Onko muita joita ferritiini ei nouse?
Olin 3kk rautakuurilla 100-300 milligrammaa päivässä ja kolmessa kuukaudessa ferritiini nousi ainoasta 4:stä 12:sta. Tsekattu keliakiat, helicobakteerit, vitamiinit ym. mutta ei löytynyt selittävää tekijää. Nyt yritetään nestemäisellä raudalla toiset kolme kuukautta mutta en ole turhan toiveikas
Kommentit (51)
Se on kai normaalia että nousee hitaasti. Kaverilla nousi vuodessa vain viidellätoista. Se on kyllä vege ja ottaa nestemäistä luontaistuotetta pillereiden sijaan.
Minun ferritiini oli vain 6 ja hemoglobiini 100,pääsin rautatankkaukseen. Rautavalmisteet ei minun arvoja nostaneet,ei tabletit eikä nestemäiset. Olin kuin elävä kuollut. Tankkauksen jälkeen nousi noin 100 ,nyt varmaan taas laskussa,tankkauksesta 5 kk aikaa,kontrollilabrat ens viikolla.
Mulla kanssa fe ollut 6 viimeiset 3 vuotta. Olen kuullut että rautainfuusiosta voi saada vakavia sivuvaikutuksia, esimerkiksi diabeteksen, niin en ole uskaltanut mennä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa fe ollut 6 viimeiset 3 vuotta. Olen kuullut että rautainfuusiosta voi saada vakavia sivuvaikutuksia, esimerkiksi diabeteksen, niin en ole uskaltanut mennä.
Mennyt toi pelottelu vähän liian pitkälle.
Itse en saanut mitään oireita.
Mikä tää ferriitti hömpötys nyt taas on.....lopettakaa vouhotus ja syökää maksapihvejä silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää ferriitti hömpötys nyt taas on.....lopettakaa vouhotus ja syökää maksapihvejä silloin tällöin.
Yritin parantaa myös syöpäni syömällä maksapihvejä.
En onnistunut.
Ferritiiniarvoni oli vuosia 7. Ei noussut nestemäisillä valmisteilla ja siedätin itseni tabletteihin. Otin yli puoli vuotta 300-400mg /pv. Sillä nousi 29, mutta kaikki muutkin veriarvot nousivat yli ylärajan niin pidin kk tauon, jolloin ferritiini laski heti 26. Nyt ollut 2-3kk tauolla ja tarkoitus olisi alkaa taas tankata jos uskaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Kai olette minimoineet kuukautisvuodon? Jos vuodatte kuin seula neljän viikon välein, ei ferritiinikään juurikaan nouse.
Mulla nyt 75 ja vuosi infuusiosta aikaa. Jos laskee alle 30 niin uusi infuusio.
Vaikeaa aikaa kun vaihdevuodet ja sitten vuodot rajuja kun ne tulee.
Vaihdevuodet muuten alkaa hillittömällä vuodolla ja se jos mikään aiheuttaa vajeen.
...no paljoko sen ferriitti arvo pitää olla että arvon raati olisi tyytyväinen? Kai sitä jotain vikaa on ruokavaliossa tai sitten on joku tsuti päällä jos nykyaikana on anemia.
Rauta imeytyy paremmin, kun sitä ottaa harvemmin kuin joka päivä. Eli 100 mg rautaa joka toinen päivä, isompaa annosta ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Kai olette minimoineet kuukautisvuodon? Jos vuodatte kuin seula neljän viikon välein, ei ferritiinikään juurikaan nouse.
Ei tää onnistu enää vaihdevuosissa jos ei hormooneja halua tai voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
...no paljoko sen ferriitti arvo pitää olla että arvon raati olisi tyytyväinen? Kai sitä jotain vikaa on ruokavaliossa tai sitten on joku tsuti päällä jos nykyaikana on anemia.
Runsaat kuukautiset aiheuttaa anemiaa.
Rautatabuilla ei minulla noussut yhtään. Tiputuksesta nousi rautavarasto mutta hemoglobiini ei juuri ollenkaan. Infuusio ei minulla aiheuttanut mitään sivuoireita.
Entäs onko kellään mielipidettä siihen, että ferritiini nousi noin 40 yksikköä alle puolessa vuodessa? Alkuarvo oli 10. Itsestäni tuntuu todella paljolta, etenkin kun samaan aikaan menkat olivat runsaat edelleen. Rautaa söin kyllä säännöllisesti ja otin ohjeen mukaan erillään aterioista. Mietin vaan kun minulle meinasi tulla flunssa siinä 1,5 viikkoa ennen noita viimeisimpiä labrakokeita, että voiko se vaikuttaa niin paljon. Ei ollut siis kuumetta tai mitään, mutta pari päivää oli muita flunssan oireita.
Vierailija kirjoitti:
Se on rautavarasto ja ekana tyhjenee varastot. Sulla huono yleistieto.
Caprilon niminen lääke. Ei ole mikään ehkäisy tai hormoniaine.
Caprilonia otetaan vuodon ekoina päivinä, siinä se. Minimoi runsaan vuodon todella tehokkaasti (vaikuttaa kohdun seinämään). Jos aiemmin vuosit desin tunnissa, tällä lääkkeellä vuodat desin koko kierron aikana. Miten teille tällaista ei ole kerrottu?!
Nuo pillerit ja nesteet on hitaita ja tehottomia. Sinun pitäisi vaatia päästä sairaalaan heti rautatiputukseen.
Se tehoaa.