Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien pääsy ihmisten terveystietoihin?

Vierailija
06.05.2019 |

Jos tuttu sairaanhoitaja olisi utelias ja haluaisi tutkia tuttavansa terveystietoja (sama sairaanhoitopiiri, tuttava ei ole ollut kyseisen sairaanhoitajan asiakkaana) niin:
A: mitä tietoja hän tarkalleen pystyisi näkemään ja kuinka kauas historiaan? Ja näkisikö hän sekä julkisen puolen asiat että eri yksityisten lääkäriasemien kirjaamat tiedot ja tapahtumat ja reseptit.
B: voiko tämän estää jotenkin tai voiko tietojen kohde saada selville kuka tietoja on katsellut?
Kiitos jos joku asiaa ymmärtävä voi valaista tietämätöntä :-)

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhden tunnuksilla kyylätään potilaan tietoja joukolla niin miten luulet että henkilö saa potkut. Ei voi todistaa.

Kyllä se yksi saa potkut, kun jää kiinni.

Vierailija
42/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai mitä numero 24 ei asiassa käsitä? Että usea hoitaja tuijottaa yhtä näyttöä samanaikaisesti. Mahdotonta?

Ei se, että usea katselee ole mahdotonta usein me katsellaankin, omien potilaiden papereita, jos tuntuu että tarvitaan jotain tietoa, onko lääkärin määräyksissä jotain epäselvää, huomattu potilaalla joku oire, katsotaan onko aiemmin ollut ja mitä tehty yms.

Mutta kukaan ei anna toiselle tunnuksiaan, että tämä katselisi naapurinsa papereita, niin typerä ei kukaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin niissä paikoissa missä olen ollut töissä kaikki on ihan "paniikissa" näistä järjestelmistä ja kun tulee uusia niin kyselevät tosi tarkkaan että mistä uskaltaa klikata ettei vaan vahingossa avaa mitään tietoja. Kyllä kaikki tietää että sanktioita tulee ja normaalin järjen ihminen käsittelee todella tarkkaan näitä asioita ja jopa pohtii että voiko avata vaikka on syykin. (Esimerkiksi alzheimerpotilaiden paperit, jotka eivät enää osaa selittää omaa hoitohistoriaansa tai sairauksiaan mutta tupsahtavat osastolle)

Mutta onhan niitä todella sairaita ihmisiäkin paljon, joita ei tällaiset asiat paljon haittaa.

Meillä pitää kirjata miksi katsoi tai avasi. Jos avaa väärän henkilön tiedot niin se pitää vain sinne kirjata että vahingossa väärä henkilö. Normaalilla ihmisellä on aina syy katsoa tietoja, erikseen ovat sitten nämä tirkistelijät. Minä en ole koskaan availuista ottanut stressiä kun tiedän etten niitä avaa kuin työn merkeissä joten saa tulla tivaamaan 😁

Minä olen joskus stressannut, koska työnkuvani on sellainen, että minulla on hyvä syy katsoa aika monen potilaan tietoja joita en kuitenkaan välttämättä lopulta hoida, ja voi olla jälkikäteen vaikeaa selvittää miksi olin juuri tiettynä päivänä sen ja sen potilaan tiedoissa. Tietysti nämä ei ole mitään tuttujani tai naapureitani, vaan kaikki potilaat ovat olleet hoidettavana siinä sairaalassa ja sillä erikoisalalla jolla työskentelen.

Vierailija
44/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat tekevät sitä, että tahtovat vain urkkia vaikka potilas olisi tuotu hoitoon sen vuoksi että jalassa on tikku. Niin ei sen tikun hoitaminen anna oikeutta tonkia koko potilashistoriaa. You name it.

Vierailija
45/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos tikun vuoksi on hetkellinen hoitosuhde johonkin ihmiseen niin ei ole asianmukista penkoa kaikkea historiasta, masennuksia ja muita.

Vierailija
46/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin niissä paikoissa missä olen ollut töissä kaikki on ihan "paniikissa" näistä järjestelmistä ja kun tulee uusia niin kyselevät tosi tarkkaan että mistä uskaltaa klikata ettei vaan vahingossa avaa mitään tietoja. Kyllä kaikki tietää että sanktioita tulee ja normaalin järjen ihminen käsittelee todella tarkkaan näitä asioita ja jopa pohtii että voiko avata vaikka on syykin. (Esimerkiksi alzheimerpotilaiden paperit, jotka eivät enää osaa selittää omaa hoitohistoriaansa tai sairauksiaan mutta tupsahtavat osastolle)

Mutta onhan niitä todella sairaita ihmisiäkin paljon, joita ei tällaiset asiat paljon haittaa.

Meillä pitää kirjata miksi katsoi tai avasi. Jos avaa väärän henkilön tiedot niin se pitää vain sinne kirjata että vahingossa väärä henkilö. Normaalilla ihmisellä on aina syy katsoa tietoja, erikseen ovat sitten nämä tirkistelijät. Minä en ole koskaan availuista ottanut stressiä kun tiedän etten niitä avaa kuin työn merkeissä joten saa tulla tivaamaan 😁

Minä olen joskus stressannut, koska työnkuvani on sellainen, että minulla on hyvä syy katsoa aika monen potilaan tietoja joita en kuitenkaan välttämättä lopulta hoida, ja voi olla jälkikäteen vaikeaa selvittää miksi olin juuri tiettynä päivänä sen ja sen potilaan tiedoissa. Tietysti nämä ei ole mitään tuttujani tai naapureitani, vaan kaikki potilaat ovat olleet hoidettavana siinä sairaalassa ja sillä erikoisalalla jolla työskentelen.

En minäkään tapaa yhtäkään asiakasta/potilasta, minun vastuullani on kuitenkin arkisto ja asianhallinta.

Vierailija
47/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onko asiallista?

Vierailija
48/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vieras henkilö penkoo sinusta kaiken hetkellisen hoitosuhteen vuoksi? Asioita jotka ei edes hoitoon mitenkään liity?

Vierailija
49/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vieras henkilö voi olla tyhmä naapurin tai kaverisi frendi joka on opiskellut lähihoitajaksi.

Vierailija
50/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että jos tikun vuoksi on hetkellinen hoitosuhde johonkin ihmiseen niin ei ole asianmukista penkoa kaikkea historiasta, masennuksia ja muita.

Kenellä sellaiseen on aikaa tai mielenkiintoa? Itse olen töissä tk:n vuodeosastolla niin potilaan tulotekstin lisäksi katson viimeisimmät keskussairaalateksit, jos potilaalla on esim syöpätauti olemassa ja siihen hoidot. Lisäksi käyn läpi kotihoidon viimeiset tekstit, jos potilas on kotihoidon asiakas. Jos noiden lisäksi on tarvetta katsoa pidemmälle esim jonkun kroonisen haavan hoidon vuoksi niin yritän ehtiä vilkaista miten haava tullut ja miten sitä on hoidettu ja kenen toimesta. Ei kiinnosta kenenkään asiat muuten

Vierailija
51/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo jonkun linkittämät uutiset on vain pieni osa kaikkea.

Vierailija
52/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: voit pyytää lokitietosi, että kuka on tietojasi katsonut ja koska. Tietojen katsomiseen vaaditaa aina hyväksyttävä syy.

Vierailija
53/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sote-alalla keskijohdossa ja ikävä kyllä näitä tietoja pääsee urkkimaan vaikka muuta väitetään. Voi olla osastolla yleistunnus jonka takaa pääsee katsomaan tai välillä hoitajat kirjaa sisään toistensa tunnuksilla. Myös omahoitajaa voidaan pyytää näuttämään oman potilaan välilehti uteliaalle naapurille tms.

Minustakin pomona oli katseltu terveystietoja, tuli sisäinen selvitys mutta syyllistä ei löytynyt kun niin taitava ”harhautusketju”.

Tän takia en ikinä mene julkiselle esim terapian takia sillä heti näkyy tiedoissa joita muutkin katselee.

Mt-puolen lehdille eivät sairaanhoitajat pääse lukemaan mitään.

Vierailija
54/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse selvittelin oman kantani tietoja, kun näkyi, että tietyssä terveyskeskuksessa oli käyty tiedoissani. Soitin sinne sitten ja henkilö alkoi tutkia lokitietoja. Vaan hups, lokitietoja ei löytynyt, koska joku oli ne poistanut kohdaltani kyseiseltä päivältä. Tämä oli outoa. Joskin sain selville muuta kautta, miksi omaan kantaan oli kirjaantunut tapahtumia.

Vierailija
55/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei edes annettu lokitiedostoja pienen paikkakunnan tk:sta. Siitä kieltäydyttiin. Näin Suomessa.

Vierailija
56/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

APUA, näkeex ne mun älykkyysosamäärän mun mt-tiedoista????

Vierailija
57/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai mitä numero 24 ei asiassa käsitä? Että usea hoitaja tuijottaa yhtä näyttöä samanaikaisesti. Mahdotonta?

En voi käsittää missä tilanteessa noin tapahtuisi ja miten kokeneilla hoitajilla kiinnostaisi jonkun terveys. Mikä syy edes tuolla yhdellä olisi tietoja katsoa muu kuin hoitosuhdeja miksi näyttäisi tiedot muille? Ei mene tämän hoitajan järkeen.

Kyllä sitä paljon tapahtuu. Tunnen hoitsuja ja ovat juoruilleet lukemiaan tietoja mulle, jopa kertoneet katsoneensa minun tietojani.

Toki hoitoalalle hakeutuu tietynlainen naistyyppi, ja sille tyypille tuollainen kyyläys on ihan normaalia.

Vierailija
58/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei edes annettu lokitiedostoja pienen paikkakunnan tk:sta. Siitä kieltäydyttiin. Näin Suomessa.

Pakkohan ne on sinulle antaa, jos niitä vaadit. Oli paikkakunta mikä halusi.

Vierailija
59/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sote-alalla keskijohdossa ja ikävä kyllä näitä tietoja pääsee urkkimaan vaikka muuta väitetään. Voi olla osastolla yleistunnus jonka takaa pääsee katsomaan tai välillä hoitajat kirjaa sisään toistensa tunnuksilla. Myös omahoitajaa voidaan pyytää näuttämään oman potilaan välilehti uteliaalle naapurille tms.

Minustakin pomona oli katseltu terveystietoja, tuli sisäinen selvitys mutta syyllistä ei löytynyt kun niin taitava ”harhautusketju”.

Tän takia en ikinä mene julkiselle esim terapian takia sillä heti näkyy tiedoissa joita muutkin katselee.

Mt-puolella on sairaanhoitajat myöskin. Ja jos on jotain mt-puolen ongelmia niin kyllä ne pitäisi sairaanhoitajille ja lääkäreille näkyä ihan kaikkialla, ihan jo hoitajien ja lääkäreiden turvallisuudenkin takia

Vierailija
60/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mt-puolella on sairaanhoitajat myöskin. Ja jos on jotain mt-puolen ongelmia niin kyllä ne pitäisi sairaanhoitajille ja lääkäreille näkyä ihan kaikkialla, ihan jo hoitajien ja lääkäreiden turvallisuudenkin takia

Ja totta kai mt- ongelmien mahdolliset lääkkeet täytyy olla muiden lääkkeiden tavoin hoitajien ja lääkäreiden tiedoissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi