Voiko miehesi oikeasti saikutella lasten kanssa?
Voiko miehesi jäädä lasten sairastaessa kotiin?
Vastaa rehellisesti
Kumpi teistä yleensä jää?
Kommentit (39)
Minä olen kotiäiti, mutta mies on esimerkiksi käyttänyt lapsia lääkärissä työajallaan ja jäänyt muutaman kerran myös kotiin kun minäkin olen ollut kipeä lasten kanssa yhtä aikaa. Pystyy tekemään työnsä myös etänä, ja sairaan lapsen kanssa saa olla kotona omalla ilmoituksella päivän, pari.
90% kerroista se totta kai olen minä joka kotona jo on, mutta jos olisin töissä, luulisin tilanteen olevan silloin tasan.
.iksi ei voisi? Ei pidä lasta siittää jos ei voi.
Se on säädetty lainsäädännössä.
Suuresti ihmettelen, miksi tämän päivän isät ei voi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta, kun se onnistui jo 80-luvulla.
Meillä töissä ollaan tarkkoja, että sairaanlapsenhoito jakautuu puoliksi molemman työnantajan kanssa ja monet työnantajat vaihtavat tietoja keskenään.
On todella surullista, kuinka tämän päivän naiset heikentävät itse tasa-arvoa ja naisten työllistämistä, kun vielä vuonna 2019 ap. esittää kysymyksen, voiko mies hoitaa kotona sairasta lasta.
Totta kait ja niin tulee tehdäkin, ellei syyllisty väärinkäytöksiin, sillä laki on yksiselitteinen, sairaanlapsenhoidon poissaolot työstä jaetaan molemman vanhemnan kesken.
Missä ihmeen kivikaudella ap. elät? Vai oletko nyrkin ja hellan välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Navettaan ei saa lomittajaa siksi, että lapset on sairaana. Jos mies itse sairastuu, voidaan ostaan rahalla apua (muistaakseni 45 e/h eli 450 e/vrk), mutta lapsen sairastaessa ei moiseen ole turvauduttu.
Ihan pienenä vinkkinä, lomittajan palkan te voitte laittaa verotukseen vähennyksenä.
Näin muutkin yrittäjät tekevät, nykyään maanviljelijät kun tykkäävät itsestään käyttää tuota yrittäjä-nimikettä, vaikka yhteiskunta järjestää jopa sijaiset.
Kysytkö ap. ihan tosissasi?
Meillä kun lapset oli pieniä 80-90-luvulla oli itsestään selvää, jaettiin miehen kanssa sairaanlapsenhoito, näin oli myös tuttava- ja ystäväpiirissä.
Vanhempien ammatit oli duudarista yritusjohtajiin ja yrittäjiin.
Eikö lapsi ole yhteinen projekti?
Miten nämäkin asia on tullut yllätyksenä ja tehty niin vaikeaksi?
Vierailija kirjoitti:
Sen turvaa työlaki, että vanhemmista kumpi hyvänsä voi jäädä kotiin hoitamaan tarvittaessa sairasta lasta.
Ja on niitäkin työnantajia jotka vaativat todistusta siitä ettei vaimo voi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta työn takia. Mieleen putkahti yhden suuren rengasfirman vaatimuksia. Se firma on meidän perheessä boikotissa muista syistä mutta näin on heillä käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kotiäiti, mutta mies on esimerkiksi käyttänyt lapsia lääkärissä työajallaan ja jäänyt muutaman kerran myös kotiin kun minäkin olen ollut kipeä lasten kanssa yhtä aikaa. Pystyy tekemään työnsä myös etänä, ja sairaan lapsen kanssa saa olla kotona omalla ilmoituksella päivän, pari.
90% kerroista se totta kai olen minä joka kotona jo on, mutta jos olisin töissä, luulisin tilanteen olevan silloin tasan.
No ohhoh, missä työpaikassa saa molemmat vanhemmat olla pois töistä yhtä aikaa? Meillä ei tosiaan saa olla, ihan sama vaikka toinen vanhempi olisi itsekin sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Se on säädetty lainsäädännössä.
Suuresti ihmettelen, miksi tämän päivän isät ei voi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta, kun se onnistui jo 80-luvulla.
Meillä töissä ollaan tarkkoja, että sairaanlapsenhoito jakautuu puoliksi molemman työnantajan kanssa ja monet työnantajat vaihtavat tietoja keskenään.
On todella surullista, kuinka tämän päivän naiset heikentävät itse tasa-arvoa ja naisten työllistämistä, kun vielä vuonna 2019 ap. esittää kysymyksen, voiko mies hoitaa kotona sairasta lasta.
Totta kait ja niin tulee tehdäkin, ellei syyllisty väärinkäytöksiin, sillä laki on yksiselitteinen, sairaanlapsenhoidon poissaolot työstä jaetaan molemman vanhemnan kesken.
Missä ihmeen kivikaudella ap. elät? Vai oletko nyrkin ja hellan välissä.
Ei kai työnantaja voi sitä määrätä kumpi jää kotiin sairaan lapsen kanssa. Molemmilla toki on siihen yhtälainen oikeus tai velvollisuus ja työnantajat voivat toki puolison työpaikasta kysyä, onko toinen töissä. Mutta eivät kyllä voi määritellä kumpi jää kotiin.
Olen palkanlaskija ja töissä miehiä yli puolet ja kyllä, miehet ovat pois töistä hoitamassa lasta, siinä missä naisetkin. Jopa johtoryhmän miehet ja tj. Samoin lääkärissä käynnit ja vanhempainvartit.
Mitä siinä nyt on niin ihmeellistä?
Ei meillä voi mies "jäädä" kotiin. Ajaa ympäri suomea työkseen ja usein nukkuu tien päällä. Minä taas voin olla sairaan lapsen kanssa kotona ihan helposti. 😊
Vierailija kirjoitti:
Sen turvaa työlaki, että vanhemmista kumpi hyvänsä voi jäädä kotiin hoitamaan tarvittaessa sairasta lasta.
Niin, jos se toinen vanhempi on töissä kodin ulkopuolella. Ei kannata alkaa valehtelemaan että itse on saikulla, paitsi jos oikeasti on kipeänä. Houkutus tohon tietenkin on, jos lapsen sairaudesta tarvitaan todistus ja omasta ei.
Vierailija kirjoitti:
Missä vähänkään isommassa firmassa aikaa seurata missä firmassa kenenkin puoliso on töissä ja tehdä listoja miten kukakin ollut kotona lapsen sairastuttua?
Mä olen samassa työpaikassa puolisoni kanssa. Joten jos hänelle olisi mahdotonta jäädä kotiin lapsen kanssa, niin kai se sitten olisi minullekin. En tiedä, mitä tuossa tapauksessa sitten tehtäisiin, ilmeisesti pitäisi ottaa puhelu liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vähänkään isommassa firmassa aikaa seurata missä firmassa kenenkin puoliso on töissä ja tehdä listoja miten kukakin ollut kotona lapsen sairastuttua?
Ainakin meillä näkyy poissaolot suoraan jo palkkalistassa, kuinka monta tuntia on ollut poissa työstä ja loppuvuodesta saadaan sitten vuoden yhteenveto ja ihan tunnilleen tiedän, miten monta tuntia olen ollut kotona hoitamassa sairssta lasta. Ja eiköhän nuo listat kiinnosta myös esimiehiä, kun seuraavat palkkakuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä näkyy poissaolot suoraan jo palkkalistassa, kuinka monta tuntia on ollut poissa työstä ja loppuvuodesta saadaan sitten vuoden yhteenveto ja ihan tunnilleen tiedän, miten monta tuntia olen ollut kotona hoitamassa sairssta lasta. Ja eiköhän nuo listat kiinnosta myös esimiehiä, kun seuraavat palkkakuluja.
Onko vielä rekisteri, missä puolisosi on töissä ja kyselyitä miten hän on kotona ollut? Meillä ei tule mitään yhteenveto vuoden poissaoloista.
Ei voi. Yrittäjälle ei ole sijaista eikä koneita ajeta kotoa käsin etänä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi?
Jos vaikka pelkää, että munat irtoo, jos tekee "naisten hommia".
Ennen eroa saikkupäivät meni 80% minulle miehenä, koska tein kotona töitä. Joskus olin reissussa niin eksä joutui olemaan kotona. Nyt se on kotona, kenen luona lapsi sairastaa. Ikinä ei ole töissä kritisoitu kotiin jäämistä tai vapaiden pitämistä.