Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokan syksyllä aloittava ja kohtuuttomat säännöt - puhelinta ei koko koulupäivän aikana käytetä, ei penaaleja, ei "erikois" kyniä tai kumeja, ei spinnereitä

Vierailija
05.05.2019 |

Tällaiset ohjeet saimme opettajalta.

Puhelinkiellon ymmärrän tunnilla tietty (miksei niitä saisi välitunnilla käyttää?) mutta nuo muut. Menee hieman yli? Mitä sitten lasten pitäisi tehdä esim. välitunnilla kun kaikki on kielletty?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te muista, kun itse menitte kouluun. Niitä ponin mallisia hajukumeja oli kaikilla, ja penaalit olivat sellaisia kaksipuoleisia laatikoita, joissa oli magneettiklipsukannet. Oli tosi kivaa käydä niitä ostamassa äidin kanssa. Kesälomareissulta ostettiin erikoisia kyniä kouluvuotta varten. 

Koulun lyikkärit ja kumit on pelkkiä vitsejä. Jos opettaja alkaisi minulle urputtaa jo etukäteen, ettei lapsi saa tuoda omia kirjoitusvälineitä, kyllä vaatisin häneltä kunnon perustelut. Eri asia, jos lapsi leikkii ja pelleilee ja häiritsee niiden välineidensä kanssa muita.

Kännykkä saa lapsella olla, mutta sitä ei käytetä kouluaikana. Se on olemassa koulumatkoja varten.

Jos olisin opettaja, perustelu olisi tämä:

KILPAVARUSTELU KIELLETTY.

Tuliko nyt selväksi, että en halua eriarvoistaa oppilaita. Ei kaikilla ole halua eikä mahdollisuutta ostella erikoisuuksia kesälomilla eikä muutenkaan. 

Omat lapseni ovat käyneet koulunsa ilman noita erikoisuuksia enkä epäile vähääkään, eikö myös lapsenlapseni onnistuisi käymään. Levottomille lapsille spinneriä parempi olisi joku sellainen istuin, jossa voisi keikkua mielin määrin, mutta mieluiten eri luokassa.

Mä olen joskus miettinyt, oliko peruskoulu ja kaikkien "tasapäistäminen" sittenkään niin hyvä asia kuin alussa ajateltiin. Annettiinko tällä tavalla lasten ymmärtää, että heillä olisi oikeus saada kaikkea samaa kuin mitä muillakin lapsilla on. Ja kun fakta kuitenkin on, että toisissa perheissä on enemmän rahaa kuin toisissa, kaikki eivät yksinkertaisesti voi saada kaikkea samaa. Vaikka kouluun ei saisikaan viedä yhtään mitään henkilökohtaisia tavaroita, lapset kuitenkin puhuvat keskenään. Kertovat, mitä ovat saaneet synttäri- ja joululahjaksi, mitä harrastavat, missä ovat vapaa-ajalla kavereineen käyneet ja mitä tehneet kesälomalla. 

Kuten itse sanot, ei ne lapset pääse kasvamaan harhaluuloon että nallekarkit jakautuisi tasan, vaikka opiskeluvälineet olisivatkin kaikilla tasapuolisesti samat.

Se on fakta, että julkisen palvelun laatu heikkenee jos palvelua käyttää vain sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevat, koska heillä ei ole keskimäärin samat resurssit vaatia laatua. Tämä koskee niin terveydenhuoltoa, kulttuuripalveluja kuin sivistystoimea. Mitä enemmän vakavaraiset lapsiaan kouluun varustaa, sitä huonommaksi laskee koulun tarjoama varustetaso. Se on polarisoitumista jota en halua tukea. Tähän suuntaan kuljetaan kouluissa joissa esim. tehdään tehtäviä vihkoon TAI vanhemmat ostelee omasta pussista lapsille tehtäväkirjoja.

Vierailija
102/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te muista, kun itse menitte kouluun. Niitä ponin mallisia hajukumeja oli kaikilla, ja penaalit olivat sellaisia kaksipuoleisia laatikoita, joissa oli magneettiklipsukannet. Oli tosi kivaa käydä niitä ostamassa äidin kanssa. Kesälomareissulta ostettiin erikoisia kyniä kouluvuotta varten. 

Koulun lyikkärit ja kumit on pelkkiä vitsejä. Jos opettaja alkaisi minulle urputtaa jo etukäteen, ettei lapsi saa tuoda omia kirjoitusvälineitä, kyllä vaatisin häneltä kunnon perustelut. Eri asia, jos lapsi leikkii ja pelleilee ja häiritsee niiden välineidensä kanssa muita.

Kännykkä saa lapsella olla, mutta sitä ei käytetä kouluaikana. Se on olemassa koulumatkoja varten.

Tuliko nyt selväksi, että en halua eriarvoistaa oppilaita. Ei kaikilla ole halua eikä mahdollisuutta ostella erikoisuuksia kesälomilla eikä muutenkaan. 

Omat lapseni ovat käyneet koulunsa ilman noita erikoisuuksia enkä epäile vähääkään, eikö myös lapsenlapseni onnistuisi käymään. Levottomille lapsille spinneriä parempi olisi joku sellainen istuin, jossa voisi keikkua mielin määrin, mutta mieluiten eri luokassa.

Mä olen joskus miettinyt, oliko peruskoulu ja kaikkien "tasapäistäminen" sittenkään niin hyvä asia kuin alussa ajateltiin. Annettiinko tällä tavalla lasten ymmärtää, että heillä olisi oikeus saada kaikkea samaa kuin mitä muillakin lapsilla on. Ja kun fakta kuitenkin on, että toisissa perheissä on enemmän rahaa kuin toisissa, kaikki eivät yksinkertaisesti voi saada kaikkea samaa. Vaikka kouluun ei saisikaan viedä yhtään mitään henkilökohtaisia tavaroita, lapset kuitenkin puhuvat keskenään. Kertovat, mitä ovat saaneet synttäri- ja joululahjaksi, mitä harrastavat, missä ovat vapaa-ajalla kavereineen käyneet ja mitä tehneet kesälomalla. 

Kun kuulevat, mitä kaikkea kivaa varakkaammissa perheissä pystytään ostamaan, se kannustaa itseäkin opiskelemaan pidemmälle, vaikkeivät omat vanhemmat olisikaan siihen kyenneet. Peruskoulun takia kaikilla on siihen yhtäläinen mahdollisuus.

Toisaalta kansakoulun ja oppikoulun olisi voinut muuttaa maksuttomaksi, olisi säilynyt tasoero ja motivaatio.

Mutta miksi vain kivoista asioista kuuleminen kannustaisi opiskelemaan pidemmälle? Miksi kivojen asioiden näkeminen ei aiheuta samaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten itse sanot, ei ne lapset pääse kasvamaan harhaluuloon että nallekarkit jakautuisi tasan, vaikka opiskeluvälineet olisivatkin kaikilla tasapuolisesti samat.

Se on fakta, että julkisen palvelun laatu heikkenee jos palvelua käyttää vain sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevat, koska heillä ei ole keskimäärin samat resurssit vaatia laatua. Tämä koskee niin terveydenhuoltoa, kulttuuripalveluja kuin sivistystoimea. Mitä enemmän vakavaraiset lapsiaan kouluun varustaa, sitä huonommaksi laskee koulun tarjoama varustetaso. Se on polarisoitumista jota en halua tukea. Tähän suuntaan kuljetaan kouluissa joissa esim. tehdään tehtäviä vihkoon TAI vanhemmat ostelee omasta pussista lapsille tehtäväkirjoja.

Miksi asian pitää olla noin? Miksi varustetason pitää laskea, jos tarvitsijoita on kuitenkin vähemmän? Tiedän toki, että näin tapahtuu, mutta miksi? Voisiko asialle tehdä jotain?

Vierailija
104/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ei penaalia? Ja mitä nämä erikoiskynät ja -kumit ovat? Tusseja?

Vierailija
105/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea on jo ohjeistettu eskarilaisia tuolla tavoin ja tiedetään kuka on kenenkin opettaja?😁 trolli.

Tulevien ekaluokkalaisten kouluuntutustumiset ovat alkaneet viime viikolla ja jatkuvat vielä parisen viikkoa eri kouluissa. Tuleva opettaja on usein jo tiedossa.

106/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulutarvikkeet maksaa opettaja hän määrä millaisia ne ovat jos vanhemmat maksaa ne he myös päättävät millaisia ne ovat.

Jo omana peruskouluaikak oli kuviollisia kyniä, tuoksutusseja glitterikuulakärkikyniä. Kuuluvat lapsuuteen ja nuoruuteen.

Opettajan tasavertaisuus ja viher hippi ideologia ei saa määrätä oppilaan perheen tekemiä valintoja

Vierailija
107/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta tässä vaiheessa vuotta ei eskarilainen vielä tiedä, kenen opettajan luokalle menee syksyllä. 

Meillä sovittiin ensi vuoden luokat ja opet jo maaliskuussa. Tuleva ekaluokan ope on käynyt jo eskarilla pitkin kevättä. Kyseessä pieni paikkakunta ja kylän ainoa koulu.

Ihanaa lapsellesi, kun saa aloittaa pienessä koulussa.

Vierailija
108/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fidget spinner käytössä luokassa?? Eihän siinä voi erkkikään keskittyä mihinkään jos joku hosuu tuollaisen turhakkeen kanssa pitkin luokkaa

Meillä ovat sallittuja, auttavat oppilaita keskittymään. Ei niiden kanssa huseerata pitkin luokkaa eikä miten sattuu muutenkaan. Niitä voi räpeltää kädessään, kun tekee tehtäviä tai kirjoittaa ainetta tms. Itse asiassa minulla on niitä korillinen, riittää vaikka jokaiselle oppilaalle. Jokin aika sitten myytiin Hong Kongissa puolella eurolla ja ostin saman tien satsin. Jos ei osaa käyttää, otan pois. Vähemmän ääntä niistä lähtee kuin kaikista ongelmaoppilaista, jotka on ängetty tavisluokkaan.

T: yläkoulun ope

Varmaan eri asia yläkoulussa kuin ekaluokalla.

Tuollaista yhdyssanaa ei ole. Ensimmäisellä luokalla, ekalla luokalla. Ja tämä on jo kerran sanottu tässä ketjussa.

Miten kommenttisi liittyy aloittajan aiheeseen?

Vierailija
109/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä mäkään ymmärrä miksi penaalit ja erikoiset kynät on kiellettyjä.

Mä ymmärrän tämän erittäin hyvin. Oma tytär (pääsee nyt kolmannelta luokalta) sai vielä tänä syksynä leikin aikaiseksi kaikilla muilla kynillä ja kumeilla paitsi niillä kaikkein tavallisimmista keltaisilla lyijykynillä ja sillä muovikuorisella peruskumilla (josta siitäkin piti ottaa kuori pois). Penaali oli sellainen Pringles-purkin näköinen ja se vaihdettiin valkoisesta puuvillakankaasta ommeltuun pussukkaan. Jos on hankala keskittyä, on tosiaan syytä minimoida ärsykkeiden määrä.

Vierailija
110/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä mäkään ymmärrä miksi penaalit ja erikoiset kynät on kiellettyjä.

Mä ymmärrän tämän erittäin hyvin. Oma tytär (pääsee nyt kolmannelta luokalta) sai vielä tänä syksynä leikin aikaiseksi kaikilla muilla kynillä ja kumeilla paitsi niillä kaikkein tavallisimmista keltaisilla lyijykynillä ja sillä muovikuorisella peruskumilla (josta siitäkin piti ottaa kuori pois). Penaali oli sellainen Pringles-purkin näköinen ja se vaihdettiin valkoisesta puuvillakankaasta ommeltuun pussukkaan. Jos on hankala keskittyä, on tosiaan syytä minimoida ärsykkeiden määrä.

Eli olet sitä mieltä, että sinun lapsesi kaltaisten erityislasten takia ei kellään saisi olla kivoja kyniä ja kumeja ja penaaleita?

Vierailija
111/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Jos koulutarvikkeet maksaa opettaja hän määrä millaisia ne ovat jos vanhemmat maksaa ne he myös päättävät millaisia ne ovat.

Jo omana peruskouluaikak oli kuviollisia kyniä, tuoksutusseja glitterikuulakärkikyniä. Kuuluvat lapsuuteen ja nuoruuteen.

Opettajan tasavertaisuus ja viher hippi ideologia ei saa määrätä oppilaan perheen tekemiä valintoja

Koulutarvikkeet kustantaa sivistystoimi/koulutusvirasto. Siellä päätetään, millaiset kynät ja kumit ja viivoittimet ostetaan kaikille kunnan koululaisille (kaikkein halvimmat, jotka massatilauksella saa).

Yksittäinen opettaja valitsee, mitä oppikirjaa haluaa käyttää. Koulutusvirasto päättää, annetaanko koululle varaa oppikirjan (ja muun opettajan haluaman materiaalin, esim. värillisten papereiden ja saksien ja liimojen) ostamiseen vai pitääkö opettajan opettaa ilman kirjaa. Kukaan ei kiellä vanhempia ostamasta lapselleen koulukirjaa, jos koululla ei ole sellaista antaa vaan pitäisi tehdä koko kirjan edestä vain nippu oppikirjasta kopioituja monistetehtäviä (laitontahan se on, mutta opettajaa ei ole palkattu oppimateriaalintuottajaksi).

Samoin kukaan ei kiellä vanhempia ostamasta lapsilleen kirjoitusvälineitä. Opettajalla on oikeus ottaa pois opetusta ja oppimista häiritsevät tavarat oppitunnin tai koulupäivän ajaksi, mutta siis vasta jos ne häiritsevät. 

Vierailija
112/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kyllä ankeaksi peruskoulu. Pahinta on toi kirjattomuus. Eikä se onnistu mitenkään. Kuopus menee ysille ja huokaisen kyllä tyytyväisenä että ohi on.

Sehän juuri kivaa on kun saa valita kynänsä, penaalinsa ja ym.

Vierailija
113/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta tässä vaiheessa vuotta ei eskarilainen vielä tiedä, kenen opettajan luokalle menee syksyllä. 

Meillä oli kouluun tutustuminen maaliskuun lopulla, ja kirje, jossa luki tulevan opettajan nimi, tuli kotiin viime kuussa. Asumme Suomen mittakaavassa aika suuressa kaupungissa, top 10:ssä mennään.

Vierailija
114/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

osa käy ulkomailla pari kolme kertaa vuodessa, harrastaa paria lajia , vaatteet merkkivaatteita, reppu tietynlainen, älykännykkä, sun muut hilavitkuttimet ja toiset ei ikinä pääse kotiseutua kauemmas, halvat käytetyt kännykät jne  Ei oo tasa-arvoa, se on vaan niin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä