naiset, etenkin yh:t, yrittäkää opettaa tytöillenne edes perusasiat tekniikasta
Uusperheen teinityttö on nyt pahalla päällä kun talven yli paikallaan pidetty, kylmässä säilytetty mopon akku on pilalla. Ei ymmärtänyt sitä ottaa sisälle eikä edes kysyä neuvoja talvisäilytykseen mutta on silti kuulemma minun vika ja pitäisi uusi ostaa.
Jurppii.
Kommentit (69)
Olisitko muistuttanut akusta, jos kyseessä olisi ollut teinipoika?
Vierailija kirjoitti:
En, jos hänkin sitä olisi laittamassa toista kertaa talviteloille
Mulla on tyhjentynyt akkuja ja unohtunut vaikka mitä osia väärään paikkaan pilaantumaan, vaikka olen yli 20 vuotta harrastanut moottoriajoneuvoja. Ei ole helppoa olla täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisistahan sähläämisistähän sitä oppii.
Jotkut asiat vain ovat sellaisia, joista aikuisen pitää sanoa suoraan. Eipähän ihan kaikki pälkähdä teinin päähän ihan itsestään. Minulle ovat vanhemmat huomauttaneet joistakin asioista, jotka ovat heille ikäänkuin itsestäänselvyyksiä, mutta jotka itse hoksasin vasta kun niistä erikseen sanottiin.
Oppisi parhaiten jos ostaisi itse akkunsa nyt. Muutenkin vaikeassa tilanteessa minun suhteen ja ihan ikänsäkin puolesta. Tuntuu että ei taas ole kuin huonoja valintoja tehtäväksi.
Ap, olet mielestäni oikeassa. Silloin kun naiset päättävät ryhtyä yh:ksi, niin kyllä soisi olevan jonkun miehen näyttämässä miehen mallia. On se sitten oma isä tms. Mulla on ollut isä katsomassa kanssani auton ja traktorin osia pienenä ja traktorihommissa olin nuorena.
Tekniikan ymmärrys tuo paljon hyötyjä. Isomman palkkapussin lisäksi reilumpaa. Enkä siis tarkoita löysäilyä-töitä saa tehdä. Itse teen työn puolesta teknisiä juttuja, enkä menisi suurin surminkaan sosiaali- tai opetusalalle. Asiakkaat on kivoja eikä menetä yöunia.
N. 40
Niin no, meillä ei mies tai mun isä ymmärrä tekniikan päälle yhtään mitään.
Kummallinen oletus että se pippeli haarovälissä antaisi valmiudet tietää tekniikasta.
Koulussa ilmeisesti edelleen opetetaan kotitaloutta ja käsitöitä, tai vastaavaa? Ainakin omassa nuoruudessani niissä opetettiin aika turhia asioita, vaikka noilla tunneillahan voitaisiin opettaa oikeasti tarvittavia kodinremontointia, pyörän/moponhuoltoa jne - siis taitoja, joita tarvitaan arjessa.
Millä mun äiti olisi opettanut, kun ei osannut itsekään?
Isää kun pyysin vaihtamaan pyörän kumin, sanoi että opettaa mulle miten se tehdään. Huusi ja haukkui minua, hyvin kilttiä ja miellyttämishaluista tyttöä. Joku ruuvikin oli niin kireällä, etten saanut sitä auki, niin ei suostunut auttamaan. Itku kurkussa sitten lähdin sisälle.
Äiti vei pyöräni huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ilmeisesti edelleen opetetaan kotitaloutta ja käsitöitä, tai vastaavaa? Ainakin omassa nuoruudessani niissä opetettiin aika turhia asioita, vaikka noilla tunneillahan voitaisiin opettaa oikeasti tarvittavia kodinremontointia, pyörän/moponhuoltoa jne - siis taitoja, joita tarvitaan arjessa.
Kiinnostaa kuulla mitä turhaa teille sitten opetettiin? Meille opetettiin köksässä vain todella hyödyllisiä asioita, vieläkin on moni hyvä kikka muistissa. Pyöränhuolto olisi kyllä hyvä lisä noihin. Mopoa ei kaikilla ole, eikä ole mikään kansalaistaito. Remontointi kuuluu varmaan sinne tekniseen työhön, mutta teknisen tuntien kautta voisi sitäkin toki opettaa lapsille.
Tuotahan ei ikinä, siis never ever, olisi voinut käydä teinipojalle, joka on isänsä huolehtima 😏.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut asiat vain ovat sellaisia, joista aikuisen pitää sanoa suoraan. Eipähän ihan kaikki pälkähdä teinin päähän ihan itsestään. Minulle ovat vanhemmat huomauttaneet joistakin asioista, jotka ovat heille ikäänkuin itsestäänselvyyksiä, mutta jotka itse hoksasin vasta kun niistä erikseen sanottiin.
Oppisi parhaiten jos ostaisi itse akkunsa nyt. Muutenkin vaikeassa tilanteessa minun suhteen ja ihan ikänsäkin puolesta. Tuntuu että ei taas ole kuin huonoja valintoja tehtäväksi.
Ap, olet mielestäni oikeassa. Silloin kun naiset päättävät ryhtyä yh:ksi, niin kyllä soisi olevan jonkun miehen näyttämässä miehen mallia. On se sitten oma isä tms. Mulla on ollut isä katsomassa kanssani auton ja traktorin osia pienenä ja traktorihommissa olin nuorena.
Tekniikan ymmärrys tuo paljon hyötyjä. Isomman palkkapussin lisäksi reilumpaa. Enkä siis tarkoita löysäilyä-töitä saa tehdä. Itse teen työn puolesta teknisiä juttuja, enkä menisi suurin surminkaan sosiaali- tai opetusalalle. Asiakkaat on kivoja eikä menetä yöunia.
N. 40
Kummallinen oletus että se pippeli haarovälissä antaisi valmiudet tietää tekniikasta.
Niin.. sekin on tietysti mielestäsi harhaa, että tekniikan alalla työskentelevät nyt sattuu olemaan suurimmaksi osaksi miehiä.
Ei se pippeli valmiuksia anna, mutta vähän teknisellä puolella naisia näkee. Eikä tietenkään kaikki miehet ole teknisiä. Ei aina tarvi olla vetämässä hernettä nenään-siinä jälleen yksi syy sille miksi en ole hoiva-alalla.
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kuulla mitä turhaa teille sitten opetettiin? Meille opetettiin köksässä vain todella hyödyllisiä asioita, vieläkin on moni hyvä kikka muistissa. Pyöränhuolto olisi kyllä hyvä lisä noihin. Mopoa ei kaikilla ole, eikä ole mikään kansalaistaito. Remontointi kuuluu varmaan sinne tekniseen työhön, mutta teknisen tuntien kautta voisi sitäkin toki opettaa lapsille.
Mielestäni esimerkiksi perusruuanlaiton opettaminen on turhaa siksi, että se on niin yksinkertaista. Muistaakseni köksän tunteja pidettiinkin yleisesti hengailuna. Mitään uutta en muista noilla tunneilla oppineeni. Minua taas kiinnostaa, mitä kikkoja teille opetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N. 40
Niin.. sekin on tietysti mielestäsi harhaa, että tekniikan alalla työskentelevät nyt sattuu olemaan suurimmaksi osaksi miehiä.
Ei se pippeli valmiuksia anna, mutta vähän teknisellä puolella naisia näkee. Eikä tietenkään kaikki miehet ole teknisiä. Ei aina tarvi olla vetämässä hernettä nenään-siinä jälleen yksi syy sille miksi en ole hoiva-alalla.
N40
Kiva, että viihdyt! Itse en haluaisi työskennellä miesvaltaisella työpaikalla, ja onneksi jokainen saakin itse valita mitä tekee.:)
Missään pulassakaan en ole koskaan ollut, vaikka en ymmärrä autojen tai mopojen -saati traktoreissa- päälle juurikaan.
Ap:n äiti ei aikanaan kertonut, että ei se mopon akku mihinkään pilalle kylmässä säilytettynä mene vaan siinä oli jotain muuta vikaa. Ehkä vika ei ollut akussa, jos ei käynnistynyt apuvirralla eikä laturi auttanut.
Mutta oikeasti: kyllä omaan asuntoon muuttavalle tyttärelle voi laittaa lahjaksi akkuporakoneen ja pojalle sekä pölynimurin että sähkövatkaimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni esimerkiksi perusruuanlaiton opettaminen on turhaa siksi, että se on niin yksinkertaista. Muistaakseni köksän tunteja pidettiinkin yleisesti hengailuna. Mitään uutta en muista noilla tunneilla oppineeni. Minua taas kiinnostaa, mitä kikkoja teille opetettiin.
"Mistä minä tiedän, milloin vesi kiehuu", oletko sinä se joka esitti tuon kysymyksen kerran meillä? Jos kotitaloustunnilla tai kotona ei ole tuotakaan oppinut, niin aika huonosti menee. Eräät oppilaat olivat suorastaan ylpeitä siitä, että heidän köksänopettajansa oli opettanut oikeaoppisen kattauksen, kun siitä tuli kinaa restonomiopiskelijan kanssa.
Ehdottomasti jokaisella oppilaalla pitäisi peruskoulussa olla sekä kotitaloutta (johon kuuluisi myös siivous ja pyykkäys) että teknistä ja tekstiilikäsityötä, sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset, miksi tytöt? Ei miehillä ja pojilla ole sen kummempaa automaattista tekniikkatietoutta syntyessään.
Onpahan. Pojat syntyvät meisselillä varustettuina.
😂
Huoh, eli tämänkin asian täytyisi naisten opettaa. Jospa ne miehet (isät) ottaisivat vihdoin ja viimein sitä kasvastusvastuuta ettei kaikki jää naisten harteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerroit, että konsultoit vaimoa joka kerta ennen kuin laitat uuden villavaatteen pesuun, mutta tyttöä et neuvo ja neuvot pojalle vain kerran? Miten tuo menee niin kuin omasta mielestä? Vai myönnätkö suosiolla, että oma oppimiskapasiteettisi vaatii jatkuvaa toistoa, mutta tytöt ovat niin fiksuja, että tietävät ilman opettamista ja pojatkin oppivat kerran kertomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka sinä siis tässä kuviossa olet? Miksi et neuvonut jos kerran tiesit?
Tässä tapauksessa isäpuoli. Oletin että tällainen perusasia olisi tiedossa ja ei vaadikaan kuin kahden ruuvin avaamisen. Eikä myöskään kysynyt.
Onpa siinä taas turvallinen aikuinen lapsen elämässä. Ei lapsen kanssa oleteta ja aina varmistetaan että tiesithän tai muistithan. Ja kyllä, tuon ikäinen on vielä lapsi. Lapsellista aikuiselta nillittää että kun se lapsi ei kysynyt neuvoa. Ei tietenkään kysyny kun ei tiennyt että on jotain kysyttävää. Hyvää hyvyyttäsi olisit voinut tälle elämääsi kuuluvalle lapselle asian neuvoa niin kuin normaalin empatiakyvyn omaava ihminen tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerroit, että konsultoit vaimoa joka kerta ennen kuin laitat uuden villavaatteen pesuun, mutta tyttöä et neuvo ja neuvot pojalle vain kerran? Miten tuo menee niin kuin omasta mielestä? Vai myönnätkö suosiolla, että oma oppimiskapasiteettisi vaatii jatkuvaa toistoa, mutta tytöt ovat niin fiksuja, että tietävät ilman opettamista ja pojatkin oppivat kerran kertomalla?
Ei tullut kysymään ja edellisenä talvena en ollut kuvioissa, silloin en tiedä mitä moponsa kanssa teki. Oletin että homma on hoidossa.
Ihan totta että monilla naisilla tuntuu olevan asenne, että joitain asioita ei voi tehdä/oppia koska ne ovat "miesten hommia". Hassuinta on, että omassa tuttavapiirissäni he ovat juuri niitä vanhoja piikoja joitka eivät ole koskaan edes asuneet miehen kanssa. Sitten näihin "miesten hommiin" pyydetään aina jotain miespuolista sukulaista/naapuria/puolituttua, ja voivotellaan että "enhän minä näin naisena osaa tuota tehdä".
Tässä akkuasiassa kuitenkin on ymmärrettävä että teinit vasta opettelevat sitä "aikuisuutta" ja omista asioista huolehtimista. Ja tuohon aiheeseen voi olla vaikea löytää netistäkään tietoa jos ei tiedä mitä etsii.