Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton ihmettelee: sokeria iltapalaksi?

Vierailija
07.05.2019 |

Ruokaketjuista ja elävästäkin elämästä olen huomannut monen perheen iltapalojen sisältävän melkoisia sokerimääriä. Eikö lasten uni ole levottomampaa silloin? Makujugurteissa, mehukeitoissa, mysleissä jne.on paljon lisättyäkin sokeria. Kerran näin jopa jääteetä iltapalalla, ja tätä ihmetellessä olin niuho :D lapsi tosin pyöri sängyssään vielä puolilta öin... Ehkä olen itse herkkä sokerille kun saan ihan selkeät "pörinät" makeista jutuista, mutta ovatko "nykylapset" sitten vain niin kyllästettyjä?

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa syötettiin jo 70- ja 80-luvulla. Itse olen syönyt muroja (sokerihuurrettuja) päivittäin, vanukkaita myös päivittäin, karkkipäivää ei ollut, juoma oli aina laimennettu sokerimehu.

ei minustakaan tämän hullumpaa tullut ja hampaatkin kunnossa.

Vierailija
2/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopassa moni mukula (ja myös aikuiset) syövät sekä aamu- että iltapalaksi voilla + Nutellalla päällystettyjä sämpylöitä. Joten onkohan ne suomalaisten suosimat myslit ja jugurtit nyt niin pahasta kuitenkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdatkohan sekoittaa sokerin kofeiiniin? Sokeri ei aiheuta terveessä ihmisessä mitään "pörinöitä". Se on energiaa siinä missä muukin.251

Vierailija
5/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs tärkkelys? (esim. vehnä) sekin on pelkkää sokeria.

Vierailija
6/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdatkohan sekoittaa sokerin kofeiiniin? Sokeri ei aiheuta terveessä ihmisessä mitään "pörinöitä". Se on energiaa siinä missä muukin.251

Häh, etkö oikeasti ole kuullut sokerihumalasta? En syö juurikaan makeaa, joten huomaan selkeän eron olossa kun niin teen. En sekoita kofeiiniin.

Vierailija
7/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, etkö oikeasti ole kuullut sokerihumalasta? En syö juurikaan makeaa, joten huomaan selkeän eron olossa kun niin teen. En sekoita kofeiiniin.

Olen. Se on debunkattu jo aikaa sitten.

/4

Vierailija
8/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sokerihumala

Vierailija
9/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sanoisin, että nykyään lapset syövät pääasiassa terveemmin kuin esim. omassa lapsuudessani 80-luvulla. Poikkeuksiakin tosin on, mutta nykyvanhemmat kyllä tiedostavat paremmin terveellisen ruokavalion.

Minä join aina aamu-, väli- ja iltapalalla kaakaota. Serkut lipitti mehua. Murot oli tosi sokerisia tai suklaisia. Vanukkaat, makuviilikset , vehnäpaahto- ranskanleivät olivat "ihan terveellistä" iltapalaa..

Nykyään esim. meillä lapset syövät luonnonjogurtia vanukkauden ja viilisten sijaan. Vaaleat leivät korvattu kokoviljalla tai ruisleivällä. Hedelmät korvaavat murot. Silloin tällöin juhlissa tai vieraillessa juodaan mehua, kaakaota tuskin milloinkaan.

Ja lähes kaikilla tutuilla lapsiperheillä tuntuu olevan samansuuntaiset ajatukset..

Vierailija
10/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut vaikutusta sen enempää lasten kuin itsenikään suhteen. Elin lapsuuteni 80- ja90-luvuilla, jolloin (sokeroitu)kaakao ja sokerihuurretut murot oli ihan normaali iltapala. Lisänä mahdollisesti vielä hilloa.

Vierailija
11/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen syötiin epäterveellisemmin mutta lapset liikkuivat enemmän kun taas nykyään on päinvastoin.

Vierailija
12/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa tämä sokerivauhkoilu. Sokeria on syöty vuosikausia ja ihan normaaleja hyvinnukkuvia ihmisiä suurimmasta osasta silti kasvaa

Vierailija
13/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääteessä isompi ongelma unen kannalta on se teen sisältämä kofeiini kuin sokeri.

Vierailija
14/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jugurtista ja myslistä mikään sokerihumalaa vielä tule

Vierailija
15/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun kannattaa istua alas ennen kuin luet tämän:

Minä söin lapsena usein iltapalaksi korvapuustin ja kaakaota! Ja siellä puustissa oli sokeri myös välissä, ei vaan taikinassa!

Vierailija
16/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki oma elämä

Vierailija
17/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos tuo on perheiden isoin ongelma.

Vierailija
18/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän tutkittiin että sokerilla samanlaiset vaikutukset lapsen aivotoimintaan kuin pahoinpitelyllä.. Eli syytä paljon haittaa. Ei se, että 70-luvulla kun vauvoillekin juotettiin sokerimehuja tarkoita sitä että se olisi ok tai jotenkin hyväksi ”kun ennenkin tehty niin”. Ylipainoisia lapsia on paljon enemmän kun 50v sitten, etenkin teinipojista iso osa. Minäkin ihmettelen kun tutut syöttävät pikkulapselle ison purkin sokerijogurttia iltapalaksi joka ilta. Sitten loukkaannutaan kun terveydenhoitaja neuvolassa/koulussa huomauttaa asiallisesti ylipainosta.

Vierailija
19/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi 90-luvulla, äitini osti aamupalaksi meille lapsille lähinnä suklaamuroja. Välipalaksi oli vanukkaita ja taas niitä suklaamuroja. Kaapit oli täynnä herkkuja, koska emme syöneet oikeaa ruokaa (niin...miksihän ei maistunut??) ja äidin mielestä oltiin liian laihoja.

Noh, kaikki kolme kasvettiin ihan hyvin elämässä pärjääviksi ja normaalipainoisiksi. Silti en omilleni sokeria tuolla määrin tuputa. Itse olen sokeriaddikti edelleen..

Vierailija
20/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kukaan ei varmasti anna lapsilleen pelkkää sokeria iltapalaksi. Turhaan huolehdit ap. 

P.S. Myös esim. hedelmissä on sokeria

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi