Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittaa suuresti pula Kainuun työvoimapulasta

Vierailija
08.05.2019 |

Muutin pois, koska en saanut sieltä töitä, työn perässä. Tuttu nuori mies lähti opiskelemaan ja sai töitä opiskelun ohelle aika pian, Kainuusta armeijan jälkeen ei mitään. Eikä olla ainoita.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pula työvoimapulasta saattaa huvittaa muita, mutta ei kainuulaisia työttömiä.

Vierailija
22/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin Kainuuseen työn perässä 4 vuotta sitten ilman mitään suhteita. Palkka erittäin kilpailukykyinen verrattuna esim. Ouluun. Ei tietenkään pääkaupunkiseudun tasoa, muttei pidäkään olla. Kyllä täällä on todellinen pula metallialan työntekijöistä, koska tällä hetkellä monilla alueen firmoilla menee kovaa.

Kainuulainen metallialan yrittäjä valitti lehdessä työvoimapulaa. Kortistossa olevat työttömät metallimeieht eivät kelvanneet, koska he olivat työttömiä. Ammattikoulusta valmistuneet metallimiehet eivät kelvanneet, koska heillä ei ollut työkokemusta. Tuo työnantaja halusi työntekijöiksi työssä olevia huippuammattilaisia, jotka osaavat ihan jokaisen mahdollisen homman, mitä kuvitella saattaa.

Viime vuoden keväällä täällä oli pulaa lumenpudottajista. Kaikilla ei kestä kunto eikä pää keikkua korkeilla paikoilla, työ on vielä sellaist, että se pitää tehdä joka paikassa samoina päivinä.

Pelifirmat ovat palkanneet paljon väkeä, mutta niissä on myös yt-neuvotteluja, joissa väkeä pistetään pihalle. Just uutisoitiin, miten sotella tulee yt:t keittiötyöntekijöille, irtisanomisia on todennäköisesti tiedossa. Ammattikorkeakoulussa oli vastikään y:t ja ihmisiä irtisanottiin.

Lääkäreistä on pulaa, varsinkin erikoislääkäreistä. Tervetuloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin Kainuuseen työn perässä 4 vuotta sitten ilman mitään suhteita. Palkka erittäin kilpailukykyinen verrattuna esim. Ouluun. Ei tietenkään pääkaupunkiseudun tasoa, muttei pidäkään olla. Kyllä täällä on todellinen pula metallialan työntekijöistä, koska tällä hetkellä monilla alueen firmoilla menee kovaa.

Kainuulainen metallialan yrittäjä valitti lehdessä työvoimapulaa. Kortistossa olevat työttömät metallimeieht eivät kelvanneet, koska he olivat työttömiä. Ammattikoulusta valmistuneet metallimiehet eivät kelvanneet, koska heillä ei ollut työkokemusta. Tuo työnantaja halusi työntekijöiksi työssä olevia huippuammattilaisia, jotka osaavat ihan jokaisen mahdollisen homman, mitä kuvitella saattaa.

Viime vuoden keväällä täällä oli pulaa lumenpudottajista. Kaikilla ei kestä kunto eikä pää keikkua korkeilla paikoilla, työ on vielä sellaist, että se pitää tehdä joka paikassa samoina päivinä.

Pelifirmat ovat palkanneet paljon väkeä, mutta niissä on myös yt-neuvotteluja, joissa väkeä pistetään pihalle. Just uutisoitiin, miten sotella tulee yt:t keittiötyöntekijöille, irtisanomisia on todennäköisesti tiedossa. Ammattikorkeakoulussa oli vastikään y:t ja ihmisiä irtisanottiin.

Lääkäreistä on pulaa, varsinkin erikoislääkäreistä. Tervetuloa.

Tämähän se on työvoimapulan ydin. Halutaan valmiita huippuammattilaisia, mutta kun ne huippuammattilaiset eivät hyvästä työpaikasta huonompaan lähde ja jos sitä suunittelevat, pistävät palkkatoivomuksen aika korkeaksi. Sitten tästä syyllistetään kuitenkin työttömät, vaikka totuus on se, ettei yrityksen palkkaa työttömiä.

Itse olen ollut työtön ja menettänyt muutaman työpaikan sen takia. Täytyy vain todeta, että menetys on ollut työnantajan puolella. Kerran sitten sain tukipaikan ja asiakkaaksi sattui, yrityksen kautta, tällainen, joka palkattiin paikkaan, jota hain. Valitti mulle, että joutuu töissään tekemään töitä ja kuinka vaikeaa on täyttää joku lappu edustamalleni virastolle. Itse olisin osannut ne hommat vaikka unissani.

Vaihdoin alaa  ja sain töitä. Työnantaja, joka otti alalle kokemattoman, opetti hommat ja on tyytyväinen. Minä olen tyytyväinen ja nykyään alani huippuammattilainen. Anteeksi vain, mutta en lähde muihin töihin enää niin kauan kuin tämä firma on pystyssä tai pitää minua töissään. Kouluttakaa työntekijänne vaan itse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan