Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokan syksyllä aloittava ja kohtuuttomat säännöt - puhelinta ei koko koulupäivän aikana käytetä, ei penaaleja, ei "erikois" kyniä tai kumeja, ei spinnereitä

Vierailija
05.05.2019 |

Tällaiset ohjeet saimme opettajalta.

Puhelinkiellon ymmärrän tunnilla tietty (miksei niitä saisi välitunnilla käyttää?) mutta nuo muut. Menee hieman yli? Mitä sitten lasten pitäisi tehdä esim. välitunnilla kun kaikki on kielletty?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fidget spinner käytössä luokassa?? Eihän siinä voi erkkikään keskittyä mihinkään jos joku hosuu tuollaisen turhakkeen kanssa pitkin luokkaa

Meillä ovat sallittuja, auttavat oppilaita keskittymään. Ei niiden kanssa huseerata pitkin luokkaa eikä miten sattuu muutenkaan. Niitä voi räpeltää kädessään, kun tekee tehtäviä tai kirjoittaa ainetta tms. Itse asiassa minulla on niitä korillinen, riittää vaikka jokaiselle oppilaalle. Jokin aika sitten myytiin Hong Kongissa puolella eurolla ja ostin saman tien satsin. Jos ei osaa käyttää, otan pois. Vähemmän ääntä niistä lähtee kuin kaikista ongelmaoppilaista, jotka on ängetty tavisluokkaan.

T: yläkoulun ope

Sinitarra hypisteltäväksi ajaa saman asian ja on äänetön...

Tai räkäklimppi.

Vierailija
62/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hyvä muille, mutta surullista kaikille yksinäisille lapsille. Sitten ei ole mitään millä saada aika kulumaan välitunneilla, pistää vain toisten silmään ensistä enemmän kun ei mitään muuta voi tehdä kuin pyöritellä peukaloitaan istuen aina yksin sen vartin joka 45 minuutin välein.

Olisiko se pyyhekumin pyörittely koulun pihalla peukalon sijaan jotenkin vähemmän yksinäistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykät pitäisi kerätä nk puhelinparkkiin. Ei niitä ollut ennenvanhaan ja hyvin pärjättiin.- 

Vierailija
64/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en takuulla päästä omaa moniallergista lastani kouluun ilman kännykkää. Pikavalinnassa on äidin, isän ja isovanhempien numerot ja 112 on opeteltu monesti. Lapselle on tärkeää että hän voi kertoa heti oudoista oireista tai lähettää kuvan ihomuutoksesta tai erilaisesta ruoka-ainepakkauksesta. Opettajat eivät osaa allergia-asioita tarpeeksi ja keskuskeittiölla sattuu silloin tällöin vahinkoja.

Siellä on vakavasti sairaitakin ilman kännykkää. Ei kovin kummoinen allergiakohtaus ole, jos kykenee soittelee äidille tai isälle.

Vierailija
65/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännön tarkoitus voi olla hyvä ja varmaan onkin, mutta ilmaisutapa on vähintäänkin epäselvä. Jos tässä nyt pitäisi alkaa ekaluokkalaiselle koulutarvikkeita hankkimaan, niin enpä ihan heti pystyisi päättelemään varmuudella, millainen kynä tai kumi lasketaan erikoiseksi ja millainen tavalliseksi. Toisaalta älyttömän spesifit määrittelyt voisivat olla hankalia nekin, ja tuoda todella kummallista nipovaikutelmaa. Mutta silloin kun itse olin alaluokilla, oli koulussa kynä ja kumi, jotka saatiin koululta ja pidettiin siellä. Kotona läksyjen tekoon taas käytettiin omia välineitä, jotka pidettiin kotona, eli ekoilla luokilla ei mitään kirjoitusvälineitä kulkenut repussa ylipäätään. Ja koulussa käytettävät tarvikkeet olivat siis kaikille samanlaisia. Muistan, kun kerran olin sairaana poissa koulusta ja matikanvihkoni tuli sinä aikana täyteen. Isä osti kaupasta uuden vihon, mutta se ei ollut täsmälleen samanlainen kuin koulusta annetut vihot, ja olin aika huolissani, mahtaako se kelvata. Kyllä kelpasi, mutta niin tottunut olin näihin samanlaisiin systeemeihin, että sitten tuli tuollainen huoli.

Näin se on meillä nykyäänkin, koulusta saadaan kaikki tarvittava paitsi reppu ja liikuntavälineet, ja ne säilytetään koulussa ellei läksyjen vuoksi muuta ohjeisteta. Myönnän että tuntui vähän oudolta kun lapsi kantoi koulusta kotiin läksyjä varten esim. liimapuikon, peruspuuvärit tai kanavaneulan, kun tuolla askartelumaanikolla on kaappi lattiasta kattoon täynnä askartelu- ja ompelutavaraa, mutta tämä kai se on suomalaisen peruskoulun parasta antia: kaikille mahdollisuus tasavertaisesti käydä koulua ja opiskella riippumatta miten koti sitä tukee.

Vierailija
66/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te muista, kun itse menitte kouluun. Niitä ponin mallisia hajukumeja oli kaikilla, ja penaalit olivat sellaisia kaksipuoleisia laatikoita, joissa oli magneettiklipsukannet. Oli tosi kivaa käydä niitä ostamassa äidin kanssa. Kesälomareissulta ostettiin erikoisia kyniä kouluvuotta varten. 

Koulun lyikkärit ja kumit on pelkkiä vitsejä. Jos opettaja alkaisi minulle urputtaa jo etukäteen, ettei lapsi saa tuoda omia kirjoitusvälineitä, kyllä vaatisin häneltä kunnon perustelut. Eri asia, jos lapsi leikkii ja pelleilee ja häiritsee niiden välineidensä kanssa muita.

Kännykkä saa lapsella olla, mutta sitä ei käytetä kouluaikana. Se on olemassa koulumatkoja varten.

Koulun kynät ja kumit on suht laadukkaita, toimivia työkaluja toisin kuin se Tigeristä eurolla ostettu höyhenkoristeinem flamingokynä jonka terä katkeaa aina puolikkaan kirjaimen jälkeen. Onneksi niillä lapsilla on läksyjä niin kotona voi nuuhkutella vesimelonikumia ja räplätä lelupenaalia niin paljon kuin sielu sietää.

Vierailija
67/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hyvä muille, mutta surullista kaikille yksinäisille lapsille. Sitten ei ole mitään millä saada aika kulumaan välitunneilla, pistää vain toisten silmään ensistä enemmän kun ei mitään muuta voi tehdä kuin pyöritellä peukaloitaan istuen aina yksin sen vartin joka 45 minuutin välein.

Olisiko se pyyhekumin pyörittely koulun pihalla peukalon sijaan jotenkin vähemmän yksinäistä?

Kännykällä pelatessa aika menisi nopeammin. Itse aikoinaan piirtelin vihkoon, mutta nykyään sekään ei näemmä onnistuisi jos penaalit kynineen ja varmaan se vihkokin on kielletty.

Vierailija
68/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykällä pelatessa aika menisi nopeammin. Itse aikoinaan piirtelin vihkoon, mutta nykyään sekään ei näemmä onnistuisi jos penaalit kynineen ja varmaan se vihkokin on kielletty.

Kyse on ekaluokkalaisista. Aika kurjaa jos paras ratkaisu ekaluokkalaisen yksinäisyyteen on lykätä luuri kouraan ja todeta että menetetty tapaus, nyhvätköön yksinään sen sijaan että harjoittelisi sosiaalisia taitoja (tuettuna).

Vierailija
69/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo, jäit kiinni kysyessäsi mitä välitunnilla muuten tekisi. Mitähän ihmettä siellä välitunnilla tehtiin 10 vuotta sitten ja aikaisemmin?

Vierailija
70/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai penaali pitää olla, ei koulu voi vaatia tietynlaisia varusteita. Jos vaatii niin silloin koulu myös maksaa ne. Spinnerit on jo ohi, ei niillä enää kukaan leiki. Tuoksukumit voivat käydä astmaatikkojen henkeen ymmärrän jos ne on kiellettyjä. Mun ekaluokkalaisella on kännykkä koska kulkee omatoimisesti bussilla/taksilla kouluun. Pitää olla puhelin jotta voi talvipakkasilla soittaa pysäkiltä jos bussi ei tulekaan.

Vierailija
71/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kyseessä aika pienet lapset, niin kyllähän ne penaalit ja härpäkkeet vie sitä keskittymistä oppimisesta. Koulussa annetaan kunnolliset kynät ja kumit. Reilua se on kertoa tossa vaiheessa, ettei innoissaan osteta hienoja penaaleja ja muita härpäkkeitä.

Vierailija
72/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai penaali pitää olla, ei koulu voi vaatia tietynlaisia varusteita. Jos vaatii niin silloin koulu myös maksaa ne. Spinnerit on jo ohi, ei niillä enää kukaan leiki. Tuoksukumit voivat käydä astmaatikkojen henkeen ymmärrän jos ne on kiellettyjä. Mun ekaluokkalaisella on kännykkä koska kulkee omatoimisesti bussilla/taksilla kouluun. Pitää olla puhelin jotta voi talvipakkasilla soittaa pysäkiltä jos bussi ei tulekaan.

No mutta näinhän se onkin, koulu tarjoaa tarvittavat välineet ja paikan niiden säilytykseen eli pulpetin. Miksi pitäisi olla penaali? Koulun tarjoamat välineet on koululla, kotiin ostetaan omat kynät ja kumit (ja juuri sellaiset mitkä halutaan).

Vierailija
73/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli sama sääntö kun olin ekaluokalla vuonna 94. Ei silloin tietty mitään puhelimia ollut, mutta erikoiskumien- ja kynien kanssa. Silloin tuli muotiin sellaiset dinosauruskumit ja höyhenkynät. Eihän siitä opiskelusta tullut mitään kun kaikki leikkivät niillä. No, kerran se kielto vaan kirpaisi ja kotona niillä sai leikkiä mielin määrin.

Vierailija
74/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuuttomat? Missä maailmassa elät?

No kyllähän tuo vähän kohtuuttomalta vaikuttaa, jos koulussa penaaliakaan ei saa käyttää.

Saako reppua?

Ohis

Vierailija
75/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välitunneilla pitäisi liikkua, jotta lapsesi saisi koulupäivän aikana edes osan terveyteen tarvittavasta liikuntamäärästä. Samalla hän oppii niitä sosiaalisia taitoja, joita kännykkää räpeltävä ei opi.

PS:Olet provo, koska vanhempi haluaa lapselleen aina parasta.

Nyt eletään tässä päivässä, eikä 50 -luvulla, jossa rumpujen tahdissa liikuttiin jonossa.

-Ohis-

Vierailija
76/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välitunneilla pitäisi liikkua, jotta lapsesi saisi koulupäivän aikana edes osan terveyteen tarvittavasta liikuntamäärästä. Samalla hän oppii niitä sosiaalisia taitoja, joita kännykkää räpeltävä ei opi.

PS:Olet provo, koska vanhempi haluaa lapselleen aina parasta.

Nyt eletään tässä päivässä, eikä 50 -luvulla, jossa rumpujen tahdissa liikuttiin jonossa.

-Ohis-

Mitään muuta liikuntamuotoa ei ole olemassa? Ihan se vapaa leikkikin on liikkumista.

Vierailija
77/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme , jos opettajat uupuvat. Opetussuunnitelmat on ulkoavaruudesta, oppilaat eläintarhasta ja vanhemmat lastentarhasta.

Vierailija
78/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ekaluokkalainen tarvitse penaalia mihinkään. Koulusta saa kynät ja kumit ja niitä säilytetään pulpetissa. Penaalia tarvitsee vasta sitten, kun kyniä pitää kuljettaa luokasta toiseen. Uskon, että opettajan ohjeistuksessa on suurimmaksi osaksi kyse työrauhasta ja tasapuolisuudesta ja osittain myös viestistä, että koulutarvikehankinnoista ei kannata stressata, kun koulusta saa kaiken.

Vierailija
79/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä mäkään ymmärrä miksi penaalit ja erikoiset kynät on kiellettyjä.

Tasa-arvo. Kaikilla ei ole varaa.

Koulupuvut se olisi jo aika tasa-arvoa. Nythän jo ekaluokkalaisilla on tietyt reput ja merkkivaatteet ja kengät. Kännykät Parkkiin koulupvän ajaksi.

Vierailija
80/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ekaluokkalaisella on kännykkä koska kulkee omatoimisesti bussilla/taksilla kouluun. Pitää olla puhelin jotta voi talvipakkasilla soittaa pysäkiltä jos bussi ei tulekaan.

Pysäkki ei ole sama asia kuin oppi- ja välitunnit, ymmärrät kai sen? Heti kun koulu loppuu, ei muuta kuin naama kiinni ruutuun vain, jos se on vanhemmista hienoa. Mutta kouluaikana on todellakin syytä pitää ne puhelimet visusti repussa ja äänettömällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan