Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oikeesti Suomessa eläminen on tehty mahdottomaksi. Ei täällä enää voi elää edes keskituloisena koulutettuna ihmisenä :(

Vierailija
06.05.2019 |

Kaikki maksaa ihan saatanasti!

Sähkö, vesi, ruoka, auto, bensa, lasten harrastukset KAIKKI

Kommentit (460)

Vierailija
401/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hinta on tuplaantunut parissa vuodessa. Myös käyttösähkö, ei pelkät siirtomaksut.

Todennäköisesti nykyisenkaltainen sähkö on 10-20 vuoden päästä erityisesti maaseudulla ja haja-asutusalueilla yrityksiä ja maatiloja lukuunottamatta aika harvinaisuus sillä kenelläkään ei ole varaa maksaa siirtomaksuja. Tulee todennäköisesti käymään niin, että esim. tuulimyllyillä ja aurinkopaneeleilla tuottaa jokainen oman sähkön.

Luulisi, että hinta laskisi kun kaikki tolppalinjat on maakaapeloitu. Vai pitääkö ne uusia 5v kuluttua?

tämä

Vierailija
402/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavana keskituloisena oikeesti ärsyttää suuresti se, että nämä mun verorahat ei mene Suomen ja suomalaisten hyväksi, vaan niitä lapparoidaan EU:n päätöksen mukaisesti maan rajojen ulkopuolelle. Ja meille valehdellaan kirkkain silmin, että näillä verorahoilla ylläpidetään sosiaalijärjestelmää ja/tai siivotaan maailma muovista ja hiilidioksidista.

Mä haluan että mun verorahoilla autetaan kotimaan vähävaraisia, lapsia, nuoria ja vanhuksia. Ja sillä prkleen autoverolla kunnostetaan vaikkapa maanteitä eikä ohjata rahoja vaikkapa stadin nistihuoneiden ylläpitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni yhä useammat keskituloiset ovat jäämässä lapsettomiksi. Itse kuulun heihin jotka asuu kaupungin halvimmassa yksiössä ja suosii joko pyöräilyä tai skootterilla menoa. Ei mua aamulla erottaisi töihin menevästä siivoojasta, jos en erikseen mainitsisi asiasta. Rahaa riittää kyllä, mutta se ei näy missään! Kuten sanoin, olen aika tasoissa naapurini kanssa joka tekee siivoojan hommia :D

Vierailija
404/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap näitä ihmisiä jolla on 25e puhelinliittymät perheessä ja rahaa menee netlixeihin ihan välttämättömänä? Ruokaa ei osata laittaa kotona ja eväät haetaan kalleimasta kaupasta (ja mikään ei saa olla halpamerkki ettei työkaverit kato) ja sit voivotellaan kun ei rahat riitä :D

Teen 25h viikkoa kympin palkalla ja säästöön menee se 500e aika helposti. Kämppä Helsingin kantakaupunkia lähellä. Oon tinkiny ihan kaikesta, liittymäkin on 5e/kk ja ruokaan menee vähän mutta koskaan ei ole nälkä ja elämä ei rajoitu.

Vierailija
405/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu pääkaupunkiseudulla, mutta kaupungissa kuitenkin. Meillä on lähes velaton omakotitalo, ehkä jonkun mielestä pieni mutta meille riittävä (120 neliötä) ja pari vuotta vanha perheauto löytyy. Lisäksi kaksi lasta, joista toinen jo opiskelija maksuttomassa korkeakoulussa. Vanhat vanhemmat elävät vielä itsenäisesti, toisen keinolonkasta tuli hänelle juuri muutaman sairaalavuorokauden verran kustannuksia eli ei paljon mitään. Itselle jää joka kuukausi pari sataa sijoitettavaksikin. Ollaan ihan keskituloinen viisikymppinen pari, matkusteltu on vuosittain ja monenlaiseen tekemiseen löytyy rahaa. On saatu olla työelämässä, ja arvostettu sitä. En ymmärrä tätä ketjua, tai sitten en vain tajua kaivata jotain kuluttamisen mahdollisuuksia. Mielestäni pitkäaikaissairaiden tilanne on meillä huono, samoin työmarkkinoilta pudonneiden. Ja pääkaupunkiseudulla ilmeisesti asumisen hinta on tolkuton.

Vierailija
406/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on paljon kirjoitti:

Maksavana keskituloisena oikeesti ärsyttää suuresti se, että nämä mun verorahat ei mene Suomen ja suomalaisten hyväksi, vaan niitä lapparoidaan EU:n päätöksen mukaisesti maan rajojen ulkopuolelle. Ja meille valehdellaan kirkkain silmin, että näillä verorahoilla ylläpidetään sosiaalijärjestelmää ja/tai siivotaan maailma muovista ja hiilidioksidista.

Mä haluan että mun verorahoilla autetaan kotimaan vähävaraisia, lapsia, nuoria ja vanhuksia. Ja sillä prkleen autoverolla kunnostetaan vaikkapa maanteitä eikä ohjata rahoja vaikkapa stadin nistihuoneiden ylläpitoon.

Tämähän se just kiristää pinnaa. Mielellään veroja makselee kun näkee että ne käytetään oikeudenmukaisesti ja oikeasti tarpeelliseen ja itsekin niistä hyötyy paljon. Nyt vain maksetaan ja maksetaan, lisää ja taas lisää ja samaan aikaan kaikki palvelut vähenee, loppuu tai siirretään ulkomaille, irtisanotaan, köyhät menee ruokajonoon, maksut nousee, mikään ei ole enää maksutonta, mt-ongelmaiset on ilman hoitoa, vanhukset kituu laitoksissa, posti ei kulje jne. Joka päivä ihmettelee MIHIN NE VERORAHAT MENEE?

Vierailija
407/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se just kiristää pinnaa. Mielellään veroja makselee kun näkee että ne käytetään oikeudenmukaisesti ja oikeasti tarpeelliseen ja itsekin niistä hyötyy paljon. Nyt vain maksetaan ja maksetaan, lisää ja taas lisää ja samaan aikaan kaikki palvelut vähenee, loppuu tai siirretään ulkomaille, irtisanotaan, köyhät menee ruokajonoon, maksut nousee, mikään ei ole enää maksutonta, mt-ongelmaiset on ilman hoitoa, vanhukset kituu laitoksissa, posti ei kulje jne. Joka päivä ihmettelee MIHIN NE VERORAHAT MENEE?

Ne menevät epäedulliseen väestörakenteeseen ja liian alhaiseen työllisyyteen. Vanhuksia on nykyään suhteessa työllisiin liian vähän ja liian moni elää mielummin tuilla kuin käy töissä. Kuten tässäkin ketjussa on kuultu, esim. 300 euroa kuussa on monien mielestä liian vähän lisää kuussa tukiin verrattuna jotta jaksaisi vaivautua töihin.

Veroja ei siis kerry riittävästi suhteessa niillä elätettäviin. 

Vierailija
408/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TotuusSattuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne menevät epäedulliseen väestörakenteeseen ja liian alhaiseen työllisyyteen. Vanhuksia on nykyään suhteessa työllisiin liian vähän ja liian moni elää mielummin tuilla kuin käy töissä. Kuten tässäkin ketjussa on kuultu, esim. 300 euroa kuussa on monien mielestä liian vähän lisää kuussa tukiin verrattuna jotta jaksaisi vaivautua töihin.

Veroja ei siis kerry riittävästi suhteessa niillä elätettäviin. 

Piti siis toki olla että vanhuksia on nykyään liikaa suhteessa työikäisiin.

Vierailija
409/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tätä nykyhommaa, kaikki hakee jotain asumistukia ja toimeentulotukia ja sitä pidetään ihan normaalina. Miksi te asutte niin kalliisti, että ette pysty itse asumistanne maksamaan? Puhumattakaan jostain toimeentulotuesta. Minusta se on tarkoitettu vain hädässä oleville, eli esim. työkyvyttömille. Eikö kaks aikuista ihmistä saa lapsiaan elätettyä? Etsikää halvempi asunto, muuttakaa pois Helsingistä, muuttakaa kaupungista maaseudulle, ostakaa halpa, vanha talo, vaihtakaa ammattia. Niin on aina tehty, eihän tämän yhteiskunnan rahat voi enää millään riittää, kun pitää toisten vuokratkin maksaa ja koko muu elämä. Se on ymmärrettävää, että  jää työttömäksi, mutta jos ei työtä kohtuullisessa ajassa löydy, niin sitten pitää lähteä työn perään, kouluttautua uuteen ammattiin, myydä asunto, ottaa kotiinsa alivuokralaisia, ryhtyä yrittäjäksi tai jotain muuta. Mikä ihmisiä vaivaa, kun kehdataan loisia vuosikausia toisten lompakolla?

Asumistukea oon saanut opiskeluaikana, toimeentulotukea en oo ikinä edes harkinnut hakevani. Hävettäis hakea sitä, terve ihminen kun oon. Suu säkkiä myöten, ihme vetelää porukkaa tämä maa täynnä.

Sinänsä olen samaa mieltä, että joissain tapauksissa ihmisten omaa vastuuta olisi lisättävä. Mutta oikeasti muuttaa maalle johonkin vanhaan taloon (remontointi onkin halpaa?) ja sitten hankitaan kaksi autoa, jotta vanhemmat voivat kumpikin suhailla kaupunkiin opiskelemaan uusiin ammatteihinsa (lähihoitajiksi kaikki vai?). Toki joku voi noinkin tehdä, mutta ei sillä mitään Suomen ongelmia ratkaista, että kaikki asuvat maalla ja opiskelevat hoitajiksi. Ennen vanhaan maailma oli sellainen, että vähän ongelmainen, outo tyyppi ajautui töihin kassalle tai varastoon ja kaikille riitti aina jotain työtä. Kuten yhdessä keskustelussa täällä juuri oli, nyt pitää varastotyöntekijäksi hakevankin tehdä joku esittelyvideo itsestään. Ennen työllistyminen oli paljolti ihan vaan siitä kiinni, että otti itseään niskasta kiinni ja marssi tehtaaseen, virastoon, kauppaan kysymään työtä ja niin oltiin jotain juoksupoikia. Ei enää. Maailmasta on tehty vähän liian monimutkainen paikka.

Vierailija
410/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään tylsämielisempää kuin keskituloinen, hyväosainen ihminen joka uhkailee maasta poistumisella koska ei voi elää ylileveästi? Hemmotellun lapsen kiukuttelulta tuo lähinnä kuulostaa.

Tietynlainen keskiluokan uusavuttomuus vaikuttaa olevan trendaava ilmiö: luullaan että kaikki voivat ylläpitää todella korkeaa kulutustasoa siten ettei menojen perään pitäisi juuri katsoa. Tämä väärä mielikuva johtaa muun muassa kotitalouksien raskaaseen velkaantumiseen.

Perheen menot pitää järjestetää tulojen mukaan eikä kulutusyhteiskunnan asettamien paineiden.

Vierailija
411/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, odotapa AP mikä kurjistuminen työssäkäyviin keskituloisiin kohdistuu kohta kun Antin kansanrintama pääsee vauhtiin. Siinä ei järjellä ja reiluudella ole paljon ääntä.

Vierailija
412/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hinta on tuplaantunut parissa vuodessa. Myös käyttösähkö, ei pelkät siirtomaksut.

en tiedä onko siinä mitään järkeä, että sähkölaskuni on yhtä suuri kuin asuntolainani kertaerä. Eli asuminen maksaa yhtä paljon kun sähkölaskuni.

Ei siinä olekaan välttämättä mitään järkeä, mutta syyllistä siihen voit etsiä peiliin katsomalla. Onko kertakaikkiaan mitään järkeä lämmittää taloa pelkällä suoralla sähköllä? Olisiko todella jo aika miettiä halvempaa lämmitystapaa?

Vierailija
413/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nehän menee mm yritystukiin. Siis tuetaan toisia yrityksiä ja toisia taas ei. Näin tehdään markkinoille epäreilu kilpailutilanne.

Vierailija
414/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ajatelleet mistä sitten johtuu, että Suomi monien indeksien perusteella lasketaan onnellisimmaksi maaksi? Useassa maassa asuneena olen ihan valmis maksamaan lähes puoles palkastani veroina. Sitä vastaan olen saanut ilmaisen koulutuksen (jenkeissä korkeakoulujen lukukausimaksut ovat useita kymmeniä tuhansia dollareita), lähes ilmaisen terveydenhoitojärjestelmän, erittäin halvat synnytykset, pitkät äitiys- ja vanhempaislomat (mm USAssa pari kuukautta), ilmaisen laste koulutuksen (ovat nyt yliopistossa, eipä ole tarvinnut säästää sitä varten), hyvin halvan erityssairaalahoidon vanhemmilleni (useampi syöpäleikkaus ja sydänvaivojen korjaus yli 80 v, ei taida onnistua USAssa ilman vakuutuksia), ilmaista erityisapua toiselle lapselle joka sitä tarvitsi... Ja lisäksi voin vieläkin asua talossa jossa ovet pidetään lukittuna kotona ollessa vain öisin, minun ei tarvitse pelätä asellisia ryöstelyitä, tytär voi opiskelijapiireissä kuljeskella suhteellisen turvallisesti yölläkin juhlistaan kotiin. Ja voin omistaa omakotitalon suhteellisen läheltä työpaikkaa, en vietä tuntikausia päivisin ruuhkissa, omistan kesämökin kauniin ja puhtaan järven rannalta. Byrokratia on siedettävää ja useimmat asiat onnistuvat netissä, lahjominen ei ole vaihtoehto virkamiesten kanssa, poliisi ei ole korruptoitunut, oikeusjärjestelmä suhteellisen hyvin toimiva... Aika paljon syitä pitää maasta ja maksaa verot ihan tyytyväisenä.

Ok. Mutta entä jos vertsat muihin Euroopan maihin?

Vierailija
415/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tätä nykyhommaa, kaikki hakee jotain asumistukia ja toimeentulotukia ja sitä pidetään ihan normaalina. Miksi te asutte niin kalliisti, että ette pysty itse asumistanne maksamaan? Puhumattakaan jostain toimeentulotuesta. Minusta se on tarkoitettu vain hädässä oleville, eli esim. työkyvyttömille. Eikö kaks aikuista ihmistä saa lapsiaan elätettyä? Etsikää halvempi asunto, muuttakaa pois Helsingistä, muuttakaa kaupungista maaseudulle, ostakaa halpa, vanha talo, vaihtakaa ammattia. Niin on aina tehty, eihän tämän yhteiskunnan rahat voi enää millään riittää, kun pitää toisten vuokratkin maksaa ja koko muu elämä. Se on ymmärrettävää, että  jää työttömäksi, mutta jos ei työtä kohtuullisessa ajassa löydy, niin sitten pitää lähteä työn perään, kouluttautua uuteen ammattiin, myydä asunto, ottaa kotiinsa alivuokralaisia, ryhtyä yrittäjäksi tai jotain muuta. Mikä ihmisiä vaivaa, kun kehdataan loisia vuosikausia toisten lompakolla?

Asumistukea oon saanut opiskeluaikana, toimeentulotukea en oo ikinä edes harkinnut hakevani. Hävettäis hakea sitä, terve ihminen kun oon. Suu säkkiä myöten, ihme vetelää porukkaa tämä maa täynnä.

Sinänsä olen samaa mieltä, että joissain tapauksissa ihmisten omaa vastuuta olisi lisättävä. Mutta oikeasti muuttaa maalle johonkin vanhaan taloon (remontointi onkin halpaa?) ja sitten hankitaan kaksi autoa, jotta vanhemmat voivat kumpikin suhailla kaupunkiin opiskelemaan uusiin ammatteihinsa (lähihoitajiksi kaikki vai?). Toki joku voi noinkin tehdä, mutta ei sillä mitään Suomen ongelmia ratkaista, että kaikki asuvat maalla ja opiskelevat hoitajiksi. Ennen vanhaan maailma oli sellainen, että vähän ongelmainen, outo tyyppi ajautui töihin kassalle tai varastoon ja kaikille riitti aina jotain työtä. Kuten yhdessä keskustelussa täällä juuri oli, nyt pitää varastotyöntekijäksi hakevankin tehdä joku esittelyvideo itsestään. Ennen työllistyminen oli paljolti ihan vaan siitä kiinni, että otti itseään niskasta kiinni ja marssi tehtaaseen, virastoon, kauppaan kysymään työtä ja niin oltiin jotain juoksupoikia. Ei enää. Maailmasta on tehty vähän liian monimutkainen paikka.

Huonosti taisin ilmaista asian, mutta en tarkoittanut, että kaikki nuo ehdotukseni pitäisi tehdä, vaan esim. vaihtaa ammattia, jos töitä ei omalta löydy, mutta joltain toiselta alalta löytyy. Tai muuttaa Helsingistä vaikka Sipooseen, Kirkkonummelle tms., jossa asuminen on halvempaa. Tai myydä itselle liian kalliiksi osoittanut asunto ja ostaa tilalle vanhempi, joka on halvempi. Ei kaikki vanhat talot ole minkään ison rempan tarpeessa. Pointti oli siinä, että ihmisen pitää mahdollisuuksien mukaan tehdä jotain, jos taloudellinen tilanne ei tyydytä, eikä odottaa, että yhteiskunta (eli me muut ihmiset) mahdollistamme hänelle asumisen vaikka siinä liian kalliissa asunnossa. 

Töitä on nykyään vaikeampi saada kuin ennen, totta. Ennen moniin valtion hommiin palkattiin kuin sosiaaliturvana niitä, jotka eivät muuten työllistyneet. Isäni oli sen ajan TVH:lla töissä ja sai palkata tietyötiimiinsä suunnilleen ketä halusi aina kun kausityöntekijöitä otettiin. Hän mietti aina, että kuka nyt eniten tarvitsisi töitä, kuka on ollut pisimpään työttömänä, kuka ei kertakaikkiaan pääse muualle. Oli ylösottajia, lapiomiehiä, kuoma-autojen apumiehiä, siivoojia. Enää ei tuollaista systemmiä ole, eikä mitään apureita taideta enää palkata. Mutta kyllä edelleen on töitä, joihin ei hirveitä vaatimuksia ole, kunhan on ahkera ja tekee mitä käsketään. Pulaa työntekijöistä on monilla tehtailla ja esim. keittiöalalla. 

Olen sitä mieltä, että tukia saa ihan liian helposti ja ne pitäisi olla vain hätätapauksia varten. 

Vierailija
416/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisin töihin ja palkka olisi 2000e kk. Verot -400e, ulosotto -540e, vuokra - 500e - sähkö - vesi - mahdollinen työmatka. Joten en mene.

Vierailija
417/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menisin töihin ja palkka olisi 2000e kk. Verot -400e, ulosotto -540e, vuokra - 500e - sähkö - vesi - mahdollinen työmatka. Joten en mene.

Ei se ulosotossa oleva velka sillä katoa että välttelet töitä. Sitäpaitsi noin pienillä tuloilla saisit todennäköisesti ainakin asumistukea vaikka käytkin töissä.

Vierailija
418/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, elämä on..

Oikeasti jotain suhteellisuuden tajua, maailmalla ihmiset asuu kaatopaikoilla ja täällä keskiluokka vinkuu kun joutuu jopa itse maksamaan lastensa harrastukset, prkl. Mitä kermaperseitä..

On totta, että asioita on joskus hyvä asettaa perspektiiviin ja suhteuttaa. Kuitenkin logiikkasi on siinä mielessä typerä, että jos aina pakottaisi itsensä ajattelemaan noin, mistään ei saisi valittaa sillä onhan jollakin aina asiat vielä huonommin. Täällä meillä Suomessa on köyhiä ja vähävaraisia ihmisiä joilla on oikeus valittaa siitä, vaikka jossain joku asuukin kaatopaikalla.

Vierailija
419/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinMeillä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ulosotossa oleva velka sillä katoa että välttelet töitä. Sitäpaitsi noin pienillä tuloilla saisit todennäköisesti ainakin asumistukea vaikka käytkin töissä.

En välttele töitä, mutta eipä niitä ole tarjollakaan näin keski ikäiselle ja kouluja käymättömälle. Eläkkeelle en pääse, vaikka puolihullu olenkin. No menee se näinkin.

Vierailija
420/460 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä harvinaisen typerä puheenvuoro.

Tuskinpa olet saanut asumistukea opiskeluaikana, ellet sitten ole ihan nyt viime tai tänä vuonna opiskellut, tai sitten olet ollut perheellinen opiskelija. Kolmas vaihtoehto on, että edes termit eivät ole sinulle tuttuja, mutta pätemisen tarve on.

Mitähän ihmettä sä horiset? Kyllä vaan sain asumistukea kun opiskelin, ihan yksikseni asuin kolme vuotta. Ja kun muutettiin poikakaverin kanssa yhteen, saatiin edelleen asumistukea. Tämä vuosina 1986-1992.

Olipa sulla harvinaisen typerä puheenvuoro. 

Kyseessä on ollut opintotuen asumislisä, joka on täysin eri etuus kuin asumistuki. Mutta kiitos kun kerroit, minä vuosina olet sitä nauttinut. Olet siis sen ikäinen, ettet enää tajua nykyisten nuorten aikuisten todellisuudesta mitään.

Aivan, tuo oli varmaan nimitys, mutta kyllä se kutakuinkin sama asia oli, sitä taisi vain saada hieman vähemmän nykyiseen verrattuna. Muistan hyvin, että sain opintorahaa asumislisineen n. 500 mk, vuokra oli 450 mk, joten elämiseen jäi 50 mk. Tämä silloin kun asuin yksin. Töissä piti käydä koko opiskelujen ajan, että ei tarvinnut ottaa lainaa. Jaoin mainoksia, siivosin, hoidin lapsia, tein gallup-haastatteluja, olin kaupan kassalla, mitä vain sain. 

Ja tiedän kohtuullisen hyvin nykyisten nuorten todellisuudesta, kun itselläni on heitä kolme. Heillä on ollut sama periaate kuin meilläkin miehen kanssa; ei opintolainaa. Kukaan heistä ei ole valittanut rahojen puutetta; on asunto, ruokaa, vaatteet, puhelin, tietokone, harrastuksia ja opiskelu ilmaista. Suvussa on paljon nuoria ja nuoria perheitä, ihan hyvin näyttää lähes kaikilla menevän, on uudet talot ja autot, ulkomailla lomaillaan. Vain Helsingissä asuvilla näyttää olevan tiukempaa ja ei ole varaa omaan asuntoon. Tosin on niitäkin, joilla sielläkin on varakkaampaa elämää, ovat isopalkkaisissa töissä.

Tässä nyt vaan ihmeteltiin sitä, miksi elämä täällä on niin kallista. No yksi syy on se, että ihmiset elävät tuilla. En ymmärrä miksi niin avokätisesti tuetaan kaikkea, sehän juuri nostaa meidän verotusta. On muitakin syitä tottakai, mutta kyllä tämä on yksi suuri syy. Ei tällaista menoa voi enää kauan jatkaa. Kaiken pitäisi olla ilmaista ja sitten vielä pitäisi tulla kaikenmaailman tukia. Miksi ihmiset eivät elä niin, että rahat riittää? Tuet pitäisi olla vain erityistilanteita varten.

Saahan sitä ihmetellä, mutta ensimmäisessä viestissäsi intouduit jopa jakamaan neuvoja muille, vaikket itse tunne tukisysteemiä sen vertaa, että erottaisit asumistuen opintotuen asumislisästä. Nykyään pitää terminologia ja ehdot olla hallussa, muuten käy kuin minulle. Joten en suosittele ketään ottamaan sinun neuvoistasi vaarin, voi käydä hassusti. "Etsikää halvempi asunto, muuttakaa pois Helsingistä, muuttakaa kaupungista maaseudulle, ostakaa halpa, vanha talo, vaihtakaa ammattia." Näin neuvot.

Minä tein noin. Muutin kaupungista maaseudulle, vaihdoin ammattia. Uskoin, että työn vastaanottaminen kannattaa aina ja muutin työn perässä. Ja kun se pesti loppui, muutin taas toisen työn perässä toiselle paikkakunnalle. Nyt kadun katkerasti, etten jäänyt kaupunkiin. Olen vain velkaantunut tällä työn perässä muuttamisella. Todellakin kaikki etuudet ja verovähennykset pitää tarkkaan laskea etukäteen, sillä takakäteen ei kukaan työn perään lähtenyttä auta. Olen joutunut ottamaan velkaa muuttoihin ja takuuvuokriin. Lisäksi tietysti olen matkannut mahdollisimman usein kotikaupunkiini, jossa juureni ja läheiseni ovat. Saanko verovähennyksiä työasunnosta työpaikkakunnalla? En, sillä minulla ei ole alaikäisiä lapsia tai aviopuolisoa kotikaupungissani. Minulla ei siis ole oikeutta juuriin. Saanko vähentää verotuksessa viikonloppumatkat kotikaupunkiini? En. Saanko vähentää muuttokustannukset verotuksessa tulonhankkimisvähennyksenä, tai ottamani lainan korot tulonhankkimismenona? En.

Älkää ihmiset uskoko kokoomuslaiseen työn liturgiaan. Suomessa ei palkat ole sitä tasoa, että työn perässä välttämättä kannattaa muuttaa. On parempi pysyä siellä, missä on koti, sukulaiset ja ystävät, tutut paikat ja kontaktit. Pelkkä työ ei ole riittävä syy muuttaa. Täytyy olla myös halu kokea uutta, jättää kaikki vanha taakseen, asua nimenomaan kaupungissa tai maalla, halu siirtyä uuteen paikkaan. Ja reilu vararahasto, jolla seikkailut kustannetaan. Työn perässä muuttaminen ei lyö leiville.