Helsingin Vihreät tuhosivat Hämeentien kivijalkakauppojen toiminnan kävelykatuhankkeellaan.
Yrittäjät lopettavat ja muuttava muihin tiloihin. Kohta siellä ei ole kuin kaljakuppiloita, mutta mitäpä muuta alkoholisoitunut hipsteri edes tarvitsee.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko kivijalkakupoista huolestunut luetella vaikka kymmenen Hämeentien kivijalkakauppaa, niin nähdään, tietääkö hän mistä puhuu?
hm? etkö luota ylen uutisointiin?
Miksi vastaat kysymykseen kysymyksellä? Oletko ehkä joku lande joka kiukuttelee vihreistä milloin milläkin syyllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä remontti on parasta mitä itäisessä kantakaupungissa on tapahtunut pitkään aikaan!
Totta kai liikkeiden kannattaa juuri nyt muuttaa muualle, eihän siinä remonttisumpussa kukaan halua käydä asioimassa. Remontin valmistuttua uskon tilalle tulevan vielä aiempaakin mielenkiintoisempia ravintoloita, kahviloita, etnisiä ruokakauppoja ja pikkuliikkeitä. Kallio on jo yhtä haluttua asuinaluetta kuin Ullanlinna/Punavuori, ja ravintolatarjonta alkaa olla jopa parempaa siellä. Hämeentie on alueen keskeisin katu.
Odotan todella suurella innolla lopputulosta.
Toki narkkarien keskellä on aina just se halutuin mahdollinen asuinpaikka. Jostain syystä "keskustan" alueella asuvat tuntuvat kuvittelevan että heidän korttelinsa on immuuneja slummiutumiselle.
Slummiutuminen johtuu väärin suunnitellusta kaupunkirakenteesta. Arvaa, mikä asia erityisesti vaikuttaa siihen että joidenkin kaupunkien keskustat slummiutuvat? Liian suuret autoliikennevirrat, liian leveät kadut ja liian suuri parkkipaikkojen määrä (nämä kaksi viimeksi mainittua johtavat ensin mainittuun).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko kivijalkakupoista huolestunut luetella vaikka kymmenen Hämeentien kivijalkakauppaa, niin nähdään, tietääkö hän mistä puhuu?
hm? etkö luota ylen uutisointiin?
Miksi vastaat kysymykseen kysymyksellä? Oletko ehkä joku lande joka kiukuttelee vihreistä milloin milläkin syyllä?
kuulostat ihan hesalaiselta
Ei niillä autoilla ole ennenkään päässyt Hämeentien kauppoihin. Ja se pätkä on täynnä etnisiä kaippoja, joten luulisi aloittajan olevan tyytyväinen jos ne lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä remontti on parasta mitä itäisessä kantakaupungissa on tapahtunut pitkään aikaan!
Totta kai liikkeiden kannattaa juuri nyt muuttaa muualle, eihän siinä remonttisumpussa kukaan halua käydä asioimassa. Remontin valmistuttua uskon tilalle tulevan vielä aiempaakin mielenkiintoisempia ravintoloita, kahviloita, etnisiä ruokakauppoja ja pikkuliikkeitä. Kallio on jo yhtä haluttua asuinaluetta kuin Ullanlinna/Punavuori, ja ravintolatarjonta alkaa olla jopa parempaa siellä. Hämeentie on alueen keskeisin katu.
Toki narkkarien keskellä on aina just se halutuin mahdollinen asuinpaikka. Jostain syystä "keskustan" alueella asuvat tuntuvat kuvittelevan että heidän korttelinsa on immuuneja slummiutumiselle.
Slummiutuminen johtuu väärin suunnitellusta kaupunkirakenteesta. Arvaa, mikä asia erityisesti vaikuttaa siihen että joidenkin kaupunkien keskustat slummiutuvat? Liian suuret autoliikennevirrat, liian leveät kadut ja liian suuri parkkipaikkojen määrä (nämä kaksi viimeksi mainittua johtavat ensin mainittuun).
Sinähän varsinainen joka-alan ekspertti näytät olevan, tai ainakin sellaista esität useammassa kommentissa. Sääli vaan ettei selityksissäsi ole päätä eikä häntää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovinkaan tavallista, että jokin viihtyisä, rakenteellisesti monipuolinen, keskustaa lähellä oleva alue, jossa on paljon erilaisia ja eri kokoisia liiketiloja, jää tyhjilleen.
No ekana tulee mieleen Hämeenlinna.
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä autoilla ole ennenkään päässyt Hämeentien kauppoihin. Ja se pätkä on täynnä etnisiä kaippoja, joten luulisi aloittajan olevan tyytyväinen jos ne lopettaa.
Oletko joku ra*isti vai miksi vihaat etnisiä kauppoja? Muutenkin ainakin minä olen käynyt autolla myös hämeentien kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinkas ollakaan: ihan siinä vieressähän on vastavalmistunut kauppakeskus hyvillä liikenneyhteyksillä, jossa on varmasti tilaa uusille yrittäjille! Ja kohtapuoliin avautuu toinen valtava kompleksi ihan kivenheiton päähän.
Voisko tästä laskea 1 + 1, mikä homman perimmäinen juju oikein onkaan ja mitkä voimat tämän näennäisesti järjettömän kauppakeskus- ja autoiluvastaisuuskiiman taustalla vaikuttaa...? Joku varmasti tienaa tällä(kin).
Ylen jutussa kerrottiin, että monet ovat muuttaneet Triplaan. Eikö se ole se Pasilan kauppakeskus ja vielä keskeneräinen?
Niinpä. Kuten sanoin, niin kyllä on saatu kivasti järkättyä vuokralaiset uuteen kauppakeskukseen päättämällä repiä kadut auki juuri sopivasti ennen sen syksyistä valmistumista. Redi on kyllä jäänyt yllättävästi paitsioon tässä, mutta mitä siinäkin sitten taustalla onkaan...
OK. Kadut kannattaa repiä auki talvella niin joku netissä ulisija on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku ra*isti vai miksi vihaat etnisiä kauppoja? Muutenkin ainakin minä olen käynyt autolla myös hämeentien kaupoissa.
Puhutko Tampereesta vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovinkaan tavallista, että jokin viihtyisä, rakenteellisesti monipuolinen, keskustaa lähellä oleva alue, jossa on paljon erilaisia ja eri kokoisia liiketiloja, jää tyhjilleen.
No ekana tulee mieleen Hämeenlinna.
Itäkeskuksen se citymarketin puoleinen osio näyttää aika tyhjältä. Myyrmäessä oli aikanaan ihan aseman vieressä yksi kauppakeskus mutta kun toiselle puolelle tuli toinen niin se eka tyhjeni pikku hiljaa, liekö jo purettukin. Leppävaarassa oli myös ihan keskustassa pikku kauppakeskus mutta iso omena vei siitä asiakkaat joten se tyhjeni jne. Onhan noita tapahtunut, yleensä siksi että asiakkaat ja hetken päästä kaupat siirtyy muualle. Kuten just hämeentielläkin tuntuu tapahtuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen kaupan oven eteen tarvitse pysäköidä jotta voi käydä kaupassa, senkin maalaistollo. Helsinkiläiselle luulisi olevan itsestäänselvää että parkkipaikkaa pitää joskus hakea lähistöltä, jopa sivukadulta.
Vierailija kirjoitti:
Olet ennakkoluuloinen.
Vierailija kirjoitti:
tässäpä esimerkki piiperöpolitiikasta
joku talvi sitten tukholmassa aurattiin lumet "feministisesti" eli ensin sieltä missä naiset oletettavasti kulkevat
seurauksena jalkansa katkoi kaksinkertainen määrä ihmisiä
ei aurattu enää mutta se ei paljon lohduttanut terveytensä menettäneitä ihmisiä
Linkki?
Vierailija kirjoitti:
tässäpä esimerkki piiperöpolitiikasta
joku talvi sitten tukholmassa aurattiin lumet "feministisesti" eli ensin sieltä missä naiset oletettavasti kulkevat
seurauksena jalkansa katkoi kaksinkertainen määrä ihmisiä
ei aurattu enää mutta se ei paljon lohduttanut terveytensä menettäneitä ihmisiä
Linkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen kaupan oven eteen tarvitse pysäköidä jotta voi käydä kaupassa, senkin maalaistollo. Helsinkiläiselle luulisi olevan itsestäänselvää että parkkipaikkaa pitää joskus hakea lähistöltä, jopa sivukadulta.
Eli mikä estää nyt hakemasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän varsinainen joka-alan ekspertti näytät olevan, tai ainakin sellaista esität useammassa kommentissa. Sääli vaan ettei selityksissäsi ole päätä eikä häntää.
Jos olisit vähänkään perehtynyt kaupunkisuunnitteluun, tajuaisit mikä idea tässä hankkeessa on. Sillä nimenomaan ehkäistään slummiutumiskehitystä ja lisätään alueen vetovoimaa. Alueella tulee olemaan pikkuliikkeitä jatkossakin, koska siellä asuu todella paljon ihmisiä, ja erityisesti sellaisia ihmisiä jotka tykkäävät asioida pikkuliikkeissä.
Kaupungeissa, jotka rakennetaan liiaksi autoilun ehdoilla, tapahtuu slummiutumista, koska autoliikenne tarvitsee järkyttävän paljon tilaa, ja sen varaama tila (tiet, liittymät, parkkipaikat) on luonteeltaan ihmisen kannalta epäviihtyisää. Lisäksi autoliikenteen saasteet ja melu ovat ihmiselle epämiellyttäviä. Mitä suuremman pinta-alan tämä epäviihtyisä tila vie kaupungista, ja mitä enemmän saateita ja melua esiintyy, sitä kolkompi ja karumpi tunnelma kaupungissa on, ja sitä harvempi ihminen muuttaa sinne mielellään asumaan. Kun kaikki ne, joilla on valinnan varaa, muuttavat pois, jäljelle jää huonoiten toimeentuleva osuus ihmisistä. Tätä on slummiutuminen.
Siksi Helsingissä on käynnissä hankkeita, joissa leveitä ajoteitä kavennetaan lisäämällä jalkakäytävän, pyörätien ja puiden osuutta kadulla. Joissakin suunnitelmissa olisi haluttu jopa rakentaa lisää asuinrakennuksia leveiden teiden varsille, jolloin ratkaistaisiin myös asuntopulaan liittyviä ongelmia samalla. En ole varma onko tällainen mennyt vielä missään läpi. Hämeentien suunnitelma on kuitenkin todella hyvä ja kannatettava, koska muiden hyvien puolien lisäksi se tulee nopeuttamaan ratikoiden kulkunopeutta. Eli entistä harvempi edes tarvitsee sitä autoa, kun muillakin välineillä pääsee kätevästi moniin paikkoihin.
Kruunusillat-hanke on toinen todella hyvä hanke, jossa joukkoliikennettä lisätään ja yhteyksiä parannetaan, mutta autoliikenteen aiheuttamia haittoja ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri vastaaja mutta vastaan omasta puolestani. En tykkää melusta ja pölystä, joten pyrin karttamaan tuota työmaata parhaani mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri vastaaja mutta vastaan omasta puolestani. En tykkää melusta ja pölystä, joten pyrin karttamaan tuota työmaata parhaani mukaan.
Eli kivijalkaliikkeiden elämä tai kuolema ei sinua kiinnosta. Sad.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kivijalkaliikkeiden elämä tai kuolema ei sinua kiinnosta. Sad.
Taidat olla joku niistä yrittäjistä, joiden bisnekset kärsivät hankkeen vuoksi? Jos näin, niin kommenttisi ovat vähän helpompia ymmärtää. Toivottavasti löydät jonkun ratkaisun, ettei asiakaskato aiheuttaisi konkurssia. Oletko harkinnut muuttavasi jonnekin muualle, väliaikaisesti tai pysyvästi, niin pääsisit sinäkin tuota remonttia karkuun?
Et taida tajuta liiketilojen kysyntä- ja tarjontamekanismeista yhtään mitään? Ei ole kovinkaan tavallista, että jokin viihtyisä, rakenteellisesti monipuolinen, keskustaa lähellä oleva alue, jossa on paljon erilaisia ja eri kokoisia liiketiloja, jää tyhjilleen. Tietenkin tällaisen ison myllerryksen ajaksi paikka tyhjenee, mutta mikä kumma saa sinut luulemaan että se jäisi tyhjäksi? Itse viimeksi eilen katselin Hämeentieltä yhtä myynnissä olevaa tilaa ja olisin tehnyt siitä ostotarjouksen, jos se ei olisi ollut minulle hieman liian suuri (ja siis liian kallis).
Eli kyllä: remontin valmistuttua ja todennäköisesti jo hyvissä ajoin ennen sitä tulee yrittäjien joukkuryntäys noihin tiloihin.