset, tukevat juoksukengät, sillä aiemmin kommentoinutta lainatakseni: "löllöt pullajalkani ilman lihaksistoa" tarvitset ensin treeniä, jotta uskallan edes harkita kyseistä tapaa. :D
Ap
Äh, piti kirjoittaa, että: TODENNÄKÖISESTI supinoiville koivilleni. Vasta alaraaja-analyysinhän jälkeen uskaltaa varmaksi sanoa, mitä jalkani huutavat diagnoosikseen.
Kiitos vielä kaikille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset teille kaikille asiasta selvästi tietäville!
Menen uteliaisuuttani eri urheilukauppoihin katselemaan tarjontaa, ja otan neutraalit, mikäli supinoiville koivilleni ei löydy kenkiä. En olisi aiemmin osannut edes kyseenalaistaa myyjiä, mikäli he tarjoavat minulle vain ylipronaatiopopoja.
Tulen myös ottamaan alaraaja-analyysin tulevaisuudessa. Ihan ammattilaisen tekemän sellaisen.
Mielenkiintoinen vinkki oli tutustua barefoot-juoksutyyliin ja otankin sen korvan taakse vinkkinä. Näin alkuun kuitenkin haluan hyväpohjalliset, tukevat juoksukengät, sillä aiemmin kommentoinutta lainatakseni: "löllöt pullajalkani ilman lihaksistoa" tarvitset ensin treeniä, jotta uskallan edes harkita kyseistä tapaa. :D
Ap
Löllöt pullajalat nimenomaan EIVÄT KUNTOUDU tuetuilla kengillä vaan ne korjautuvar barefootkengillä. Ensin ostetaan ns siirtymäkengät (nolladroppi, ei tukea, mitta vähän vaimennusta jolloin ei haittaa vaikka vielä kanta-astuisi) ja vasta kun tekniikka on kunnossa ostetaan oikeat barefootkengät ilman mitään välipohjaa. Oikea barefootkenkä on pelkkä ”kumilevy” joka suojaa lasinsiruilta ja kiviltä.
Itse olen entinen pullajalka joten tiedän mkstä puhum. Mitä enemmän tukea ja täytettä kengässä, sitä enemmän jalan lihakset laiskostuu ja passivoituu.
Mun kengänkoko pieneni ja jalka muuttu ihan eri näkökseksi barefootin myötä.
Tuetut kengät ja phjalliset ym on firmojen rahastusta. Tuhansia vuosia ihmiset on juosseet ilman tuettuja kenkiä.
Mutta en nyt saarnaa enempää kun tiedän että tää ärsyttää monia.
Ps. Barefoot soveltuu myös erittäin hyvin ylipainoisille, vähentää vammariskiä...
Jos ulkosyrjät kuluu kengistä, jalat ovat supinoivat eli sinulla on alipronaatiota.
Kannattaa katsella, josko lähialueesi urheiluliikkeistä löytyisi jotain "juoksuklinikka"-tapahtumaa, jossa tutkitaan jalat ja askellus ja sen mukaan sitten suositellaan kenkiä. Nämä usein ovat kyllä tietyn merkin tapahtumia, jossa osaavat suositella vain oman merkkinsä kenkiä. Hyvissä urheiluliikkeissä on olemassa jalkapeili, jolla kokenut myyjä jo osaa tsekata jalat ja suositella kenkää alipronatoivalle jalalle.