Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien pääsy ihmisten terveystietoihin?

Vierailija
06.05.2019 |

Jos tuttu sairaanhoitaja olisi utelias ja haluaisi tutkia tuttavansa terveystietoja (sama sairaanhoitopiiri, tuttava ei ole ollut kyseisen sairaanhoitajan asiakkaana) niin:
A: mitä tietoja hän tarkalleen pystyisi näkemään ja kuinka kauas historiaan? Ja näkisikö hän sekä julkisen puolen asiat että eri yksityisten lääkäriasemien kirjaamat tiedot ja tapahtumat ja reseptit.
B: voiko tämän estää jotenkin tai voiko tietojen kohde saada selville kuka tietoja on katsellut?
Kiitos jos joku asiaa ymmärtävä voi valaista tietämätöntä :-)

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks puhutte vaan hoitsuista? Ihan samalla tavalla lekuritkin voi niitä tietoja katsella uteliaisuudesta.

Vierailija
62/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sote-alalla keskijohdossa ja ikävä kyllä näitä tietoja pääsee urkkimaan vaikka muuta väitetään. Voi olla osastolla yleistunnus jonka takaa pääsee katsomaan tai välillä hoitajat kirjaa sisään toistensa tunnuksilla. Myös omahoitajaa voidaan pyytää näuttämään oman potilaan välilehti uteliaalle naapurille tms.

Minustakin pomona oli katseltu terveystietoja, tuli sisäinen selvitys mutta syyllistä ei löytynyt kun niin taitava ”harhautusketju”.

Tän takia en ikinä mene julkiselle esim terapian takia sillä heti näkyy tiedoissa joita muutkin katselee.

Mt-puolen lehdille eivät sairaanhoitajat pääse lukemaan mitään.

Mt-puolella on sairaanhoitajat myöskin. Ja jos on jotain mt-puolen ongelmia niin kyllä ne pitäisi sairaanhoitajille ja lääkäreille näkyä ihan kaikkialla, ihan jo hoitajien ja lääkäreiden turvallisuudenkin takia

Ei näy ainakaan meidän tk:ssa hoitajille psyk - tiedot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sote-alalla keskijohdossa ja ikävä kyllä näitä tietoja pääsee urkkimaan vaikka muuta väitetään. Voi olla osastolla yleistunnus jonka takaa pääsee katsomaan tai välillä hoitajat kirjaa sisään toistensa tunnuksilla. Myös omahoitajaa voidaan pyytää näuttämään oman potilaan välilehti uteliaalle naapurille tms.

Minustakin pomona oli katseltu terveystietoja, tuli sisäinen selvitys mutta syyllistä ei löytynyt kun niin taitava ”harhautusketju”.

Tän takia en ikinä mene julkiselle esim terapian takia sillä heti näkyy tiedoissa joita muutkin katselee.

Mt-puolella on sairaanhoitajat myöskin. Ja jos on jotain mt-puolen ongelmia niin kyllä ne pitäisi sairaanhoitajille ja lääkäreille näkyä ihan kaikkialla, ihan jo hoitajien ja lääkäreiden turvallisuudenkin takia

Ei näy ainakaan meidän tk:ssa hoitajille psyk - tiedot.

Keille hoitajille? Hoitajia nekin siellä psyk. Puolella on, ihan samalla tavalla kuin somaattisellakin puolella.

Vierailija
64/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tutun äidin tietoja oli luvattu katsottu. Hoitsu sai potkut. Ja tälle äidille tuli paperit onko vaatimuksia asian suhteen.

Vierailija
65/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitäkin sanktioita tulee, jos potilas on jonkun fyysisen vaivan vuoksi ollut sairaalassa ja hoitaja on mt-tietoja käynyt siinä yhteydessä katsomassa, eikä niillä ole mitään yhteyttä kyseiseen vaivaan.

Vierailija
66/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että jos tikun vuoksi on hetkellinen hoitosuhde johonkin ihmiseen niin ei ole asianmukista penkoa kaikkea historiasta, masennuksia ja muita.

Kenellä sellaiseen on aikaa tai mielenkiintoa? Itse olen töissä tk:n vuodeosastolla niin potilaan tulotekstin lisäksi katson viimeisimmät keskussairaalateksit, jos potilaalla on esim syöpätauti olemassa ja siihen hoidot. Lisäksi käyn läpi kotihoidon viimeiset tekstit, jos potilas on kotihoidon asiakas. Jos noiden lisäksi on tarvetta katsoa pidemmälle esim jonkun kroonisen haavan hoidon vuoksi niin yritän ehtiä vilkaista miten haava tullut ja miten sitä on hoidettu ja kenen toimesta. Ei kiinnosta kenenkään asiat muuten

Ainakin eräällä Tarjalla. Juopahtava, surkeaan elämäänsä kyllästynyt hoitaja. Tulee vastaamaan teostaan oikeuden edessä.

Vierailija
67/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, no sittenhän saamani lokitiedot ovat virheellisiä. Toinen vaihtoehto on, että valehtelet a) tietämättömyyttäsi tai b) tahallasi.

Vierailija
68/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitäkin sanktioita tulee, jos potilas on jonkun fyysisen vaivan vuoksi ollut sairaalassa ja hoitaja on mt-tietoja käynyt siinä yhteydessä katsomassa, eikä niillä ole mitään yhteyttä kyseiseen vaivaan.

Tarja teki näin.

Vierailija
69/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että yksikään hoitaja antaisi omia tunnuksiaan toiselle ja niillä urkittaisiin tietoja. Se yksi joutuisi liriin. Pistokokeita tehdään säännöllisesti näistä hoitajien selauksista. En voi itse hoitajana käsittää miten toisten terveystiedot kiinnostaa.

Ei tarvi tehdä edes pistokokeita, sillä järjestelmät tunnistavat ja raportoivat ihan itse poikkeavan käytön.

Vierailija
70/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi kiireessä naputella henkkarit väärin, esim. loppuosan ja näytölle ilmestyy väärän henkilön nimi ja hetu, mut siinä menee pari sekuntia, kun sen korjaa oikeaksi ja sitä paitsi tietsikka ilmoittaa jo siinä vaiheessa, jos sattuu vielä painamaan enteriä väärän hetun kohdalla, että sinulla ei ole oikeutta kyseisen potilaan sairauskertomukseen. Jos sit potilas on käyny tietyillä poliklinikoilla, jotka kuuluu samaan hoitokokonaisuuteen, esim. neuro ja sisätaudit, niin silloin voi päästä katsomaan sairauskertomuksia kummaltakin alalta. Mutta ketä kiinnostaa?

Vierailija
71/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitti ihan asiattomasti eräs tervkeskus työntekijä reseptistä joka ei edes kuulunut hänelle, ja olin aika tiukkana. Arvaan että siellä oli ryhmä muita ja tekosyytä tehtiin, ja asia tikusta. Kyseessä oli lääke jota varten ei tarvi käydä edes kuin verikokeessa.

Vierailija
72/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että jos tikun vuoksi on hetkellinen hoitosuhde johonkin ihmiseen niin ei ole asianmukista penkoa kaikkea historiasta, masennuksia ja muita.

Kenellä sellaiseen on aikaa tai mielenkiintoa? Itse olen töissä tk:n vuodeosastolla niin potilaan tulotekstin lisäksi katson viimeisimmät keskussairaalateksit, jos potilaalla on esim syöpätauti olemassa ja siihen hoidot. Lisäksi käyn läpi kotihoidon viimeiset tekstit, jos potilas on kotihoidon asiakas. Jos noiden lisäksi on tarvetta katsoa pidemmälle esim jonkun kroonisen haavan hoidon vuoksi niin yritän ehtiä vilkaista miten haava tullut ja miten sitä on hoidettu ja kenen toimesta. Ei kiinnosta kenenkään asiat muuten

Ainakin eräällä Tarjalla. Juopahtava, surkeaan elämäänsä kyllästynyt hoitaja. Tulee vastaamaan teostaan oikeuden edessä.

Kun saa tuomion niin julkista nimi vaan. hyvä tietää.

Vierailija
73/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrian kirjaukset ei näy somatiikan puolella.

Vierailija
74/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, no sittenhän saamani lokitiedot ovat virheellisiä. Toinen vaihtoehto on, että valehtelet a) tietämättömyyttäsi tai b) tahallasi.

En tiedä onko sairaanhoitopiireissä eroja, mutta ainakaan HUS:issa ei pääse psykiatrian lehdille ilman erityistä lupaa.

Vierailija
75/94 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lokimerkinnät kirjautuisivat kantaan suoraan, mikäli tämä ei olisi suuri ongelma.

Voisiko joku terveydenhuollon valveutunut eettisesti oikein toimiva henkilö aloittaa kansalaisaloitteen siitä, että niiden henkilöiden tiedot listataan myös kantaan, jotka ovat tietoja katselleet.

Vierailija
76/94 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa pyytää lokitiedot myös näiltä yksityisiltä toimijoilta.

Terveystalo, Mehiläinen jne.

Vierailija
77/94 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tiedot pystyy näkemään. Ota yhteyttä potilasasiamieheen ja pyydä saada nähdä kuka on tietojasi katsellut.

Oma kannassa sanotaan, että vaatii vahvan kirjautumisen. Tuskin rehellinen s-hoitaja ottaa riskiä.

Kaikilla ei ole lupaa edes kirjautua.

Itse hän voi myös piilottaa tietoja omakannassa. Hyvät ohjeet.

Mitään hoidon kannalta tärkeää ei kannata piilottaa, mutta jos on joutavia höpötyksiä. Niitäkin on !

Vierailija
78/94 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo askarruttaa, mitä sieltä katsellaan. Menin hoidettavaksi, johon piti saada esilääkitys. Ei antanut ajoissa, niin että olisi kerinnyt vaikuttaa, koska hän oli tutkinut minusta reseptit aikojen takaa ja löysi jonkin rauhoittavan lääkkeen. Oli loukkaavaa, koska minulle oli aiemmin kerrottu, että esilääkkeen saa halutessaan, kun vain ilmoittaa siitä etukäteen. : =[

Vierailija
79/94 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ehdottomasti itse nähdä omakannassa, kuka ja mistä on sinne kirjauduttu ja että kirjautumustieto olisi helposti löydettävissä.

Ilman, että tarvitsee ottaa yhteyttä potilas asiamieheen tms.

Pyyntö kuvastaa epäluuloisen "hullun"hullua asennetta.

Siksi tiedot pitäisi nähdä ja syy miksi niitä on katsottu.

Onneksi on tuomittavaa ja rikollista puuhaa. Mutta vain jos joku ilmoittaa :-(

Vierailija
80/94 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ehdottomasti omakantaan tiedot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi